Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Re: Hoe hoefkwaliteit verbeteren en groei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:38

edit; degene voor me heeft Prachtige foto;s opgezocht.zo hoort het!!

ik vind het dus ook niet meevallen....

is natuurlijk bekappen niks voor je?
als de straal de grond raakt, gaat er "in het lichaam" een lichtje branden 'oh nu moeten we groeien!'
Ja ik heb ervaring met natuurlijk bekappen. iedereen zegt altijd wat een mooie hoeven mijn paard heeft. Ik vijl ze zelf om de paar weken bij, om kleine brokkeltjes even te corrigeren, verder nooit problemen,. Wel staat ze altijd opde wei, en buitenritten we wel over de weg, maar grind vind ze nog steeds niet prettig aanvoelen.
Ik vind deze hoeven vrij lang, vooral de hielen.

foto 1 zie je hielen uitwijken, bij mijn paard is alles 1 lijn. het volgens mij te wijde stukje vind ik ook te wijd.

foto 2 deze vind ik erg mooi om te zien, hoe de hoef zichzelf al helemaal in het begin van de hoef zich aan het corrigeren is.
Of dit ligt aan mij. maar vanaf de kroonrand zie ik netjes de hoef rechtnaar beneden groeien, jij ook?
maar ik snap je zorgen, aangezien ik ook boven de hoef dus het wijdere gedeelte zie. Of dit iets medisch verder is wat je zorgen moet baren weet ik niet... dat zou je door hoefsmid/dierenarts toch eens kunnen laten nakijken.

foto 3 weet ik niet veel over te zeggen. wel dat de witte lijn (weet je wat dit is?) bijna niet te zien is. de hoefrand krult er maar een beetje omheen? zool lijkt verder naar buiten te komen dan witte lijn en dat hoort niet. zool hoort te grond niet te raken.

foto 4 weinig commentaar

foto 5 zijkant achterhoeven; ja je ziet een beetje brokkeltjes, en lijkt een beetje uit te waaieren. dit hoort ook niet. afvijlen tot cm van witte lijn doe ik altijd.

foto 6 duidelijk waaiers aan zijkant. hoort ook niet. mag volgens mij ook afgevijlt worden, zoland je de witte lijn maar absoluut niet aanraakt!!

foto 7 zijkant voorhoeven, dat ziet er nog helemaal niet gek uit zo dit beeld. maar misschien nog wat hoog?

Als je me een beetje begrijpt, kun je pb-en. ook als je me absoluut niet begrijpt of even wilt zeggen dat ik maar mn mond moet houden. dat kan natuurlijk ook.

kijk anders ook eens op
hoefnatuurlijk.nl
dat zijn profs. ik ben maar iemand die dit ook bij onze paarden doe , dus ervaringen uitdeel, ben GEEN bekapper!!

groetjes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:41

OJa en over platvoeterig staan: Mijn paard had ook ondergeschoven hielen/verzenen en kwam door natuurlijk bekappen hóger op zijn hielen.

De zool geeft aan hoe hoog een paard op zijn hielen staat, meestal is dit lager dan je gewend bent, maar dat hóeft dus niet.

Hier een voorbeeld van een gezonde hoef

http://www.trianglephoofcare.com/S2400114-2.JPG

edit: even een url van het plaatje gemaakt, je kon bokt er mee behangen Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:43

Deze is ook wel aardig:

Afbeelding

Rara, welke hoef heeft de goede lengte. Cool

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:43

arabesk, vind jij deze hoeven te laag of te hoog dan?
mijn paard heeft trouwens ook beetje platvoeten, van friese kant. maar als ik ze netjes bijhoud blijven ze mooi rond en flappen ze niet uit naar flares.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:45

FahyaFemke schreef:
arabesk, vind jij deze hoeven te laag of te hoog dan?
mijn paard heeft trouwens ook beetje platvoeten, van friese kant. maar als ik ze netjes bijhoud blijven ze mooi rond en flappen ze niet uit naar flares.

ze zijn te lang, maar tegelijkertijd staat het paard een beetje plat, door de ondergeschoven hielen. Kort staan op de achterkant is niet erg, mits de verzenen niet zo ondergeschoven liggen. Dikke kans dat ook dit paard ietsje hoger op zijn hielen komt met de juiste bekapping (én huisvesting, teveel mensen denken nog dat natuurlijk bekappen ook wel werkt bij een paard op stal, ik moet ze helaas teleurstellen dat NB en huisvesting níet los van elkaar zijn te zien)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:47

zal nummer 1 wel zijn. maar ik denk dat ze niet voor niks die hoefstand zo doen, in de natuur hoeven ze niet zoveel gewicht te dragen, ik dacht dat dat iets te maken had met de hoefkatrollen o.i.d.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:47

ik ben het met je eens dat huisvesting ook erg belangrijk is, maar ik ken wel iemand die het paard snachts op stal heeft staan, en zeer tevreden is met haar natuurlijkbekapte hoefjes!
dus het kan wel, maar natuurlijk niet als het paard de hele dag op stal staat...toch??

goed ik vind ze ook wat lang. maar ik wil niet te betweterig overkomen, maar heb er toch wel kijk op dan:)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:49

moonfish13 schreef:
zal nummer 1 wel zijn. maar ik denk dat ze niet voor niks die hoefstand zo doen, in de natuur hoeven ze niet zoveel gewicht te dragen, ik dacht dat dat iets te maken had met de hoefkatrollen o.i.d.

hmm, dát weet ik eigenlijk niet
maar waarom zijn er dan zoveel mensen die met natuurlijk bekapte paarden die problemen toch niet hebben (lees de mensen die door profs of begeleid worden, of hun paarden door profs laat bekappen dus niet zelf alles willen oplossen)

arabesk, spring ff in Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 22:58

Ja verrassend he, dat zoveel mensen paarden hebben die daar geen problemen mee hebben. En die mensen hebben écht geen speciaal gefokte paarden. (net zo min als dat er speciale paarden bestaan die wél bitloos kunnen)

Met name huisvesting en de frequentie van het bekappen maken het zo succesvol, en daarom ontkom je als eigenaar ook niet aan zelf onderhoud plegen. Wat je natuurlijk altijd mag laten controleren door een prof.

Wij wegen gemiddeld 70 kg en zitten slechts een paar uur hooguit op de rug. Een merrie draagt haar veulen langer en dat weegt meer. Dus gewicht is het probleem niet. Ook de toepassing van het paard niet, er zijn legio voorbeelden van sportprestaties zónder ijzers.

Het enige grote probleem is eigenlijk... huisvesting. Een paard dat meerdere uren per etmaal op stal staat krijgt door het gebrek aan beweging slechte hoeven. Urine en mest werken ook nog eens in op de hoef en verzwakken deze nog meer. Het lijkt alsof het paard nu ijzers nódig heeft. Dat heeft hij niet, hij heeft een beter huisvesting nodig. De oorzaak moet worden weggehaald, niet de kwaal bestreden met nog meer kwaad.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:00

netjes gesproken,
nu de wereld het nog laten begrijpen, vooral hoefsmeden

en laten toegeven,
ik weet van hoefsmeden, die weten dat het beter is zonder ijzers maar dit gewoon zeggen: ja maar aan die ijzers verdien ik juist!

dus houden ze ze dr maar in Boos!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:03

Dat verdienen aan ijzers valt wel tegen hoor. En vaak is het ook geen onwil (op een paar na).

Er komen steeds meer hoefsmeden op de cursussen, maar ik word weleens een beetje chagrijnig van hoefsmeden die dan komen en zeggen 'maar dat van huisvesting vind ik maar onzin'.

Die mogen de toets dan nóg een keer doen Extreme duivel want dan hebben ze het niet helemaal begrepen. Nog veel bozer word ik trouwens van natuurlijk bekappers, prof's, die niks zeggen van paarden die op stal staan en ook niet uitleggen waarom het beter is om je paard natuurlijker te huisvesten (en die zijn er). Dan kan je net zo goed je smid laten komen.

Er zijn ook hoefsmeden die stoppen met ijzers en overstappen. Ook veeartsen komen steeds vaker op de cursus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:05

heb het overigens niet over de ijzers hé alleen over de stand van de hoef.
ijzers ben ik niet zo'n fan van als het niet nodig is.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:07

oh kijk eens aan:)
deze uitspraak heb ik ook al weer een jaar geleden gehoord hoor.. dus dat is al aardig bijgetrokken dan;)
trouwens, soms is gewoon bekappen ook helemaal zo gek niet hoor. bij ons staat een een hafje in de wei, staat iets hoger op de hoeven, maar heeft wel mustangrol. loopt prima naar mijn idee.
maar ijzers ben ik wel tegen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:09

en over de huisvesting op het land..

als ik zie op de veluwe, waar ik op een camping sta. staan de paarden allang buiten! maar ze slopen gewoon alles hier en er zijn stallen die er hun kuil/hooi vanaf halen. dan snap ik dat je er niet op zit te wachten dat er een berg paarden het even gaat vertrappen in de winter. en dan vooral naar de grotere stallen.

en voor veel mensen is het echt niet meer te betalen, en 24/7 (of veel) op het land en nog een behoorlijke bak met verlichting etc. dat is echt heel erg duur hier, 300 euro zo! en omdat ze de boel vertrappen doet daarom ook niemand het..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 14-04-08 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:10

bedoel je dat de paarden het lang vertrappen, waar hetzelfde jaar van gehooit word?
kijk bij ons mogen ze het helemaal kapot lopen, en gaan er dan met de zomer weer vanaf, zodat het de winter weer .. te betreden valt:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:19

nee maar je snapt wat ik bedoel. ik zeg maar wat als jij 30 paarden op je land hebt lopen. en die paarden nog eten moet geven én je bergen kosten hebt om dat land weer goed te krijgen word het wel vrij duur.

echt op de veluwe zijn de weilanden echt netjes hoor, alles staat vollop buiten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 06:05

Je paard hoeft niet per se op een weiland. Zelfs in noordholland is ruimte voor paddocks Haha!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 09:47

Arabesk schreef:
mariska32 schreef:
ik dan maar.
vind het nogal meevallen allemaal.

Ik niet. De steunsels zijn veel te lang, en zitten omgeklapt op de hoef. Ik kan niet zien hoe diep de werkelijke zool ligt, maar ik denk ook dat de hoef te lang is in z'n geheel. Verder zitten er flares links en rechts, wat inhoudt dat de witte lijn daar niet gezond en sterk is.

Een goede huisvesting (24/7 buiten, veel beweging), voeding en bekapping (regelmatig onderhoud!) kunnen deze hoeven weer helemaal gezond maken. De hoeven elke dag natmaken (hoeft op het land niet, want in NL heb je vrijwel elke ochtend dauw) en vooral NIET teren en vetten.

Ze zien er op zich ook niet onaardig uit, de straal is gelukkig breed en de hoeven zijn niet ernstig samengeknepen.

Even op internet gezocht naar voorbeelden van hoe dan wel:

Afbeelding

een hoef om van te kwijlen ---> Haha!

Afbeelding

Het is slecht op de foto's van jou te zien, maar ik vermoed ook licht ondergeschoven hielen:

Afbeelding

ik zeg niet dat de hoeven geweldig zijn maar na de post van de ts had ik meer verwacht.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:12

Arabesk schreef:
Je paard hoeft niet per se op een weiland. Zelfs in noordholland is ruimte voor paddocks Haha!

inderdaad
ik vind de reden: ze lopen het kapot
geen goede reden om ijzers te gebruiken, of ze op stal te zetten?

Mijn ponies lopen het halve weiland kapot ja. straks gaatie weer dicht en van de zomer is deze weer prachtig!
Mensen zeggen nog steeds dat het nooit meer goedkomt, terwijl ze steeds (al 2 jaar) het bewijs zien dat het wel goedkomt.......

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 10:19

mariska, het is niet wanhopig als je dat bedoelt, maar het gaat niet goed naar mijn gevoel en daar luister ik naar, vandaar dit topic, ik heb al veel aan de opmerkingen die hier zo geplaatst worden. Maar voor mij is het wel ernstig en serieus want ik wil goede hoeven voor mijn paard en me daar ook voor inzetten. En goed ook dat de meningen verdeelt zijn, ik kan eruit halen wat ik nodig heb.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:14

garny95 @ dat begrijp ik en ik snap je ook echt.
maar...ik wou mijn tekst tegenover arabesk wel verdedigen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:31

garny95 schreef:
mariska, het is niet wanhopig als je dat bedoelt, maar het gaat niet goed naar mijn gevoel en daar luister ik naar, vandaar dit topic, ik heb al veel aan de opmerkingen die hier zo geplaatst worden. Maar voor mij is het wel ernstig en serieus want ik wil goede hoeven voor mijn paard en me daar ook voor inzetten. En goed ook dat de meningen verdeelt zijn, ik kan eruit halen wat ik nodig heb.

en zo is et Lachen
ik wil ook altijd goede hoefjes, dus zodra ik een klein brokkeltje zie is die dr dezelfde week nog af!
Succes met het verder goedmaken van je hoefjes hoor!

4pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 16:34

ik ga geen uitspraken doen over de hoeven.

Over de hoefgroei, ik heb een tijdlang kerabol gebruikt (advies van een DA) en bij mijn paard werkte het wel (naar mijn idee). Waar ik me ook in kan vinden is de laurierzalf... Ik heb ook nog een tijdje sperti (ja ja aambeienzalf) op de kroonrand gesmeerd op aanraden van iemand om de hoefrand te bevorderen. Dit ook weer echter niet téveel doen, je moet ze niet te zacht laten worden. Ik deed het een aantal keer per week.! Succes ermee!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 19:36

nee maar ik ben jammer genoeg geen groot grond eigenaar Duivel
en ik zal dat hier in de buurt ook niet worden ook, hoeveel mensen dromen er niet van om een huis met grond voor hun paard(en) te hebben. en hoeveel hébben dat nou waar kunnen maken?

je hebt er jammer genoeg weinig over te zeggen als het jou land niet is en je geen godsvermogen hebt, maar wel een behoorlijke (verlichte) bak wil.

ik heb er heus wel naar gekeken hoor, maar als ik dan meteen 300 euro neer moet tellen... voor alleen overdag in de wei.. Clown

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 08:46

als ik jou was zou ik je hoefsmid ook even om advies vragen en genoeg info tot je nemen voor je iets gaat ondernemen. als je een beetje verstand hebt van hoeven dan kan je met vijlen niet veel fout doen. en anders laat je het je hoefsmid even voor doen. als ik die hoeven van jouw paard bekijk dan kan je er al met vijlen heel wat aan doen.ik zou zn hoeven iets korter af vijlen en een beetje een mooie ronding erin brengen. verder moet je de vijl plat op zn hoef leggen en hem een beetje vlak afvijlen zodat je die steunseld idd wat korter afvijlt. ik ben best "natuurlijk"qua hoeven en het houden van paarden, maar ik zou wel uitkijken met het hele gebeuren rond het natuurlijke bekappen! als het op een goede manier word gedaan dan is daar niks mis mee maar je ziet vaak dat er veel geknoeid wordt en dat een hoef gewoon echt veel te kort bekapt wordt.ik heb er zelf ook over gedacht om een natuurlijke bekapper te laten komen maar ik ben toch bij mijn traditionele hoefsmid gebeleven. dit omdat ik heb gezien dat hij helemaal niet ver van het "natuurlijke bekappen"af zit. hij kapt de paarden gewoon naar de natuurlijke hoef zonder dat hij steunsels lang laat enz!een beetje bijvijlen en voila! van de winter heb ik zelfs bijna niet gevijld omdat het zo nat was bij ond en het dan nogal lastig gaat.desondanks waren de hoeven nog top. het klopt wat ze zeggen met het rijden over asfalt.... de hoeven van je paard slijten dan af naar de manier hoe hij loopt.je kan de hoeven dan netjes houden door te vijlen. tja misschien heb ik wel gewoon ook geluk gehad nu met mijn paarden maar als ik nu over het asfalt rijdt dan slijten ze bijna niet meer af.ik wens je heel veel succes toe en ik raad je aan om even met je hoefsmid te praten.je kan zelf wel inschatten of hij openstaat voor alternatieven en of het een goede smid is. anders kan zou ik voor een andere kijken.