Paard heeft boterbloem gegeten. Giftig?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: Paard heeft boterbloem gegeten. Giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:43

Paarden eten van tijd tot tijd kleine hoeveelheden licht giftige bloemen en planten. Denk maar aan bv eikenblad: in grote hoeveelheden is eik ook giftig maar meestal in het najaar eten paarden toch eikenblad of eikels; dit doen ze voor het looizuur wat erin zit.
Dat ze af en toe boterbloemen eten doen ze meestal voor de protoanemonine wat erin zit. Deze stof heeft een schimmeldodende werking en heeft dezelfde eigenschappen als antibiotica. Als een paard de hele winter binnen staat en daarnaast ook veel krachtvoer krijgt met als basis granen, krijgt het dus veel zetmeel uit granen binnen. De darmflora van het paard moet hierop aangepast worden, er moeten andere bacterien komen. Gaat het paard de wei in, krijgt het opeens te maken met cellulose; zijn darmen kunnen dan van slag raken omdat er wederom verkeerde bacterien in de darmen zitten. Om deze verkeerde bacterien te lozen kan het paard boterbloemen gaan eten, hetzij in beperkte mate want smakelijk zijn ze niet voor het paard. De blaartrekkende boterbloem eten ze nooit vers want die bevat teveel protoanemonine, waardoor het paard blaren in de mond krijgt.
Eet het paard om andere redenen een hapje boterbloemen dan kan je denken aan evt. schimmels of eczeem waar ie vanaf wil.
Wil je dat er constant de juiste darmflora aanwezig is, zomer en winter, dan zal je je paard onbeperkt ruwvoer moeten geven, evt. aangevuld met mineralen, en eigenlijk helemaal geen voer waar granen in zitten.
Maak je niet druk om dat het paard af en toe een hapje boterbloemen eet of andere licht giftige planten.
Dit verhaal geldt niet voor sterk giftige planten zoals bv taxus of gouden regen: als paarden daarvan eten is dat vaak een vergissing met vaak ernstige gevolgen waar echt een dierenarts bij moet komen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:47

madamX schreef:
Paarden eten van tijd tot tijd kleine hoeveelheden licht giftige bloemen en planten. Denk maar aan bv eikenblad: in grote hoeveelheden is eik ook giftig maar meestal in het najaar eten paarden toch eikenblad of eikels; dit doen ze voor het looizuur wat erin zit.
Dat ze af en toe boterbloemen eten doen ze meestal voor de protoanemonine wat erin zit. Deze stof heeft een schimmeldodende werking en heeft dezelfde eigenschappen als antibiotica. Als een paard de hele winter binnen staat en daarnaast ook veel krachtvoer krijgt met als basis granen, krijgt het dus veel zetmeel uit granen binnen. De darmflora van het paard moet hierop aangepast worden, er moeten andere bacterien komen. Gaat het paard de wei in, krijgt het opeens te maken met cellulose; zijn darmen kunnen dan van slag raken omdat er wederom verkeerde bacterien in de darmen zitten. Om deze verkeerde bacterien te lozen kan het paard boterbloemen gaan eten, hetzij in beperkte mate want smakelijk zijn ze niet voor het paard. De blaartrekkende boterbloem eten ze nooit vers want die bevat teveel protoanemonine, waardoor het paard blaren in de mond krijgt.
Eet het paard om andere redenen een hapje boterbloemen dan kan je denken aan evt. schimmels of eczeem waar ie vanaf wil.
Wil je dat er constant de juiste darmflora aanwezig is, zomer en winter, dan zal je je paard onbeperkt ruwvoer moeten geven, evt. aangevuld met mineralen, en eigenlijk helemaal geen voer waar granen in zitten.
Maak je niet druk om dat het paard af en toe een hapje boterbloemen eet of andere licht giftige planten.
Dit verhaal geldt niet voor sterk giftige planten zoals bv taxus of gouden regen: als paarden daarvan eten is dat vaak een vergissing met vaak ernstige gevolgen waar echt een dierenarts bij moet komen.

Heeft het ook dezelfde werking als antibiotica??
Mijn pony heeft namelijk een flinke wond aan haar been, dus wellicht dat ze de boterbloem dan bewust uitkiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 20:59

Erg interessant madamX! Bedankt voor deze info.

Vraagje:
madamX schreef:

Is alles van de gouden regen sterk giftig? Zowel de bloemen als de bladeren als de takken? En het hele jaar door?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 22:14

JoviBan schreef:
Erg interessant madamX! Bedankt voor deze info.

Vraagje:
madamX schreef:

Is alles van de gouden regen sterk giftig? Zowel de bloemen als de bladeren als de takken? En het hele jaar door?

Ja !!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:54

Ja, alles aan de gouden regen is giftig.
Of het dezelfde werking heeft als antibiotica? Goede vraag. Er zijn meerdere soorten antibiotica: de eigenschappen zijn vrijwel gelijk, maar hun werking kan verschillen. Als mensen een antibioticakuur krijgen kan het soms zo zijn dat deze kuur niet aanslaat omdat de werking in het lichaam anders is; vaak krijgt men dan een andere antibioticakuur voorgeschreven. Niet ieder lichaam is immers hetzelfde. Voor paarden geldt hetzelfde.
Dat je pony een paar boterbloemen at omdat het een wond zou hebben: het zou heel goed kunnen dat hij het juist om die reden at; in 9 van de tien keer is dat ook de reden. Maar ik kan het niet voor 100% garanderen. Wat dat aangaat is het jammer dat paarden niet onze taal spreken (dan konden ze het zelf vertellen) Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 18:55

Kan een paard ook niet gewoon dom zijn en dingen eten die niet goed voor hem zijn?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:04

Tuurlijk kan het paard ook dom zijn en alles eten wat in zijn bereik komt, maar zulke paarden zijn zeldzaam. Ondanks dat onze paarden gedomesticeerd zijn blijft er een natuurlijke drang van overleven en dat overlevingsmechanisme zorgt er in 999 van de 1000 keer voor dat het de juiste planten/kruiden/grassen kiest.
Nu zijn er natuurlijk ook geïmporteerde excotische planten in onze siertuinen en dan kan het zijn dat het paard die helemaal niet kent en uit nieuwsgierigheid proeft. Overigens zijn de meeste giftige of licht giftige planten niet lekker en paarden spugen ze dan ook uit. Ook hier zijn weer uitzonderingen: taxus vinden ze blijkbaar wel lekker, terwijl dat 200 gram al dodelijk is. Gouden regen blijkt ook lekker te smaken. Al met al zou ik nooit risico nemen en daarom excotische planten uit de buurt van paarden houden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:06

Mijn paard heeft van de rotbuurman eens taxus gekregen, is er gelukkig niet ziek van geworden, maar hij heeft het wel gegeten. Hij heeft nu ook pas wat boterbloemen opgegeten.

Die buurman waar ik over spreek, gooide een tijd lang enorme hoeveelheden afval in de wei, onder andere plastic. Ik heb toen stukjes plastic zak in de mest van mijn paard gevonden.

Dus hij eet het allemaal...
Ik moet wel zeggen dat mijn paard in het algemeen nog een beetje dom is. Het is al minder erg dan vorig jaar, maar hij is het echt wel een beetje... veel Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:38

Of hij had heel veel honger?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:34

Mijn merrie eet ook gewoon boterbloemen, die eet alles wat een stengeltje heeft! En ik baal wel, want ze staat in een wei vol met boterbloemen ....!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:46

Tieneke schreef:
Mijn paard heeft van de rotbuurman eens taxus gekregen, is er gelukkig niet ziek van geworden, maar hij heeft het wel gegeten. Hij heeft nu ook pas wat boterbloemen opgegeten.

Die buurman waar ik over spreek, gooide een tijd lang enorme hoeveelheden afval in de wei, onder andere plastic. Ik heb toen stukjes plastic zak in de mest van mijn paard gevonden.

Dus hij eet het allemaal...
Ik moet wel zeggen dat mijn paard in het algemeen nog een beetje dom is. Het is al minder erg dan vorig jaar, maar hij is het echt wel een beetje... veel Haha!

Met Taxus heb jij dan heeeeel erg veel mazzel gehad !!!!