Kijkerig, druk en etterig. Bestaat hier iets tegen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Kijkerig, druk en etterig. Bestaat hier iets tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 15:09

Ik was de laatste dagen aan het expirimenteren met een vitaminensupplement (Pavo Mulivit 15) om te kijken of dat zou helpen. Ik ging vandaag even longeren, maar het was echt vreselijk! Erger dan het de hele winter geweest is. Zou het dan een te veel aan een bepaalde stof zijn?

Ik vind het wel fijn dat er hier nu eindelijk een aantal mensen zijn met hetzelfde probleem. Misschien dat we er met elkaar achter kunnen komen wat het is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:32

Weet je zeker dat het niet met haar hormoonhuishouding te maken heeft? Want dan zou je bijv Moody Mare kunnen geven, bij mijn merrie werkt dat heel goed. Ze worden er rustiger, maar niet sloom van. Verschillende merries bij mij op stal krijgen dit en bij iedereen werkt het naar tevredenheid.

Ik denk dat de kans wel groot is dat het met de eierstokken te maken kan hebben, ook als je er een osteopaat naar laat kijken zou dat moeten blijken. Die kijkt naar het hele gestel van je paard, dus ook naar de organen. Door bepaalde drukpunten aan te raken kan zo iemand direct vaststellen of je paard daar last van heeft.

Verder zou het ook kunnen, gezien de leeftijd van je paard (18), dat er een soort vorm van dementie ontstaat waardoor ze dingen even niet meer in het juiste perspectief ziet. Mijn oude merrie heeft dat ook, er ontstaat dan opeens een soort paniekaanval en dan ziet ze je gewoon niet meer staan en zet het op een rennen. Mijn DA heeft bevestigd dat dat idd bij paarden voorkomt naarmate ze ouder worden. Er is overigens aan deze vorm van dementie niks te doen.

Veel mensen geloven vaak niet dat je paard zo ineens kan veranderen. Mijn merrie bijv is superlief en heel rustig, maar het kan in 1 minutt omslaan. Gelukkig niet heel vaak, maar altijd als er iets heel onverwachts gebeurt wat eigenlijk helemaal niet de moeite waard is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 22:57

Oke, ik ben er maar eens echt diep ingedoken, en ik heb een theorie...

Ik hou al heel lang bij wat de invloed van Vitamine A/beta-caroteen is op het gedrag van mijn paard. Ik was er al achter dat als hij een dag of meerdere dagen te weinig vitamine A had gehad, dat het dan ca 5 dagen later mis was. Niet heel erg, maar het eerste stadium van wangedrag zeg maar.
Alleen nu bleek de laatste weken dat dat niet helemaal meer op ging. Ik kon er bergen beta-caroteen ingooien maar het hielp niks. Ik ben dus gaan zoek naar wat er nog meer van invloed kon zijn.

Ik ben uitgekomen op UV-straling. Die kon ik per dag terugzoeken op internet, en als ik het vergeleek met mijn eigen gegevens, kon ik precies zien dat wanneer de UV-straling per dag toenam, het rare gedrag ook toenam, en de Vitamine A niet meer hielp. Dat omslagpunt was dit jaar rond 16 februari, toen het weer omsloeg van regenachtig naar zonniger en droog. Ik ben het gaan nazoeken en het is inderdaad bewezen dat UV-straling het Vitamine A-gehalte in de huid (en dus het hele lichaam) sterk vermindert.
Normaal gesproken zit er genoeg beta-caroteen in het gras op het moment dat de zon feller gaat schijnen. 's Zomers is het zo veel dat het paard makkelijk veel zon kan hebben. Maar dit jaar is het gras erg laat gaan groeien.

Waarom nu juist mijn paard daar last van heeft weet ik niet. Hij is palomino en heeft veel witte aftekening. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft. De hoeveelheid UV-straling is de laatste jaren ook sterk toegenomen door het gat in de ozonlaag.

Kunnen jullie dit bij je paard ook achterhalen?

Misschien handig om daarbij te weten: Vitamine A/beta-caroteen zit heel veel in gras in de zomer, maar van oktober tot maart niet. Kuil dat in de zomer gemaaid is bevat ook nog vrij veel beta-caroteen, maar dat verdwijnt er langzaam uit in de loop van de winter. Hooi bevat nauwelijks beta-caroteen, omdat het gedroogd is in de zon (!). LET OP!: Een overdosis vitamine A is zeer schadelijk! Beta-caroteen is een voorloper van Vitamine A. Het lichaam zet het zelf naar behoefte om in Vitamine A, dus te veel beta-caroteen is veel minder snel schadelijk.
UV-straling komt het meest binnen op een lichte huid. Het kan niet door een raam, dus binnen staat je paard niet bloot aan UV-straling.

Ik ben benieuwd of dit verhaal ook klopt bij jullie paarden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 00:21

Gister was voor het eerst in tijden dat mijn paard ontzettend relaxt was, zadel erop, en lekker rijden.

Wat me opvalt dat wanneer het zonnetje al een tijd schijnt dat ze een stuk rustiger is dan wanneer het al een week regent oid.

Was ook een stuk dat er een voorbijganger langs kwam met een oranje vest, vond ze eng, maar niks geen "stressaanval" gewoon lekker relaxt.

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 07:46

Hi Lindy, wat vervelend als Nugget nog steeds zo druk is..... En wat een uitzoekwerk heb je verricht Wow!

Is het geen idee om eens bloed te prikken op eventuele tekorten. Experimenteren met allerlei supplementen kan soms meer kwaad doen dan goed en daarbij loopt hij misschien al die tijd met iets rond waar je nog niet achter bent gekomen.

Hou je ook een hoop vrije tijd over Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:04

Zijn bloed is geprikt en op alles gecontroleerd toen hij zo mager was vorige zomer, maar toen had hij ook niet bepaald van die aanvallen Haha!. Het lastige is dat het op dit moment onmogelijk is om er een naald in te krijgen denk ik...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:00

Misschien een raar vraagje, maar zijn jullie paarden ooit ingeënt tegen Rhino?

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 11:05

Mijn paard word heel kijkerig en schrikerig op onbekend terrein buiten... dan is ze zo sterk dat ik haar niet kan houden aan de hand.. laat staan rijden...

Ik weet zoo ook niet wat je kan proberen.. ik denk dat dit bij elk paard anders ligt.. Suc6 ermee!

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:02

hoi hoi

ik heb geen bijwerkeningen erbij gemerkt
en ze is gewoon veel meer ontspannen niet dat gestreste , kijkerige gedoe meer nog een voordeel
ze loopt bij mij ook niet meer onregelmatig wat ze hiervoor op vreemd terrein wel deed .

dus gaat een stuk beter

hoe werkt ik geef haar elke dag een pimpetje vol en werkt prima

je kan het gewoon bij de aphotheek kopen en kost rond de 14 euro per flesje je doet er wel een poosje mee

als je meer wil weten hoor ik het wel

groetjes

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 18:05

LindyH schreef:
Misschien een raar vraagje, maar zijn jullie paarden ooit ingeënt tegen Rhino?

Die van mij wel ja. Werd aangeraden door de DA.

edit: ik ben overigens nu bezig om haar energie wat beter te gebruiken. Normaal moet ik haar voor het echte rijden eerst 10 minuten laten uitdraven voordat ik wat kan in de zin van buigen, oefeningen. Ik probeer nu om dat juist niet meer te doen en die pit die ze dan heeft te gebruiken voor impuls. (en dat lukt heel langzaam maar zeker steeds beter).
Misschien dat ze zo leert, dat ze die stress (ik noem het zo, of het ook zo is weet ik niet) ook op een andere manier kwijt kan.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 13:31

Velen zeggen dat je zo'n iets niet met eten op kan lossen. Maar ons ervaring is dat Havens Cool Mix muesli wel ons paardje rustiger en gekoncentreerder maakt...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:46

Ik denk dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen paarden die gewoon van zichzelf wat zenuwachtig zijn en paarden die van zichzelf heel cool zijn en soms opeens onhandelbaar worden, zonder direct aanwijsbare reden.
In dit topic gaat het om de tweede groep. Het probleem dat die paarden hebben is niet zomaar op te lossen met training of een supplement. Het helpt misschien wel een beetje, maar het bestrijdt niet de oorzaak. Helaas is die oorzaak nog onbekend, maar ik ben vastbesloten om erachter te komen, want ik ben het spuugzat! Je traint maandenlang voor een wedstrijd, en een week daarvoor wordt je paard opeens onhandelbaar! Stoom uit je oren Misselijk Haha!

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 20:17

LindyH schreef:
Ik denk dat er een duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen paarden die gewoon van zichzelf wat zenuwachtig zijn en paarden die van zichzelf heel cool zijn en soms opeens onhandelbaar worden, zonder direct aanwijsbare reden.
Stoom uit je oren Misselijk Haha!

Dat klopt zeker! Ik had het over een paardje die niet zozeer zenuwachtig is, maar gewoon wat pittig en vlug is. Dat tweede groep is idd lastiger. Vaak zijn het zelfs wat slomig paarden die hun energie opsparen en opeens verschikelijk kunnen schrikken...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 20:02

Ik zou nog graag van meer mensen willen weten of hun paard ooit is ingeënt tegen Rhino. Alleen als het paard zulk wisselvallig gedrag vertoont dan hè Knipoog.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 20:06

Ik hoop dat ik het antwoord nu heb gevonden door mijn paard te leren dat energie ook anders kwijt kan. Maar het volgende "stressmoment" moet nog komen.

Ik heb ook eens gehad, paardje had een halfjaar al geen bok meer gegeven, inneens uit het niks (was buiten het hek) gaf ze een complete rodeo weg en was ze compleet veranderd.

Is maar eenmaling gebeurt gelukkig, maar prettig nee.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:49

Wat dacht je van een workshop schriktraining of grondwerk en communicatie.
't Balingehof komt deze workshops dit voorjaar bij mij op stal in Heeswijk Dinter geven.

Groetjes Wendy
HorseThings.nl