Rotstraal, wat advies nodig.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Re: Rotstraal, wat advies nodig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:39

Als je hoefsmid al adviseert teer te gebruiken twijfel ik al aan zn kennis. Denk ook niet dat het rotstraal is (ontstaat nl niet door natte weide).

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:42

sorry mijn hoefsmid heeft deze keer niet gezegd dat ik moet teren, maar toen ze een paar maanden geleden rotstraal had wel, en toen stond ze niet op de wei....doe er nu zelf teer op omdat ik niet weet wat ik er anders mee moet en bang ben dat het naar binnen slaat ofzo......maarre ik zoek geen discussie of mijn hoefsmid kundig genoeg is, ik wil gewoon advies wat ik kan proberen om die hoef weer goed te krijgen, en wat het wel zou kunnen zijn als het geen rotstraal is.....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:47

Een paar maanden geleden stond ze niet op de wei en had rotstraal: zoals ik al eerder aangaf ontstaat rotstraal door een slechte doorbloeding vd hoef. Nu staat je paard in de wei, ik ga ervan uit dat het dier meer beweegt dus de doorbloeding van de hoef is nu beter. Aangezien een paar maanden terug de hoef ernstig ontregelt was denk ik dan ook dat in dit geval het gaat om wat suleilitha al zei 'de straal vervelt ahw'.
De hoef normaal schoon houden, NIETS erop smeren EN het paard voldoende beweging geven, met goede voeding, moet 'het probleem' oplossen.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:50

ok nou dankjewel voor je tip, ik ga het proberen.....als het nou niet helpt hoor je me binnenkort wel weer hahaha..... (kan idd ook dat vervellen zijn, want toen ze rotstraal had en ik bezig was dit beter te krijgen vielen er ook ineens stukjes hoef af van het gedeelte om de straal heen...)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:53

Wat madamX zegt m.b.t. de doorbloeding klopt wel. Onze ouwe sok heeft voordat ze van ons was 20 jaar als manege pony in een stand gestaan, de stralen van haar achterhoeven zijn echt bagger.
Iedere x als de smid komt snijdt hij ze goed schoon, zorg dat de ondergrond van de stal droog is, zorg dat ze extra beweegt (los longeren) en geloof me, doorbloeding is voor heel veel dingen van belang, zeker ook voor de oudere paardjes.
Wel kregen we van een andere smid een recept op basis van azijn, dethol en zout om dat op de stralen te sprayen en deze gecombineerde aanpak werkt super.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:57

Alizeetje schreef:
Vond er reeds het een en het ander over maar wou graag nog wat advies.
Werkt Egyptische zalf goed?
Wat zijn jullie ervaringen met Dry Feet van Cavalor?
Ervaringen met Equisolid Straaltinctuur?
De hoefsmid noemde deze morgen nog iets anders: blauwe... Ik ben de naam kwijt, iemand een idee Lachen?

Alvast bedankt!

Dry feet van Calavor is echt super goed spul! Binnen een paar dagen is het over.

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:03

oh, vergeet wel helemaal te vertellen dat de hoef waar het om gaat ook stinkt...

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:47

Mijn probleem is in ieder geval al opgelost! Ik heb Hippo Sol gebruikt + hij staat nu voltijds op de weide en niet meer in een vuile stal (waar bij mij dénk ik de oorzaak toch lag want hij kreeg elke dag meer dan 'voldoende' beweging. Als er zoiets bestaat als voldoende beweging Knipoog)

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:48

nou super dat jouw probleem is opgelost, heeft je topic in elk geval zin gehad......

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:58

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:17

ja kan ik ook wel eens kopen...weet alleen niet of ze het bij de ruitershop bij mij in de buurt verkopen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:51

Droogzetters zijn trouwens plastic spuiten met een penicilline goedje, die ze bij koeien in de spenen spuiten als ze worden drooggezet. Ik heb het wel eens gebruikt om hardnekkige mok mee in te smeren en dat hielp ook ontzettend goed.