Singelwondjes, help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

Re: Singelwondjes, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:58

meggiemeg schreef:
Loizy schreef:
Het is trouwens ook een idee om de huid recht te trekken door 't been naar voren te trekken Knipoog
Dan heb je ook geen (of veel minder) mogelijkheid tot wondjes doordat de huid 'dubbel' zit.

Een pleister zal echt niet blijven zitten. Het risico wat je daar mee loopt is dat die onder de singel kan komen en daar nog meer ellende kan veroorzaken.
Wacht gewoon even tot het helemaal genezen is, dan heb je ook het minste risico dat het een gevoelige plek blijft.... (jij gaat toch ook niet met blaren onder je voeten over een grindpad lopen?)

Ik heb het niet over een pleister gehad hoor, of is 't niet tegen mij..?
Ik bedoel dat je voor dat je erop gaat even de huid rechttrekt onder de singel.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 23:04

Sorry Loizy, verkeerde quote.. Bloos
Wat jij doet doe ik ook altijd, nooit last van wondjes!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:43

kiimmiie schreef:
jaa maar dat deed ik altijd al, dus daarom vind ik het ook zo vreemd.. er zit nu wel een korstje al op..
misschien doe ik er morgen tijden het rijden een grote pleister op ofzo onder de singel dat het niet kan gaan schuren en na het rijden er gelijk weer af..

iedereen geeft je t advies even niet rijden, en jij lapt t aan je laars met je morgen tijdens t rijden....
waarom stel je hier eigenlijk een vraag??
ik zou even wachten, doe lekker aan t halster longeren of dagje weiden en wacht tot na t weekend zeker.
verder zou ik gaan kijken voor een andere singel, ene die je makkelijk met water schoon kunt houden dus iedere dag afspoelen.
misschien kun je aan de binnenkant van die singel ten hoogte van de wond wat zalf smeren zodat het soepel blijft en niet stug gaat schuren

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 09:59

Juudje84, ik vraag inderdaat om advies en kijk wat ik er mee doe. Heb er gister met rijden wat op gedaan en VOILA, het is nog helemaal dichtt. Knipoog

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:10

Ik bedoel dit niet aanvallend, maar het valt me wel op.
Wat vind je belangrijker dat je paard gezond is en blijft, of je wedstrijd?
Ik zou het eerst goed laten genezen voordat je er weer een zadel opgooit.
En ik begrijp dat het jammer is van je wedstrijd, maar in mijn geval zou mijn paard dan toch
echt voor gaan.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:24

ik zou voortaan gaan rijden met een singelbontje! verder laten genezen en pas weer een singel erom doen als het wondje dicht zit/bijna weg is.

Lisaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:27

kiimmiie schreef:
jaa maar dat deed ik altijd al, dus daarom vind ik het ook zo vreemd.. er zit nu wel een korstje al op..
misschien doe ik er morgen tijden het rijden een grote pleister op ofzo onder de singel dat het niet kan gaan schuren en na het rijden er gelijk weer af..

pleister lijkt me niet zo slim, dat kan ook gaan schuren en dan kan het wondje weer open gaan. ik zou het paard rust geven tot het wondje dicht zit, of longeren zonder dat er iets op het wondje komt (zoals een dekje/longeersingel)

Chantal93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:10

Heeee. dat heeft mijn pony ook gehad! Heel haar buik waar der singel zat lag helemaal open. Ik heb toen gewacht tot de wonden geheeld waren, en dus níet rijden. Toen heb ik een bontje gekocht voor om mijn singel en heb er nooit meer last van gehad!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 11:15

ik heb nog is goed gekeken het is niet de plek waar haar singel zit maar een paar cm daarvoor, dus achter haar rechter voorbeen. heel vreemd. dit komt denk omdat ze nu op het land staat en iets dikker is geworden dat het vel daar over erlkaar heen schuurt ofzo?

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:46

Andere singel? En anders de wond eerst echt helemaal dicht laten groeien... Anders blijft het open gaan...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:57

Wij kunnen nog zo veel goed bedoelde adviezen geven aan TS maar ze gaat toch haar eigen weg. Niet rijden en wachten tot de boel genezen is, is voor haar geen optie want ze heeft tenslotte de 31ste een wedstrijd... Ze plakt er liever een pleister op, iets wat goed is gegaan met veel dom geluk denk ik dan maar........

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:35

Dit heeft mijn pony ook, maar dan is het zeg maar een plekje waar geen haar meer zit, maar het is niet echt open en het bloed ook niet.. Gestoord
Nouja, ik denk dat er genoeg tips gegeven zijn, vaseline of andere zalf helpt naar mijn idee beter, en het beste is om geen singel te gebruiken, dus zonder zadel te rijden als je perse wilt rijden.
Succes!

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:23

Heb je het beentje wel naar voren getrokken? Het kan dat de huid dubbel is gaan zitten en is gaan schuren. Het kan ook dat je niet goed hebt gepoetst en dat er zand ofzo is gaan schuren tussen de singel. Als ik jou was zou ik zonder zadel blijfen rijden tot de wond is geheeld. En misschien zelfs wat langer om zeker te weten dat hij niet opnieuw open gaat!

lola_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:24

Trouwens nog succes met de wond en goed blijfen ontsmetten.
groetjes

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 19:42

Bedankt voor je domme advies meggiemeg, heb ik veel al.
Dit is niet het eerste topic waarin je zo dom reageert.
Het wondje is geheel dicht en het is gewoon huid zonder haar.
Het gaat dus de goede kant op!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:45

Ik ben het wel met je eens hoor, meggiemeg!
Is die wedstrijd belangrijker voor je dan je paard zelf?
Het gaat de goede kant op, maar voor hoelang...?
Doe je paard een plezier en gun hem de tijd, ga áls je zo nodig moet rijden zonder zadel, als je een beetje kunt rijden kun je ook zo trainen voor die wedstrijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:15

kiimmiie schreef:
Bedankt voor je domme advies meggiemeg, heb ik veel al.
Dit is niet het eerste topic waarin je zo dom reageert.
Het wondje is geheel dicht en het is gewoon huid zonder haar.
Het gaat dus de goede kant op!

Tja de waarheid is hard hé??? Wel vreemd dat meerdere reacties eigenlijk hetzelfde waren als die van mij, zijn dat dan ook direct domme reacties?
Het is nu eenmaal een openbaar forum waar je ook reacties kunt verwachten die niet in je straatje passen, als je daar niet tegen kunt heb je denk ik pech!

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 21:22

Alleen JOU reactie staat mij niet aan.
En in dat topic over warm weer, irriteerde mensen zich ook mateloos.
Zo hard is de waarheid niet trouwens.
Jammer dat er ook zulke jaloerze mensen op dit topic zitten die niemand wat gunnen. Vandaar zeker zo'n kaal profiel?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:31

tja, ik vind meggiemeg niet dom, maar jou als je het wondje niet helemaal laat genezen voordat je er weer een singel omheen bindt. Jammer als je dat minder belangrijk vindt.
Ik adviseer je om er helemaal niets aan te doen.
Die thorowgood singel (anatomisch gevormd) is inderdaad een goede aanrader.
Succes!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:43

Je kunt toch ook gewoon rijden zonder zadel?
*ziet het probleem niet*

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:52

als er geen wond meer is en er alleen geen haar meer op zit en je wilt beslist je wedstrijd rijden, dan zou ik een spons uithollen zo groot als de kale plek en dat onder de singel doen...
wel ff stretchen met de voorbenen om de huidplooien weg te krijgen en de kale huid goed invetten!
als er nog een wond zit dan zou ik niet starten, er komen nog wel meer wedstrijden en je wilt de kans niet lopen dat de wond groter wordt (en je nog langer moet wachten) of zelfs gaat ontsteken...
succes ermee!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:04

kiimmiie schreef:
Alleen JOU reactie staat mij niet aan.
En in dat topic over warm weer, irriteerde mensen zich ook mateloos.
Zo hard is de waarheid niet trouwens.
Jammer dat er ook zulke jaloerze mensen op dit topic zitten die niemand wat gunnen. Vandaar zeker zo'n kaal profiel?

Heb niets te verbergen hoor, als je wat wilt weten kan je het gewoon aan mij vragen.
Dat geldt voor iedereen.

Een topic over warm weer??????? Zou niet weten waar je het over hebt. Het enige waar ik onlangs in heb gereageerd is waarom je met die mooie weer achter bokt zit en niet buiten......... En dat is maar een eenmalige reactie geweest.
Ik gun iedereen alles, jij denkt over mij te kunnen oordelen na een paar reacties van mij te hebben gehad en gelezen te hebben... Ach ja mensenkennis kan je op jou leeftijd ook nog niet opgedaan hebben. Van jalouzie kan niemand mij beschuldigen, dat ik direct uit de hoek kom wel. Weet niet wat erger is, iemand naar zijn mond praten of zeggen wat je denkt. Het is en blijft tenslotte een openbaar forum waar op een normale manier dingen gezegd mogen worden!

disney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:42

even back to the topic: singelwondjes!!!

de lievelingsmanegepony van mijn ma heeft ook vaak last van singelwondjes.
we hebben ook al naar vanalles gezocht en uitgetest:
singelbontje,
voetje vooruit,
zadel iets meer naar voor, iets meer naar achter,
iets harder aangesingeld, iets losser,...

iedere keer als hij een wondje had, mocht hij op rust tot het genezen was en werd zijn wondje iedere dag ontsmet en ingezalfd door mijn mamie (apothekeres, dus zowat beroepsmisvorming Haha!)

op een bepaald moment ging het goed, hij had een tijdje geen wondjes en dan gebeurde het weer: iemand anders had met het paardje gereden met een ander zadel, andere singel, zonder singelbontje.... EN zijn schoft lag open!!!! schandalig gwn!!

conclusie: zijn huid is gwn heeel gevoelig
en hij was bovendien ook super hard vermagerd (winter: paarden werden in de bak gevoerd en hij werd altijd weggejaagd van het eten). Dit betekent dus dat hij ook een tekort aan vitaminen had en daardoor erg verzwakt was.

mijn mamie is hem dan vitamientjes en voedingssupplementen beginnen geven, nu staat hij op de wei -->> hij heeft er nu bijna geen last meer van (tenzij zonder singelbontje en voetje vooruit)

dus mss heb ik nog een tip: vitamientjes Tong uitsteken

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:31

ik had dit bij mijn merrie ook, reed ook met singelbontje dus wist echt niet waar het vandaan kwam, toen bleek dat ze het steeds had na dat mn bijrijdster haar longeerde met bijzet, dan ging de longeer singel schuiven en iriteren. ik heb niet gereden toch het was genezen ander halve week ongeveer

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:19

ik zou zowiezo wachten tot de wond weer helemaal hersteld is voordat je er weer een singel omheen doet!! verder helpt calendulan (volgens mij schrijf je het zo Vork ) ook vrij goed.
Verder kun je, als het wondje bijna/net weer helemaal dicht zit er ook ff een zachte doek tussen doen.. maar als je een bontje hebt, zal dat ook wel goed gaan denk ik.

ik zou wel ff kijken of er een oorzaak voor het wondje is, misschien veel zand oid tussen de singel??