Wat kan het zijn ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Wat kan het zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:15

crossmonster schreef:
Ik vind het er wel uitzien als mok, natte mok !
Natte mok is een rechte snee waar gelig vocht uit komt.
Natte mok moet je droog zien te krijgen, wassen verergert deze vorm.
Ook absoluut geen acederm of andere wondmiddelen op doen. Natte mok moet je uit zien te drogen, hier zijn dure middeldjes voor, maar wat groene zeep wil ook uitkomst bieden.
Groene zeep droogt uit. Zodra de snee dicht is, kun je met wondmiddelen beginnen.

Helemaal mee eens.
Ik gebruik in zulke gevallen CTC spray....

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:55

ellepel schreef:
is het land erg nat dan waar ze staat?
beweging is dacht ik juist wel goed, kan namelijk ook nog gebeuren dat het been wat dik word als ze op stal blijft.
beweging gaat dat dan weer tegen
zo droog mogelijk staan is wel het mooiste.
afdrogen kan denk ik wel,maar moet je wel voorzichtig doen met een zachte doek zodat de huid niet meer beschadigd

Als het geregend heb is het land aardig nat
Ze staat geloof ik op veengrond en dat ietjes hoger ligt dan de waterspiegel van de sloten
Snel droog word hij ook niet
Ik heb liever niet dat ze heel de dag op stal moet staan maar ik weet het op dit moment ff niet anders

edit* typfoutje Bloos
Laatst bijgewerkt door Blizzie op 26-05-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:57

crossmonster schreef:
Ik wist niet dat zinkzalf ook uitdroogde?
Geen idee of dat zo is Lachen

Goed schoonhouden, en idd zo droog mogelijk, dagelijks met elke dag een schone doek (doek daarna wassen met dettol) droogmaken kan zeker geen kwaad.
Natte mok moet je niet gaan wassen met betadine etc. Dat werkt alleen bij droge mok.
Om het droog te houden, kun je evt rondom de plek, flink wat uierzalf of vaseline smeren, waardoor er moeilijker water komt bij de wond.

Uierzalf hebben we ook staan dus dan zeg maar eerst de zinkzalf en daarna de uierzalf opsmeren ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:59

zo lang ze met die plek niet in de blub staat kan ze best naar buiten hoor.
tenzij ze echt helemaal in de blub staan zou ze op een ander stuk land moeten of in paddock of bak.

denk niet dat je nu allerlei dingen door elkaar moet gaan smeren,doe zoals de hoefsmid zegt.
smeer er zinkzalf op en verder niks.
elke dag even de wond droog en schoon maken en nieuwe zinkzalf er op.
als je ziet dat de plek lekker opdroogt kun je eventueel wat anders er op gaan smeren,zoals wat olie,maar denk dat als de plek droog is eigenlijk het ergste al over is

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:03

ellepel schreef:
zo lang ze met die plek niet in de blub staat kan ze best naar buiten hoor.
tenzij ze echt helemaal in de blub staan zou ze op een ander stuk land moeten of in paddock of bak.

denk niet dat je nu allerlei dingen door elkaar moet gaan smeren,doe zoals de hoefsmid zegt.
smeer er zinkzalf op en verder niks.
elke dag even de wond droog en schoon maken en nieuwe zinkzalf er op.
als je ziet dat de plek lekker opdroogt kun je eventueel wat anders er op gaan smeren,zoals wat olie,maar denk dat als de plek droog is eigenlijk het ergste al over is

Nee zet staat niet echt in de blubber zit meestal alleen een beetje op de helft van de hoeven door het lopende grazen van der
Ik moest inderdaad de olie pas gaan doen wanneer het plekje droog was zodat er geen scheuren in kwamen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:20

dan kan ze gewoon naar buiten hoor,hopelijk helpt het smeren met de zalf

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:54

Je moet de uierzalf om de wond heen doen, en de zinkzalf in de wond Knipoog

Zo houd je het om de wond heen een beetje waterafstotend .
Zeker de haren rond de wond even wat vettig maken, zodat vocht niet aan de haren blijft hangen Knipoog

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:19

crossmonster schreef:
Je moet de uierzalf om de wond heen doen, en de zinkzalf in de wond Knipoog

Zo houd je het om de wond heen een beetje waterafstotend .
Zeker de haren rond de wond even wat vettig maken, zodat vocht niet aan de haren blijft hangen Knipoog

Oke ..ik had ze al in de wei gezet voordat ik dit gelezen had maar kheb nou de zinkzalf een beetje dik gesmeert

Ik had de veearts ook gebeld en die zei dat ik de haren rondom weg moest knippen zodat het kon luchten maar dit is tegenstrijdig met wat m'n hoefsmid zei en beide hebben ze wel verstand
Wat is jullie advies?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:50

droge mok - afknippen, natte mok - eraan laten.

Bij droge mok kun je met de zalf er beter bij en beter alles schoon houden, natte mok kan de bescherming tegen invloeden van buitenaf beter houden, daar zijn de haren uiteindelijk voor.

Blizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 15:52

crossmonster schreef:
droge mok - afknippen, natte mok - eraan laten.

Bij droge mok kun je met de zalf er beter bij en beter alles schoon houden, natte mok kan de bescherming tegen invloeden van buitenaf beter houden, daar zijn de haren uiteindelijk voor.

O.k thnx dan laat ik alles er lekker aan ondanks haar sokken kan ik er gewoon goed bij met de zalf als ik ze wat opzij doe