Blijft maar hoesten :(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kijenta

Re: Blijft maar hoesten :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 19:07

Ik heb met mijn paard ook hetzelfde probleem, al hoest hij al zo'n 2 maanden in totaal! Ook alles geprobeerd, gewone kliniek, nu homeopatisch en nog steeds is er die hoest. Ook de vorige winter had hij 't te pakken, dus er zit wel een gevoeligheid. Maar ik weet het ook even niet meer! Ik heb lang gedacht aan een pollenallergie, maar volgens de vet is dat onmogelijk op te sporen bij paarden. Ik kreeg het advies om hem te bewegen zonder 'm in het zweet te rijden, maar bij elk drafje komt die hoest weer boven. Ik ben nu bezig met homeopathie maar dat lijkt niet aan te slaan. Maar met mijn zoektoch ben ik gestoten op een pollentest voor paarden, door enkele haren te testen. Als laatste optie zou je dat ook kunnen overwegen? Succes!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 20:48

Tancreda4 schreef:
Hoe kom je erachter dat ze een stofallergie had? Ik heb ook over zaagsel nagedacht, maar ik weet niet of dat hier mogelijk is. Maar dat kan toch ook best stoffig zijn?

Niet zo stoffig als stro.

Mijn paard hoestte erg en had het steeds heel erg benauwd.
Van de da kreeg ze medicijnen, die hielpen dan wel, maar zodra het op was, kreeg ze het binnen een week wéér benauwd.

De da had eigenlijk meteen al het vermoeden dat het om stof ging. Toen Indy dan ook voor de zoveelste keer erg benauwd was, stelde hij voor haar op te nemen in de kliniek. Daar werd ze op zaagsel gezet en in een buitenbox. En meteen, vanaf de eerste dag, heeft ze niet meer gehoest en ook de benauwdheid was heel snel over.
Ze hebben nog wat onderzoekjes gedaan om andere oorzaken uit te sluiten, zoals inspanningsbenauwdheid en die gingen allemaal goed.

Op de manege staat ze nu ook in een buitenbox en op zaagsel. Als het hooi erg droog is, maak ik het nat.
Het gaat nog steeds heel goed met haar. Haha!

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:07

komt me erg bekent voor wat je paard heeft.
half jaar terug had ik ongeveer het zelfde. paard hoestte eigelijk altijd 1 keer als ik ging aandraven en dan was het weer goed.
maar op een nacht stond ze als een idioot te hoesten in haar stal, echt niet normaal, ging maar door.
de dierenarts gebeld. die adviseerde mij om haar buiten te zetten. toen werdt het al de helft minder.
volgende dag kwam de dierenarts. mijn paard hoestte ook echt gele klodders op. dit gaf aan dat het uit de longen komt.
DA dacht aan een stofallergie. ze is altijd al gevoelig voor stof en staat daarom op zaagsel en het hooi maak ik nat. maar die nacht was er toch teveel stof in het hooi waarscheinlijk wat leide tot die hoest aanval.
kreeg ook ventipulmin kuurtje. en paard bleef buiten staan. dag en nacht.
heb toen een week niet gereden. eenmaal weer begonnen met rijden maakte ze ook zon raar geluid. heel hard kreunen en dan hoesten.
ben toen overgegaan van nat gemaakt hooi naar kuil. dit hielp enorm. ook geef ik haar iedere dag een schepje fenegriek door het voor. vind dit zelf echt super spul.

ik zou je advieseren (mocht je paard ook stof gevoelig zijn) hem zoveel mogelijk buiten te zetten. liefst ook snachts. ook zou ik overgaan op zaagsel. je kan ook vlas proberen maar dat was bij mijn paard te fijn wat ook weer hoestproblematiek veroorzaakte.
goed opletten of er geen schimmel in je kuil zit.

ben nu een half jaar verder heb ik het eindelijk voor elkaar dat al twee maanden geen 1 keer meer heeft gekucht.