Ik weet het even niet meer, spierbevangenheid of toch meer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Ik weet het even niet meer, spierbevangenheid of toch meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:42

Marstall Vito, zo heet dat voer, fructaan is hoog bij zonnig weer en gras met stress, in de winter 's morgens en 's avonds, nogmaals er zijn sites die je hier meer over kunnen vertellen.
Over je hooi, is het voordroog ( kan veel fructaan bevatten ) of is het echt droog liefst 2jarig hooi ? Kuil is helemaal uit den boze wat fructaans betreft. Verder kan ik me haast niet voorstellen dat jij een muesli voert waar geen suiker inzit.
Over de verzuring in de spieren, je hebt tegenwoordig opleidingen van paardenmassage, misschien is het wat voor jou, je zou je paard hier dan veel mee kunnen bieden en buiten dat leer je ook weer meer over spieren. En ben ik bang dat je hier niet vanaf komt maar wel veel kan doen in de vorm van massage, aangepaste beweging en juiste voeding met supplementen. En ik vraag me af wat de dierenartsen daadwerkelijk voor je hebben betekend ? Ik vind het namelijk raar dat de hele stal ziek wordt, vervolgens weer beter en alleen die van jou hierin blijft hangen, of zie ik het mis ?
Ze kunnen jou toch niet drie jaar zo laten aanmodderen ?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:51

Oh nee, ab-so-luut geen kuil! Tong uitsteken *LOL*
Nee, zover waren we zelf ook al.

Van hooi, ik weet niet zeker hoe oud het is. Zal niet 2 jaar oud zijn denk ik, soms is het nog redelijk vers, zeker in de nazomer. Zal er eens naar vragen vanaaf.

Nee, je komt hier niet meer vanaf. Dit blijft to hij onder de zoden ligt. Ik zou alleen willen dat het nu eens stabiel werd, of in iedergeval minder, zodat hij weer gewoon kan bewegen zonder dat hij er last van heeft.

En het is zo'n vaag verhaal he. Het is dan weer wel goed, dan weer een terugval. Dan gaat het weer goed, en dan opeens niet meer. Hij heeft snkel de symptomen van spierbevangenheid, meer is er, op het eerste gezicht, niets aan de hand.
Onze dierenarts, en het is echt een goeie hoor, kijkt er elke keer weer naar, maar gegeven moment houd het toch ook op? Wat moet hij dan nog verzinnen?
Vandaar dit topic ook, dat mensen misschien een ander idee hadden, naast spierbevangenheid of EPSM, wat het zou kunnen zijn.

Ik vind het ook raar hoor, uberhaupt dat er bij ons op stal zoveel paarden spierbevangen raken. Dat kunnen wij niet verklaren, ik niet, instructrice niet (en die weet echt ongelooflijk veel voor iemand die geen dierenarts is), en de dierenarts niet.
Zover ik weet heeft een manege nooit zoveel last van spierbevangenheid, of ze zeggen er niks over, dat kan ook.

En dat Bart het blijft houden, dat is dus het hele aparte van het hele verhaal. Waarom hij wel, en de rest niet? Dat is echt ongelooflijk frustrerend.
Ik was er zondag bij, noteerde de uitslagen van de kuur. Alle paarden, allemaal clean, ik blij de uitslag van Bart afwachten.
Niks veranderd.
Nou dan zit je echt van %#$@&$% snik snotter jank jank.

Tja, opleidingen he. Katching. Dat heb ik helaas even niet. Niet zoveel.

Yetse; Doei, doei

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:55

is het drinkwater wel eens getest bij jullie en het hooi, misschien wel zwaar bemest of vervuilt ? Dit klinkt niet lekker zeg, vooral niet dat het de hele stal betreft. Sterkte met je zoektocht en oplossingen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:57

Drinkwater is grondwater, word zelf opgepompt. Hooi weet ik niet, het wordt bij meerdere leveranciers gekocht. Zal daar eens achternagaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:25

wij zitten hier op een zandzoom en hebben grondwaterberegening voor de tuin, als ik daar geen chemicalien aan toevoeg dan gaan er heel wat planten op achteruit, taxus wordt bruin, gras wordt dor etc.
Ga er niet vanuit dat de kwaliteit van je grondwater oke is, als daar waarden extreem te hoog zijn zou dat problemen kunnen geven met de opname van bepaalde noodzakelijke voedingstoffen, ik roep maar wat...
Ik vind het zo extreem dat de hele stal problemen had en dan is voeding, lucht en water meest voor de handliggenst.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:37

Goh, wat een verhaal.

Mijn eerste reactie is ook magnesium. Heel kort door de bocht: calcium zorgt dat spieren aan kunnen spannen en magnesium dat ze kunnen ontspannen.
Tegenwoordig blijken heel veel paarden een magnesium tekort te hebben. Daar schijnt de da op te kunnen testen via bloed.
Op de site van paardnatuurlijk staat een heel artikel.

Zelf heeft een van mijn merries het een hele tijd gehad. Ze was moddervet en het lukte niet door beweging en dieet haar slanker te krijgen. Toen werd ze hoefbevangen en ben ik veel verder gaan zoeken. Zij blijkt/bleek insuline resistent te zijn.
Magnesium doet ook iets met de suiker huishouding in het lichaam.
Voor mijn paard (en mij) is het een wondermiddel gebleken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:47

Ben benieuwt of het ook werkt bij spierbevangenheid. Hoe dan ook, een kleine kuur kan geen kwaad. Bij die van mij was het ook een wondermiddel, ze viel zelfs wat af, wat daarvoor niet lukte. Nu voer ik haar Safe and Sound en ze ziet er een stuk beter uit.

@ TS: Je kunt mss ook kijken in het topic over bevangenheid. Mss staan daar nog tips in waar je wat aan hebt.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:23

Internet heeft er 2 dagen, vandaar de wat late reaktie.

Ok, Roanne.. de stalling van je paardje klinkt super, enkel de muesli lijkt me niks ('t gaat niet om de suikers, maar om de koolhydraten en in granen zit 50% koolhydraten). Als ik 't hele verhaal nog eens doorlees, en verbanden leg met diabetes (daarbij treedt ook verzuring op als er te weinig insuline is, en op dat moment moet er dus insuline toegediend worden)... dan zou 't misschien in die hoek gezocht kunnen worden, maar dat zal wel allang uitgetest zijn denk ik.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 12:37

Diabetes is niet onderzocht, dat denk je omdat hij zo dik is? (denk ik?) Heeft diabetes dezelfde waarden dan?
Grappige is eigenlijk juist dat hij nooit dik te krijgen was. Hij was altijd magertjes, foto's van vroeger laten ook de slankste haflinger van de wereld zien.
Mijn gok is dat hij nu zo dik word omdat hij zich volvreet met stro en hooi, dat gratis te verkrijgen is in de hit. Clown en dan 20 min per dag onder de man stappen, dat is ook geen olympische prestatie.

Muesli gaat de deur al uit, dat is al meerdere keren voorbij gekomen Haha!

probeer alleen al twee dagen de dierenarts te pakken te krijgen maar hij is er telkens niet, mopper.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 22:27

Nee, ik denk dat niet omdat ie dik is. Als een lichaam te weinig insuline heeft dan krijgen lichaamscellen te weinig energie (grofweg: insuline zorgt ervoor dat koolhydraten uiteindelijk terecht komen in lichaamscellen). Als het lichaam te weinig energie krijgt, gaat het vetten en uiteindelijk spierweefsel aanspreken om maar aan energie te komen (verzuren).. bij mensen met diabetes ruik je uiteindelijk zelfs een aceton lucht in de adem.
Aan de andere kant.. als dit de oorzaak zou zijn, dan zou je paardje zich wel heel slecht moeten voelen, bovendien zou hij op een gegeven moment ook gaan afvallen.

Bij diabetes kijkt men eigenlijk alleen naar de bloedsuikerwaardes (4-7mmol is normaal.. daarboven is te hoog), om iets te weten over de afgelopen maanden zou je het zog. HbA1c kunnen laten bepalen (klein minibeetje bloed nodig), dat zegt iets over de gemiddelde bloedsuikerwaardes v/d afgelopen 2-3mnd. Maar de dierenarts zal dit je wel kunnen vertellen of dit zinvol is.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 22:54

Ja zeker, het gaat gewoon op de lijst van vragen Lachen kan hij altijd nog zeggen of het mogelijk zou kunnen zijn of niet.
Tja, en zich slecht voelen. Zelfs op zijn slechts, toen hij met vier pootjes de lucht in op de grond had moeten kreuenen, bij wijze van spreken, galloppeerde ik rond op zijn rug en had ik echt niks op.

Dus misschien voelt hij zich wel heel slecht, maar hij laat echt nauwelijks iets merken.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:04

Hoi Roane, heb je bart al eens laten onderzoeken door een homeopaat?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 07:57

Nee, maar daar geloof ik niet zo sterk in. En aangezien ik niet veel te spenderen heb zal ik het eerder zoeken in de hoek van een goede dierenarts dan een homeopaat. Lachen
Komt misschien banketstaaf over dan ik bedoel, maar heb op dit moment niet dat de kan om álles te proberen.

Jossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:51

Ervaringsdeskundige hier, ook een haf, ook in de herfst uit het niets straal spierbevangen. Het dieet op dat moment bestond uit heel arm hooi, aangevuld met een handje slobber. Nu stond ze toen (en nu ook) 24/7 buiten en mogelijk is de combi ploeteren door de modder en toch teveel suiker/zetmeel uit de slobber de aanleiding geweest. Na maanden kuren met neutradex, vit E & selenium supplement en equipalazone waren de bloedwaarden dan eindelijk weer normaal. Uit het laatste bloedonderzoek bleek wel dat ze ietsjes tekort aan magnesium had, maar niet zorgwekkend.

Nu gaat het goed met haar, alhoewel ze wel snel stijfjes is na fikse race-partijen. Na zoiets krijgt ze dan ook wel nog steeds extra vit E en selenium. Verder krijgt ze onbeperkt hooi en amper krachtvoer. Wat ze aan krachtvoer krijgt was de Equine Sensitive van Dodson&Horrell, speciaal voor paarden met o.a. spierproblemen. We hebben het dan over een handje per dag, niet meer hoor Haha! . Nu krijgt ze Safe and Sound van dezelfde fabrikant en daar doet ze het eigenlijk net zo goed op. Sterker... ik durf het nu zelfs aan om haar op hete dagen een paar uur te laten grazen op een praktisch onbemeste en bloeiende wei!

Ik zou bij een volgend bloedonderzoek het hele bloedbeeld eens laten bepalen, wellicht is er naast de spierproblematiek ook nog een ander probleem, zoals een magnesium tekort (wat ook kan leiden tot spierpijn en spierspasmen).

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:45

Hoi Roanne, Misschien moet je er eens een homeopatische dierenarts bijhalen. Mijn pony is een jaar lang extreem spierbevangen geweest, kon niets meer, zakte door de achter benen wilde niet meer staan. Ik was ook radeloos, alles geprobeerd, niets hielp. Tot dat ik op aandringen van een kennis er een homeopaat bij gehad heb. Die heeft toen allerlei verschillende druppels en pilletjes ( allemaal natuurlijke stoffen) voorgeschreven. Wat je krijgt hangt een beetje af van de bevangenheid. Maar bij mij hielp het echt, ik geloofde mijn ogen niet toen ze weer stond en voorzichtig weer begon te lopen. Nu 1 jaar later gaat het helemaal goed, 1 keer nog licht bevangen geweest, druppeltje en over. Voor mij was het echt wonder middel, staat nu standaart in mij poetskoffer. Misschien moet je het niet geloven in homeopaten even opzij schuiven, wellicht kunnen ze wel wat voor je pony doen.

Heel veel succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:06

Roane schreef:
Nee, maar daar geloof ik niet zo sterk in. En aangezien ik niet veel te spenderen heb zal ik het eerder zoeken in de hoek van een goede dierenarts dan een homeopaat. Lachen
Komt misschien banketstaaf over dan ik bedoel, maar heb op dit moment niet dat de kan om álles te proberen.

Wat een getob zeg.. ik kan me voorstellen dat je het even niet meer weet..
En dat het ook erg fustrerend is!! Niemand vindt het fijn om problemen met zijn paard te hebben...

Ik begrijp dat je niet in homeopatie geloofd.
Persoonlijk geloof ik er ook niet in..
Maar ik geloof wel in groene leem, en de zuiverende kracht ervan.
Het verwijdert gif- en afvalstoffen uit het lichaam.. net waar je paardje last van heeft.
Is het geen idee om eens een kuur groene leem te proberen, wie weet is hij er wel bij gebaat..??

En suiker heeft hij nodig, uiteraard wel beperkt.
Simpelweg om zijn bloedsuikerspiegel op peil te houden, niet voor energie oid..
Als die spiegel te laag is, kan hij hier ook echt goed ziek van zijn..

Ik zou zeggen, probeer die groene leem eens..
En een goeie massage kan ook veel goed doen..
En evt een dun dekentje om de spieren warm te houden..
Warmte is doorbloeding, is afvoer van gifstoffen..

Iig veel sukses...
Laatst bijgewerkt door Casarell op 23-05-08 20:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:11

Heb je al eens een sportmassagetherapeut voor paarden geraadpleegd?
die schijnt bij spierbevangenheid een hele hoop te kunnen betekenen.
Voor meer info kun je mij een pb sturen