White line disease

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Re: White line disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 05:24

Update van sandy, nu ze zonder ijzers staat ze tikt namelijk het speciale ijzertje er telkens vanaf loopt ze in stap goed draf is drama. Overdag heb ik er op het land lopen zodat ze lekker beweging heeft, moet zeggen ze loop aan het eind van de dag beter dan in de ochtend.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:49

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 12:00

Mijn paard heeft het ook gehad. maar niet zo heel erg als dat paard op die foto. Mijn smid liet een klein stukje onder het ijzer open zodat ik daar CTC spray in kon spuiten. CTC spray kun je gewoon bij de dierenarts kopen en sommige hoefsmeden hebben het ook. Ook heb ik formaline erin gedaan, dat is best heftig spul, dat je goed moet verdunnen met water. Maar de bacterie gaat ervan dood. En dat is het belangrijkste. Daarna groeit de hoef vanzelf weer goed.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 11:08

nimbletje schreef:
Mijn paard heeft het ook gehad. maar niet zo heel erg als dat paard op die foto. Mijn smid liet een klein stukje onder het ijzer open zodat ik daar CTC spray in kon spuiten. CTC spray kun je gewoon bij de dierenarts kopen en sommige hoefsmeden hebben het ook. Ook heb ik formaline erin gedaan, dat is best heftig spul, dat je goed moet verdunnen met water. Maar de bacterie gaat ervan dood. En dat is het belangrijkste. Daarna groeit de hoef vanzelf weer goed.

Formaline? Hmm nog nooit van gehoord... Wat houdt het precies in? En waar heb je het gekocht?

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 11:29

Ik heb het van een vriendin gekregen. Zij heeft het bij dierenkliniek bodegraven gekregen voor haar paard. Die had ook een bacterie in d'r hoef, maar dat was niet de white line disease. Mijn hoefsmid had het mij aangeraden en zij had nog over. Het is best wel agressief en ze kunnen nadat je het gebruikt hebt wel 1 of 2 dagen wat gevoeliger lopen, maar bij allebei is het weer goed gekomen. Succes ermee!

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 20:39

Oke, bedankt!
Ik had nog een vraagje: Als je de honing erop en erin smeert, waar laten jullie je paard dan? In de stal om te drogen, even laten grazen? Of op een wasplaats?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 11:32

met honing wel de zuivere honing bij de imker halen !
beter nog propolis , als je dan toch bij die imker bent

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 20:51

nickyu schreef:
met honing wel de zuivere honing bij de imker halen !
beter nog propolis , als je dan toch bij die imker bent

Ik heb honing van de aldi uit Lelystad... Weet niet wat de imker is, maar kan je deze niet gebruiken dan?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:18

nee die niet gebruiken

de imker / een imker
is iemand die bijeen houd en zelf dus honing maakt
nou ja maakt Nagelbijten / Gniffelen

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:27

Dus deze honing heeft ook geen effect...

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:50

Mijn inmiddels overleden merrie heeft ook een tijd te kampen gehad met WLD, in behoorlijk hevige mate en met een tussenpoze ertussen, in beide voorhoeven.
Ik heb het onder controle gekregen met behulp van de heren van rwl-quality, zij hebben haar op verzoek van mijn hoefsmid bezocht en ik heb haar hoeven daarna behandeld met hun producten. Met goed resultaat, want het is met veel geduld verholpen.
Hun methode houdt in dat je de hoef reinigt en daarna in een hoefschoen zet met een schimmeldodend middel.
Ook heb ik veel bewogen met mijn merrie om de doorbloeding te optimaliseren in de hoef en zo dus ook de groei, en ben ik gestopt met springen omdat dit natuurlijk een enorme belasting geeft op de lamellen in de witte lijn, waardoor er meer ruimte tussen komt= meer ruimte voor schimmel.
Helaas kreeg de merrie na verloop van tijd een beetje mokachtige problemen in haar kootholten agv het water en het product in de schoen, ze had een zeer gevoelige huid, en toen heb ik mijn eigen middel 'uitgevonden',

namelijk pure teatree-olie (sterk schimmeldodend!) in een flesje met verstuiver gedaan, hoef op z'n kop houden en dan heel gedoseerd de teatree in het gat of verdachte zone sprayen, even tussen de lamellen in laten zakken dmv de hoef nog even opgetild houden, en klaar.

Op deze manier heb ik ieder verdacht plekje op de hoef nauwkeurig gesprayd en zo heb ik het jarenlang weten te voorkomen.
Ook toen het 'gat' eruit gegroeid was heb ik met de hoevenkrabber wekelijks geklopt op de hoef of het hol klonk, en bij ieder verdacht iets, bv een los ijzer of wat teveel 'ruimte' bij een nagelgat meteen de hoefsmid laten komen. Probleem is nl dat de schimmel altijd loert op dit soort zwakke plekjes in de hoef en dan onverbiddelijk toeslaat.

Ook ben ik erachter gekomen dat bepaalde andere problemen binnen een paard de kans op WLD sterk kunnen vergroten, bv verlaagde weerstand algemeen of in het geval van mijn merrie: hormonale problemen waardoor er minimale veranderingen optreden in de hoefstructuur en de schimmel weer meer kans heeft.
Ook kunnen blokkades in de rug de doorbloeding of algehele belastbaarheid van de hoef verslechteren waardoor het been bevattelijker wordt voor WLD, een osteopaat kan dit probleem aanpakken en verbeteren.

Let dus niet alleen op de toestand van de hoef zelf, maar bekijk je paard meer als geheel, want als het probleem centraler zit zul je WLD nooit onder controle kunnen krijgen met een goede hoefverzorging alleen!

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:29

Heb van Keratex hoof nail desinfectant gebruikt en nu hou ik het bij met een nieuwe hoof solution die verzorgt en bacterie remt te verkrijgen bij Jordens Hippo. (is een nieuw product pas vorig jaar op de markt gekomen).

phietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:27

mijn paard had ook een beetje witte lijn ziekte, gelukkig optijd bij. er zat een klein scheurtje voor in de hoef. mijn hoefsmit heeft dit opgesneden/uitgeholt zodat er zuurstof bij kon komen..de bacterie die er in zit kan namelijk niet tegen licht en zuurstof..

morgen komt ze weer. dus ben benieuwd....