Heeft jouw paard ook weleens extreem dunne zolen gehad?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Heeft jouw paard ook weleens extreem dunne zolen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:09

erger nog 'floeps een gezonden hoef naar de haaien' en húp ijzers eronder, want ineens lijkt het paard niet meer zonder ijzers te kunnen, die ondertussen ook schade toebrengen aan de hoef, maar wat pas op lange termijn zichtbaar wordt.

Tijdens onze cursussen wordt er ook op gehamerd dat je níet in de zool mag snijden, om verschillende redenen. Gelukkig is dat ook vrijwel onmogelijk met het gereedschap dat wij hanteren: een vijl en twee hoefmesjes. Géén kapmessen etc
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 13-04-08 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:09

Arabesk schreef:
Als jouw met pijnstillers op de wei kan staan lijkt mij dat het allerbeste. En voor de moeilijke ondergronden hoefschoenen (easyboot epic of bare).

De zool groeit 3 mm per maand en de hoefwand 9 mm per maand. Door in dit geval een klein randje hoefwand te laten staan, wordt de zool ook ontlast. Na twee weken is de hoefwand (onder gunstige omstandigheden: geen ijzers, veel beweging) al bijna een halve cm gegroeid, terwijl je slecht enkele mm's nodig hebt.

Hij krijgt best wel zware pijnstillers en hij is dan ook helemaal suf.. Dus ik kan dan sowieso niets met hem doen qua wandelen of rijden. En hij loopt dan toch eigenlijk gewoon over zijn pijn heen? Vind het eigenlijk ook weer gevaarlijk..

Wel vervelend als je zoveel verschillende meningen hoort, de dierenarts denkt er heel anders over.. Zo weet je nooit wat nou het beste is. Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:10

ik ga mee met het advies van arabesk, als je goede hoefschoenen kunt vinden waarmee je paard overweg kan voor het rijden bijv. dan is dat een mooie oplossing, en je krijgt niet te maken met nagelgaten etc.

verder is het belangrijk dat je smid de zool niet meer bekapt, mocht hij dat niet willen dan een andere smid zoeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:11

Nee rijden zit er voorlopig niet in, maar je wilt toch ook niet op een paard rijden dat een groot probleem met zijn hoeven heeft. Met hoefschoenen kan je hem aan de hand evengoed wandelend beweging geven, wat ook goed is om de hoef doorbloed te houden.

Als hij op de wei staat zal hij niet zo snel over zijn pijn heen gaan lopen. je maakt het dragelijk voor hem, totdat de hoef hersteld is.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 12:14

Nee tuurlijk niet, ik rijd nu al heel lang niet vanwege zijn hoeven.
Daarnaast heeft hij ook hoefkatrolontsteking, en nu met die pijnstillers staat hij alleen meer stil hoewel juist hij beweging nodig heeft.

Maar de hoefsmid haalde altijd een stuk van de zool weg, de vorige dus ook.. Zodat het weer helemaal wit was, omdat altijd het overtollige weg moet ofzo zeggen ze..
Maar goed, ik zorg er wel voor dat hij er nu vanaf blijft.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 12:14

Arabesk schreef:
erger nog 'floeps een gezonden hoef naar de haaien' en húp ijzers eronder, want ineens lijkt het paard niet meer zonder ijzers te kunnen, die ondertussen ook schade toebrengen aan de hoef, maar wat pas op lange termijn zichtbaar wordt.

Tijdens onze cursussen wordt er ook op gehamerd dat je níet in de zool mag snijden, om verschillende redenen. Gelukkig is dat ook vrijwel onmogelijk met het gereedschap dat wij hanteren: een vijl en twee hoefmesjes. Géén kapmessen etc

PRECIES! 'kan niet zonder ijzers', gaat imo alleen in heel extreme gevallen en met écht ongezonde hoeven op. in heel uitzonderlijke gevallen kan de hoef niet meer herstellen, alleen zijn de ijzers zélf daar in eerste instantie al vaak de oorzaak van.

ik zie het hier zoveel, paard loopt gevoelig op het weggetje (boerenweggetje met kiezels en splitgrind, aangestampte grond zeg maar), hup ijzers eronder en het probleem is 'opgelost'. ik werd ook raar aangekeken toen ik aangaf dat ik dat niet wilde, maar juist wilde dat de hoef dusdanig zou herstellen dat hij gewoon blootsvoets zonder moeite die weggetjes weer afkan.

nou dat was onmogelijk, en volgens velen is het een kwestie van tijd voor Flicka (die dus voor de kar loopt) er ook aan moet geloven...

ik stuur je even een PM, aangezien ik eea niet openbaar wil zetten.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:49

Udella: ik heb dit drama ook meerdere keren meegemaakt, elke keer waren de betreffende paarden minimaal 3 weken uit de running. Ik zeg altijd dat het een wonder is dat ze niet op de kletter slaan als ze een hoefsmid aan zien komen.
Ik heb nu (ongetwijfeld) de zelfde hoefsmid als merrieveulen (nu bijna 3 jaar) en nooit meer problemen gehad.

Succes vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:39

WAt een interssante discussie dit!
Ik heb het idd ook altijd gezien, dat hoefsmeden een stuk weghaalden en dat het dan ook weer wit was.

Merrieveulen: heb jij een traditionele hoefsmid dan, of een natuurlijk bekapper?

Arabesk: ik heb altijd gedacht, dat bij natuurlijk bekappen (de Strassermethode als ik me goed herinner) de steunsels e.d. werden weggehaald, zodat het paard op de straal liep.
Nu heb ik van iemand begrepen dat dat niet verkeerd is, want dat daardoor het hoefmechanisme optimaal werkt.

Nu heb ik heel weinig verstand van hoeven, maar het lijkt mij dat een paard dan ook dunne zolen heeft? En dat de stand van de hoef wordt veranderd (dat lijkt me toch niet goed, want het lijkt mij stress te geven op gewrichten)?

Wie legt mij even uit hoe het zit, waarom een paard geen ijzers nodig heeft, en hoe het dan wél moet? Ik ben in het duister aan het tasten geloof ik namelijk Ziek

Ik wil niet jouw tpoic verpesten, TS, dus als ik beter een nieuw topic kan openen, dan zeg het maar, maar ik ben erg nieuwsgierig en ik leer graag... dus als iemand het mij uit zou willen leggen, graag!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:02

Yamcha, nee ik kies niet voor natuurlijk bekappen, ik zie nl het positieve van een hoefstand/ model compleet veranderen niet. ieder paard is een individu, en het model wat gehanteerd wordt bij NB komt voort uit het model van de mustangs in amerika. voor een hoop paarden schijnt het wel te werken, maar ik ben van mening dat een paard met gezonde hoeven en gewrichten zijn stand moet behouden. mijn veulen heeft aan de achterhoeven bijv. vrij hoge verzenen, mijn paard heeft dat aan de voorhoeven ook. beiden staan mooi op de voetas, de gewrichten staan goed en ze lopen goed en makkelijk. zouden wij de hoeven gaan verlagen ('hakjes' weghalen) dan breken we de voetas wat voor slijtage in de gewrichten gaat zorgen, bovendien, WAAROM zouden wij een gezonde beenstand willen veranderen?

mijn smid hanteert de Natural Balance methode, hierbij wordt gekeken naar de stand van gewrichten in de benen, er wordt gekeken naar hoe het paard loopt en beweegt (en dus hoe de hoeven afslijten, afrollen etc)... op http://www.hoofcomplete.com kan je meer vinden over deze methode. mijns inziens blijft het heel dichtbij traditioneel bekappen, alleen wordt er meer rekening gehouden met het paard zélf, als individu. mijn smid is ook holistisch hoefsmid, en kijkt dus verder dan naar alleen de hoef. zij pakt alle factoren mee die invloed kunnen hebben op de hoef.

een alternatief voor ijzers is een gezonde hoef, daar moet altijd vanuit gegaan worden. een dunne zool, brokkelwand etc. zijn gevolgen van óf ongezonde hoeven of slecht werk van de hoefsmid. een ijzer wordt in veel gevallen gebruikt als symptoombestrijding, en dat is gewoon zonde. een gezonde hoef die de kans heeft om te wennen aan het lopen op het harde kan in principe gewoon zonder ijzer. helaas zie je vaak dat een paard met een jaar of 3 ineens heel anders belast wordt (op de hoeven) dan in de jaren daarvoor, en dan is het niet gek dat de hoef deze verandering niet bij kan houden. wordt zoiets rustig opgebouwd dan hoeft er totaal geen probleem te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 22:31

Dank je!
Nee, dat leek mij idd ook niet goed, de stand veranderen van de hoef... zeker als die gezond is, lijkt mij dat nergens voor nodig idd...

Ik ben er niet gek op om een paard op ijzers te zetten, tuurlijk, als het nodig is, is het nodig, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat dat zelden het geval is.
Vandaar dat ik het ook weten wilde.

Ik ga ff op de site van jouw smid kijken Ja
Thanks + knuf!