Vind je dit paard te dik/te slank?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyke

Re: Vind je dit paard te dik/te slank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:03

Mooi beestje,
op de eerste foto is ze precies overbouwd,is dit bedrog of is het echt zo? Ik vind ze wel goed staan,nu nog spieren zoals anderen al gezegd hebben.
Die foto onde rhet zadel,die achtergrond komt mij heel bekend voor,maar er zullen nog zo een boomgaarden zijn eh... In mijn buurt is er ook zo een Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:03

Ik vind de schouders steil, maar dat komt omdat de hoeven ook steil staan, ik zie erg hoge hielen.... Dat belooft niet veel goeds, op den duur krijg je te maken met blessures en HKO

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 21:07

Arabesk schreef:
Ik vind de schouders steil, maar dat komt omdat de hoeven ook steil staan, ik zie erg hoge hielen.... Dat belooft niet veel goeds, op den duur krijg je te maken met blessures en HKO

Misschien superdomme vraag, maar komt dat door verkeerd beslaan of is dit eigen aan de hoef van dit specifieke paard?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:11

Het komt door het beslaan, bij een juiste bekapping krijgt ook dit paard weer normale hoeven en gaan ook de schouders minder stijl staan.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:15

Ben ik het zeker niet helemaal mee eens. Maar ik wil hier geen discussie van maken.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 21:15

Arabesk schreef:
Het komt door het beslaan, bij een juiste bekapping krijgt ook dit paard weer normale hoeven en gaan ook de schouders minder stijl staan.

Arabesk, nu ben ik toch wel erg geïnteresseerd. Dit paard heeft namelijk rechtsvoor een blessure (jij hebt nog al eens op een topic van mij geantwoord omdat ik pas 14/5 foto's kan laten maken, twijfel beginnend arthrose hko)

Ik kan haar gewoonweg niet zonder ijzers zetten, maar wat moet mijn smid dan wel doen volgens jou?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:22

Waarom kan het paard niet zonder ijzers? Onze ervaring is dat elk paard uiteindelijk zonder kan, hooguit in de tussentijd hoefschoenen als overbrugging.

Voor HKO: http://www.hoefkatrol.nl

Over artrose: onze merrie heeft artrose in haar rechterbeen, ze is vroeger springpaard geweest, veel op stal gestaan, ijzers etc. Ze is nu natuurlijk gehuisvest, wordt regelmatig natuurlijk bekapt door ons en we rijden haar met Smit hoefschoenen vanwege de dikke rubberen zool die op harde ondergrond voor extra schokdemping zorgt die haar eigen gewrichten niet meer hebben. Ze kan trouwens ook zonder, maar we doen het voor de zekerheid. Ze loopt nu gewoon rad, ze is 20 en gaat nog graag mee op de dagtochten.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 21:29

Arabesk schreef:
Waarom kan het paard niet zonder ijzers? Onze ervaring is dat elk paard uiteindelijk zonder kan, hooguit in de tussentijd hoefschoenen als overbrugging.

Over artrose: onze merrie heeft artrose in haar rechterbeen, ze is vroeger springpaard geweest, veel op stal gestaan, ijzers etc. Ze is nu natuurlijk gehuisvest, wordt regelmatig natuurlijk bekapt door ons en we rijden haar met Smit hoefschoenen vanwege de dikke rubberen zool die op harde ondergrond voor extra schokdemping zorgt die haar eigen gewrichten niet meer hebben. Ze kan trouwens ook zonder, maar we doen het voor de zekerheid. Ze loopt nu gewoon rad, ze is 20 en gaat nog graag mee op de dagtochten.

Volgens mij omdat hier in de buurt alles beton is ... zonder ijzers slijten te hoeven te snel af ... maar ik geef als eerste eerlijk toe, dat ik totaal niets afweet van natuurlijk bekappen. En hier in de buurt ken ik niemand die het toepast ...
Is het zo, dat de hoeven dan na verloop van tijd harder worden, en hiertegen wel bestand zijn? Want ik wil het er zeker met mij da, waar ik veel vertrouwen in heb, over hebben.

Zonder ijzers loopt mijn paard echt op eieren, en ik heb er een fatale ervaring mee gehad (ijslander v ijzers zonder gezet,op wei. Werd ONMIDDELIJK hoefbevangen - dag erna - en is gestorven). Nu heb ik hier énorm fel schrik van ...

ShirlMilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:30

ik vind hem zelf niet te dik hoor ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:37

JoCo schreef:
Arabesk schreef:

Volgens mij omdat hier in de buurt alles beton is ... zonder ijzers slijten te hoeven te snel af ... maar ik geef als eerste eerlijk toe, dat ik totaal niets afweet van natuurlijk bekappen. En hier in de buurt ken ik niemand die het toepast ...
Is het zo, dat de hoeven dan na verloop van tijd harder worden, en hiertegen wel bestand zijn? Want ik wil het er zeker met mij da, waar ik veel vertrouwen in heb, over hebben.

Zonder ijzers loopt mijn paard echt op eieren, en ik heb er een fatale ervaring mee gehad (ijslander v ijzers zonder gezet,op wei. Werd ONMIDDELIJK hoefbevangen - dag erna - en is gestorven). Nu heb ik hier énorm fel schrik van ...

Niemand van de cursisten en andere mensen over de hele wereld die overgestapt zijn op NB heeft te maken gekregen met overmatige slijtage.

De bereden politie van Houston rijdt ook ijzerloos, veel paarden komen ook van de ijzers af, en de paarden maken lange dagen op asfalt:

Afbeelding

http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 21:40

@arabesk: ik ga het er zeker met mijn da over hebben ... je bent bedankt voor de raad, en ik wil er best voor open staan, maar das een hele nieuwe wereld voor mij, en nogmaals hier in de buurt ken ik gewoonweg niemand ...

Ik laat het vervolg zeker weten ...

xxceetxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:40

yousra schreef:
Ik vind hem niet te dik en ook niet te slank, alleen nog spierloos Knipoog

ben ik mee eens, als je meer spieren opbouwt wordt het helemaal mooi!! Vork

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:42

JoCo schreef:
@arabesk: ik ga het er zeker met mijn da over hebben ... je bent bedankt voor de raad, en ik wil er best voor open staan, maar das een hele nieuwe wereld voor mij, en nogmaals hier in de buurt ken ik gewoonweg niemand ...

Je eigen DA raadt mogelijk ijzers aan omdat VA-en nog niet allemaal op de hoogte zijn van NB.

Deze veearts is wél op de hoogte en gooide het roer om: www.biomentor.org Drs Wim de Leeuw, stuur hem als 2nd opinion ook een mail en vraag om advies. Ja

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 21:48

Arabesk schreef:
JoCo schreef:

Je eigen DA raadt mogelijk ijzers aan omdat VA-en nog niet allemaal op de hoogte zijn van NB.

Deze veearts is wél op de hoogte en gooide het roer om: http://www.biomentor.org Drs Wim de Leeuw, stuur hem als 2nd opinion ook een mail en vraag om advies. Ja

Awel dat ga ik zeker doen. Maar ik ben wel van België hé, ik bedoel, gaat die man dan wel raad willen geven?
Want een visite gaat voor hem bijna een reis zijn ...
nogmaals bedankt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:53

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:55

Arabesk schreef:
JoCo schreef:

Deze veearts is wél op de hoogte en gooide het roer om: http://www.biomentor.org Drs Wim de Leeuw, stuur hem als 2nd opinion ook een mail en vraag om advies. Ja

Ik denk niet dat je deze man om een second opinion hoeft te vragen, lijkt mij wel duidelijk wat hij aan zal raden.
Maar zal het ook objectief zijn?

Aziza_XX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:57

ze is niet te dik maar ze heeft een soort van een 'grasbuikje'. ik denk dat ze ook wat meer in de spieren moet komen ..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:00

luxje schreef:
Ik denk niet dat je deze man om een second opinion hoeft te vragen, lijkt mij wel duidelijk wat hij aan zal raden.

Objectiever dan een veearts die níet bekend is met NB. Wim de Leeuw schreef eerst ook ijzers en speciaal beslag voor voordat hij van NB had gehoord.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:12

Arabesk schreef:
luxje schreef:

Objectiever dan een veearts die níet bekend is met NB. Wim de Leeuw schreef eerst ook ijzers en speciaal beslag voor voordat hij van NB had gehoord.

Aangezien hij het roer om heeft gegooid, kan ik me niet voorstellen dat hij bij welk paard dan ook wèl ijzers voor zou stellen, maar wellicht heb ik het mis
Vandaar mijn vraag of hij wel objectief zou zijn, ik denk dat ik wel in kan schatten wat hij aan zal raden, maar nogmaals, wellicht heb ik het wel mis

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:19

Juist luxje, dat is precies wat ik ook bedoelde, we gaan weer de aloude bekende boktweg op.
Het ging over te dun/dik zijn en niet over de ijzers van dit paard.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 22:33

KingMarco schreef:
Juist luxje, dat is precies wat ik ook bedoelde, we gaan weer de aloude bekende boktweg op.
Het ging over te dun/dik zijn en niet over de ijzers van dit paard.

ja dat is wel waar ... alvast mijn excuses
Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:36

JoCo schreef:
En wat vinden jullie van haar bouw? Is dat een beetje in proportie?
(zelf snap ik niets van al die termen zoals franse stand, steile schouders, dressuurbenen, enz dus ik ben heel benieuwd).

de steile schouders wordt vaak gerekend tot 'de bouw' van een paard, maar worden veroorzaakt door steile hoeven, daarom reageerde ik in dit topic

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:38

een steile schouder wordt imo lang niet altijd veroorzaakt door steile hoeven

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:43

luxje schreef:
een steile schouder wordt imo lang niet altijd veroorzaakt door steile hoeven

welles nietes welles nietes welles nietes etc Koe

leg dan ook even uit waarom niet, heb je ook foto's van paarden met lagen hielen én steile schouders?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 22:50

geen hele steile schouder, maar zie de vos in mijn profiel

trouwens, mijn Jup heeft ook niet echt een hele schuine schouder en die staat ook niet steil op haar hoeven

maar dan gaan we wel heel erg off-topic, vind je ook niet Knipoog