wormen blijven maar terug komen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: wormen blijven maar terug komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 10:02

zoals ik al eerder schreef,hij wordt elke dag gemest,als hij in de bak loopt en de andere paarden ook,dan wordt daar de mest uitgehaald,en ik haal altijd de mest uit de weilanden,en daar staat hij alleen ,gezien dat hij een hengst is.. Lachen

dus ja,ik hou juist al alles zo super netjes en schoon,moet ook zeggen,dat dit de eerste keer is in de 20 jaar dat ik nu paarden heb,dat ik een paard meemaak,die zoveel last van wormen blijft houden...

en zijn conditie is zo:
Afbeelding

hij heeft altijd ruwvoer,krijgt zijn krachtvoer,conditioneel is er niets mis met dit paard...

ik zal zo eens een foto maken van de wormpjes...

ze staan overigens pas sinds 3 dagen buiten in de wei(wonen op veen grond,en dat is echt te nat om paarden eerder buiten te hebben),en daarvoor liep hij in de bak...de andere paarden ook,maar de mest haal ik eruit,daar ik 3 hengsten heb staan,die graag in drollen graven,bij andere paarden vind ik echt niets in de mest(nu wil dat niets zeggen,maar toch..ook die paarden zien er allemaal super uit)

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:05

Tja, ik zou er ook een dierenarts bij halen. Als het zo vaak terug komt zijn de gewone kuren blijkbaar niet afdoende voor hem. Misschien kunnen ze hem iets sterkers geven wat wel helpt.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:07

Toch echt dierenarts werk. Sommige paarden zijn gevoeliger voor wormen dan andere.
Zelf heb ik 3 jaar zitten tobben met bloedwormen. Bij verminderde weerstand van hengst kregen ze steeds weer op de een of andere manier vat op hem.

Je paard is behoorlijk zwaar. Kan het zijn dat je toch het gewicht verkeerd hebt ingeschat?
In iedergeval samen met dierenarts even een goed plan opstellen.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:18

aarswormen komen voornamelijk voor bij paarden in de box.
De paarden besmetten zich door opname van eitjes die met de mest van besmette dieren in de omgeving zijn terecht gekomen.
De vrouwelijke wormen vestigen zich rond de aars en scheiden op hun beurt weer eieren uit.
Dit wist je waarschijnlijk al,ik vond het op een site.
Naar mijn idee moet er toch ergens steeds een herbesmetting plaats vinden,ik kan er haast niet inkomen dat niet een van die wormkuren werkt.....
Ik zou ook eens de box ontsmetten,maar ja,ik heb het idee dat je vrij schoon bent...dus ik weet het ook niet..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:35

getvrrrr..ik maak net foto's van die vieze wormen,en vond nu ook een klein rood wormpje,ik ga zo gelijk een veearts bellen,dit is echt niet leuk meer... Verdrietig

zo ziet zijn mest eruit,hij is dus 5 dagen geleden voor 900 kilo ontwormd met hippomec...
Afbeelding

vies rood wormpje erbij..
Afbeelding

en als je zijn mest een beetje openmaakt vind je er meer..
Afbeelding

tis echt zo ranzig...en steeds lijken ze weg te zijn,dan zie je 3 weken niets,en dan komen ze weer massaal eruit.. Misselijk

zo ga nu gelijk bellen...echt niet normaal zoveel last heeft ie ervan...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:38

vanmiddag komt de veearts,en ws gaan ze hem dan wat per injectie geven tegen die wormen...

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:45

hoi fem,

ik moet zeggen sind we hier in duitsland zijn hebben de paardjes meer last van aarswormen. In nederland hadden ze er veel minder last van van. Verward
De DA heeft nog een middel wat tegen wormen werkt dit moet worden ingespoten. dit gebruiken ze ook tegen mijten. ben alleen de naam kwijt. was iets met een D.....
Maar ik denk dat voorleggen van het probleem aan een DA geen slecht idee is.
Ik zit er zelf aan te denken om ook eens aan de DA te vragen wat ik hiertegen kan doen. heb ook alle ontwormingsspuiten al geprobeerd mijnen krijgen zelfs 1,5 spuit om onderdosering te voorkomen. dus ja

ik zal vanmiddag extra opletten wat ze bij de divoza te melden hebben.......waarschijnlijk de dierenarts raadplegen.

die rode zijn niet goed. veel sterkte met de arts

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:47

jakkes!!!waarschijnlijk intraveneus met ivomec?ben benieuwd wat er dan uitkomt morgen....niet normaal hoor..sterkte!
hij ziet er trouwens wel goed uit...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 11:52

@ chris,ja ik heb dit echt ook nog nooit zo meegemaakt,dus bij jou hebben ze ook last van die wormen??

het is echt gewoon frustrerend,en smerig...

wessel zelf heeft er geen last van lijkt wel,geen jeuk,eet goed,glimt als een spiegel,is vrolijk..maar er komen nu echt weer bergen van die wormen uit..

nou ja,maar even de veearts vanmiddag afwachten,ik heb in ieder geval de drol met de 2 wormen bewaard,kan die zien welke wormen het zijn...

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 12:19

hoi,

Nu op dit moment valt het wel mee.. maar vooral ook die aarswormen. nou gaat het wel weer goed maar ik vind het niks. ze kunnen zoveel kapot maken. Boos!
als ze in de mest zitten kunnen ze in iedergeval geen schade meer aanrichten.
klopt dat het niet aan ze te zien is ze glimmen en zijn vrolijk bizar he.
maar een goede beslissing hoor om een arts te laten komen. en dat je de drollen bewaart hebt
Arm wessel kindje

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:03

Ik heb dus hetzelfde probleem, al heeft mijn pony dus wel heel veel jeuk, hij heeft zijn kont opengeschuurd.
Ook ik ontworm zeker niet onder zijn gewicht, het is een shetlander, en krijgt altijd voor 250 - 300 kg ontwormingsmiddel.

Ben benieuwd wat de DA bij jou paardje gaat geven, ook ik zit met mijn handen in het haar!!!!

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:14

pas maar op met die injecties tegen wormen , zijn niet geheel risico-vrij.Heb er paarden aan zien overlijden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 13:18

ze spuiten hier niet zomaar...de veeartsen hier zijn erg voorzichtig...

laat ze er eerst maar eens naar kijken... Lachen

en goh,dat er toch meer mensen zijn met dit probleem....het is echt heel vervelend,daar je kan ontwormen wat je wil,maar het geen effect lijkt te hebben...

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:22

ik geeft altijd equimax en eraquell !
om de 8 weken krijgt ze een wormenkuur, en spuit er gewoon de hele kuur in!
Voor dat ze de wei op gaat krijgt ze de zilvere
dan elke keer om de 8 weken de oranje
en dan als ze het land afkomt weer een zilvere
de stalknecht bij ons zegt ook een hele wormenkuur kan geen kwaad en weet je zeker dat ze genoeg binnenheeft! Knipoog
en ze heeft nog nooit wormen!

tis wel heel vervelend!

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:27

wat een lastige situatie,

wel vind ik 5 x ontwormen in 6 maanden onnwijs (veelste) veel.
sommige ontwormingsmiddelen kunnen gerust een aantal weken doorwerken,
het is dus niet gek dat je na een langere tijd nog wormen kunt zien in de mest.
en liever in de mest dan in zijn darmen.
te lang onderdoseren is DE manier om je paard en dus de wormen immuun te laten worden voor de
ontwormingsmiddelen, ongeacht het merk.
als je de mest goed opruimt moet 3 keer per jaar ontwormen met een goed middel zeker afdoende zijn.
het blijft tuig!
idd oppassen met die injecties..
succes ermee, misschien kan de veearts je verder helpen

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:27

die rode lijken wel bloedwormen Scheve mond

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:30

Intraveneus spuiten kan een directe dood tot gevolg hebben, maar als je echt niet van de wormen af kunt komen is het een manier.
Wormen kunnen ontzettend hardnekkig zijn.
De rode wormpjes baren mij meer zorgen dan die aarsmaden overigens.
Heb je die al eens eerder gezien?

Je andere paardjes kunnen door hem nu ook steeds her besmet worden. Ontworm je de hele bups of steeds alleen hem?

Sterkte en succes...hopelijk vind je een effectieve manier om eraf te geraken.

Wij hebben de strijd tegen wormen ooit verloren en er een paardje aan verloren. Geen wormenmiddel was daartegen bestand.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 13:49

ik heb die anderen nu in de tussentijd 2x ontwormd..dus die niet elke keer meegenomen met wessel..

daar is ook niets bij te zien,ik mest 2x per dag,en kijk echt heel goed of ik daar evt wormen kan vinden,maar niets

en normaal ontworm ik een keer of 3 per jaar,met goede wormenkuren,en dat is tot nog toe voldoende geweest bij mijn paarden,op 1 na dus,die komt niet van zijn huisdieren af Haha!

en uhh volgens mij komen die volwassen wormen allen naar buiten als er binnen geen plek genoeg meer is,dus nee,ik ben er zeer zeker niet gerust op dat die wormen in zijn mest meekomen.

ik heb 2x gehad dat er geen worm meer te vinden was bij hem,,dat was na de eqvalan,en na de Equimax,toen is het wel een week of 4 rustig geweest,niets meer te vinden,ik al blij,dacht eindelijk het probleem onder de knie te hebben,maar helaas...

they are back Vork

die rode worm vond ik vandaag voor het eerst,toevallig met foto's maken...getvrrr,echt zo smerig..

en ik ga echt heel erg oppassen met injecties,ik wil wesseltje voorlopig nog helemaal niet kwijt...

straks zal ik horen wat ze ervan zeggen hier..mss hebben ze in dld wel andere wormenkuren ervoor,geen idee...

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 13:52

de injectie die ik bedoel is van het middel doramectine (merk dextomax) niet de injectie van intraveneus.
doramectine is een middel tegen endo en ectoparasieten (bijvoorbeeld; wormen en mijten) ook een ontwormingsmiddel.

kimenragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:53

ben benieuwd wat de dierenarts er van zegt!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:58

Zowel ivomec als dectomax zijn niet geregistreerd voor paarden, zijn levensgevaarlijk en worden door een GOEDE veearts NOOIT toegediend. De werking is bovendien nog minder dan deze van de tubes, dus als ze dit voorstellen zou ik toch een andere veearts nemen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:01

Die rode lijkt op een bloedworm, en heel erg klein vervelend en schadelijk monstertje.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:02

De rode wormpjes zie je vaak pas bij dubbele dosis ivermectine. hadden wij laatst ook met een paardje.
Ben benieuwd wat de DA zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:18

Heb je de dieren arts al laten komen? Mijn paard is een keer ontwormt met een wit melkachtige vloeistof, ik moest met een spuitje 5 dagen lang elke dag een voorgeschreven hoeveelheid in zijn mond spuiten. Dat is spul wat niet in de handverkoop zit.

Je moet niet steeds zomaar een andere wormspuit nemen. Je moet wel een schema aanhouden omdat de cyclus te doorbreken, kennelijk heb je steeds niet de larven te pakken, maar wel de volwassen wormen. Weet je zeker dat het aarswormen zijn?

Laat eens een mestonderzoek doen,dan gaan ze kijken welke wormen het zijn.
Weet wel dat als je paard al zo lang wormen heeft hij tekorten kan hebben opgelopen.

Laat de DA komen of ga naar een kliniek, zij trekken een bloedmonster en wellicht ook mestmonster en gaan microscopisch kijken welke wormen hij heeft, dan wordt hij ook professioneel ontwormt en krijgt hij op advies indien mogelijk een voedingssupplement om eventuele te korten aan te vullen.

Wees niet te gemakkelijk met een wormeninfectie en laat de mest van de andere paarden ook bekijken.
Vaak zie je na de winter ineens een explosieve wormeninfectie, de larven zijn uitgekomen...

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:24

Ik heb van de week een mestmonster naar www.wormbestrijding.nl verzonden en ga dit vaker doen, ze tellen het aantal soorten eitjes in de mest en geven dan een ontwormings advies, misschien is het wat voor je !