hoefzweer help!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 21:43

Pas geleden dachten we dat Lars ook een hoefzweer had. Nadat de DA antibiotica had gegeven en ik het een paar daagjes aan moest kijken, liep hij weer goed. Achteraf bleek, toen de hoefsmid kwam, dat hij er geeneen had gehad. De hoefsmid zei ook dat je het gelijk ziet als het ijzer eraf gaat. Maar het rare is dat mijn nichtjes paard wel eens een hoefzweer heeft gehad en dat de hoefsmid erachter kwam. Toen was de zweer al bijna weg en dat paard had helemaal niet kreupel gelopen.
Het enige wat ik weet, is wat iedereen al zegt..eruit snijden.
Ze schijnen het ook te kunnen krijgen, als ze regelmatig met hun hoeven ergens tegenaan schoppen Verward althans dat vertelde de DA.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:06

tanja15 schreef:
hey lon
wij hebben bij shalan de hoefsmeer ontdekt doordat ze heel erg kreupel liep, en ze zette haar been niet neer, De hoef was ook heel erg warm, de rest weet ik niet want dat heeft een ander meisje overgenomen, maar er is iedergeval de hoef uitgekrapt meer kan ik helaal niet vertellen

tnx, maar het was niet helemaal wat ik wilde weten. Ik vraag me af hoe je achterhaalt op welke plek de hoefzweer in de hoef zit. Dus niet in welke hoef, of dattie er zit, maar waar ie in de hoef zit. Iemand die me dat kan vertellen?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:06

Door te kijken aan welk been hij kreupelt. De DA merkt het door er op te tikken en in te knijpen. Dan reageren ze gevoelig.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 19:24

ja dit is de eerste keer dat ze het heeft,
maar volgens mij was het geen echte hoefzweer want het is nu al weer over Verward dus dat kan nooit hoefzweer zijn of wel?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 12:06

Lon schreef:
Ik vraag me af hoe je achterhaalt op welke plek de hoefzweer in de hoef zit. Dus niet in welke hoef, of dattie er zit, maar waar ie in de hoef zit. Iemand die me dat kan vertellen?

De hoefsmid heeft een speciale tang. Daarmee "knijpt" hij als het ware in de hoef. Hij betast op die manier de gehele hoefzool. Indien het paard reageert als hij op een bepaalde plek knijpt weet de hoefsmid dat op die plek de hoefzweer zit.