Paard kopen met Rug Probleem(pje)*Advies gevraagd*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Re: Paard kopen met Rug Probleem(pje)*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:26

sonjim schreef:
Wat voor een paard zoek je dan, binnen die prijsklasse. Een recreatiepaard of sport gericht en welke discipline.

Een goed allround (sport) paard. Waar ik dressuur mee kan rijden.
Lekker springen. En crossen etc.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:20

Als goed is heb je PM van mij!!
Regio Den Haag....

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:25

Is oke!

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:30

Niet doen! Je koopt feitelijk een paard met een gebrek.

Enkel als je het zo'n leuk paard vind dat je het persé wilt hebben kun je overwegen om het te kopen. Waarschijnelijk ondervind je vroeg of laat toch wel problemen met die rug, is het niet vandaag dan morgen wel. Maar dan vind ik dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor als er eventuele rugproblemen de kop op komen zetten, dat kun je dan niet meer op de eigenares verhalen aangezien het probleem bij je bekend is. Beetje raar om dat na bijvoorbeeld 4 jaar nog te kunnen verhalen op de eigenares aangezien je ervan af wist voordat je de koop deed en dus moet je ook de gevolgen kunnen aanvaarden.

Tsja persoonlijk zou ik nooit een paard met een gebrek kopen. Stel het gaat wel verkeert, beestje krijgt er last van e.d. zit jij met de problemen. En moet ej het paard om wat voor redenen dan ook ooit weer verkopen dan zijn er meestal weinig mensen die wat zien in een paard met gebrek.

Zeker de rug is een kwetsbaar gebrek, je wilt toch graag rijden e.d.

Het is je eigen keuze, maar ik zou het echt niet doen. Ben zelf ooit twee paarden tegengekomen die allebij luchtzuigers waren. 1 van die paarden was een ontzettend leuk en mooi dier maar toch lekker laten staan.

Benji_kady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:42

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:45

Ik heb officeel de afspraak afgezegd.
Vandaag ook weer keihard met de neus op de feiten gedrukt;

Een vrouw bij ons op stal heeft 2 dgn geleden een paard gekocht wat op een been was afgekeurd.
Ze dacht dat het wel goed zou komen en vandaag blijkt ze toh kreupel.

Een paard met een gebrek kopen is 9 van de 10 keer ellende.
Zij het niet nu dan wel over een paar jaar.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:54

Een goede beslissing denk. Want uiteindelijk kom jejezelf altijd weer tegen dat je denkt van had ik toen maar niet....

Niet zo slim van die vrouw ook om toch dat paard te kopen ondanks dat die afgekeurd is..

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:05

Zou ook geen paard kopen waarvan ik weet dat hij een gebrek heeft.
Met een beetje geduld en goed speurwerk,is er echt wel een paardje te vinden in die prijsklasse.

Succes ermee

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:07

Tja.. de enige vraag die je jezelf moet stellen is: Heb je eventuele rampen ervoor over..
Want straks heb je een band met het paard, en nu nog niet.. zoals al gezegd.. Ik zou nog even 10 keer nadenken..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:25

Lady_Daniels schreef:
sonjim schreef:
Wat voor een paard zoek je dan, binnen die prijsklasse. Een recreatiepaard of sport gericht en welke discipline.

Een goed allround (sport) paard. Waar ik dressuur mee kan rijden.
Lekker springen. En crossen etc.

hmm, je wil een veel gevraagd "soort" (sport) paard voor weinig geld.
Als ik jouw was zou ik nog even door sparen.
Een paard met een lichamelijk gebrek kopen terwijl je intensief wil rijden vind ik niet eerlijk.
Een paard dat lucht zuigt, zou nog wel een "goede" optie kunnen zijn, aangezien die minder waard zijn en toch goed beenwerk etc kunnen hebben. En anders veel geduld en zoek-werk. je moet er immers ook een "klick" mee hebben, terwijl de groep waar je uit kan kiezen niet zo groot is.
Met 1000,- meer, heb je al veel meer keuze. Tot 3000,- hoeft een paard voor de verzekering niet op de foto, dat weten ook veel verkopers.... Knipoog

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:26

robinelma schreef:
Tja.. de enige vraag die je jezelf moet stellen is: Heb je eventuele rampen ervoor over..
Want straks heb je een band met het paard, en nu nog niet.. zoals al gezegd.. Ik zou nog even 10 keer nadenken..

Ze heeft het net afgezegd Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:27

Slim.. succes bij het zoeken naar een paard Lachen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:31

Ik heb nog een topic geopend onder stalling weide etc.
Het heet "een 2e paard advies gevraagd"
Misschien willen jullie daar ook even reageren!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 16:47

SLOTJE?!

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:37

Ik heb zelf een friese merrie van 12 met hetzelfde probleem.
Ik raad je dan ook echt aan om het niet te doen! En dat is meer omdat jij allemaal dingen met het beestje wil doen die het waarschijnlijk allemaal niet kan doen door een zwakke rug.
Mijn merrie moet zoveel mogelijk buiten in natuurlijke houding lopen en ik rijd haar 1x per week buiten en longeer haar bijgezet en voorderest loopt ze voor de kar. Dit gaat prima zo!
Maar als ik het zo lees wil je flink gaan dressuren haar gebruiken voor de sport en springen enzz.. Mijn merrie kan het allemaal maar kan het lichamelijk gewoon niet aan. Nee als jij haar elke dag intensief gaat berijden kun je haar waarschijnlijk over 5 jaar afschrijven zou erg zonde zijn. Ik heb mijn merrie genomen om haar vreselijke lieve karakter en accepteer dat zij gewoon niet alles kan wil ik er over 10 jaar nog op kunnen rijden.
Kijk gewoon rustig verder zo kun je ook nog even verder sparen en koop dan een veelzijdig paard wat helemaal in orde is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:09

superwoman schreef:
Met 1000,- meer, heb je al veel meer keuze. Tot 3000,- hoeft een paard voor de verzekering niet op de foto, dat weten ook veel verkopers.... Knipoog

nou, mss een beetje off topic, maar er zijn ook verzekeraars die tot 4000 verzekeren zonder foto's. En bovendien ben je zelf vrij om de hoogte van de verzekerde waarde te bepalen. Dat hangt dus niet van de verkoopprijs af.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:16

beantsje schreef:
superwoman schreef:

nou, mss een beetje off topic, maar er zijn ook verzekeraars die tot 4000 verzekeren zonder foto's. En bovendien ben je zelf vrij om de hoogte van de verzekerde waarde te bepalen. Dat hangt dus niet van de verkoopprijs af.

Dat is waar, maar voor veel (ver)kopers is vaak de grens van 2 a 3000,- om daaronder geen ront. onderzoek te doen. Al zie je wel dat er steeds meer mensen steeds eerder een ront. ondrzoek laten doen. Zelf hecht ik aan een ront-onderzoek minder waarde dan de algemene markt dat doet. Tis wel fijn om te weten hoe alles er uit ziet, al zet ik grote vraagtekens bij de (risico) "cijfers" die worden gegeven.
Ik ken meerdere gevallen waarbij de D.A zeer ver naast de diagnose zat op basis van de foto. Verkeerd rijden/belasten geeft imo het meeste kans op schade bij het paard.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:18

Niet aan beginnen. Er staan genoeg gezonde paarden te koop.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:42

Inderdaad niet doen, er zal best mee te leven zijn maar je zal er veel zorgen om hebben het is een zwakke plek en dat zal zich vaak uiten. Je moet flink werken met het paard om het goed te houden het zal een zorgekindje worden.
Ik zou je geld in je zak houden en verder kijken hoe leuk het paard ook is je zal spijt krijgen als je dit dier koopt.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 23:08

TS heeft al aangegeven dat ze het niet doet.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:38

Goede keus denk ik ! Ik heb zelf een met rugproblemen staan en dat komt toch iedere keer terug. Al 2 keer een osteopaat bij gehad. Laatste keer was eind april en ze staat nu alweer stil met pijn...

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 08:49

ik heb ook een paard gehad met een rugprobleem, wat een ellende, alles gedaan wat er maar bestond, maar uiteindelijk helaas moeten verkopen als afgekeurd voor de sport en als recreatie paard. veel geluk gehad met het plekje waar ze heen gegaan is.( zorgboerderij voor autiste kinderen) heb er heel veel verdriet van gehad....