ijzers met 2 lippen aan voorhoeven, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: ijzers met 2 lippen aan voorhoeven, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:56

Ik ben een goede 2 jaar terug met mijn fjord bij van Nassau gekomen. Door ondeugdelijk beslag ( van ijzers met 2 lippen voor ) is aan het licht gekomen dat mijn fjord artrose heeft.

2 lippen voor zorgt ervoor dat de hoef niet kan uitzetten bij het lopen. Er zit dus een belmmering in de veerkracht van de voet.

Ik heb nu, 2 jaar later, een leerling van van Nassau in de arm genomen. De eerste keer dat hij kwam vroeg hij mij of mijn paard op ijzers met 2 lippen voor heeft gestaan. De schade was nog zichtbaar. ( Hij heeft overigens niet van tevoren contact gehad over mijn paard, voor jullie dit denken )

Er staat nu een pony bij mij op stal welke heel erg kort loopt, ook ijzers met 2 lippen voor..

Als de ijzers er nou iedere zoveel weken afrollen, ga dan eens naar een andere smid. Ik ben nu bij deze smid terecht gekomen omdat de ijzers van mijn vorige smid er iedere 4 tot 5 weken afvlogen, hij stond op een te weke stand.

De eerste de beste die nu bij mij aankomt met het verhaal dat mijn paard op ijzers met 2 lippen voor moet krijgt een draai om zijn oren, er is "technisch" vanuit de hoef gezien geen enkele reden om ze op de voorkant te zetten met 2 lippen.

Mijn ervaringen zijn dus ronduit slecht!!

popika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:21

Onze smid wilde de paarden ook op ijzers met 2 lippen zetten, maar toen ik het aan de dierenkliniek vroeg ( de raaphorst in Wassenaar ) werd het me ontraden, het belemmert de voet teveel in de natuurlijke beweging, mijn smid had als argument dat de hoeven teveel zouden scheuren van de ijzers met 1 lip , maar ik heb het advies van dierenarts opgevolgd en paard staat nu op normaal beslag. Het is wel zo dat het in enkele gevallen met specifieke problemen met een hoef wel het een en ander kan oplossen maar op dit moment komt het op me over als een soort nieuwe "trend "onder hoefsmeden. En daar doe ik dan liever niet aan mee als het niet in het belang is van mijn paard.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:41

Een goede smid krijgt een ijzer erop zonder dat het gaat scheuren Popika Knipoog Dus ik denk dat je er goed aan hebt gedaan Lachen Sommige smeden van tegenwoordig grijpen al snel naar 2 lippen omdat ze het beslag gewoon niet deugdelijk krijgen op een andere manier..

De smid die ik toendestijds had zei dat mijn paard platvoeten had en dat hij daarom misschien naar 2 lippen kon gaan, dan zou zijn voet smaller worden. Ik met mijn suffe kop toegestemd, het domste wat ik ooit heb kunnen doen, maarja.. Rolleyes

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:58

Tallie_ho een vraag: dat ondeugdelijk beslag bestond alleen uit een tweelips ijzer verder was alles prima uitgevoerd, of waren er meerdere factoren niet goed?.... als een hoefsmid zijn werk slecht doet dan wil dat niet direct zeggen dat dat aan het materiaal ligt maar dan kan het toch ook aan de uitvoering liggen?

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:09

Onze hoefsmid is echt tegen 2 lippen aan de voorhoeven. Bloos
Hij zegt dat die ijzers gevormd zijn voor de achterhoeven en als je ze dan onder de voorhoeven zet, dwing je ze in die vorm te groeien. Maar dat hoort helemaal niet want het zijn voorhoeven.
Wij hadden laatst ook een nieuw paard gekochten en die had ook 2 lippen aan de voorhoeven. Onze hoefsmid moest gelijk bij gaan werken en heeft nu gewoon hoefijzers met 1 lip eronder gedaan.

Bij mijn weten is het dus niet bevordelijk. Knipoog

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:20

Mijn paard staat al jaren op ijzers met 2 lippen voor. Vanwege zijn platvoeten. Op ijzers met 1 lip zakten zijn hoeven na 2 weken al over zijn ijzers.
Mijn smid last deze lippen zelf op het ijzer. Hij gebruikt dus niet een achterijzer voor een voorhoef.

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 13:22

ik ben overtuigd: het blijven gewoon ijzers met één lip. mijn paard heeft geen hoefproblemen en ondanks dat de smid een smaller en steiler voetje mooier vindt, zou het dus op de lange termijn alleen maar ellende kunnen opleveren als ik jullie zo hoor.

Enorm bedankt voor al jullie reacties!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:33

Ik kan niet anders zeggen als dat ik het verstandig vind!

041007 vroeg mij of het alleen de 2 lippen waren aan de voorkant, maar dat was het niet, het hele beslag deugde niet. Was krom, hoef op ijzer aangepast ipv andersom enz..

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 13:37

Mijn paard staat al een paar jaar op de zogenaamde full rollers. dat zijn speciale voorijzers met 2 lippen. Mij bevalt het erg goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:07

overigens het equilibrium ijzer is helemaal zonder lippen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:08

041007 schreef:
Deze onderzoeken zijn mij volledig onbekend. Het is altijd makkelijk om met quasi wetenschap te strooien maar zowel de relatie tussen voetstand en manier van landen is volgens mij niet aangetoond. Toonlanden en de relatie tot hoefkatrol ontsteking is mij onbekend...
Spieren willen dan misschien wel een gelijke tonus maar er bevinden zich ook nog andere collateraal banden welke ontlast kunnen worden door een standsverandering van de voet.
Dat ijzers voor een samenknijping van de hoef zorgt is mij ook onbekend... vreemd ik dacht toch dat ik van eea behoorlijk op de hoogte was. ... Is het misschien mogelijk om aan bronvermelding te doen? Of ijzers met twee lippen zo slecht zijn voor voeten is maar helemaal de vraag, achtervoeten worden vrijwel altijd met twee lippen beslagen en treden daar nou zoveel problemen op?

daar is laatst een heel topic over geweest, per pb wil ik je de link wel geven, anders dwalen we teveel af Knipoog

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 14:14

Arabesk schreef:

Idd mijn pony heeft al jaren ijzers zonder lippen. Haha!

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:21

Arabesk, ik vind het prima dat je me de link gaat sturen maar jij haalt in eerste instantie zelf allerlei zijdelingse argumenten aan om geen twee lippen ijzer te gebruiken op de simpele vraag om een bronvermelding blijkt dus geen simpel antwoord mogelijk....

_Flicka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:12

Equilibrium ijzers zijn er zowel met lippen als zonder.

PartOulOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:20

mariekie schreef:
Arabesk schreef:

Idd mijn pony heeft al jaren ijzers zonder lippen. Haha!

de mijne ook hebben we vast dezelfde smid Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 11:21

Arabesk schreef:

Ja en nee. Equilibrium heeft zowel voorijzers met 2 als zonder lippen. De lippen zijn bij deze ijzers wel verder naar voren geplaatst als bij een achterijzer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:17

Citaat:
Hij zegt dat die ijzers gevormd zijn voor de achterhoeven en als je ze dan onder de voorhoeven zet, dwing je ze in die vorm te groeien. Maar dat hoort helemaal niet want het zijn voorhoeven.

Het is ook de bedoeling dat je smid het ijzer smeed naar de maat van de voet. Als je smid dat niet doet zou ik een ander zoeken.

Mijn fjord heeft vorig jaar ook ijzers met 2 lippen gehad (ik zat buiten koffie leuten en toen ik terug kwam zat dit eronder) ik was er niet blij mee. Maar de smid vertelde mij in goed vertrouwen dat ie keurig het ijzer op maat had gesmeden en de 2 lippen iets meer naar voren had geplaatst zodat de hoef voldoende kon functioneren.
Dit was ook duidelijk te zien...vakkundig gedaan dus en niet zomaar een achterijzer eronder geramd.

De ijzers hebben 2 maanden eronder gezeten en toen heb ik toch nadrukkelijk gevraagd om ijzertjes met 1 lip mede omdat ik een hoop 'commentaar' kreeg op de keuring .

(paard loopt nu weer zonder ijzers overigens)

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:52

Cowgirl schreef:
Citaat:

Het is ook de bedoeling dat je smid het ijzer smeed naar de maat van de voet. Als je smid dat niet doet zou ik een ander zoeken.

Mijn fjord heeft vorig jaar ook ijzers met 2 lippen gehad (ik zat buiten koffie leuten en toen ik terug kwam zat dit eronder) ik was er niet blij mee. Maar de smid vertelde mij in goed vertrouwen dat ie keurig het ijzer op maat had gesmeden en de 2 lippen iets meer naar voren had geplaatst zodat de hoef voldoende kon functioneren.
Dit was ook duidelijk te zien...vakkundig gedaan dus en niet zomaar een achterijzer eronder geramd.

De ijzers hebben 2 maanden eronder gezeten en toen heb ik toch nadrukkelijk gevraagd om ijzertjes met 1 lip mede omdat ik een hoop 'commentaar' kreeg op de keuring .

(paard loopt nu weer zonder ijzers overigens)

Ik zeg ook niet dat mijn smid dit doet. Hij zegt dat dit vaak gebeurd. En ik ben zeer tevreden met onze smid! Knipoog
Tuurlijk kan je het ijzer naar de vorm van de hoef maken.
Maar de voorhoeven groeien anders dan achterhoeven en dus is het niet goed voor de voorhoeven om ijzers die normaal voor acherhoeven bedoeld zijn onder voorhoeven te doen.