Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ylva schreef:Niks, inderdaad ook geen enting. Ik rijd geen wedstrijd dus vind de enting overbodig. Hij komt niet in contact met vreemde paarden en mankeert verder nooit wat. Mocht ik weer gaan starten dan heb ik dus alleen ent kosten en uiteraard de wormkuur aangezien die straks ook onder de DA valt. Wormkuur krijgt hij overigens maar twee keer per jaar (duurste/compleetste versie in voor- en najaar) aldus mijn DA vaak genoeg. Maar dan zou ik dus in totaal per saldo nog steeds onder de €100,- zitten per jaar.
*Waarom ik de enting niet nodig vind: Influenza omdat hij dus zoals gezegd niet in contact komt met vreemde paarden en verder altijd nog eigen weerstand heeft.
Tetanus omdat bij een serieuze wond altijd door de DA een extra spuit tegen tetanus wordt gegeven naast de antibiotica en andere zooi.
Verder hoeft tetanus niet ieder jaar om werkzaam te blijven, maar dat gebeurd dus wel. Ik heb niet de behoefte om mijn paard te belasten met onnodige entingen (sommige paarden kunnen ook allergisch gaan reageren op de enting dus ik geloof niet dat het zonder meer onschadelijk is).