Mensen die lucerne als compleet ruwvoer geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Re: Mensen die lucerne als compleet ruwvoer geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:58

Ik lees even mee!
Ik voer ook kuil vanwege een hoestend paard en ik heb nu kleine ronde baaltjes die ik in een week op voer.
Maar ze staat nu maar een paar uurtjes per dag in het land.
Zou ze langer gaan krijg ik de baal kuil niet meer op in een week...

Mijn veearts gaf aan dat Lucerne voeren ook een optie is ipv kuil of nat hooi.
Ik ben zelf een beetje bang voor de energie die er in zit misschien.
Ik heb een paard dat erg snel heet en gespannen is nl...

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 22:57

Nouvel: ik merk wel dat mijn oudje er wat meer energie van krijgt, terwijl er maar weinig voer is waar hij heter van word, maar ik merk vooral dat hij lekkerder in zijn vel zit. Dus een combo daarvan kan natuurlijk ook Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:27

Melanie5 schreef:
Let op met de hoeveelheid die je geeft. Lucerne bevat veel eiwit en energie. Zeker bij oudere ponies moet je waakzaam zijn voor bevangenheid.

Het zijn niet de eiwitten die gevaarlijk zijn, maar de suikers. Lucerne bevat goed verteerbare eiwitten, die zijn juist heel belangrijk voor oudere paarden.

Ik voer mijn pony in de winter de lucerne van subli en vind hem eigenlijk helemaal niet zo stoffig.

Misschien kun je ook Subli Seniores Priores overwegen voor de winter.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:34

maar dat is toch slobber? Knipoog met zijn tanden is niets mis, die heeft hij allemaal nog Lachen het gaat puur om het ruwvoer vanwege luchtweg problemen.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:45

Ik heb ook een tijdje grasmix gevoert van lucerne eigenlijk uit toeval omdat ze geen lucerne hadden op dat moment en ik het alleen door dr muslie heen gaf zodat ze langer moest kauwen. Maar ik vond grasmix eigenlijk prettiger als lucerne ik vond het ook lekerder ruiken.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:47

ik denk dat ik de volgende keer een pak van de grasmix mee laat komen, dan kan ik eens kijken wat dat is Lachen

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:14

Is inderdaad slobber, maar wel een compleet voer (dus ook ruwvoer) en het kan onmogelijk stoffen Lachen
Maar als je paard gewoon ruwvoer eet, zou mijn voorkeur er ook niet naartoe gaan.. misschien als aanvulling.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:27

maar ik zou er niet voor kiezen een paard geen ruwvoer meer te geven. dan hebben ze helemaal niets meer te doen!

engel3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:44

ik las mee,
ik heb in de winter mijn paarden naast hooi en muesli[de balance van de hartog] ook lucerne en de grasmix van de hartog gegeven,dit omdat ik vond dat ze te weinig structuur voer kregen[ hooi]
mijn oudste kreeg meer lucerne naast de muesli en dat ging heel goed,
terwijl hij heel gevoelig is, en daarbij wat grasmix,
de jongste kreeg naast muesli meer grasmix en wat minder lucerne.
ik heb ervaren dat de lucerne en de grasmix van de hartog van goed kwaliteit zijn,
en de paarden het graag eten, en het er goed op doen.
nu geef ik omdat ze een halve dag op het gras staan alleen wat grasmix bij de muesli,

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 14:48

jomaro schreef:
Je heb van hartog ook compact gras. Zit in een baal van 20 kg. Volgens Hartog kunnen ze dat onbeperkt eten. Wij doen dat niet omdat we een "veel" eter hebben en de baal binnen een paar uur is verdwenen. Haha!

Wat kost zo'n baal compact gras, weet je dat toevallig?

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 08:59

een baal compact gras kost 8 euro is de richtprijs die hartog mij vertelde

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 10:36

Pffff.... En dan 1/3 per dag... Dat maakt lucerne en grasmix financieel veel aantrekkelijker.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:33

lucerne EN grasmix van Hartog bevatten behoorlijk veel melasse. Dat maakt het smakelijk, maar bovendien ook erg energie-rijk.

De lucerne van Subli bevat geen melasse zoals Cheveyo al schreef. Dit zou ik dan eerder gaan geven als het een compleet ruwvoer moet worden. Deze lucerne is ook veel groffer als de lucerne van Hartog.

De zakken van Subli zijn 9 euro, nog een stuk goedkoper als de zakken van Hartog, die 13 euro kosten.

De grasmix heb ik een tijdje gevoerd als extra bij het krachtvoer naast 24.7 weidegang, maar vond het uiteindelijk ongeschikt, mijn paarden verslikten zich steeds in de korte stukjes gras en hoestten veel hierdoor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:42

Ik betaal anders 8,90 euro voor een zak Hartog lucerne. Uiteindelijk geef ik daar toch de voorkeur voor omdat de olie die in de Subli lucerne gebruikt deels dierlijk blijkt te zijn en bovendien de plastic zak aantast, waardoor er kunststof in de lucerne terecht komt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:59

bah, dat wist ik niet! Enig idee waar ik daar meer informatie over terug kan vinden?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:06

Mijn paard krijgt Haver Afval Pellets. Merkloos, ik bestel ze via Arie Blok. Dot is een ruwvoederbrok, hooibrok dus. Ondanks dat ze er wat droog uitzien, vind hij ze heerlijk.

Ik betaal nu 9.60 voor een 25 kilozak, in verhouding dus niet veel duurder.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 22:27

Teuntje111 schreef:
bah, dat wist ik niet! Enig idee waar ik daar meer informatie over terug kan vinden?

Nee, ik heb die info van een kennis die een voeranalyse had laten doen Lachen
Dusss... Zelf een analyse laten doen?

Mijn paard hoeft niet persé lucerne, vind ik. Maar hij heeft gewoon veel ruwvoer nodig en op een pensionstal heb je het niet altijd voor het kiezen. Met paarden aan huis zou ik gewoon onbeperkt hooi geven Lachen

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:50

Op www.hartog-lucerne.nl kan je heel veel informatie terug vinden.

De balen compact gras heb je van 20 kg maar je heb ze ook van 400kg, deze blijven een jaar goed en zijn zeer compact, 115x110x90 cm, deze zijn dan ook veel voordeliger.
het "stof" wat er is zit er bladstof, paarden gaan hier niet van hoesten, hierin zitten juist de meeste vitamine en mineralen.

Lucerne stoft niet, door de melasse, op zangersheide krijgen ook alle paarden volledig lucerne, en die lopen toch ook op topniveau. Dus waarom zou het dan niet goed zijn?

Ik ben zelfs overgestapt van de brokken naar lucerne! Hier hebben ze veel meer aan dat dat halve schepje brok, ze krijgen nu 2 volle scheppen lucerne. Het is niet hap slip weg, maar ze moeten ff kauwen, ze zien er allemaal super uit en glimmen tegen je op.

Ik heb 3 paarden staan die vanwege de ouderdom (gebit) geen hooi meer kunnen eten, deze krijgen een combi van compact gras en lucerne, dit krijgen ze nu ruim een half jaar en ze staan er alle 3 topfit bij.