wat kan ik hier aan doen? (foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marlou_

Re: wat kan ik hier aan doen? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:38

hakbeschermers. als ik haar daarmee buiten zet, en ze gaat rollen. gaat het dan niet juist schuren als dat er tussen komt. en het is voornamelijk voor op stal. daar ligt ze vaak in waardoor het echt open gaat.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 17:46

als dat het punt is waarom gooi je er dan geen rubber matten in, dan is het probleem toch gelijk opgelost?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 17:59

omdat een rubbere mat een toch duurdere oplossing is lijkt me..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:04

Heb je al gevraagd/gekeken hoe duur het is dan? Lijkt me dat je toch het beste wilt voor je paardje. Wat kan/wil je er voor uitgeven of wil je het niet oplossen Knipoog.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 18:44

natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard. maar ik wil ook naar andere oplossingen kijken en niet gelijk het duurste. en natuurlijk heb ik gekeken naar 2ehands matten voor ik er over oordeel Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:46

met meer stalvulling is het ook prijzig denk ik hoor Knipoog.
dat blijft elke keer terugkomen en een mat hoef je minder vaak aan te schaffen.
Succes met het vinden van een oplossing.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:43

als de stal de oorzaak is zou ik juist dáár wat aan veranderen. een hakbeschermer zoals ze te koop zijn (leer of kunststof) schuurt de wondjes ook weer open, omdat het op een bewegend gewricht zit. ik ga hierin mee met het advies van crossmonster.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:02

Mijn vorige paard had daar 's winters ook altijd kale hardere plekjes en wat korstjes.
Ik smeerde het meestal in met uierzalf zodat het soepel bleef.
Op een of andere manier ging het zomers altijd weer weg...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:51

Deze plekken komen door het liggen op een harde bodem.
Mijn haflinger had ze vroeger ook en mijn fjord gaat ondanks dat ie buiten op het zand kan liggen toch s'winters binnen op de roosters liggen.

Zijn hakken zijn dan ook altijd wat kaal(geen wondjes).

Oplossingen zijn al gegeven: rubber matten of andere bodem bedekker.
Hakbeschermers lijken mij geen opossing, ze moeten te ang omblijven en kunnen daardoor weer andere problemen gaan geven.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:58

Mijn paard heeft ook dergelijke wondjes gehad, wilde niet over omdat het jeukte krabde ze het steeds open.
Heb toen een pot callendula gel (geloof dat je het zo schrijft) gekocht bij een ruitersport zaak.
Het werkte gelijk, want het nam blijkbaar de jeuk weg want ze kwam er niet meer aan waardoor het kon gaan genezen.
Het was toen zomaar over en is niet meer terug gekomen.
Mijn man heeft de rest van de pot opgemaakt bij wonden e.d. bij de koeien ook hij was er erg over te spreken en dat zegt al heel wat Lachen.

Succes

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:44

wij hebben ene paard gehad wat ondanks veel stro in de stal ook open plekken kreeg.
daar hebben we rubber matten op de stalvloer gelegd met dik stro en toen trok het weg.
je kunt gewoon wat vettige creme op de plekken smeren

coach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:46

Hallo Marlou,

Wat mij op de foto's opvalt is dat er een botje wat meer uitsteekt niet beschadigd en het iets zachtere deel boven het botje wel. Bij doorliggen of schuren zou het botje eerder de wondjes vertonen.
Deze wondjes kunnen heel hardnekkig zijn en de oorzaak is vaak onduidelijk. Wil je zekerheid dan is inderdaad een plukje nemen en laten onderzoeken je beste optie. Maar onderzoeken kost geld en als student moet je daar even over nadenken. Betadine is op zich wel een goed product maar biedt niet overal een oplossing voor, zoals je inmiddels al hebt vastgesteld.
Heb je al eens honingzalf geprobeerd? L-mesitran is in elke apotheek te koop. Honingzalf heeft een paar grote voordelen en ik heb er zelf geweldige resultaten van gezien. Door de propolis in de zalf veranderd de zuurgraad op en rondom het wondje. Daardoor kunnen schimmels en gisten niet overleven en de meeste bacterieën ook niet. Is het zeker waard om te proberen en in ieder geval zonder direct hoge kosten te maken. Neem geen gewone honing die je op je brood zou smeren! L-mesitran is echt bedoeld voor probleem-wonden en heeft goede onderzoeksresultaten.
Succes Marlou.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:12

toch zie ik gewoon de doorligplekken hoor.
De huid verschuift is bij het bewegen van het been, zo ook bij het (gaan) liggen.

Los daarvan is honingzalf zeker een fijne zalf maar of het dit probleem weghaalt..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:51

Cheveyo schreef:
toch zie ik gewoon de doorligplekken hoor.
De huid verschuift is bij het bewegen van het been, zo ook bij het (gaan) liggen.

Los daarvan is honingzalf zeker een fijne zalf maar of het dit probleem weghaalt..

zalven etc. is symptoombestrijding, aangezien de harde ondergrond de oorzaak is. een probleem dient imo altijd bij de oorzaak aangepakt te worden.

enne, inderdaad, als het paard staat liggen de botten anders onder de huid dan wanneer het dier ligt. het is dus niet raar dat de plekken niet op botuitsteeksels zitten. mijn paard heeft na het liggen ook de grasvlekken juist op de plaatsen waar in stand de botten niet uitsteken.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:54

2x daags afspuiten waarvan 1x daags met Betadineshampoo schoonmaken.
Goed de korstjes weghalen en dan weer laten drogen in de buitenlucht.
Geen zalf oid erop doen, dat sluit af.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 15:12

Ik ben nu elke dag haar hak aan het afsponzen en met teershampoo wassen. het ziet er een stuk rustig uit en er komt eindelijk fatsoenlijk granulatieweefsel op. onderhand. Als het gedroogt is doe ik er wat vaseline op. ik heb het idee alsof de plekjes kleiner worden. gelukkig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 14:41

Mijn vriendin haar paard had ook zulke plekken, op zijn lichaam, en daarvan bleken het kleine tumors te zijn..

Ik zou er toch even een dierenarts naar laten kijken. Het kan namelijk ook huidkanker zijn.

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:41

Mijn vorige paard had ook altijd zulke plekjes, het kwam bij hem ook door het liggen, na het schoonspoelen deed ik er altijd vaseline op, zodat er geen vuil meer in kon komen.