Ik ben alleen rond aan het kijken voor een gelijkwaardig maar goedkoper product omdat ik altijd het idee heb ook voor de naam te betalen...dus als iemand nog optie's heeft houdt ik me aanbevolen!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wiseguy15 schreef:Als ik jou was zou ik helemaal van de muesli afblijven! Muesli is niet goed voor een paard, veel te veel eiwitten! Je moet het natuurlijk zelf wetenmaar als je het langste plezier wil blijven houden van je pony/paard moet je geen muesli gaan voeren.
Ik hoop dat je het begrijpt want heel veel mensen weten dit niet of vergeten dit!
MysticTinker schreef:wiseguy15 schreef:Als ik jou was zou ik helemaal van de muesli afblijven! Muesli is niet goed voor een paard, veel te veel eiwitten! Je moet het natuurlijk zelf wetenmaar als je het langste plezier wil blijven houden van je pony/paard moet je geen muesli gaan voeren.
Ik hoop dat je het begrijpt want heel veel mensen weten dit niet of vergeten dit!
Hihi, jij loopt volgens mij een aantal jaartjes achter![]()
Ten eerste zijn het niet de eiwitten die slecht zijn voor een paard (ook al hoor je dat nog steeds van veel oudere dierenartsen en paardenmensen) maar de suikers, melasse, fructaan en zetmeel.
Daarnaast zijn de muesli's van tegenwoordig een heel stuk verbeterd, er zijn nu muesli's (zoals subli zonder, die in dit topic ook vaak terug komt) die als compleet voer dienen en waarbij juist wél is gelet op hoeveelheid melasse enz.
De meeste brok is niets anders dan muesli in de mixer, beetje extra plakspul er doorheen en geperst in hapklare brokjes.
Citaat:De meeste brok is niets anders dan muesli in de mixer, beetje extra plakspul er doorheen en geperst in hapklare brokjes.
MysticTinker schreef:Haha ja ikowtje, ik ken dat probleem wel! Kan ook nooit kiezen, je hoort zoveel verschillende dingen en iedereen heeft wel een punt.. Ik heb zelf eerst gewone basisbrok gevoerd, toen een tijdje tinkerbrok gevoerd (want ja, dat is speciaal voor tinkers), en toen kruidenmuesli erbij.. later bleek er weer teveel suiker in te zitten en ben ik overgestapt op Natural Base met Subli Zonder, en dat bevalt tot nu toe nog het beste
wiseguy15 schreef:Dan geloven jullie het niet, ik zeg het echt niet voor niks.
In Subli Basisbrok en The Natural Way zit bijna niets..
Vooral The Natural Way is helemaal samengesteld voor paarden.
Wil je het langste van je paard genieten.. voer dan geen muesli en kuil.
Maar gewoon gras, hooi en als extraatje wat biks!
piecon schreef:wiseguy15 schreef:Dan geloven jullie het niet, ik zeg het echt niet voor niks.
Nou....één van mijn paarden is met musli al 26 jaar geworden en vind het nog steeds erg lekker. Ik vind jouw uitspraak dat je met musli minder lang van je paard kan genieten een beetje raar.Musli wordt ook gezien als krachtvoer (volgens mijn DA dan) en er zitten over het algemeen alleen granen in en luzerne (in nature's best ook wortel ed) en dat maakt het ook duur. Er zitten iets meer suikers in en daarom wordt het ontraden het zomers te voeren aan paarden die gevoelig zijn voor zomerexceem. Verder kan je musli prima voeren..
Ik voer musli erbij...hun basis is brokken en hooi.
MysticTinker schreef:wiseguy15 schreef:Dan geloven jullie het niet, ik zeg het echt niet voor niks.
Nou, ik heb het even voor je opgezocht:
Dit is de Subli Basisbrok:
EWpa 0,79 e
Vrep 85 g
Berekende gehalten per kg:
Ruw as 77 g
Ruw eiwit 121 g
Ruw vet 33 g
Ruwe celstof 143 g
Zetmeel 182 g
Calcium 9,0 g
Fosfor 4,9 g
Natrium 5,9 g
Magnesium 2,2 g
Toegevoegde gehalten per kg:
Biotine 100 mcg
Vit A 11250 IE
Vit D3 2250 IE
Vit E 100 IE
En dit is de Subli Muesli:
EWpa 0,87 e
Vrep 76 g
Berekende gehalten per kg:
Ruw as 64 g
Ruw eiwit 95 g
Ruw vet 59 g
Ruwe celstof 158 g
Zetmeel - g
Calcium 8,3 g
Fosfor 5,0 g
Natrium 3,4 g
Magnesium 3,3 g
Toegevoegde gehalten per kg:
Biotine 164 mcg
Vit A 22500 IE
Vit D3 2700 IE
Vit E 80 IE
De muesli heeft dus minder eiwit.
Kuil is inderdaad niet zo goed voor paarden omdat er vaak teveel fructaan in zit, fructaan wordt omgezet in suiker, en sommige paarden krijgen daar teveel energie door, andere paarden krijgen uitslag, en paarden kunnen er te dik door worden. Maar dat komt allemaal door de suikers en niet door het eiwit
ikowtje schreef:zetmeel wordt inderdaad omgezet in glucose (suikerverbindingen).
Waar is Natural way voer verkrijgbaar? ook nog even uitzoeken
Verder werd hier eerder iets over fructaan genoemd, fructaan wordt pas omgezet als het gras gaat groeien, anders is de stof gevaarlijk voor je paard. Een teveel aan fructaan kan hoefbevangenheid veroorzaken.