Hoefgroei supplementen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Hoefgroei supplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:26

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:27

Verwacht er geen wonderen van hoor, het is gewoon biologisch puur natuur voer Haha!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:36

Nee, ik verwacht ook geen wonderen. Maar als de inhoud inderdaad vrij is van melasse, toegevoegde suikers, synthetische vitaminen, ballast-stoffen, bijproducten, geur- kleur- en smaakstoffen én conserveringsmiddelen is dat een voeding die ik zoek Haha!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:00

Ik voer biergist aan mijn paard met zomereczeem. Sinds ik dat voer groeien haar hoeven harder of ze slijten minder snel het is maar hoe je het bekijkt Knipoog Het werkt erg goed tegen de eczeem, leuk bijkomend voordeel is dat de hoeven het ook goed doen. Verder ben ik het eens met veel voorgangers. Veel beweging en op tijd naar de hoefsmid. Verder goed vochtig houden in droge tijden en in hele natte tijden proberen droog te houden. Natuurlijk zoveel mogelijk vermijden dat de hoeven te lang in de urine staan. Zuur van de urine tast echt het hoorn aan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:43

Ik ben vanaf vorig jaar juli biotine gaan voeren, op aanraadde van mijn dierenarts vanwege een kroonrandwond. Ik ben in februari overgestapt op Kerabol, en dat krijgt ze nog steesd. Ik maak de fles op, en daarna geef ik even niets meer. Ik voer het dus vooral vanwege de kroonrandwond die moet uitgroeien, maar ook omdat ze altijd veel brokkels had. Haar hoeven zijn een stuk sterker. Nu kan dat natuurlijk teoval zijn en aan andere dingen liggen dan de kerabol, maar dat kun je nooit precies weten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:12

Aimee schreef:
Ik had gisteravond m'n smid nog aan de telefoon, die zei: weet je zeker dat de mindere kwaliteit komt door het stro, of door minder (en mindere kwaliteit) ruwvoer?
Die sloeg de plank goed raak. Lastig probleem om op te lossen op een pensionstal Scheve mond

Tjee! Het paard van mijn schoonzus heeft de afgelopen maanden echt ontzettend slechte hoeven gekregen. De stukken brokkelen gewoon boven het ijzer af. En dat terwijl ze net opnieuw beslagen is. Ze heeft nooit echt geweldige voeten gehad, maar nu is het echt erg.

Nu ik dit lees hierboven...de kwaliteit van het hooi wat ik als laatste gekocht heb, was echt ontzettend slecht. Stoffig, nog net niet muf, maar lekker fris rook het ook niet. De boer had al 500 balen moeten weggooien vanwege schimmel, dus ...kun je je voorstellen dat de rest natuurlijk ook niet meer zo fris was. Gelukkig wel niet beschimmeld.

Zou het echt daarvan komen? Nu staan ze weer vaak op wei, met vers groen gras. En 's avonds nog wat van dat ouwe hooi. Ik kan niet zeggen dat de hoeven beter worden.

Wij waren al hoevevet erop aan het smeren toen het zo'n droog weer was, maar volgens de hoefsmid was dit helemaal niet goed. Op die manier sloot je de hoef af voor bijvoorbeeld het ochtenddauw op de wei. Dat vocht zou dan niet meer kunnen worden opgenomen door de hoef.
Maar ja, op het laatst was er geen ochtenddauw meer, zo lang was het droog.
Eens kijken wat het nu gaat geven, nu het weer een paar keer geregend heeft.

De smid vertelde ook dat hijzelf in zijn wei de waterbak in een grote modderplaats heeft gezet. Op die manier moeten de paarden elke dag wel even met hun voeten in de vochtige modder. En op die manier houden ze hun voeten vanzelf soepel en gezond. Dus als het lang droog is, dan spuit hij die plek kletsnat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:25

De smid kan dat beter voortaan beter koud beslaan. Daar begint het uitdrogen al mee en aangezien je schrijft dat de hoeven brokkelen na het beslaan, zou dat passen bij het verhaal.
Inderdaad betere kwaliteit hooi. Probleem is dat de kwaliteit van de hoeven wel snel slechter wordt, maar slechts langzaam beter.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:31

Aimee schreef:
De smid kan dat beter voortaan beter koud beslaan. Daar begint het uitdrogen al mee en aangezien je schrijft dat de hoeven brokkelen na het beslaan, zou dat passen bij het verhaal.
Inderdaad betere kwaliteit hooi. Probleem is dat de kwaliteit van de hoeven wel snel slechter wordt, maar slechts langzaam beter.

De hoeven brokkelden ook al voor het beslaan. Ze zijn nooit echt geweldig geweest. Maar nu viel dus ook een week na het beslaan een hele brok aan de rand boven het ijzer eruit. Maar koud beslaan is idd een idee. Alle goede ideeen zijn welkom OK dan!