Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Dus ik denk dat je er goed aan hebt gedaan
Sommige smeden van tegenwoordig grijpen al snel naar 2 lippen omdat ze het beslag gewoon niet deugdelijk krijgen op een andere manier..
041007 schreef:Deze onderzoeken zijn mij volledig onbekend. Het is altijd makkelijk om met quasi wetenschap te strooien maar zowel de relatie tussen voetstand en manier van landen is volgens mij niet aangetoond. Toonlanden en de relatie tot hoefkatrol ontsteking is mij onbekend...
Spieren willen dan misschien wel een gelijke tonus maar er bevinden zich ook nog andere collateraal banden welke ontlast kunnen worden door een standsverandering van de voet.
Dat ijzers voor een samenknijping van de hoef zorgt is mij ook onbekend... vreemd ik dacht toch dat ik van eea behoorlijk op de hoogte was. ... Is het misschien mogelijk om aan bronvermelding te doen? Of ijzers met twee lippen zo slecht zijn voor voeten is maar helemaal de vraag, achtervoeten worden vrijwel altijd met twee lippen beslagen en treden daar nou zoveel problemen op?
Arabesk schreef:overigens het equilibrium ijzer is helemaal zonder lippen
mariekie schreef:Arabesk schreef:overigens het equilibrium ijzer is helemaal zonder lippen
Idd mijn pony heeft al jaren ijzers zonder lippen.
Arabesk schreef:overigens het equilibrium ijzer is helemaal zonder lippen

Citaat:Hij zegt dat die ijzers gevormd zijn voor de achterhoeven en als je ze dan onder de voorhoeven zet, dwing je ze in die vorm te groeien. Maar dat hoort helemaal niet want het zijn voorhoeven.
Cowgirl schreef:Citaat:Hij zegt dat die ijzers gevormd zijn voor de achterhoeven en als je ze dan onder de voorhoeven zet, dwing je ze in die vorm te groeien. Maar dat hoort helemaal niet want het zijn voorhoeven.
Het is ook de bedoeling dat je smid het ijzer smeed naar de maat van de voet. Als je smid dat niet doet zou ik een ander zoeken.
Mijn fjord heeft vorig jaar ook ijzers met 2 lippen gehad (ik zat buiten koffie leuten en toen ik terug kwam zat dit eronder) ik was er niet blij mee. Maar de smid vertelde mij in goed vertrouwen dat ie keurig het ijzer op maat had gesmeden en de 2 lippen iets meer naar voren had geplaatst zodat de hoef voldoende kon functioneren.
Dit was ook duidelijk te zien...vakkundig gedaan dus en niet zomaar een achterijzer eronder geramd.
De ijzers hebben 2 maanden eronder gezeten en toen heb ik toch nadrukkelijk gevraagd om ijzertjes met 1 lip mede omdat ik een hoop 'commentaar' kreeg op de keuring .
(paard loopt nu weer zonder ijzers overigens)