Keuring bij aankoop van een paard van 4

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zesiram

Re: Keuring bij aankoop van een paard van 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:22

Dat is een tuiger, geen idee hoe die geprijsd zijn over het algemeen, eerlijk gezegd. Maar de vraag naar tuigers is in ieder geval een stuk kleiner dan de vraag naar rijpaarden (KWPN).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:23

Harm was vijf en kwam ook zo uit het land, slechts een klinische keuring laten doen en alleen maar omdat mijn man dat wilde. Anders had ik het niet gedaan. Aankoopbedrag was overigens stuk hoger dan wat je hier aangeeft.

De tweede is volledig gekeurd, niet vanwege twijfels maar vanwege een enorme trieste lijdensweg met een vorig paard van mijn man. Alfons was bijna zeven toen we hem kochten en die is dus rontgenologisch gekeurd op zijn benen.

Overigens is het tegenwoordig enorm in om ook de rug op de foto te laten zetten en ik denk dat als ik ooit weer een paard rontgenologisch zou laten keuren dat ik de rug ook maar mee zou laten nemen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:28

Haha heb mijn haf zowel klinisch als rontgenologisch laten keuren. In eerste instantie alleen klinisch. Maar de DA kon er geen peil op trekken, was niet te longeren en ook buigproef was onuitvoerbaar omdat t dier nog zo weinig in handen was geweest.

DA heeft dus eigenlijk alleen kunnen oordelen van wat debiel ge-ren in een mulle bak en wat voelen bij stilstand.

Bij twijfel dus uiteindelijk op de foto gezet en gelukkig helemaal perfect op de foto. Lachen Maargoed, bij een jong paard is het dus de vraag wat de DA kan zien bij klinische keuring.

Edit: in mijn geval dus vrij weinig. Clown
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 18-05-08 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:30

het paard is normaal in handen volgens hem dus denk dat het klinische geen probleem zal zijn, jullie hebben overgens de rontgenologisch keuringen allemaal door gewone dierenartsen laten doen of echt in paardenklinieken?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:32

Mijn paard is ook 'normaal' in handen. Zelfs heel lief en mensgericht. Op keuringsrapport staat zelfs iets over zijn super karakter. Maarja, longeren kende hij niet. Voetje geven ook niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:32

Ik ben naar een kliniek gegaan.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:38

_Nelleke_ schreef:
Mijn paard is ook 'normaal' in handen. Zelfs heel lief en mensgericht. Op keuringsrapport staat zelfs iets over zijn super karakter. Maarja, longeren kende hij niet. Voetje geven ook niet.

wil je hiermee zeggen Clown

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:45

Dat normaal in handen dus niks zegt.

Ik probeer alleen te zeggen dat je bij jezelf moet afvragen bij een jong dier wat de DA er mee kan. En als dit dus vrij weinig is zoals in mijn geval, zou ik hem voor de zekerheid op de foto zetten. Lachen

DA wil wel longeren zowel op het harde als op het zachte, voor buigproef moet t paard zowel voor als achter goed voet kunnen geven. De (voor mij onbekende DA, omdat het nogal uit de route was voor mijn eigen DA) had weinig zin om heel veel moeite te doen voor een buigproef bij een paard die geen voet kan geven met alle risico's van dien.

Als geld geen issue is zou ik hem sowieso op de foto zetten. Clown

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:52

zo begrijp ik er meer van Tong uitsteken
haha ja was geld nou maar geen issue was het zo makkelijk geweest!
Hij is al een paar keer gelongeerd dus dat moet hij kunnen voetje geven zal ik idd moeten controleren bij bezichtiging. Maar goed ga dan ook maar eens mailen dat ik toch door het lage aanbiedingsprijs hem ook een rontgenologische keuring wil laten ondergaan. Kijken wat hij daarop zegt, morgen ga ik het er nog dieper op in hebben met mijn moeder en der vriend. Misschien dat zij het ook inzien en berijd zijn wat meer te geven voor zo'n keuring. Want jullie hebben me toch wel een beetje overtuigd om het toch te doen.
Daarnaast tuigpaarden zijn toch ook uitstekend voor recreatief gebruik, basis dresuren en wat springen? Zdresuur zal ik nooit gaan rijden Tong uitsteken

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:55

moeilijk... Als een paard bij klinisch onderzoek in orde is, kun je het ook verzekeren voor problemen in de toekomst. rontgenfoto's geven een indicatie van risico op blessures verderop in de tijd. Juist omdat het paardje nu nog weinig gedaan heeft en jij er vast mee aan het werk wil, is dit niet geheel onbelangrijk.
Er is trouwens een heel interessant boekje op de markt. De veterinaire keuring van het paard. kost 29,95 en daar staat een hoop info in.
succes!

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 22:57

dankjewel!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:02

Tuigpaarden zijn prima voor recreatief gebruik. Maar ik zou me ook niet blind staren op 1 (goedkoop) paard maar eerst ns gaan kijken of het klikt, of het dier er uberhaupt gezond uit ziet. Gewoon globaal, glanst het vachtje, zijn de ogen mooi helder, loopt ie niet kreupel etc etc.

Als je besluit een paard te kopen zou ik sowieso bij meerdere paarden gaan kijken. Imo koop je een paard niet om m vervolgens weer te verkopen.

Heb mijn paard gekocht met de gedachte dat ik m hou tot ie doodgaat. En als het goed is duurt dat nog een jaar of 30. Dus is de klik er en heb je bedacht wat je ermee wil op lange termijn.

Weet dat niet iedereen er zo over denkt maar dat is weer een andere discussie Lachen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:08

dit was ook helemaal mijn gedachte erachter dat ik er 1 koop tot hij dood gaat ofiets. Tkomt door de vragen en alles over alsof ik al gekocht heb voordat ik hem gezien heb maar kijk toch echt heel goed naar het paard en als de klik er niet is dan is hij er niet. Ik moet wel echt denken dat word hem anders wacht ik nog wel ff tot dat er nieuwe paarden op de markt komen en dan spaar ik mijn budget ook hoger.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:14

Nougoed, ik ga me bed opzoeken. Veel succes in elk geval. En neem geen overhaaste beslissingen Lachen

Ik zou als ik jou was toch bij meer paarden gaan kijken om te bedenken wat je precies wil. In je profiel zet je neer dat je in de toekomst wedstrijden wil gaan rijden. Daar heeft dit paard toch z'n bouw niet helemaal voor (no offense Tong uitsteken)

En als je budget zo laag is, bedenk dan wel dat bij een onbeleerd paard ook geen zadel etc. zit en dat dat er dus nog bij komt Bloos

En ik ga er vanuit dat je heel goed hebt overwogen wat de maandelijkse vaste lasten (zowel financieel als qua tijd) zijn. In omgeving rotterdam zijn de stallen vaak niet heel goedkoop Tong uitsteken

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 23:24

over de maandelijkse lasten heb ik allemaal al over nagedacht en uitgerekend. Geinformeerd bij stallen in de buurt en dat kan ik allemaal redden. hoofdstel en zadel komt dan ook wel goed.
Heb net met een meisje gepbt het paard van haar zus is 100% rijtuiger en die rijd wel gewoon M1 dus je kan het niet meteen uitsluiten dat hij dat dus niet zou kunnen.
Ik verwacht ook niet dat hij straks Z gaat rijden bij me, heb ik totaal geen behoefte aan. Het meeste zal toch recreatief worden en door de bak basis dressuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:26

erleyne schreef:
Dat is een tuiger, geen idee hoe die geprijsd zijn over het algemeen, eerlijk gezegd. Maar de vraag naar tuigers is in ieder geval een stuk kleiner dan de vraag naar rijpaarden (KWPN).

Ze kosten ook stukken minder dan een rijpaard. Verder is de ene tuiger dan wel weer meer rijtypisch dan de andere. Verder zijn ze niet allemaal even gemakkelijk, er zitten vaak echte apekoppen tussen. Niet iedereen is bestand tegen het karakter van een tuiger.
Verder vind ik 2000 een hele normale prijs voor een tuigpaard, niks goedkoop, meer kosten ze niet als ze niet uitblinken in de tuigsport en gewoon een veulenboekpapiertje hebben of stamboek zonder predikaten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 02:47

brittje88 schreef:
Ben ook al een beetje door gaan kijken omdat ik toch flink begin te twijfelen en ik ga niet bij twijfel een paard nemen. Zat met iemand te mailen begon dus over de keuringen. Klinisch was hij 7 maanden geleden gekeurd en was goed. Dus ik zei dat ik rontgenologische keuring wou laten doen maar dan wel bij afkeur de kosten voor de verkoper. Toen zei hij dat hij het dan wel wou delen maar dat hij toch niet bang was dat het afgekeurd was en dat het bij deze prijsklasse (2300) het alleen op medische keuring geld en niet op rontgenologische keuring.
klopt dit?

Het paard van de advertentie ziet er erg vriendelijk uit. Echt een recreatiepaardje, geen sportpaard in ieder geval. Maar je zal er wel recreatief wat wedstrijdjes mee kunnen rijden Lachen

Veel verkopers verkopen hun paard onder een bepaald bedrag, omdat onder dat bedrag de verzekering niet naar foto's vraagt Knipoog
Dat is de reden dat veel bokkers een lage vraagprijs verdacht vinden.
2000 euro voor een onbeleerde tuiger is een normale prijs, veel meer zijn ze ook niet waard. Dit omdat tuigers een stuk minder gewild zijn, en hij nog steeds onbeleerd is, en geen predikaten oid heeft (maakt voor een ruin ook minder uit, maar bijvoorbeeld een sterruin dat zegt wel wat over zijn kwaliteiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 06:34

Het is idd een tuiger
deze zijn altijd een stuk goedkoper
Dat maakt dus ook het prijsverschil met een rijpaard kwpn.
En nu ook beter te begrijpen Lachen

onder de 4000 en soms 4500 hoef je voor de verzekering geen foto;s te maken
Mensen die weten dat hun paard niet goed is gaan ook vaak onder die prijs zitten.

Maar bij een tuiger is die prijs gewoon lager, dus wellicht dan nu niet de reden Lachen

Ik vind hem wel een heel erg fijne uitdrukking op het hoofd hebben Ja

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 06:35

Laat het paard ook rontgologisch keuren.
Kost wel meer (ong. 400,00) maar dat kan een hoop ellende voorkomen in de toekomst. En stel je hebt hem 6 maanden en moet hem dan alsnog wegbrengen heeft het ook een hoop gekost (geld en emoties).

Zelf heb ik jaren geleden ooit eens een 4 jarige d-day kunnen kopen. Prijs was (ook) aan de lage kant. Ik hoor de eigenaar nog zeggen, voor deze prijs hoef je hem toch niet te laten keuren. Wat bleek, aan beiden voorbenen overhoef, had geen 6 maanden meer goed gelopen.
Paard stond enkele weken later gewoon weer te koop maar nu als tuigpaard.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 06:36

Gewoon laten keuren meis. Ik ben ook zo het schip in gegaan.

Het is even een uitgave, maar dat staat niet in verhouding tot de ellende (en de kosten!) van een miskoop - voor zowel jouzelf als het paard.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 11:43

en aan de hoeveel foto's zullen jullie gaan?
18, 20, 22?

tolik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:35

licht aan het bedrag waar je het paard voor koopt.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 12:53

staat in het topic...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:13

Ik zou gewoon eerst ns gaan kijken en als je m wil kopen een goede afspraak met de huidige eigenaar maken over het keuren. Anders heb jij straks 5 paarden laten keuren die allemaal zijn afgekeurd en ben je ruim € 2000 verder Tong uitsteken

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:14

luxje schreef:
waarom is 2000 euro voor een onbeleerde kwpn-er verdacht? ik vind eerder de vraagprijzen van 6-7 duizend euro voor een jong dier belachelijk, maar goed, dat was de vraag niet.
Ik zou persoonlijk altijd klinisch laten keuren, foto's heb ik niet gedaan, vond ik de prijs van het paard niet naar en zou ik bij dit paard ook niet doen.
Wel bloed laten trekken...

Als je dekgeld, medische kosten en opfok gaat tellen, zit je bij een 4-jarige dik over de 3000 euro.
Dus voor 2000 geef je eigenlijk een paard weg.
Dus of er is iets mis, of het is geen goede, of je hebt echt mazzel.