Kalmeringsmiddel Tranquigel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Kalmeringsmiddel Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:16

Het verschilt zo onwijs per paard hoe ze erop reageren...

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:18

ik heb voor mijn jonge paard ook zo'n spuit en die hoef ik maar 2 a 3 streepjes te geven en hij is goed rustig. marja t verschilt ook weer per paard

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:30

Utixo schreef:
Al is ze 5 uur bezig geweest denk ik wel dat ze alle foefjes gehad heeft Knipoog.

En een paard kan uiterlijk heel kalm zijn, maar dat wil niet zeggen dat de Tranquigel niet werkt. Dat kan precies even de scherpe puntjes eraf halen en hem geestelijk wat afmatten. Want laten we wel zijn, er zijn gewoon paarden die niet te laden zijn. Niet alles is op te lossen met "braaf paard, wil je astjeblieft een klein stukje naar voren?".

Maar goed, ik lees al een aantal jaar mee op Bokt, en heb eigenlijk nooit gereageerd, omdat het hier toch nooit goed is. Uiteraard zijn er meerdere manieren, maar als iedereen nou eens probeerd die samen te bundelen in plaats van af te wijzen, zou het veel gezelliger zijn.

Ts, succes!

Er zijn idd ontzettend veel manieren, en bundelen van ideeen is een goed streven. Als je 5 uur doet over het laden van je paard, dat verder kalm is lijkt sederen imho niet de oplossing. Dan zit je met een verdoofd paard, geen idee wat de TS van plan is na het laden uiteraard maar wie zegt dat het spul is uitgewerkt als hij de trailer weer uit moet.

Zoeken naar de oorzaak en die opheffen lijkt me nog steeds de enige oplossing, maar ook daar moet je voor openstaan. Dus het bundelen werkt misschien beide kanten op? Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:36

Dat vroeg ik me dus ook af...

Stel dat je ze kan laden nu (niet dat ik me dat kan voorstellen, aangezien een suf paard ook nog op de been moet zien te blijven), wat ga je dan doen...??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:52

Gelukkig valt een paard niet zo gauw om, ook niet als hij verdoofd is. Pas als je anesthesie gaat doen zal een paard ongewild door zijn benen zakken, maar op een spuitje tranquigel niet.
Mijn jaarling deed het heel goed op 3 streepjes, hij was toen ongeveer tegen de 1.40m en woog plusminus 250 kg. Tegen de de tijd dat die 2 uur later de trailer weer uit kwam, was hij helder genoeg om weer te eten.

Mijn vorige paard deed het ook wel aardig op een hele spuit sedalin, maar die deed er dan wel gelijk 12 uur over om weer echt fris te worden. Dat was dus een beetje teveel van het goede geweest.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:57

weten jullie trouwens dat deze gel binnekort alleen nog op recept te verkrijgen is?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:27

Ja, net zoals zoveel dingen. Ik heb het nog aan mijn veearts (Meursing) nagevraagd, maar hun wisten ook niet precies hoe ze het gingen doen. Het word waarschijnlijk gewoon een questie van vertrouwen dat er goed gehandelt word, dus dat het middel ook daadwerkelijk word gebruikt voor het paard waarvoor het uitgeschreven is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:31

Die van mij is 600kilo als ik die al drie streepjes geef staat ze al helemaal te wankelen. Ga in vervolg eerst met je paard oefenen. Stel ze is dalijk zo dizzy dat ze omkiep dan heefd ze helemaal een trauma en kun je het voor altijd shaken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 23:55

Elk paard reageert anders...
Echt goed zal het niet zijn om (te) veel te gebruiken, maar er iets aan overhouden zal 'ie heus niet!
De dosis zou ik toch ook laten afhangen van wat je erna wilt gaan doen, of je ver moet reizen, enz.
Wees voorzichtig he, met een suf paard op de trailer...

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 22:14

M'n paard heeft een volledige spuit gehad en het heeft gewoon helemaal niet geholpen. Hij was nog zo helder (als niet helderder) dan eerst en het lukte het eerste uur weer niet. Alleen dit keer heb ik iedereen om me heen weggestuurd en heb ik het helemaal alleen geprobeerd. En op goed vertrouwen liep hij na een uurtje toch de trailer op. M'n broer (zonder verstand van paarden en dus ook geen haast haast haast) heeft de stang erachter gedaan en een half uurtje later stond het paard prima op stal.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 07:56

Heb je wel een anderhalf uur gewacht dan?? Na t geven???

edit: Wel fijn trouwens dat je paard uiteindelijk wel de trailer op liep

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 22:19

Jep. En we zijn uiteindelijk ook nog een uur bezig geweest, dus dan zou het helemaal ingewerkt moeten zijn. Maar goed, hij staat.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:22

mooi dat hij staat
die van kreeg het ook weleens maar niet voor trailerladen maar op stal
als ze alleen op stal moest bljiven brak ze eht nog net niet af dus gaf ik haar 3 streepjes en was het goed

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 22:24

ik moest van de veearts ook voor het laden ander halve spuit in mn paard van nog geen 400 kilo doen voor een matige sedatie..

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 15:07

anderhalve spuit????????????????
Tjeez!!! Die van mij had dan plat gelegen... hahaha

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 15:12

Anderhalve spuit voor 400 kg? Dat vind ik wel heel erg veel.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 16:37

De dosering verschilt ongelofelijk per paard. Een paard van een stalgenoot kreeg er voor het scheren twee (een grote tuiger van een kilo of 700) en die flipte er gewoon doorheen. Gaya weegt iets meer dan 600 kilo en die kreeg er ook twee, en die lag languit in haar stal te pitten... Ik denk dat die het op twee streepjes al red.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:50

Ik geef meestal 3 streepjes om de spanning eraf te halen, werkt goed. Ik moet er niet aan denken om de hele spuit te geven.
En inderdaad heb ik ook wel eens gezien dat een paard er doorheen ging, een soort paradoxale reactie. Gelukkig gebeurt dat niet zo vaak

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 08:50

Ik geef mijn paard de hele spuit als ik haar ga scheren. Ze is enorm druk dan en laat zich echt niet scheren anders... En ze is dan idd ff wat uurtjes slaperig maar omvallen doen ze niet hoor! Ze komt er soms zelf doorheen! Tenzij je een paard hebt die al vrij rustig is (of een kleine pony) maar waarom geef je hem dan dit spul? 2 streepjes lijkt me erg weinig voor een paard.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 10:18

Mijn paard reageert er amper op. Afgelopen najaar een hele spuit gegeven met scheren, maar hij probeerde nog steeds het scheerapparaat uit je handen te slaan. En hij was nog steeds gevaarlijk snel.
Als ze echt niet willen gaan ze volgens mij zo ongeveer overal doorheen. Die van mij is ook weleens bij de tandarts door de veearts drie keer bij gespoten (en dat is een stukje sterker dan tranquigel). Hij werd wel heel erg suf, maar zodra ze weer met zijn tanden in de weer gingen konden we er weer met drie man aan gaan hangen op hem op de grond te houden. De keer daarop ging het overigens probleemloos bij de tandarts met verdoving. Misschien ook maar net in wat voor bui ze zijn.