[Filmpjes] Onregelmatig toch door rug?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: [Filmpjes] Onregelmatig toch door rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 09:46

Lees even mijn Edit Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 09:52

Joscaa schreef:
Als je je hand voor z'n hoofd houd, dat je alleen zijn benen ziet, zie je dat hij wel regelmatig loopt, dus dat het vanuit de rug komt. Knipoog

Is dat zo? Kun je dat op die manier vaststellen? Dat wist ik neit. Goh, dat neemt dan ook weer een hoop twijfels weg. Bedankt!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 08:01

Dinsdag was ik er nog maar eens op gaan zitten voor m'n instructrice, maar merkte gelijk al dat het vandaag niet ging; hij wilde geen contact maken aan de voorkant en maakte z'n rug hol. In stilstand stond hij al met de rem erop, wat ervoor nog niet zo was. M'n instructrice vroeg of ze even mocht voelen en merkte al snel op dat z'n bekken scheef stond (links hoog en rechts laag), wat ik ook al had gevoeld en dat hij z'n rechtervoorbeen vanuitde schouder niet goed neerzette. Toch kon ook zij geen specifieke plek geven waar het probleem lag.
Ik ben maar niet gaan lessen en naar huis terug gelopen. Gelukkig had ik de osteopaat al gebeld en die kwam dan ook 's avonds.
Ook zij kon geen specifieke plek aanwijzen waar het probleem lag. Wel z'n bekken los gemaakt en rechter gezet. Er zaten wat blokkades van L1 t/m L5, maar het SI gewricht was wel goed. Ook de rechterschouder was niet helemaal goed, maar nog altijd beter dan de vorige keer. Waarschijnlijk was hij erop gaan compenseren.
Nu staat hij dus een weekje stil met wat rek en strek oefeningen van de osteo. Toch merk ik al wel verschil: hij loopt makkelijker, is vrolijker en kijkt niet meer zo zuur met het borstelen. Ook viel het me op dat z'n achterbenen nog een stukje dunner zijn geworden, hoewel het me eerst niet opviel (ook niet na regelmatig voelen, door mij en anderen) dat ze vol zaten. Bizar.
Morgen is LB jarig, maar het lijkt me niet verstandig dat hij in z'n rusttijd een complete worteltaart eet, dus ga ik zo even kijken voor iets anders leuks.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 20:12

Nou, gelukkig weet je nu wat het is!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 10:01

Gisteren na een week rust weer gelongeerd. Hij liep in stap goed, maar was in draf rechtsom nog steeds wat onregelmatig (10 passen goed, 1 pas niet goed). Ik dus toch even erop en voelen, hier en daar een correctie gemaakt en toen liep hij een stuk beter. Ik denk dus toch dat hij onregelmatig is door scheefheid.
Ik blijf, op advies van de osteo, nog een weekje rustig aan longeren (hij was wat slap, kan ook zijn dat het onregelmatige deels daaraan lag). Volgende week dinsdag weer les, dan kan mn instructrice nog eens kijken/voelen. Hopelijk is het tegen die tijd beter. Anders nog maar eens DA erbij.
Ik had laatst trouwens eens naar de stand van z'n bekken gekeken langs achteren. Ik zag een duidelijk verschil in hoogte tussen rechterheup en linkerheup (rechts is lager). Dit is ook wat ik voel met rijden. Is er een verband?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:58

Alicia2u schreef:
Gisteren na een week rust weer gelongeerd. Hij liep in stap goed, maar was in draf rechtsom nog steeds wat onregelmatig (10 passen goed, 1 pas niet goed). Ik dus toch even erop en voelen, hier en daar een correctie gemaakt en toen liep hij een stuk beter. Ik denk dus toch dat hij onregelmatig is door scheefheid.
Ik blijf, op advies van de osteo, nog een weekje rustig aan longeren (hij was wat slap, kan ook zijn dat het onregelmatige deels daaraan lag). Volgende week dinsdag weer les, dan kan mn instructrice nog eens kijken/voelen. Hopelijk is het tegen die tijd beter. Anders nog maar eens DA erbij.
Ik had laatst trouwens eens naar de stand van z'n bekken gekeken langs achteren. Ik zag een duidelijk verschil in hoogte tussen rechterheup en linkerheup (rechts is lager). Dit is ook wat ik voel met rijden. Is er een verband?

Ik denk het wel, want mijn paard heeft namelijk PRECIES hetzelfde probleem Tong uitsteken Alleen is het bij hem links Tong uitsteken
Hij is ook heeeeeel scheef en op rechte stukjes merk je weinig, maar in voltes is het echt overduidelijk Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 15:48

Ja maar het gekke is dat zijn bekken scheef is naar de andere kant dan dat hij gebogen is/lijkt. Volgens mij is hij namelijk rechtsgebogen, maar de heup aan de rechterkant is lager.

moniqueder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:30

Wat me opvalt bij je filmpjes is dat het paard niet met zijn voorbenen van de loodlijn naar voren loopt en met zijn achterbenen niet 50-50 werkt.
Zijn voorbenen blijven dus veel te lang op de grond staan en zijn achterbenen gaan meer van de loodlijn naar achter als naar voren en komen dus veel te weinig onder de massa!
Dit geeft enorme spanning in de rug omdat het paard zo zijn rug niet kan loslaten, anders gaat hij over de kop.
Het meebewegen met zijn hoofd komt dus vanuit die spanning in de rug. Constant met een gespannen rug lopen betekend op den duur rugpijn!
Het is super dat je hem laat behandelen. Echter is dit alleen symptoom bestrijding. Het neemt de oorzaak van het probleem niet weg en dus zullen de klachten terug blijven keren Huilen

De onregelmatigheid die je rechtsom voelt is omdat hij niet naar rechts buigt, maar op de schouder valt. Wanneer een paard op de schouder valt betekend dat zo'n 100 kilo meer belasting van dat voorbeen! Bovendien nog meer spanning in de rug anders valt het paard om naar rechts. Dus om dat te voorkomen, spant hij zijn rugspieren.
Het is niet onlogisch dat een paard dat zich op de schouder gooit (dus dat been steeds met 100 kilo meer belast) daar op den duur een overbelasting oploopt!
Ook is rechts achter duidelijk het been wat zwakker is en minder goed onder de massa kan treden. Tevens kan hij dat been minder goed naar het zwaatepunt brengen (er dus mee gaan dragen) en heeft o.a om die reden moeite met de buiging.

Ook voor de behandeling van het bekken geldt dat je ze wel steeds rechter kunt laten zetten, echter zolang de oorzaak van de scheefstand niet wordt verholpen blijft het terug komen. Dat is voor je paard onprettig en kost jou een hoop geld! Knipoog

De problemen komen dus duidelijk vanuit de rug en ontstaan doordat je paard niet recht is en daardoor zijn rug niet kan loslaten!
Ook loopt je paard motorisch niet zoals hij zou moeten (zie 1e alinea).....

Dit is zoals ik het zie. Ik werk veelal met dit soort 'probleem' paarden en altijd weer is de oplossing vrij simpel. Weten hoe je het paard verticaal recht moet houden, waardoor het dier ook horizontaal in balans kan komen en de rug kan gaan ontspannen/ loslaten... Pling

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-08 20:18

Oké, bedankt voor de analyse Lachen

Wat zou je adviseren te doen? Ik heb vandaag weer les gehad en alleen maar staparbeid gedaan; buigen (zowel lateraal als verticaal), wat wijken en schoudervoor en vooral veel voltes en van hand veranderen. Ik kreeg het advies hem zo recht mogelijk te houden en dit in stap voor een weekje ofzo door te zetten om hem niet gelijk weer te overbelasten. Z'n bekken staat inmiddels weer optisch recht en ook met rijden voel ik enkel nog het verschil in de voorbenen (wat na het wijken en schoudervoor ook een stuk minder was). Wel bleef hij me ongelofelijk op links gooien en wilde hij niet makkelijk lateraal buigen (dit denk ik omdat hij 2 weken feitelijk niets heeft gedaan).

Zijn er nog tips/oefeningen die je me mee kunt geven? Ik ben helaas niet al te handig met de dubbele longe :s

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:46

Mijn paard gaf bijna hetzelfde beeld als jouw paard.

Mijn advies is toch naar de DA te gaan en hem grondig te laten onderzoeken, desnoods met gerichte foto's. Zelf zou ik niet zonder bezoek aan de DA gaan rechtrichten en andere trainingsmethodes uit gaan proberen. Dit kan ook averechts werken omdat je niet precies het probleem kan aanwijzen. Stel dat hij scheef is en rechtsvoor een probleem heeft. Hij loopt scheef om de pijnlijke plaats te ontlasten. Wanneer je gaat rechtrichten kan je je paard onbedoeld gaan belasten op de pijnlijke plaats. Daarvoor moet je eerst zeker weten waar het probleem zit en wat het probleem precies is.

Wil je een goede fysiotherapeut? Dan kan je me een PB sturen voor gegevens. Deze man is volledig gediplomeerd in alle takken van de fysiotherapie voor een paard en verricht wonderen voor mijn paard. Hij behandelt 40 paarden per week en ook mensen. Hij is bekend bij de allergrootste stallen door heel Nederland. Deze behandelt mijn paard nu na een grondig onderzoek bij de DA. Wil je nog meer weten en wat ik allemaal gedaan heb dan kan je mee een PB sturen.