paard 4 kant op ijzers - wetten voor?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: paard 4 kant op ijzers - wetten voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:08

Esther28 schreef:
Wie is verantwoordelijk als het paard van een andere ruiter mij of mijn paard trapt?

De eigenaar van een paard is altijd verantwoordelijk voor het gedrag van het dier. Wanneer jij of jouw paard plotseling wordt getrapt door een ander paard, dan is de eigenaar van dit dier aansprakelijk.

Je bent dus als eigenaar altijd aansprakelijk voor het gedrag danwel schade veroorzaakt door jouw paard aan
mensen/objecten/andere paarden Knipoog

De vraag is dan dus: ben je wa verzekerd voor je paard en wil je het risico lopen?

Je vergeet een belangrijk punt. Je hebt helemaal gelijk hoor, maar de vraag is ook of je wel een schadevergoedingsverplichting hebt. Dit hangt af van de mate waarin eigen schuld kan worden toegerekend aan de schadelijdende partij.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:15

Ja,want bewijs maar eens dat jou paard,die andere schade heeft gebracht,of andersom.
meestal ben je er niet bij.
en een wondje kan overal van komen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:17

Correct Snacki, je zult in eerste instantie wel de toedracht moeten aantonen. Staat die niet vast dan heb je wel een probleem.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:19

Tsja. Maar wat stelt tegenwoordig "ik heb het gezien" voor? dan kan je het nog niet bewijzen,tenzij je beeld materiaal hebt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:20

Ik heb gezien is wel degelijk van belang. Het is alleen de vraag wie precies wat gezien heeft.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:22

Ja,maar als jij (als beschadigde partij) "ik heb gezien" zegt.
En er is geen 2e of 3e die het gezien heeft,is jou verhaal dan geloofwaardig.

Want jou paard kan de mijne getrapt hebben.. ik zie dat.. jij ontkent het? dan word het een touwtrek verhaal,en wie betaald er uiteindelijk?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:25

Jij hebt als eisende partij een bewijsopdracht. Jij moet dus aantonen middels wettelijk overtuigend bewijs dat de toedracht klopt. Kan je dat niet, heb je pech. Dan blijf je met je schade zitten.

Als overigens de toedracht wel vast staat, kan het ook nog zijn dat je een percentage eigen schuld krijgt toegerekend, afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van het geval. Dat kan varieren van 0 tot 100%. Heb je 100% eigen schuld, dan vis je nog steeds naast het net, ondanks dat de toedracht vast staat.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:36

Idd.

Oke,kort samengevat.
als het ene paard het andere bschadigd,en je hebt bewijs. kan je het op de verzekering gooien.

Zover ik weet bij ons op stal is het eigen risico.
Maar gebeurt er ook niets bijzonders bij ons (klopt af)

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:55

Ik ga morgen gelijk mijn verzekering eens bellen om te vragen hoe dit nou precies zit, ben nu toch echt wel heel erg benieuwd!

En idd LDRD, als het wel zo zou zijn, dan mag je wel met minimaal 1 getuige komen naast dat je het zelf gezien hebt wil je het echt hard kunnen maken......

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 22:04

Dat bedoel ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 06:51

Sannie1980 schreef:
En idd LDRD, als het wel zo zou zijn, dan mag je wel met minimaal 1 getuige komen naast dat je het zelf gezien hebt wil je het echt hard kunnen maken......

Ja, daar komt het wel op neer inderdaad.

Maar nogmaals, daarna gaat 'het spook van eigen schuld' ook nog een rol spelen en die is zo erg afhankelijk van de feitelijke omstandigheden dat daar op voorhand niets van te zeggen valt eigenlijk.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:03

Even een praktijkgevalletje. (die alleen niet met wel of geen ijzers te maken heeft Clown)
paarden gaan altijd los naar buiten en binnen. (stallen open en lopen zelf naar buiten, 's avonds hek open en alles loopt zelf naar stal.
Op een dag besloten 2 paarden dat ze tegelijk door de deur naar binnen wilden. Resultaat, 1 paard van voor tot achter een diepe snee. Wie is aansprakelijk?
Ik zeg: eigen risico. Paarden gaan al jaren zo naar buiten en binnen en je hebt er zelf voor gekozen om daar te gaan staan en je paard op deze manier naar buiten en binnen te laten gaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:09

Absoluut hoor Needje. Hier speelt mogelijk nog wel wat meer, maar dat is juridisch gezever verder met hetzelfde resultaat.
Eigen schuld zal hier zeker uitkomen op 100%.

Overigens deden 2 sukkels bij mij dat laatst ook. Geen schade, maar schrok me rot. Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:17

Op m'n huidige stal hebben we een merrie gehad die achterna gezeten is door een ruin en door het draad in de sloot terrecht kwam met een slagaderlijke bloeding. Hoe erg de eigenaren van de merrie het ook vonden, ze hebben nooit een woord gezeurd over geld oid tegenover de eigenaar van de ruin.
Proberen kan altijd. Dat zou ik ook best willen doen als mijn paard schade maakt bij een ander paard. Maar als mijn verzekering niet betaald, ga ik dat ook niet uit eigen zak doen.
Mijn vorige merrie had een rekening van Utrecht voor 3700 gulden. Ga ik ook niet over lopen zeuren. Eigen risico. Hoe poedersuiker het ook is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 07:19

Ja, maar voorheen was paarden houden,altijd eigen risico.
Bij ons op stal is het (volgens mij)ook op eigen risico.

Maar goed.. er zijn nou ook nog niet echt dingen waarvoor de verzekering van een ander voor aangesproken moest worden. (tot nu toe)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:22

Die 2e situatie die je nu schetst Needje ligt toch wel net iets anders hoor.
Eigen schuld speelt daar absoluut ook een rol, maar de uitkomst van die discussie kán nog wel eens meevallen. Tenminste, als het mijn paard was gok ik toch dat ik een heel eind zou komen met een schadevergoeding Haha! . Het is maar nét soms hoe je de discussie voert en met wie Knipoog .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:23

Snackie schreef:
Het land gaat echt niet sneller stuk door ijzers volgens mij.
of ze rennen met of zonder ijzers.. maakt niet uit.

Het scheelt wel degelijk of je een paard met ijzers hebt in een weiland of niet.
Ik zie het verschil hier nu duidelijk thuis sinds Niek van de ijzers af is. Hij glijdt ook veel minder als het gras wat nat is en hij trekt een sprintje. Mijn weiland gaat dus minder snel kapot!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:25

LDRD schreef:
Die 2e situatie die je nu schetst Needje ligt toch wel net iets anders hoor.
Eigen schuld speelt daar absoluut ook een rol, maar de uitkomst van die discussie kán nog wel eens meevallen. Tenminste, als het mijn paard was gok ik toch dat ik een heel eind zou komen met een schadevergoeding Haha! . Het is maar nét soms hoe je de discussie voert en met wie Knipoog .

Had zeker gekund, maar eigenaren van de merrie vonden het niet nodig. Omdat zij vonden dat het eigen risico is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:27

Ach, ik zou denken, als er toch een verzekeraar achter zit, waarom niet aansprakelijk stellen dan?
Je hoeft mensen echt persoonlijk niks te verwijten in dit soort gevallen, beesten doen nou eenmaal van dit soort dingen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:30

Probleem is dat veel mensen het wel persoonlijk opvatten en de verstandhouding vaak een beetje scheef raakt. Dat is enorm jammer.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 07:33

Ja, dat is een punt hoor en dat is eigenlijk nergens voor nodig. Die verzekering is er nou juist voor dat soort zaken.