Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
madamX schreef:Paarden eten van tijd tot tijd kleine hoeveelheden licht giftige bloemen en planten. Denk maar aan bv eikenblad: in grote hoeveelheden is eik ook giftig maar meestal in het najaar eten paarden toch eikenblad of eikels; dit doen ze voor het looizuur wat erin zit.
Dat ze af en toe boterbloemen eten doen ze meestal voor de protoanemonine wat erin zit. Deze stof heeft een schimmeldodende werking en heeft dezelfde eigenschappen als antibiotica. Als een paard de hele winter binnen staat en daarnaast ook veel krachtvoer krijgt met als basis granen, krijgt het dus veel zetmeel uit granen binnen. De darmflora van het paard moet hierop aangepast worden, er moeten andere bacterien komen. Gaat het paard de wei in, krijgt het opeens te maken met cellulose; zijn darmen kunnen dan van slag raken omdat er wederom verkeerde bacterien in de darmen zitten. Om deze verkeerde bacterien te lozen kan het paard boterbloemen gaan eten, hetzij in beperkte mate want smakelijk zijn ze niet voor het paard. De blaartrekkende boterbloem eten ze nooit vers want die bevat teveel protoanemonine, waardoor het paard blaren in de mond krijgt.
Eet het paard om andere redenen een hapje boterbloemen dan kan je denken aan evt. schimmels of eczeem waar ie vanaf wil.
Wil je dat er constant de juiste darmflora aanwezig is, zomer en winter, dan zal je je paard onbeperkt ruwvoer moeten geven, evt. aangevuld met mineralen, en eigenlijk helemaal geen voer waar granen in zitten.
Maak je niet druk om dat het paard af en toe een hapje boterbloemen eet of andere licht giftige planten.
Dit verhaal geldt niet voor sterk giftige planten zoals bv taxus of gouden regen: als paarden daarvan eten is dat vaak een vergissing met vaak ernstige gevolgen waar echt een dierenarts bij moet komen.
madamX schreef:Dit verhaal geldt niet voor sterk giftige planten zoals bv taxus of gouden regen: als paarden daarvan eten is dat vaak een vergissing met vaak ernstige gevolgen waar echt een dierenarts bij moet komen.
JoviBan schreef:Erg interessant madamX! Bedankt voor deze info.
Vraagje:madamX schreef:Dit verhaal geldt niet voor sterk giftige planten zoals bv taxus of gouden regen: als paarden daarvan eten is dat vaak een vergissing met vaak ernstige gevolgen waar echt een dierenarts bij moet komen.
Is alles van de gouden regen sterk giftig? Zowel de bloemen als de bladeren als de takken? En het hele jaar door?
Tieneke schreef:Mijn paard heeft van de rotbuurman eens taxus gekregen, is er gelukkig niet ziek van geworden, maar hij heeft het wel gegeten. Hij heeft nu ook pas wat boterbloemen opgegeten.
Die buurman waar ik over spreek, gooide een tijd lang enorme hoeveelheden afval in de wei, onder andere plastic. Ik heb toen stukjes plastic zak in de mest van mijn paard gevonden.
Dus hij eet het allemaal...
Ik moet wel zeggen dat mijn paard in het algemeen nog een beetje dom is. Het is al minder erg dan vorig jaar, maar hij is het echt wel een beetje... veel