flinke trappen gehad nu lelijke wonden

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Feminsky

Re: flinke trappen gehad nu lelijke wonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:24

mmm...ok.ja in de blub is niet handig kan me er iets bij voorstellen ..,maar heb je ook geen orale penicilline(hoe schrijf je dat eigenlijk? Bloos ) gehad? ivm ontstekingremmer...of heb ik daar overheen gelezen? en heb je dat al gekregen?....of vindt de DA dat niet nodig nog....
ja balen hoor, afwachten en duimen dat het snel beter gaat....

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 14:10

heb antinbiotica gehad en metacam. voor de koorts.

Tevens had ze gister avond 37.7 en vanmorgen 37.9. Het vreemde is dat het overdag hoger is dan in de avond dat terwijl normaal het precies andersom is. Het kan door de nog koudere nachten komen. Tevens heeft ze nu geen bandage meer om. Er zit niet bijster veel vocht meer alleen nog rondom de wond wat na een kwartier lopen helemaal weg is. Dus we gaan de goede kant op. Ze heeft vanmorgen de laatste antibiotica gehad en maak nu de metacam op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 10:08

ik ga er nu even heen om te kijken hoe het vandaag met haar gaat.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 13:21

zoals het er nu uitziet ga ik de da weer bellen. weet niet goed of het wel helemaal volgens het boekje gaat namelijk. Voor het rijden was ze 37.9 na het rijden 37.7. Ui de laatste korst komt nu pus uit wat natuurlijk ook als postitief gezien kan worden want er komt eindelijk iets uit. Ze houd nog altijd vocht vast in haar been wat na het rijden tevens wel weer weg is. Ik weet het nog zo net niet.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 19:30

jeetje Boos! ..tja het kan zijn dat omdat de antibiotica nu op is dat het net niet lang genoeg gegeven is voor haar om alles zelf verder nu te bestrijden...dat ze misschien nog een kuurtje moet hebben? of zwaarder/andere kuur?..was de metacam ook op nu? of was dat de antibiotica?...ohnee dat was de ontstekingsremmer..ik lees t al...
bah...tja pus eruit is beetje goed maarja duidt er ook op volgens mij dat er nog een ontsteking gaande is...of juist er uit gewertk wordt...mmm..beter idd even DA bellen om te vragen wat je nu kan verwachten na einde antibiotica...sterkte ermee! hoor graag hoe het met je paardje gaat!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 13:20

Zo weer een dag verder. Ik kwam aan en zag het al vrolijker in. Been was enorm geslonken zat nog een beetje vocht rond haar pezen en ook wat rond de kogel. Korst was droog geen pus meer. wel 38.2. Ik weer balend de DA gebeld met de medeleing dat het nog niet goed was. Over het algemeen was hij wel tevreden en moest zo doorgaan. Als er nog meer veranderingen kwamen moest ik direct bellen. Na het rijden was het trouwens weer 37.9. Vind het heel vreemd. Na het afspoelen was de wond de korst er iets af en was rozig dus niet meer zo ontsoken als het er eerst uitzag. kan zijn dat het lichaam druk bezig is. Wel is ze erg blij en gaat lekker door. Normaal met verhoging is ze down. Het zijn rare ziektebeelden hoor.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 19:43

Mijn hafje kreeg vorig jaar een trap bij haar spronggewricht, ook door een paard met een ijzer. Spriong was dik, en hele onderbeen ook.
Da is erbij geweest, en ze moest aan de antibiotica.
Ze zei dat een onsteking op het gewricht kan slaan, en dan ben je verder van huis.
Het onderbeen werd weer dunner na een week, maar die dikke sprong heeft ze nu een jaar later nog, wel iets minder dik.
Buigproef en alles goed op dat been

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 23:12

de sprong bij splash was niet meer dik meer en wordt ook niet meer dik, het zakt meteen door tot haar onderbeen en haar kogel wat met lopen langzaam verdwijnt. vanavond een vriendin gemeten en had ze weer 37.7. Het vreemde vind ik is dat ze in de avond altijd lager is.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 23:22

Ik vind dat je echt geluk gehad hebt! Paard van mijn oom had 1 trap gehad op z'n knie achter. Paard is na paar maanden ingeslapen. Hij stond ook op 3 benen echt heel zielig! Hoop dat het met je paard allemaal goed komt!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 23:27

ja trappen zijn altijd naar dat blijkt maar weer maar daarvoor laat ik haar niet op stal staan straks weer lekker de wei in. tevens heeft zij niet kreupel gelopen wat enorm scheelt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 13:47

vandaag weer 37.7 na ongeveer 5 minuten stappen is vrijwel al het vocht weg. bij haar kogel en pijpbeen.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:32

hai, nou lekker! Knipoog duimen dat het zo lekker goed blijft gaan! Pling

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 14:45

nou pffoe je bent er wel druk mee zeg met een paar wondjes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 21:53

vanavond nu al 37.6. Wordt klangzaam hoopvoller dat ik toch nog een wedstrijd kan rijden volgend weekend. Volgens mijn instructrice en de DA kan het gewoon het zit ook altijd nog tussen mijn oren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:57

ik snap er niks meer van hoor. Voor het rijden 38.1 maar wel een dunner been. Na het rijden 37.6. ik snap het echt niet meer.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:12

heb niet meer gemeten. Wordt er toch niet wijs meer van. Volgens de DA die ik weer gesproken had kan het geen kwaad. Zolang haar been niet reageerde mag ze weer volledig aan het werk. Die reageerd wel maar wordt dan helemaal dun dus dat is goed. Gister wilde ik naar buiten gaan met haar raakt ze een ijzer kwijt, bah. Ijzer zit er nu weer onder en ze is weer voor het eerst naar buiten gegaan in de grote zandbak met andere paarden. Been zag er mooi strak uit. Heb ook groen licht gehad voor een wedstrijd volgend weekend. Dus ben bij dat het zo afloopt. al is de korst nog niet helemaal weg.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 11:16

ik zie ook steeds waarden van achter in de 37 bij je staan. Even voor alle duidelijkheid; dat is dus geen koorts meer. De temp van een paard ligt wat hoger dan die van een mens. Een temp van maximaal 38 is normaal voor een paard.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 11:25

maar haar normaal waarden is nog onder de 37.3

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 09:23

goed heb haar niet meer gemeten. Ze barst van de energie en is ook volledig aan het werk en merk er niks anders aan ze loopt lekker en vlot door. Ook staat ze weer in de wei en dan zijn haar benen dun. Heb het idee dat als ik haar een poos stilzet haar been langzaam aan weer vult bij haar kogel en pijp, zodra ze maar even loopt 3 min is alles weer weg. Ik vrees dat ze er een stalbeen aan overgehouden heeft. Kan dat baal er van maar is gelukkig niet erg.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 15:06

heeft iemand een idee over bovenstaande bericht?

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:28

Het kan best nog wel even duren voordat het been niet meer volloopt...soms pas 3 a 6 weken voordat hele zwelling weggaat...het kan idd ook zijn dat het for ever zo blijft....maar ik zou nu eerst rustig zo doorgaan. Rustig belasten en wiedegang.

Bij ons op stal heeft ook een wat ouder paard na ziekte een dik been en kogel overgehouden, maar ze heeft er geen pijn aan geen last van(laat in ieder geval niks merken) maar zij wordt recreatief bereden(altijd al ook voor ziekte)..ik weet niet wat jij voor ambities hebt en hoe intensief je rijdt en hoe oud je paard is...ik weet niet hoe negatief en of het de carriere van jouw en je paard negatief beïnvloed. daar heb ik geen eerstehans ervaring mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:28

het kan ook zijn dat er een botsplinter van het bot af gesprongen is door een klap. Die moet er dan uitzweren (of curetteren). Ik zou even overleggen met je DA. Is de wond zelf ook nog dik?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 15:35

dat denk ik niet want haar sprong wordt ook niet meer dik alleen de pijp en de kogel na minimaal 3 uur stilstaan zie je dat er iets verschil zit met een beetje vocht. Hoe ze in de ochtend is weet ik nu niet aangezien de paarden al om 7 uur buiten staan. dan is het been dus droog.

Een bot splinter lijkt me dan hoogst onwaarschijnlijk ook omdat dat deel totaal dun is behalve de korst die is nog dikker maar dat is logisch.

DA had ik al gesproken en die vertelde dat ze volledig aan het werk mocht en ook zondag een wedstrijd mag lopen ze loopt endurance klasse 2. Na en trainings rit is er ook niks aan de hand.

Dus vandaar dat ik denk aan een stalbeen maar weet niet of dat mogelijk is na een trauma. het is nu eenmaal gevuld geweest dus de holtes zouden gevuld kunnen blijven in de theorie maar of het in de praktijk ook zo werkt???

Maar goed het kan dus ook nog 4 weken duren begrijp ik.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:37

zolang die wond er nog zit kan het wel zijn dat het been er nog wat op reageert, dus dat is niet zo raar. Het kan ook zijn dat de lymfebanen wat opgerekt zijn en daardoor dus voller kunnen worden, iets wat je mn na einschuss wel vaker ziet. Dat zou bij die van jou ook wel kunnen omdat ze dus wel een tijd met een dik been heeft gestaan. Maar ik zou maar eens even afwachten, op zich is een stalbeen ook niet erg.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-08 15:40

nee dat klopt maar ik ben een vreselijke pietlut dat bij het minste geringste iets ziet wat niet hoort. Na een training kan ik nu goed zien of er iets reageert of niet dat wordt nu erg lastig