Help!! Mijn shetlander heeft waarschijnlijk een gas koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

Re: Help!! Mijn shetlander heeft waarschijnlijk een gas koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:47

Helaas hebben we haar niet meer. Het leek allemaal heel goed te gaan maar zondags was het ineens weer veel slechter. Nog slechter dan ze was geweest. Ze ging de hele tijd liggen, staan, liggen en wou ook rollen, dus hebben we de dierenarts erbij gehaald. Ze mestte ook bijna niet dus we vertrouwden het helemaal niet. De dierenarts had de mest bekeken en had al gelijk door dat het geen gas koliek was, maar een darmafsluiting. Waardoor dat precies kwam is moeilijk te zeggen, maar dat kan ook komen doordat ze te dik was. We hadden 3 mogelijkheden. Haar 2 uur vervoeren om haar dan te laten opereren. Of de dierenarts zou haar mee naar huis nemen om haar zo goed te kunnen behandelen met medicijnen. Maar ze gaf ons weinig hoop. Ze lag al in mijn armen dood te gaan. De derde optie was inslapen en met pijn in ons hart hebben we haar moeten laten inslapen. Ook al hadden we haar nog maar kort (anderhalve maand) we waren toch al wel gehecht geraakt aan het beestje. We hadden er nog een andere pony bij staan en die was de eerste paar dagen helemaal wild en wanhopig. Het gehinnik was te zielig om aan te horen. Gelukkig is ze nu wel gekalmeerd en vandaag krijgen we twee pensionpaarden, dus dan heeft ze afleiding.

Bedankt voor je belangstelling nog.

Groetjes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:41

Het spijt me enorm voor jullie. Ik begrijp de situatie heel erg goed. Soms komt de ene financiele tegenslag na de andere en dat kan zeker ervoor zorgen dat een operatie er niet inzit. Natuurlijk hebben we allemaal alles over voor onze paarden, maar we kunnen niet iets uitgeven wat er niet is en dat kan iedereen overkomen. Zelf hebben we twee shetten en twee grote paarden en een aantal forse tegenslagen en drie keer koliek bij onze paarden zou een operatie voor mij financieel ook onmogelijk maken. Ik heb alleen het geluk dat mijn paarden verzekerd zijn. Desalnietemin kwam er natuurlijk een aardig eigen risico bij kijken maar goed... ik hoop dat het nu toch over is, want als het lang zo door gaat, krijgen we werkelijk een probleem dus nee... nooit iemand veroordelen om die reden.
Verder biedt een operatie absoluut geen zekerheid op verbetering. Alleen een kans. Een doodzieke pony twee uur vervoeren, de stress van een operatie aandoen enz is niet altijd beter dan in laten slapen. De kans dat hij toch was gestorven, maar dan met veel extra ellende is niet denkbeeldig. In dit geval vind ik dan ook dat de ts een moedige keuze heeft gemaakt en ik wens haar heel erg veel sterkte toe.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 20:54

Bedankt dat je het begrijpt.
Gelukkig zijn er vandaag 2 andere paarden gekomen, dus heeft de andere pony een beetje afleiding en is ze niet meer zo alleen. Alleen schuurt ze heel veel met haar staart en manen. Maar daar heb ik al een andere topic over geplaatst. Naja bedankt voor je begrip.

Groetjes

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 23:21

Sterkte met het verlies van je paardje..
en je hebt een goede keuze gemaakt. het beestje uit zijn lijden gehaald..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:12

Ik vind dat je de juiste keuze hebt gemaakt. een operatie is een ontzettend grote ingreep voor zo een dier. Zeker als hij al lang gevochten heeft.
Veel sterkte met het verlies en wel fijn dat er nu 2 andere paarden bij zijn gekomen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:52

Chivance schreef:
GinaLoveStar schreef:
niet opereren omdat het te duur is ?
sorry maar ik zou er alles voor over hebben om mn beestjes te redden
egt waaar alleeeees ik heb het ook gedaan met mijn paard en het is allemaal goedgekomen
of vraag wat de bij de vorige eigenaar deden

Ik vind dat jullie nogal beschuldigend naar de opstarter van dit topic reageren ivm wel of niet laten opereren bij koliek. Beseffen jullie wel goed wat een koliekoperatie inhoudt? Dat dit een hele boel geld kost en de zorgen die je achteraf hebt? Wie zegt dat iedereen zomaar even het geld heeft om je dier te laten opereren? Dat is niet zo vanzelfsprekend hoor! Ik vind het mooi dat ze raad vraagt, dit is toch een teken dat ze om de pony geeft? Ik vind wel dat ze moet kiezen als het niet betert om de pony niet verder onnodig te laten afzien, maar haar verwijten dat ze niet laat opereren? Neen, dat vind ik niet kunnen. En ik zeg dit niet zomaar omdat het 'mijn gedacht' is, de pony van mijn dochter is over twee jaar terug op een maand tijd tweemaal van koliek geopereerd, dat heeft ons 6500 euro gekost, veel angst en zorgen gekost. En ja, bij onze pony is het goed gekomen. Ze loopt nu in de sport op een hoger niveau dan voorheen en als ze morgen opnieuw koliek krijgt, zal ik er alles aan doen om haar er weer door te halen MAAR verwijt aub niet iemand dat die niet laat opereren, dat is niet mooi!

Ik wil hier ook nog even op ingaan, want vond het ook erg beschuldigend. Mijn vorige paard was erg koliekgevoelig en heeft in 1 zomer zo'n 7 keer koliek gehad. Toen in oktober ging het weer fout en kreeg hij op een zaterdag weer koliek, hij mestte niet en de dierenarts is echt tig keer geweest.
Zondag naar Utrecht gebracht, waar ze hem weer volgegoten hebben met pijnstillers en parafine.
Uiteindelijk had hij maandag nog niet gemest en vroegen ze ons of we wilden opereren. Dit hebben we toen niet gedaan. We konden het niet betalen, maar vooral omdat we het hem niet aan wilden doen om nog langer pijn te lijden.
Hij had al 3 dagen niet gemest dus het zou een hele vieze operatie worden, met heeel groot risico op ontstekingen. En de kans op slagen wisten ze niet.
We hebben om sectie gevraagd en toen bleek dat er een heel groot deel van zijn darmen afgestorven waren en zijn lever was ook heel erg vergroot.
Zijn wij dan slecht omdat we het geld niet hadden voor de operatie, nee vind ik niet, we hebben gedaan wat wij dachten dat het beste was voor hem, en we hebben gelijk gehad.
Tuurlijk had het ook mee kunnen vallen, maar op dat moment kozen we voor het paard, had de veearts gezegd dat de kans op succes 80% was ok, hadden we wel wat verzonnen. Maar je moet soms ook realistisch blijven.

Ik vind dat de topicstartster het prima heeft gedaan, ik wens je dan ook veel sterkte met het verlies, je hebt de goeie keus gemaakt. Helaas komen ze er niet allemaal doorheen.
Gelukkig heb je weer 2 nieuwe maatjes voor je pony gevonden. Hopelijk kan je hier langer plezier van hebben.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:21

heel veel sterkte met jullie verlies, hij heeft gelukkg geen pijn meer!
groetjes van brenda!