Met spoed - hoefbevangenheid??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bijoekimmie

Re: Met spoed - hoefbevangenheid??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:40

Ik ben ook heel benieuwd, laat je het nog weten hoe het gaat met haar.

Lieke_M

Re: Met spoed - hoefbevangenheid?? - UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 07:48

Jep,

hier ben ik met de update.

Gisteren is de DA om 21u30 langsgeweest. (Niet die eerste die ik gebeld had, maar de 2e kon dus ook maar zo laat komen).

Hij merkte ook meteen op dat ze stijf ging en dat ze duidelijk pijn had bij het stappen. Haar hoeven waren niet echt warm (of had ik dit al gezegd??) maar hij voelde wel een hartslag in haar pezen.

Vooraan was erger dan achteraan. Maar hij zei dat het nog in een heel vroeg stadium was en dat ik me geen zorgen moest maken. Ze kreeg een inspuiting en ik kreeg een soort pasta mee om 2 dagen in haar mond te doen. En moet 2x per dag haar hoeven langdurig natspuiten tegen het zwellen van de kroonrand (of zoiets..?).

Ze mocht wel terug de wei op zoals ze voorheen stond - staat echt geen gras meer op. Maar mag even niet meer aan stripbegrazing doen.

Hij zei ook dat ze absoluut niet te dik staat. Probleem ligt waarschijnlijk bij het feit dat het gras dat ik iedere dag bijgeef (stripbegrazing) intussen gewoon té lang is geworden en ik moet het eerst eens afmaaien voor ik verder bijgeef.

En ik moet uiteraard ook de hoefsmid laten komen.

Als de DA weg was, ben ik haar gaan halen om haar hoeven nat te spuiten (ik geraakte niet toe met de tuinslang) en ik denk dat het spuitje al werkte want ze liep al een pak beter.

Bedankt voor jullie reacties!!

PS. ja ik heb een rotbaas, maar ik heb een prachtige job. Onze directeur is iemand die niet graag blijft vastroesten en geregeld een nieuwe uitdaging aangaat. Dus ik wacht liever tot hij zelf weggaat.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:50

Oh wat fijn zeg! Toch goed nieuws, min of meer. Je was er op tijd bij in ieder geval. Nu maar hopen dat ze snel herstelt.

Je baas is gewoon een *piep* dus maar hopen dat die ook snel het veld ruimt Knipoog

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:08

Gelukkig gaf de dierenarts aan dat je vroeg bij bent. Ik hoop dat ze snel beter is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:12

nou, klinkt uiteindelijk nog goed dan. sterkte met haar!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:16

Fijn dat de DA het gunstig inziet en dat je nog op tijd was, scheelt hopelijk een hoop last.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:22

Nou ik vond het er al erg uitzien in elk geval (op bepaalde momenten dan toch). Dat was ook de reden waarom ik niet goed wist hoeveel zorgen ik me moest maken.

Ben ook blij dat ik het vrij vroeg heb gezien, al besef ik nu (ja altijd achteraf hé) dat ik het nog eerder moest gezien hebben. Ze was al een 2-tal dagen anders dan anders - je kent het wel hé. Maar ik dacht dat het van de warmte was. Ze ging trouwens ook altijd in de felle zon staan terwijl er een reusachtige Denneboom aan haar wei staat die veel schaduw biedt..

Anyway, hoop dat het snel voorbij is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:35

Kijk hier ook even: hoefbevangenheid daar staat ook het fructaan verhaal uitgelegd, mogelijk heeft je paard ook insuline resistentie en kan magnesium uitkomst bieden.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 08:55

Bedankt voor de tip.

Eerlijk gezegd geraak ik er écht geen wijs meer uit. Het fructaan-verhaal, het eiwit-verhaal,.. Ik heb de neiging om mee te gaan in het fructaanverhaal, maar iedereen rondom mij, inclus de DA, de voormalige pensionhouder,.. heeft het maar over de eiwitten. Uiteraard weet ik dan niet meer waar ik moet op voortgaan, uiteindelijk horen tenslotte zij de kenners te zijn.

*zucht*

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:00

Ik persoonlijk ga mee met het fructaanverhaal. Ik ben heel tevreden met mijn DA, maar over magnesium was hij sceptisch. Daar wordt de laatste tijd wel veel onderzoek naar gedaan en het is ook wel aangetoont dat veel paarden een tekort hebben. Voor mijn shet was magnesium iig wel de oplossing.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:09

Lieke_M schreef:
Bedankt voor de tip.

Eerlijk gezegd geraak ik er écht geen wijs meer uit. Het fructaan-verhaal, het eiwit-verhaal,.. Ik heb de neiging om mee te gaan in het fructaanverhaal, maar iedereen rondom mij, inclus de DA, de voormalige pensionhouder,.. heeft het maar over de eiwitten. Uiteraard weet ik dan niet meer waar ik moet op voortgaan, uiteindelijk horen tenslotte zij de kenners te zijn.

*zucht*

het eiwit verhaal is achterhaald

net zoiets als dat in spinazie veel ijzer zit, dat blijkt ook niet meer te zijn dan in andere groenten, maar toch blijft er een hardnekkig misverstand over bestaan

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:57

Maar wat ik nu dus wel een beetje vreemd vind: de afgelopen week, en eigenlijk ook de week daarvoor, zat er helemaal niet veel fructaan in het gras, vanwege de hoge (nacht-) temperaturen. En toch worden er momenteel enorm veel paarden bevangen? D.a.'s schijnen zo ongeveer platgebeld te worden door eigenaren van bevangen pony's.

Lieke_M

Re: Met spoed - hoefbevangenheid??- UPDATE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 08:53

Hellup!!

Gisteren leek alles aan de beterhand te gaan, voetjes natspuiten, ontstekingsremmer gegeven.. Deze morgen ligt ze terug in de wei.. te liggen, warme hoeven, wil niet rechtstaan..

Moest dan echt door naar werk. Verschrikkelijk dat ik haar zo moest achterlaten, maar ja. Gelukkig werk ik maar een halve dag en kan ik deze middag terug naar haar toe.

Heb wel meteen de DA ingelicht en de hoefsmid gebeld. Deze laatste kon ten vroegste maandag komen, maar probeert er mij nog ergens tussen te nemen. Ik weet alleen niet wanneer!! Dat afwachten en niets kunnen doen is gewoon het ergste.

Ik begrijp niet wat er nu is misgegaan?? Heb haar nog niets van gras bijgegeven. Ik voel me zo machteloos!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:57

Dat hoort erbij volgens mij DA. Dan gaat het beter en krijgen ze weer een aanval. Ik zou toch eens magnesium proberen Ja Mijn shetter had ook steeds dat het redelijk ging en dat ze daarna niet meer wou lopen. Een kuur geprobeert en toen liep ze weer goed.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 08:59

Op die site die hier eerder gegeven is, staat ook dat het fructraan juist in korte afgevreten landjes zit.

Wat je dan wel moet doen is mij ook een raadsel hoor, omdat je ze niet in een vol maar ook niet in een kaal land kan zetten. Heb je geen zand stuk ofzo waar je ze kan zetten.
Lastig is het hoor en zeker om ze zoveel pijn te zien hebben.

dijkzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:01

jeetje wat een rot situatie! Ik hoop voor je dat de dierenarts snel komt vandaag, gelukkig maar dat je wel op tijd naar huis kunt! Heel veel succes

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:07

Hoefbevangenheid kan soms ineens erger worden. Wanneer jij de symptomen ziet is er al daaagen iets mis in het lichaam

ik zou even in dit topic gaan kijken: [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Daar staan enorm veel dingen die je kunt doen. Zet je paard op een stukje waar ze zo min mogelijk gras heeft, maar wel zelf kan bewegen. Regelmatig de voeten koelen, eventueel ene stukje modder maken, veel en oud hooi.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:10

Het eiwitverhaal is inderdaad achterhaald. Fructaangehalte is een grote boosdoener. Om te voorkomen dat je je pony in een wei zet met hoog fructaangehalte is het beter om ze pas 's middags in het land te zetten. De lengte van gras heeft niets te maken met fructaangehalte. Wij hebben 2 shetten lopen helaas beiden gevoelig voor hoefbevangenheid. Ze gaan bij ons pas 's middags het land op en dat land is heel schraal. Toch zijn we enorm voorzichtig.
Als de hoefbevangenheid ernstige vormen aanneemt geven ze vaak Metacam in combinatie met Ascal (laatste kun je ook bij de apotheek krijgen). Ik zou dit echt nooit op eigen houtje doen maar altijd in overleg met een DA. Bij hoefbevangenheid is het ook belangrijk dat de smid langskomt maar die heb je al gebeld las ik.

Als je de mogelijkheid hebt om haar van het gras te halen en pas 's middags erop zou ik dat doen. Nogmaals de lengte van het gras heeft niets te maken met de 'schadelijkheid'.

Modder kan de voeten verkoelen en de pijn wat verzachten. Afspuiten is natuurlijk ook goed maar zou je eigenlijk dan meerdere keren per dag moeten doen wil ze daar echt baat bij hebben.

Om een modderpoel te maken kun je een stuk grondzeil kopen dat in een 'kuil' leggen en het zand erover en dan vol laten lopen met water.

Heel veel sterkte Ach gut

edit: het is al eerder ook gezegd, inderdaad oud hooi geven (van vorig jaar of ouder) verder niets

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:17

een tip voor de volgende keer...je kunt ook een hoefsmid bellen Knipoog
Die gaan tenslotte over hoeven en kunnen wellicht de ergste pijn ontlasten in de hoeven. De DA kan dan nog eventueel aanvullen als het nog nodig is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:21