gebroken staart-staart amputatie. Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Re: gebroken staart-staart amputatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:11

Bij mijn eerste paard kwam ik op een gegeven moment en toen hing er iets bloederigs in haar staart. Na goed kijken bleek het zo'n 10 cm. staartwortel te zijn dat er vanzelf af was geraakt. DA erbij, AB en verder moesten alle haren afgeknipt worden tot het stuk dat er nog aan zat. Dat gedeelte moest ik iedere dag in een oplossing van soda of biotex doen ( weet het even niet meer, het is al zo'n dik 20 jaar geleden...). Nadat de DA na een paar weken nog een los stukje bot had verwijderd, is het snel genezen en na een paar jaar had ze best weer een aardige staart. Bij haar is er vermoedelijk in het land een ander paard op gaan staan toen ze lag, wij zouden anders niet weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.
Ik zal eens zoeken naar foto's van hoe het was en hoe het weer is aangegroeid.
Foto toen het haar zo'n 10 cm. was gegroeid:

Afbeelding

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:34

heel veel sterkte voor jou en je paard.

ik wil je allereerst ook even een dikke pluim geven.. jij bent iemand die echt om je paard geeft of er nou wel of geen staart aan zit top!!.. er zijn helaas mensen op de wereld die anders omgaan met hun dieren.

verder is het natuurlijk afwachten wat er gaat gebeuren maar ik dank dat het met de jaren wel goekomt qua staarthaar. al zal het niet veel zijn persoonlijk vind ik hetbelangrijk at ze de vliegen en muggen (vreselijk irritante beestjes) weg kan jagen met haar staart maar een vliegendeken helpt natuurlijk ook.

heel veel sterkte ik blijf dit even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:36

Bedankt allemaal.

Nou, ik heb net een middeltje uit Amerika tegen insecten wat waterproof is en volgens de verpakking 17 dagen blijft werken, Even testen.

Niet meer dan normaal dat ik mijn paard houdt? Ik heb er eerlijk gezegd geen moment over gedacht om dat te doen. Daar is ze mij te dierbaar voor Knipoog

[***]

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:16

zo hoort het ook bij mij zou het ook nooit op komen om mijn paard voor zoiets weg te doen.

maar wat je tegenwoordig allemaal niet leest en om je heen ziet wat er met die dieren gebeurt dat is zo triest.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:35

Ik had destijds natuurlijk geen keuze, jij eigenlijk ook niet als ik het goed begrijp. Natuurlijk doe je je paard daarom niet weg, maar ik ben als ik buiten reed wel heel vaak uitgescholden voor dierenbeul. Ik kon dan uitleggen wat ik wilde, maar ik bleef een dierenbeul... In die tijd was couperen al een hot-item, hoewel dat nog jarenlang toegestaan was. Ik bleef erboven staan, want ik kon het niet helpen en zo is het met jou ook, je kan jou en je paard gaan vertoppen, maar dat werkt ook niet. Wapen je dus maar tegen commentaar dat je kunt krijgen, die mensen weten gewoonweg niet beter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:38

Hoezo wapenen? Wat heb ik met andere mensen te maken.
En btw, wat ik prettig vind is dat Gips waarschijnlijk toch nog wel een staartje overhoudt. De breuk zit ongeveer op de helft.
Volgens de dierenarts gister bleef er wel wat over (na tijden aangroeien) maar dat kon ie niet zeker zeggen omdat hij geen operatie´s doet.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:42

Bij Crocus was er dus maar 10 cm. van de staartwortel af, dat groeide zo ongeveer 20 cm. per jaar denk ik. De foto was na ongeveer een half jaar. Maar er kwamen ook weer haren uit het nieuwe einde van de staartwortel en dat had de DA destijds niet verwacht.

Je hebt overigens groot gelijk scheit aan anderen te hebben, dat had ik dus eigenlijk ook. Ik wist waarom het was en dat ik er niets aan kon doen, ik voelde me dus niet schuldig. Na een paar jaar had ze toch weer een aardige staart. Ik heb nog gezocht naar foto's, maar het is me niet helemaal duidelijk welke van voor en na zijn, dus ik moet daar even de tijd voor nemen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:43

dat is een vreselijk gevoel als je uitgescholden word voor dierenbeul terwijl het op zo een moment de beste keus is voor je paard.

ik ken dat gevoel wel een beetje ik heb een verzorgpaard gehad die een keizersnede heeft gehad maar de wond wilde niet dicht gaan. ik moet toegeven dat het er niet bepaald charmant uitzag zo een "open buik".

als ik dan buiten aan de hand een rondje ging lopen waren er mensen die mij en mijn verzorgpaard met vieze gezichten aankeken en dan tegen elkaar gingen fluisteren van moet je dat zien. een vreselijk gevoel is dat. ik heb wel eens uit emotie tegen die mensen geroepen van is er een probleem ofso als je ergens last van heb kom dan hier voor me neus staan en zeg het recht in mijn gezicht. toen ze geen reactie gaven riep ik nee daar zijn jullie te laf voor he! het is erg moeilijk om dit soort mensen te negeren je voelt je vreselijk verkeerd begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:46

Mwah, hier is men niet zo aso. Maar goed, wij wonen op het platteland, dus toch minder van dat soort mensen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:47

Caro, daar heb je gelijk in, het kan soms best frustrerend zijn als je rare blikken krijgt, of uitgescholden wordt terwijl je weet dat je er niets aan kunt veranderen. Ze had er overigens zelf helemaal geen last van, ze was een dikhuid en voelde vliegen amper, in die tijd waren er ook geen vliegendekens en de sprays waren ook niet je van het. Maar ze heeft zich zelf nooit slechter gevoeld in die tijd dan met een lange staart gelukkig!
Hi3er is het ook redelijk platteland, maar kennelijk had Schagen toen ook al "stadse" trekken...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:19

ja hier in de buurt is een manege waar helaas veel van die kapsonesmensen zitten die zich beter voelen dn iedereen. vreselijk irritant zijn die mensen. mijn verzorgpaard stond toen wel ergens anders en daar zijn de mensen schijnbaar dus wel zo maarjah ik kon die wond ook niet dicht toveren anders had ik dat zeker wel gedaan

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:23

Kun je van haar eigen orginele staart geen extensions maken (is maar een idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:30

Nou, binnen nu en 5 min komt even mijn leraar helpen met laden en dan gaan we naar de kliniek.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:01

Ach wat sneu zeg! Arm paard! Nou hopelijk hoeft er niet te veel af en groeit het haar dan weer een beetje aan.
Ben benieuwd hoe het gegaan is!

Op de manege staat ook een paard met een gebroken staart, het onderste puntje van ongeveer 6 cm staat echt heel erg scheef, je ziet het een beetje en voelt het ontzettend, maar goed, daar zit alles nog aan...
zij heeft, het verhaal te moeten geloven, onder het prikkeldraad vast gezeten, over haar hele rug/bil zitten witte en kale plekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:10

Weer terug.

De da heeft het snel bekeken en het blijkt toch verband te houden met het opbinden van de staart 2 weken geleden. Dit hebben we elke nacht gedaan 2 weken omdat de merrie moest bevallen.

Dit is gaan smetten en de DA is toen geweest (1,5 week geleden) en die zei dat het een kwestie was van goed ontsmetten.
Helaas was het blijkbaar een zwakke plek en is het daardoor gebroken.

We gaan wel eea doorspreken met de arts die is geweest, want hij had hiervoor ten minste moeten waarschuwen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:11

Hoi Niels, vanmiddag stond ik met mijn zoontje even met je te kletsen na de L3 reining op Bo..........

En nu dan verder met je tinker merrie? Wat stelt de DA voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:14

Morgenvroeg wordt de staart voor (waarschijnlijk) de helft geamputeerd. Het is niet zeker of ze het deel wat ze overhoudt kan blijven bewegen, hangt ook een beetje van het paard af.

Het is niet zeker of ze morgen naar huis mag, er is een kans dat ze een nacht moet blijven.

[***]

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:18

nou heel veel sterkte dan morgen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:19

Hoi, wat vervelend dat je paard zijn staart verliest!

Mijn paard heeft een verlamde staart, waarschijnlijk door een val in de opfok (koprol idee) toen hij 1 jaar oud was.

Mijn paard kan de vliegen niet wegjagen met zijn staart en is als er muggen zijn daardoor wat onrustiger in zijn gedrag. (staat veel te stampen) hij krijgt daarom in de zomer regelmatig een vliegendeken om. Ook heeft hij eerder problemen in zijn rug doordat het heiligbeen vergroeid is.

Maar hij functioneert prima verder!

Opvallend is verder dat er een kuil boven zijn staart zit, daar waar normaal gesproken de spier zit die de staart omhoog trekt. Die is bij mijn paard niet meer in functie, dus helemaal geslonken.

toevoeging: hij heeft weleens smet gehad onder zijn staart. Er vielen veel haren uit. Daarom scheer ik de zijkant van zijn staart en smeer ik regelmatig groene leem of tea tree. Dat helpt beter dan alle smeersels van de dierenarts die ik toen kreeg, het ging van kwaad tot erger!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:20

hey niels

hoe gaat het nu met je paard? ben je al bij haar geweest

en even over dat opbinden van de staart kun je mij dit uitleggen wat dit precies inhoud en waarom je dit doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:26

Ik kan mij herinneren dat er een topic over is geweest, wat jaren geleden, volgens mij was dat niet zo leuk, ik dacht dat de staart moest worden geamputeert.

Ik hoop voor jouw dat het bij jouw tinker minder erg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:45

Door een spoedgeval is Gips vandaag niet gedaan.
Morgen is het nu.

Opbinden: Staart in een staartzak. Heel simpel. Omdat ze zo´n dikke staart had zou het in de weg kunnen zitten met de bevalling. Vandaar.

[***]

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:11

Joh..ik dacht dat dat fabeltje alang de wereld uit was. Het is de grootst mogelijke onzin dat een staart in de weg zit bij de bevalling. Dan zou dat nog eerder zo bij de dekking zijn. Slordig van je dierenarts dat hij niet juist heeft ingeschat wat het voor gevolgen kan hebben. Gelukkig hoeft niet haar hele staart eraf en ik denk eigenlijk dat, als het maar 10 cm is ze haar staart zelfs wel weer ten dele terug krijgt en nog kan bewegen. ik duim voor je!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:23

oke bedankt voor de uitleg. mijn merrie heeft namelijk ook een veulentje gehad vorig jaar. ik wist wel dat sommige mensen de staart bandageren zegmaar (wist ik veel dat dat opbinden heet:P) bij mijn paard had ik dat niet gedaan omdat ik het eigenlijk niet nodig vind. het kan dus wel ernstige gevolgen hebben.

ik duim voor jou en je paardje morgen

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:47

Ik heb een lusitano hengst waarbij de gehele staartwortel is verwijderd ivm melanomen. Hij heeft altijd een deken op en van de zomer een vliegendeken en merkt er zelf volgens mij weinig van.