hardnekkige verstopping... hulp hard nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: hardnekkige verstopping... hulp hard nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:20

Als jouw oudje al jaren op de weide staat en nog nooit koliek (zand) heeft gehad, dan is er niks te verwijten.

Sand clear geeft men aan weide of paddock paarden die koliek gevoelig zijn, men geeft dan om de zoveel tijd een kuurtje.

Het is ter voorkoming van zandkoliek maar niet te genezing.
Mocht je pony hier goed uitkomen, dan kun je sand clear af en toe geven als je daar een goed gevoel bij hebt

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 11:22

tita schreef:
Als jouw oudje al jaren op de weide staat en nog nooit koliek (zand) heeft gehad, dan is er niks te verwijten.

Sand clear geeft men aan weide of paddock paarden die koliek gevoelig zijn, men geeft dan om de zoveel tijd een kuurtje.

Het is ter voorkoming van zandkoliek maar niet te genezing.
Mocht je pony hier goed uitkomen, dan kun je sand clear af en toe geven als je daar een goed gevoel bij hebt

tja ze heeft na jaren nog nooit zandkoliek gehad (zowieso nog nooit koliek gehad). Ik bid dat ze erdoorheen komt dan koop ik zo'n pot!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:24

ze eten het niet makkelijk....... Heb het zelf meegemaakt dat een idioot van stal voer had gegeven in de padocks. 's avonds stonden er ineens 7 paarden met koliek.
Of te wel zandkoliek.....
We hebben ze toen 5 dagen lang elke dag sandclear (zandweg) moeten geven, maar een hel om het erin te krijgen...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:25

vetlipomen het woord zegt het al een hoopje opgestapeld vet wat er voor zorgt dat er een verstopping komt in de darm, hij blokkeert de weg (doorgang)

Toen Prince in de kliniek stond werd Fury geopereerd aan een vetlipoom die was 22 jaar oud en beestje is nu ook weer thuis ( wel onsteking opgelopen aan een oog)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:33

potverdikkie schreef:
Uh, pardon???????? Boos!

Vraag even aan elke veearts wat je moet doen bij zandkoliek?????????????

Geen sandclear geven. dat is ter voorkoming en nabehandeling van zandkoliek Knipoog

Vetlipomen (gesteeld lipoom) is een bolletje vet aan een steeltje. Dat bolletje slaat verbvolgens om een darmdeel heen (vaak dunne darm) en veroorzaakt zo een obstructie. Dit geeft een veel ernstigere koliek (zeker als het al zolang duurt) en geeft ook vrij snel refluxen. Lijkt me niet heel waarschijnlijk.

Succes met je paardje

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:36

En al vorderingen?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:17

Hoe staat het er nu voor..

Sandclear is idd heel goed ter voorkoming van zandkoliek, of als nabehandeling. Niet als behandeling zelf

Op de kliniek waar ze nu staat is ze in goede handen, en zal ze naar eer en geweten behandeld worden. Ik hoop voor paardje en TS dat de verstopping er snel uitkomt, veel beterschap!

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:30

CarpeDiem schreef:
Hoe staat het er nu voor..

Sandclear is idd heel goed ter voorkoming van zandkoliek, of als nabehandeling. Niet als behandeling zelf

Op de kliniek waar ze nu staat is ze in goede handen, en zal ze naar eer en geweten behandeld worden. Ik hoop voor paardje en TS dat de verstopping er snel uitkomt, veel beterschap!

Ten eerste allemaal bedankt voor alles steun en ideeën! Lachen
Update;
hebben haar eind middag naar de kliniek gebracht (heb goede ervaringen met deze kliniek; de Nethe in Mol). Ze heeft gelijk 10 liter vocht per infuus gekregen en ze is nogmaals opgevoeld. De DA was niet helemaal gerust op wat ze vond. De "grote" verstopping was enigzins opgelost (andere DA had er als mest uit kunnen halen) maar er bevond zich door verschillende stukken van de darmen nog stukken opgedroogd mest. Daarnaast voelde de DA nog een "bolling" waar ze niet helemaal gerust op was. Hier zou in de loop van de avond of morgen nog een internist naar kijken om een tumor uit te sluiten (hope so...). Ook voelde ze aan de darmwand een soort "velletjes". dit zou kunnen duiden op irritatie van de slijmvlies (?of slijmwand), het zou ook kunnen komen door eventuele uitdroging.
In ieder geval zou ze vanavond om 11 uur nogmaals 5 liter vocht krijgen en morgen herhaling hiervan. Er is ook bloed afgenomen om een eventuele leverfalen (gezien haar gelige kleur) te controleren.
In ieder geval wordt er veel zorg en aandacht aan haar besteed. Dat doet me heel goed en zorgt ervoor dat ik me meer op mn gemak voel.
De kliniek zou vanavond bellen wanneer er belangrijk of nadelige nieuws is en anders morgenochtend zowieso. Morgenmiddag zou uitslag van bloed zijn en kunnen ze wat zeggen over het aanslaan van de behandeling.

Dat wordt dus nog flink duimen tot morgen.... Vriendjes zijn?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:38

pfff nog even afwachtten dus... Zal voor je duimen!

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 22:40

Mariska_28 schreef:
pfff nog even afwachtten dus... Zal voor je duimen!

Thanx dat doet me goed!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:48

ik duim ook met jullie mee!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:09

Ik duim ook!! Gaat hopelijk helemaal goed komen!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:21

We blijven hopen zou zo zonde zijn als ze alle pijn voor niks moet lijden

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 08:20

nou.... echt een ellendenacht gehad Boos! De kliniek zou bellen wanneer ze de avondronde deden (23.00 uur) en mn pony het slecht zou doen. Ik had niets gehoord dus ging met een redelijk gevoel naar bed.
Om 00.30 uur ging mn telefoon. Ze had iets daarvoor een ernstige pijnaanval gehad en ze hadden haar flinke pijnstillers en darmontspanner moeten geven. Ze gaf aan dat ze de pijn niet acceptabel vonden en vroegen of ze, wanneer ze nog een aanval zou krijgen de nacht, zelf een beslissing mochten maken of mij konden bellen. Ik heb natuurlijk aangegeven dat ik erbij betrokken wilde worden en dat ze me moesten bellen zodat ik eraan kon komen.
De DA verzekerde me dat ze nu erg rustig stond en geen pijn had. Ze hadden haar overigens, op verzoek van de internist, nog 15 liter vocht gegeven en parafine opgegoten.

Natuurlijk heb ik de rest van de nacht geen oog meer dicht gedaan maar gelukkig geen telefoontje. Ik ik zit nu in spanning te wachten op de ochtendronde (incl. telefoontje).....
Vannacht was ik er even van overtuigd dat ze het niet zou overleven... Verdrietig

Iedereen bedankt voor de steun...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:30

Ik herken dat gevoel, ben namelijk 2x gebeld omdat ze op het punt stonden om hem in te laten slapen.

De laatste keer belde ze om te zeggen dat ie het niet ging redden voor 22.00h (ze belden om 20.00h) ik wilde er niet bij zijn omdat Draak zo erg ziek was, prikten ze elke half uur zijn bloed, bij slechte waardes lieten ze hem gelijk gaan, het was niet acceptabel om hem nog 45 min in leven te houden.

Effin zondag 10 maart zijn einde was gekomen 2 artsen wilde stoppen en 1 arts wilde experimenteren.
Dubbel infuus en parafinne ging er in hij zou dood gaan of aan koliek of een overdosis...hij bleeft die nacht stabiel en mocht verder naar de maandag..ben die arts zeer dankbaar

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:41

Jeetje.. Ach gut
Ik wil je even sterkte wensen! Ik hoop dat het goed komt met je pony!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:15

Heel veel sterkte. Koliek is altijd erg vervelend. Helemaal als het zolang duurt.

Even een opmerking over eerdere reactie's. Nooit geen sandclear geven bij een zandkoliek. Dit is bedoeld als nabehandeling en om het te voorkomen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:24

Jeetje wat rot.
Hier zijn de vingers ook gekruisd!
Groetjes en sterkte
Plotie

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 10:26

tita schreef:
Ik herken dat gevoel, ben namelijk 2x gebeld omdat ze op het punt stonden om hem in te laten slapen.

De laatste keer belde ze om te zeggen dat ie het niet ging redden voor 22.00h (ze belden om 20.00h) ik wilde er niet bij zijn omdat Draak zo erg ziek was, prikten ze elke half uur zijn bloed, bij slechte waardes lieten ze hem gelijk gaan, het was niet acceptabel om hem nog 45 min in leven te houden.

Effin zondag 10 maart zijn einde was gekomen 2 artsen wilde stoppen en 1 arts wilde experimenteren.
Dubbel infuus en parafinne ging er in hij zou dood gaan of aan koliek of een overdosis...hij bleeft die nacht stabiel en mocht verder naar de maandag..ben die arts zeer dankbaar

tja kan me voorstellen dat je die arts erg dankbaar bent! De pijn die je voelt wanneer je een telefoontje krijgt waarin wordt gezegd dat je pony veel pijn heeft is niet te beschrijven.. Ik voel me zo waardeloos, kan ook niets voor haar doen behalve hopen dat de pijn inderdaad niet voor niets is!

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 10:29

nieuwe update;
Ze heeft de rest van de nacht redelijk goed doorbracht. De kliniek was gematigd positief. Ze heeft wat gemest (wel platte koeienmest maar beter dan niets) en staat redelijk fit weer op stal. Ze wachten de bloedtest even af voordat ze verder kijken. Ik hoef gelukkig maar een ochtend te werken en ga vanmiddag naar haar toe. kan ik in ieder geval even bij haar zijn.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:43

Dat klinkt in ieder geval een stuk positiever dan je vorige bericht. Ja

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:10

Katja schreef:
Dat klinkt in ieder geval een stuk positiever dan je vorige bericht. Ja

Ja, ik wil niet te hoopvol zijn maar een stijgende lijn zou uitermate gewenst zijn! Ja

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:13

Zoo was een zware nacht dus voor jullie allebij...
Succes vanmiddag en hopen dat hij zich er doorheen sleept!

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 12:50

Hey meid! Je hoeft je zeker niet waardeloos te voelen!! Je doet immers alles voor je pony!!
Sorry, maar ik er ook die ze op die leeftijd laten inslapen omdat de kosten te hoog zouden worden.

Dus je mag wel degelijk trots zijn op jezelf!!! KOM OP

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:00

Fijn dat ze de moeilijke nacht zo is doorgekomen.
Koeien mest zie je wel vaker na een verstopping... Als er maar lijnzaad bij zit, dan ist vaak goed Ja

Komt goed, sterkte!