Voer... muslie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_20

Re: Voer... muslie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:08

hoi, de mijne krijgt ook alleen pavo's nature best! ik vind het een fijne complete voeding, en mijn paard blijkbaar ook want als het in zicht komt is het al op Knipoog

Ik ben alleen rond aan het kijken voor een gelijkwaardig maar goedkoper product omdat ik altijd het idee heb ook voor de naam te betalen...dus als iemand nog optie's heeft houdt ik me aanbevolen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:03

wiseguy15 schreef:
Als ik jou was zou ik helemaal van de muesli afblijven! Muesli is niet goed voor een paard, veel te veel eiwitten! Je moet het natuurlijk zelf weten Lachen maar als je het langste plezier wil blijven houden van je pony/paard moet je geen muesli gaan voeren.

Ik hoop dat je het begrijpt want heel veel mensen weten dit niet of vergeten dit!

Hihi, jij loopt volgens mij een aantal jaartjes achter Knipoog
Ten eerste zijn het niet de eiwitten die slecht zijn voor een paard (ook al hoor je dat nog steeds van veel oudere dierenartsen en paardenmensen) maar de suikers, melasse, fructaan en zetmeel.
Daarnaast zijn de muesli's van tegenwoordig een heel stuk verbeterd, er zijn nu muesli's (zoals subli zonder, die in dit topic ook vaak terug komt) die als compleet voer dienen en waarbij juist wél is gelet op hoeveelheid melasse enz.
De meeste brok is niets anders dan muesli in de mixer, beetje extra plakspul er doorheen en geperst in hapklare brokjes.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:13

MysticTinker schreef:
wiseguy15 schreef:
Als ik jou was zou ik helemaal van de muesli afblijven! Muesli is niet goed voor een paard, veel te veel eiwitten! Je moet het natuurlijk zelf weten Lachen maar als je het langste plezier wil blijven houden van je pony/paard moet je geen muesli gaan voeren.

Ik hoop dat je het begrijpt want heel veel mensen weten dit niet of vergeten dit!

Hihi, jij loopt volgens mij een aantal jaartjes achter Knipoog
Ten eerste zijn het niet de eiwitten die slecht zijn voor een paard (ook al hoor je dat nog steeds van veel oudere dierenartsen en paardenmensen) maar de suikers, melasse, fructaan en zetmeel.
Daarnaast zijn de muesli's van tegenwoordig een heel stuk verbeterd, er zijn nu muesli's (zoals subli zonder, die in dit topic ook vaak terug komt) die als compleet voer dienen en waarbij juist wél is gelet op hoeveelheid melasse enz.
De meeste brok is niets anders dan muesli in de mixer, beetje extra plakspul er doorheen en geperst in hapklare brokjes.

Inderdaad, ik weet wel in de basis hoe het voer in elkaar zit, maar zoals ik heb vernomen
is eiwit niet een heel groot probleem, ook is muslie juist goed voor het verteringsstelsel.
Toch twijfel ik nog steeds hoe of wat... ik ben slecht in kiezen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:30

Citaat:

en precies dat plakspul wat ze door brokken doen is de mijne allergisch voor..dus ik voer muesli Knipoog

ikowtje:

wat voor brok krijgt je pony nu?

als hij het hier heel goed op doet zou je eigenlijk niks moeten gaan veranderen.
je kunt desnoods een zak muesli er bij halen gewoon omdat het lekker is.
merken en soorten die ik goed vind zijn de subli zonder en de muesli's van Havens

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 19:31

Haha ja ikowtje, ik ken dat probleem wel! Kan ook nooit kiezen, je hoort zoveel verschillende dingen en iedereen heeft wel een punt.. Ik heb zelf eerst gewone basisbrok gevoerd, toen een tijdje tinkerbrok gevoerd (want ja, dat is speciaal voor tinkers Tong uitsteken ), en toen kruidenmuesli erbij.. later bleek er weer teveel suiker in te zitten en ben ik overgestapt op Natural Base met Subli Zonder, en dat bevalt tot nu toe nog het beste Lachen

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 19:44

MysticTinker schreef:
Haha ja ikowtje, ik ken dat probleem wel! Kan ook nooit kiezen, je hoort zoveel verschillende dingen en iedereen heeft wel een punt.. Ik heb zelf eerst gewone basisbrok gevoerd, toen een tijdje tinkerbrok gevoerd (want ja, dat is speciaal voor tinkers Tong uitsteken ), en toen kruidenmuesli erbij.. later bleek er weer teveel suiker in te zitten en ben ik overgestapt op Natural Base met Subli Zonder, en dat bevalt tot nu toe nog het beste Lachen

Ik denk ook dat ik maar gewoon eerst het basisbrok van subli ga doen (hij krijgt nu een merkloos soort
basisbrok) en dan verder kijk. Als ik er muslie bij ga voeren wordt dit Subli zonder,
maar denk er wel over na.

Erg bedankt voor alle hulp, dit geeft toch weer meer info Knipoog!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 20:07

Dan geloven jullie het niet, ik zeg het echt niet voor niks Slapen.
In Subli Basisbrok en The Natural Way zit bijna niets..
Vooral The Natural Way is helemaal samengesteld voor paarden.
Wil je het langste van je paard genieten.. voer dan geen muesli en kuil.
Maar gewoon gras, hooi en als extraatje wat biks!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 07:41

wiseguy15 schreef:

Mijn paard zal uiteindelijk waarschijnlijk zo ver mogelijk terug gaan in zijn voer,
hij zal voor het grootste deel op gras en hooi gana leven (vooral in de zomer),
maar muslie kan juist een gunstig effect hebben op het spijsverteringsstelsel,
en met het eiwitgehalte wordt rekening gehouden in de muslies van tegenwoordig,
daarbij zijn er ook al weer (bewezen) twijfels over het gevaar van eiwit.
Ik begin nu sowieso met Subli basisbrok, en dan denk ik er is overna.
nogmaals, iedereen bedankt!

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:15

wiseguy15 schreef:

Nou....één van mijn paarden is met musli al 26 jaar geworden en vind het nog steeds erg lekker. Ik vind jouw uitspraak dat je met musli minder lang van je paard kan genieten een beetje raar.Musli wordt ook gezien als krachtvoer (volgens mijn DA dan) en er zitten over het algemeen alleen granen in en luzerne (in nature's best ook wortel ed) en dat maakt het ook duur. Er zitten iets meer suikers in en daarom wordt het ontraden het zomers te voeren aan paarden die gevoelig zijn voor zomerexceem. Verder kan je musli prima voeren..
Ik voer musli erbij...hun basis is brokken en hooi.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:29

piecon schreef:
wiseguy15 schreef:

Nou....één van mijn paarden is met musli al 26 jaar geworden en vind het nog steeds erg lekker. Ik vind jouw uitspraak dat je met musli minder lang van je paard kan genieten een beetje raar.Musli wordt ook gezien als krachtvoer (volgens mijn DA dan) en er zitten over het algemeen alleen granen in en luzerne (in nature's best ook wortel ed) en dat maakt het ook duur. Er zitten iets meer suikers in en daarom wordt het ontraden het zomers te voeren aan paarden die gevoelig zijn voor zomerexceem. Verder kan je musli prima voeren..
Ik voer musli erbij...hun basis is brokken en hooi.

Ik zeg ook niet dat ze niet oud kunnen worden.
Heb je al wel eens een (goede) osteopaat rond je paard gehad?
Zo ja, dan kun je het verschil wel degelijk merken
Myn osteo (ook gestudeerd voor voeding) heeft altijd geleerd dat je een paard zo sober mogelijk moet voeren.. een paard is een steppe-dier.. die heeft al die extra eiwitten en andere spul niet nodig. Meedere topruiters komen op hun voerschema terug omdat hun paarden op een gegeven moment vastlopen en niet meer verder willen/kunnen. Deze paarden word o.a. muesli gevoerd.. in de bit en laatst (volgens mij) in de IDS stonden grote artikels over het voeren en dat je het beste gras, hooi en ongeveer 1,5 tot 2 kilo basisbrok of the natural way brok moet voeren Lachen

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:42

Dat ben ik wel met je eens, alleen onze paarden kan je niet meer vergelijken met paarden in het wild. We vragen veel meer van ze dan ze in de natuur zouden doen en niet alle paarden krijgen de beweging die ze volgend de natuur zouden moeten krijgen. Ik vind dat je het bijvoeren met mate moet doen. Tegenwoordig wordt er idd van alles door het voer gegooid en ik ben het mee eens dat daar je paard op vast kan lopen. Maar sportpaarden op basisbrok is echt te weinig. En paardensnoepjes vinden ze ook lekker, maar dat krijgen ze op de steppe ook niet. Wil niet zeggen dat het pertinent "slecht" is voor ze. Alles met mate....

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:51

Mijn 5 jarige sportpaard die elke week 5 tot 6 keer een half uur getraind word staat ook op 2 kilo basisbrok en hij ziet er super uit hoor Lachen. Zelfs met zijn 1.75m. Knipoog heeft hij daar nog genoeg aan Lachen maar ieder zijn mening.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:26

Ik denk ook dat een paard prima op basisbrok kan lopen (alleen een sportpaard heeft wel extra nodig), alleen kan muslie een goede aanvulling zijn, en het tegenwoordig zelfs vervangen.
Ik wilde het eerst echter combineren Knipoog. Nu blijf ik eerst op mijn brok en kijk ik dan verder. Ook omdat ik geen druktemakertje wil krijgen en er wel veel suiker in muslie kan zitten....

En inderdaad, onze paarden zijn anders dan de vormalige wilde steppedieren. Wij vragen meer van ze, en dus zullen ze soms meer nodig hebben... ik houd het graag bij mijn gevoel, vandaar.

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:12

Volgens mij is er in de loop der jaren veel studie gedaan naar de paardenvoeding, daarom geloof ik niet dat de muesli's van nu zo "slecht" zijn.
Er is al zo veel aan verbeterd, zelfs door diverse mensen (van dierenarts tot winkelmedewerker) is mij verteld dat pavo's nature's best een volwaardige voeding en vervanger van basisbrok is waardoor zelfs een ondersteuning van bijvoorbeeld een vitaminespuit in lente of herfst eigenlijk overbodig is, Natuurlijk is dit in algemene zin gezegd en zijn er altijd uitzonderingen op de regel.
Al met al loopt mijn paard er erg goed op en dat is voor mij de maatstaaf hierin, iedereen kent zijn of haar dier(en) het beste en weet wanneer welke voeding het beste resultaat geeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:46

wiseguy15 schreef:

Nou, ik heb het even voor je opgezocht:
Dit is de Subli Basisbrok:
EWpa 0,79 e
Vrep 85 g
Berekende gehalten per kg:
Ruw as 77 g
Ruw eiwit 121 g
Ruw vet 33 g
Ruwe celstof 143 g
Zetmeel 182 g
Calcium 9,0 g
Fosfor 4,9 g
Natrium 5,9 g
Magnesium 2,2 g
Toegevoegde gehalten per kg:
Biotine 100 mcg
Vit A 11250 IE
Vit D3 2250 IE
Vit E 100 IE

En dit is de Subli Muesli:
EWpa 0,87 e
Vrep 76 g
Ruw as 64 g
Ruw eiwit 95 g
Ruw vet 59 g
Ruwe celstof 158 g
Zetmeel - g
Calcium 8,3 g
Fosfor 5,0 g
Natrium 3,4 g
Magnesium 3,3 g
Biotine 164 mcg
Vit A 22500 IE
Vit D3 2700 IE
Vit E 80 IE

De muesli heeft dus minder eiwit.

Kuil is inderdaad niet zo goed voor paarden omdat er vaak teveel fructaan in zit, fructaan wordt omgezet in suiker, en sommige paarden krijgen daar teveel energie door, andere paarden krijgen uitslag, en paarden kunnen er te dik door worden. Maar dat komt allemaal door de suikers en niet door het eiwit Knipoog

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:25

Afgod Knipoog hahaha

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:15

Ik voer Natural Way Basisbrok Knipoog

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:18

MysticTinker schreef:
wiseguy15 schreef:

Nou, ik heb het even voor je opgezocht:
Dit is de Subli Basisbrok:
EWpa 0,79 e
Vrep 85 g
Ruw as 77 g
Ruw eiwit 121 g
Ruw vet 33 g
Ruwe celstof 143 g
Zetmeel 182 g
Calcium 9,0 g
Fosfor 4,9 g
Natrium 5,9 g
Magnesium 2,2 g
Biotine 100 mcg
Vit A 11250 IE
Vit D3 2250 IE
Vit E 100 IE

En dit is de Subli Muesli:
EWpa 0,87 e
Vrep 76 g
Ruw as 64 g
Ruw eiwit 95 g
Ruw vet 59 g
Ruwe celstof 158 g
Zetmeel - g
Calcium 8,3 g
Fosfor 5,0 g
Natrium 3,4 g
Magnesium 3,3 g
Biotine 164 mcg
Vit A 22500 IE
Vit D3 2700 IE
Vit E 80 IE

De muesli heeft dus minder eiwit.

Kuil is inderdaad niet zo goed voor paarden omdat er vaak teveel fructaan in zit, fructaan wordt omgezet in suiker, en sommige paarden krijgen daar teveel energie door, andere paarden krijgen uitslag, en paarden kunnen er te dik door worden. Maar dat komt allemaal door de suikers en niet door het eiwit Knipoog

Mij is dus ook aangeraden om muesli te nemen ipv biks juist omdat mijn pony eczeem heeft. Iemadn zei dat er meer suiker in de meusli zit? Ik zie geen suikers of koolhydraten in de ingredienten van de biks of de meusli staan... Of wordt er iets omgezet naar suiker?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:21

Niet om het een of ander hoor Lachen, ik wil absoluut niet proberen hier onrust te stoken en iedereen heeft zijn eigen mening.. maar heb je wel eens Subli, Pavo en bij nog een ander merk gekeken naar de hoeveelheden van stoffen die erin zitten? Ze zeggen dat in de duurste merken de meeste "rommel" zit. En over dat eiwitten en suikers, heb het net even nagevraagd bij mijn osteo en het blijkt dus dat ik het verkeerd van hem begrepen had Bloos, myn oprechte excuses hiervoor Tong uitsteken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:25

Zetmeel wordt omgezet naar suikers Ja

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 20:20

zetmeel wordt inderdaad omgezet in glucose (suikerverbindingen).
Waar is Natural way voer verkrijgbaar? ook nog even uitzoeken Knipoog

Verder werd hier eerder iets over fructaan genoemd, fructaan wordt pas omgezet als het gras gaat groeien, anders is de stof gevaarlijk voor je paard. Een teveel aan fructaan kan hoefbevangenheid veroorzaken.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:40

ikowtje schreef:
zetmeel wordt inderdaad omgezet in glucose (suikerverbindingen).
Waar is Natural way voer verkrijgbaar? ook nog even uitzoeken Knipoog

Verder werd hier eerder iets over fructaan genoemd, fructaan wordt pas omgezet als het gras gaat groeien, anders is de stof gevaarlijk voor je paard. Een teveel aan fructaan kan hoefbevangenheid veroorzaken.

http://www.aastagro.nl/ -> producten -> Natural Way Paardenvoeders