[spoed]erg lage temperatuur..gevaarlijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Re: [spoed]erg lage temperatuur..gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:54

ja als het noodzakelijk is zou ik wel een paardentaxi bellen. ik zou wel een bloedonderzoek laten doen. ze kijken haar dan helemaal na.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:17

hier even een update.
hij voelde zn eigen echt beroerd toen ik kwam.temp was 36 toen. maar heb hem nu met 4 dekentjes op staan.steeds proberen te plassen en zijn rug helemaal hol trekken..dan weer liggen en dan weer zo gaan staan. dus heb hem toen zn quadrisol gegeven. maar werkte niet echt..denk ook dat de dosis miss wat laag was.
maar de dierenarts zou er dus aankomen..het werd alleen een stuk later want hij had auto pech.

ondertussen was hij wat van zn slobber met veel zonnebloem olie gaan eten.
uiteindelijk kom boschker aan en hij moest zijn dekens af om te luisteren.
zijn rechterkant waren zijn darmen heel goed , links iets minder.
zijn hartslag was 42 en dat was goed. zijn mest vond hij wat droog en hard.
hij mag van hem trouwens niet zo lang op het gras omdat als het verstopt zit hij dan gaskoliek kan krijgen.
als het lekker weer is mag hij eventjes op het gras.

het advies is dus :
slobber met veel zonnebloem olie geven , als hij dun gaat poepen dan minder zonnebloem olie erdoor.maar voorlopig 2 weken hiermee doorgaan

en flink veel wortels voeren voor de suikers en vocht omdat hij weinig drinkt en wortels ook zorgen dat hij zich lekker voelt en meer eetlust krijgt.
want als hij nix eet kan hij zich niet warm houden.

hij moet deze dekens voorlopig om houden en zijn temp. in de gaten houden.

morgen om half 10 gaan we even telefonisch overleggen hoe het is gegaan en hoe het dan gaat. en dan beslist hij verder.

moet trouwens voortaan melden dat hij niet meer verdoofd mag worden want hij is daar alergisch voor.
bloedonderzoek is gelukkig ook niet nodig want hij is volgens hem alweer aan de beterende hand. dus even afwachten

ga zo nog een keertje terug kijken hoe hij op de metacam reageerd en of hij zijn wortels op heeft..Geef hem zo nog slobber en wortels.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:32

Nou, in ieder geval iets.. nu afwachten..

Verder weet ik niet of hij op stro staat, op stal?
Anders zou ik em niet uitmesten, alleen dik opstrooien.. ook dit geeft enige warmte af aan je pony..

Sukses!!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:37

heb m niet op stro staan. heb m op vlas.
die is zondag schoongemaakt natte plekken enzo eruit en 2 nieuwe pakken erin..
weet niet of er beter meer in kunnen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 19:52

Arabian_Girl schreef:
heb m niet op stro staan. heb m op vlas.
die is zondag schoongemaakt natte plekken enzo eruit en 2 nieuwe pakken erin..
weet niet of er beter meer in kunnen?

Geen idee hoe dik je laag nu is..
Maar natte plekken gewoon even laten, mest er wel uit, en als hij te vies wordt gewoon een baal er overheen.. zeker zorgen dat hij nu niet op de koude grond ligt!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 19:54

ik gooi er zo maar wat extra in voor de zekerheid. natte plekken liggen er volgens mij niet..hij plast ook bijna niet...
de drollen haal ik er wel uit..voor zover hij mest dan..hij heeft vandaag 2 x gemest , 1 x in de wei en 1 x in de stal..
haal t nu niet gelijk weg..want als de DA t wil controleren oid...

ga nu nog eventjes naar ze toe..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:10

je bent er maar druk mee... sterkte!

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:20

Heel veel sterkte met je paardje. Hopelijk komt het snel goed!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:27

Heb niet alles gelezen maar aan de hand van de symptomen zou ik de lever en nierwaardes in het bloed zo snel mogelijk laten testen. Die ondertemperatuur is gevaarlijk.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:29

thnx Lachen

hij heeft net 2 wortels gegeten..wel langzaam maar hij heeft ze op.
heb zn temp. gemeten en die was 36 nog steeds.
hij had zn wortels en slobber uit zn bak nog niet helemaal op maar was er wel aan bezig geweest..er waren happen uit de wortels.
toen ik aankwam stond hij nog.

heb hem extra slobber gegeven zodat hij dat zo nog kan eten. en een beetje meer voordroog. hij was daar aan bezig en was al een stuk meer uit dan vanm.
heb er ook een pak vlas bij gedaan en even met t andere gemengd. maar hij zit hier wel in te neuzen..maar neemt gelukkig geen happen eruit.maar hou t even goed in de gaten.

toen ik wegging en de snoepjes pakte kwam hij ook kijken of hij wat kreeg. hij heeft ze opgegeten maar wel op zn gemakje Lachen

hij heeft ook geplast !! eindelijk. en heb hem een paar slokjes zien drinken net. dus hoop dat t goed blijft gaan...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:28

En hoe gaat het nu met je paardje?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 12:42

vanochtend had hij zn slobber niet verder op. en hij was wat sloompjes
zijn temperatuur was 37 vanochtend. hij wilde niet zijn slobber hebben en heeft maar 1 wortel op.
wel heeft hij iets meer gedronken zag ik.
heb hem vanochtend op de wei gezet en haal m er zo weer af. ben benieuwd wat zijn temperatuur nu is dan..
hij had wel gemest vanacht.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:19

femmefatale1 schreef:
InekeH87 schreef:
er zijn een hoop bedrijven die trailers verhuren. Ga ze allemaal afbellen of er nog een trailer is. Anders is er ook nog wel een paardentaxi. Als je even googlet dan kan je het vinden.

Klopt, in Kruisland zit zo'n paardentaxi..
NIet goedkoop, maar als het noodzaak is..?

helaas is die in kruisland geen optie..er zijn idd wel bedrijven die verhuren maar helaas heb ik dan nog een 2e probleem..heb niemand die ermee kan rijden en geen auto die m kan trekken ook

zijn temperatuur was net nog t zelfde..hij is wel heel sloom. hij heeft wel geplast en was nog erg donker. hij eet vandaag een stuk slechter dan gister. vanmorgen heeft hij metacam gehad..mag eigenlijk 1 x per dag maar als hij veel pijn had 2 x per dag.

moet om 5 uur boschker terug bellen hoe het ermee gaat..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:24

Geen stalgenoten, kennissen die kunnen rijden?
Ik zou echt naar de kliniek gaan voor (bloed)onderzoek...

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:30

Sta niet in pension dus geen stal genootjes, heb echt overal proberen te regelen want eigenlijk moest sha vandaag ook erna toe omdat hij morgen gecastereerd zou worden.maar ook geen vervoer kunnen vinden..zelfs via marktplaats niet...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:02

En...??

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:43

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 21:08

die in kruisland is geen optie iig..maar als het echt nodig is zal ik wel een paardentaxi bellen.
van boschker hoeft hij niet te komen nu. hij vond zn temperatuur van 37 wel een stuk beter maar mog nog iets oplopen ong 37,5
maar hij is eigenlijk bijna de hele dag 37 gebleven zelfs na t buiten staan.
hij heeft vanmiddag nog even 2 uurtjes op de wei gelopen. gras eet hij wel..en hij ging 1 keer even een stuk draven.
heb hem op de wei ook een keer zien drinken vanmiddag. vanmiddag heeft hij ook maar 1 wortel op en wat paarden snoepjes. Heb wel een bak vol wortels ophangen en er liggen er tussen met happen eruit. dus hij zit er toch wel wat aan te knabbelen.

zijn slobber moet hij dus nog steeds niet. had m musli met zonnebloem olie gegeven destrax en die was bijna op..was ong een halve schep.
Vanmiddag heeft hij wat maisvlokken met olie op. Hij wil dus schijnbaar veel afwisseling want als ik een paar keer hetzelfde geeft wil hij t niet meer.

Was net geweest en was nog steeds 37. Zijn dekens blijven niet echt liggen.dus moet die iedere keer opnieuw opdoen. Heb t idee dat het ook niet fijn zit die dekensingels..maar zal ze voorlopig maar eventjes ophouden. heb ook een 300 grams regendekentje besteld maar dat duurt denk nog wel even voor hij binnen is.