rug. welke kant vast, welke kant staart?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: rug. welke kant vast, welke kant staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:33

Dan zal ik maar niet meer "tegen je ingaan" want ik ben het sowieso niet helemaal eens met de manier van africhten zoals jij dat doet en zal het waarschijnlijk alleen maar een over en weer topic worden. Ik hoop dat je er uit komt met je paard. Veel succes verder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:58

ikenindi schreef:
ze is vanuit stap al een keer omgevallen met mij er op, vanuit galop met mij er op, en in draf in de wei in 1 keer opzij, dus ze valt te vaak om. ook al zou het alleen van scheef zijn komen (waar ik niet in geloof, sorry) dan nog is het te gevaarlijk en ga ik niet het risico aan een ander over laten. eerst osteo/fysio en voeding goed op orde, en dan kan ze daarna in training. ik vind het jammer dat je me zo tegenspreekt. soms is dat goed, aangezien ik weet dat ik soms oogkleppen op heb, maar je doet nu alsof ik niet goed wijs ben en steeds de verkeerde beslissingen neem? zo komt het een beetje over iig, en ook dat kan aan mij liggen Knipoog

Hmmmm.... Ik denk dat er een middenweg is tussen de berichten van Aerdenhout en die van jou zelf Lachen

In feite stel jij immers dat de problemen die jij tegenkomt door problemen in het lijf komen.
Terwijl Aerdenhout stelt dat de problemen in het lijf komen doordat jij je paard scheef rijdt.
Goed... Laat ik een knuppel in het hoenderhok gooien: beide is waar.
Immers, als een paard problemen in het lijf heeft, zul je problemen tegenkomen onder het zadel. Tegelijkertijd zul je met rijden problemen veroorzaken in het lijf. Dat staat gewoon buiten kijf... heeft niets met jou persoonlijk te maken. Je moet echt heel goed kunnen rijden, wil je met rijden helemaal niets vast rijden, laat staan dat je problemen oplost.

Ik geloof best dat jou paard met jou erop omvalt... Maar komt dat omdat het paard scheef loopt onder het zadel en daardoor vast zit in de rug? In ieder geval ben jij niet in staat je paard zodanig recht te richten en los te maken in het lijf, dat je rugproblemen verhelpt. Je kunt dus van alles en nog wat erbij halen om nu de problemen te laten verhelpen (dat zal zéker nodig zijn, ik vind het altijd nogal hoog van de toren blazen als mensen denken met rijden problemen in het lijf op te kunnen lossen), maar als je dan weer aan rijden/trainen toe bent, zul je een vakkundig trainer in moeten schakelen die ervoor zorgt dat de problemen weg blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:36

ik had haar ook al een pm gestuurd. ik had een adres om indi recht te laten richten. dan zou ze echt in training gaan. echter, dat ga ik nu NOG niet doen met het risico dat ze omvalt met iemand er op. eerst zeker weten waar het van komt. als het allemaal wat zekerder is gaat ze naar margriet wanningen waarschijnlijk. eigenlijk vrij zeker, tenzij iemand haar ernstig afraadt Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:45

Nog een keer dan...hou er wel heel goed rekening mee dat een rechtgericht paard ook rechtgericht moet blijven als je later niet weer problemen wil krijgen. Ik vind het wel een hele goede beslissing om een ervaren persoon in te schakelen om je paard verder door te rijden, daarvoor petje af, want ik denk dat ik wel kan inschatten hoe moeilijk je dit vind.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:47

Ja, daarom had ik het ook over een vakkundig trainer die ervoor zorgt dat de problemen weg blijven.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 16:49

Ik was het ook helemaal met je eens hoor Aimee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 16:50

jup, ik heb al afgesproken dat ik daarna les ga krijgen ook van haar. nadeel is dat ik eerst een bak moet regelen omdat dat in de manege niet mag. daar mag je alleen les krijgen van instructrices die daar aan verbonden zijn, en die kunnen geen les geven vind ik Knipoog maar ik heb je punt begrepen en ga er wat mee doen. trust me Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:51

Vind het goed dat je les neemt in het rechtrichten, dat is het behoud voor je paard
Maar wel moeten eerst de (spier) problemen opgelost worden
Met rechtrichten los je geen spierprobleem op, dat kan nl helemaal niet
Wel kun je je paard er heel mee houden, in die zin dat je hem niet vast kan rijden en je paard 1 (voor)been teveel belast
Spierproblemen ontstaan vaak door vallen, uitglijden, vastliggen in de box etc
Ze zijn dus rijtechnisch niet op te lossen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 12:18

en dus komt er eerst een osteo/fysio, en gaat het voer goed op orde zijn voor ze in training gaat en uberhaupt weer bereden gaat worden Knipoog