Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Re: Ernstig kreupel na het op ijzers zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:26

Jeetje Sandra wat vervelend. Ik weet hoe vervelend het als je paard kreupel loopt door het bekappen of beslaan.
Ik kan je helaas weinig tips geven, misschien kun je kijken of het voer de laatste tijd is veranderd, dan zou het misschien toch hoefbevangenheid kunnen zijn. Of een overbelasting van de voorbenen dat nu net door het beslaan naar buiten komt.

kari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 19:35

misschien overbelasting op de pezen door stand verandering of op het hoefkatrol gebied

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:22

Voer is niet veranderd, dus ik zie weinig in het feit dat het hoefbevangen zou zijn. Ik hoop ook dat het idd snel weet wat het is en wat ik ermee kan.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:13

Hoe is het afgelopen ??

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 17:22

De smid is gisteren langs geweest, de pulsatie in de koot is sterk vermindert, maar nog niet goed. Vandaag krijgt hij zijn laatste pijnstillers. Vanmiddag is hij lekker buiten geweest en heeft hij dus ook wel gedraaft op het zachte. Op het harde is hij gewoon nog niet goed. Ik kijk morgen hoe hij het doet zonder de pijnstillers, mocht ik niet tevreden zijn zal het vrijdag retourtje kliniek worden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 20:30

Even een update. Laatste dagen weer supergevoelig, niet leuk om naar te kijken. Hoeven veel geweekt in lijnzaad en badedas. Vanavond op stal stond die ineens met een dik been, nu toch maar weer de veearts gebeld wat ik daarmee moest. De veearts is gekomen en heeft een heel klein stukje gesnedenin zijn hoeven, en daar kwam de waarschijnlijke boosdoener aan: ZWEER!! Pijnstiller en antibiotica gekregen, en even morgen kijken hoe het gaat. Maandag moet ik de smid gelijk laten komen om het wat verder open te laten leggen. Dan zal het beestje gelijk wat beter in zijn vel komen te zitten.

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 10:20

en komt de smid vandaag ??

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 11:01

Ehm, klein vraagje tussendoor: heeft hij aan beide hoeven een hoefzweer? En komt dat van binnenuit of door het beslaan?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 07:44

frisiangirl schreef:
Ehm, klein vraagje tussendoor: heeft hij aan beide hoeven een hoefzweer? En komt dat van binnenuit of door het beslaan?

Ja, dat is dus de vraag. De ene zwwer zar verdomd dicht bij een nagelgat, dus waarschijnlijk wel.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 07:47

mariellede schreef:
en komt de smid vandaag ??

Ja, gisterenochtend gelijk de smid erbij gehad. Die heeft dus dat nagelgat verder uitgesneden. Kwam wel wat rotzooi uit maar niet veel. Hij loopt al een stuk beter, woensdag of donderdag komt de smid terug om te kijken hoe het gaat en een vervolg te bekijken. Ik weet niet zo goed of ik hem gelijk weer op een ijzer moet gaan zetten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:04

Ik zou even wachten tot hij weer goed loopt. Je smid kan je vast wel adviseren wat het beste is. Hij kan er denk ik niks aan doen dat je paard kreupel is, denk dat het gevoelige hoeven zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:25

Udo2001 schreef:
Ja, gisterenochtend gelijk de smid erbij gehad. Die heeft dus dat nagelgat verder uitgesneden. Kwam wel wat rotzooi uit maar niet veel. Hij loopt al een stuk beter, woensdag of donderdag komt de smid terug om te kijken hoe het gaat en een vervolg te bekijken. Ik weet niet zo goed of ik hem gelijk weer op een ijzer moet gaan zetten.

Scheve mond

Heb je er foto's van?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 07:45

Arabesk schreef:
Udo2001 schreef:

Scheve mond

Heb je er foto's van?

Nee, sorry heb er geen foto's van, daar denk ik nooit aan bij dit soort dingen Bloos

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:41

Een paard op ijzers zetten is het begin van het einde.......

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:43

madamX schreef:

nou.. wanneer komt het einde van mijn pony dan??

sterkte ts-er, vervelend!! ik hoop dat ie snel weer beter loopt.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:44

madamX schreef:

Soms ook het begin van een beter leven...mijn pony heeft dankzij ijzers nog 5 jaar pijnvrij kunnen lopen...

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:45

Is de smid al geweest? Wat heeft hij gezegd?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 15:51

Udo2001 schreef:
Even een update. Laatste dagen weer supergevoelig, niet leuk om naar te kijken. Hoeven veel geweekt in lijnzaad en badedas. Vanavond op stal stond die ineens met een dik been, nu toch maar weer de veearts gebeld wat ik daarmee moest. De veearts is gekomen en heeft een heel klein stukje gesnedenin zijn hoeven, en daar kwam de waarschijnlijke boosdoener aan: ZWEER!! Pijnstiller en antibiotica gekregen, en even morgen kijken hoe het gaat. Maandag moet ik de smid gelijk laten komen om het wat verder open te laten leggen. Dan zal het beestje gelijk wat beter in zijn vel komen te zitten.

Antibioticum bij een zweer? Weet je dat heel zeker?
En wat vond je smid daarvan?

mag ik misschien per pb ofzo weten wie jouw dierenarts is, ik woon namelijk in dezelfde regio en smid van m'n vriend vertelde laatst dat hij ook zoiets had meegemaakt, een paard van een klant met hoefzweer waarbij de DA antbioticum had gegeven...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:04

natuurlijk wordt er antibiotica gegeven bij een narrige zweer Lachen Lachen

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 17:18

KiWiKo schreef:
natuurlijk wordt er antibiotica gegeven bij een narrige zweer Lachen Lachen

Ja een ook niet alleen voor de zweer, maar ook omdat het been ineens best dik werd. Antiboitica wordt mee verkomen dat de kwaal erger wordt, is geen onderdrukker.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:23

Waarom geen AB bij een zweer? kan prima door bacterien komen hoor dus dan is AB prima om te geven.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:29

Ik begrijp uit het verhaal van de TS dat de ontsteking hoogstwaarschijnlijk van buitenaf is gekomen, bij het beslaan. Er is vuil in de hoef terecht gekomen, wat is gaan ontsteken. De dikke benen en vehoogde pols zijn daar symptomen van. De functie van het zweren is dat het vuil naar buiten wordt gewerkt. Eenmaal buiten kan het vuil geen kwaad meer en zullen de symptomen verdwijnen. Dus: hoe sneller het vuil eruit zweert, hoe beter.

Met antibioticum wordt de ontsteking geremd. De zweer blijft zitten waar-ie zit en de sypmtomen wordene misschien wat onderdrukt, maar de oorzaak van alle problemen zit nog steeds in de hoef van je paard. Daarom nooit antibioticum bij hoefontstekingen.

Het uitzweer-proces versnellen kun je doen door de doorbloeding in de voeten te stimuleren door beweging (maar dat is in dit geval natuurlijk pijnlijk) en wisselbaden (afwisselend koelen en verwarmen). Er zijn ook homeopatische middelen te krijgen, daar heb ik weinig verstand van, maar er zijn vast mensen op bokt die je meer kunnen vertellen.
Laatst bijgewerkt door snater op 17-04-08 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:30

Hoe gaat het nu eigenlijk met je paard?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-08 08:36

Gisteren is de smid weer geweest, linksvoor is de hoef volledig goed. Rechtsvoor, waar de zweer uit is gekomen is nog wat gevoelig en zal nog enkele dagen moeten baden met soda/badedas. Zijn benen zijn mooi dun, dus ik heb goede hoop dat ik weer op de goede weg zit Haha! Clown .

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:40

Ik begrijp nu dat de hele zweer er bij een voet uit is gesneden. Dat had ik uit de eerdere berichten niet opgemaakt. Ik zou die plek een poosje verzorgen met nat verband zodat het vuil er echt helemaal uit is/komt en je niet een nieuwe zweer krijgt. Omdat er verder is gesneden is de hoef daar natuurlijk kwetsbaarder. Mesistranzalf is trouwens een echte aanrader als het lastig geneest of als er vuil uit blijft komen.

Linksvoor was hij eerst ook kreupel, daar is geen zweer weggesneden en nu is hij toch goed? Ai, dan hoop ik niet voor je dat er toch een zweer zit die nu weinig gevoelig is door de antibiotica en later weer gaat opspelen...

In ieder geval beterschap met hem!