Homeopatische middelen en kruiden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Homeopatische kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:27

detour schreef:
Wij hebben onze pony op dit moment op traumeel (heeft probioticakuur gehad) en op dit middel en na 3 jaar stopt eindelijk het jeuken (staart en maneneczeem) ; je kunt een dier idd heel goed helpen van binnen uit om minder heftig op externe factoren te reageren.

Dat het jeuken na drie jaar stopt, dat kan ook gewoon te maken hebben met de leeftijd hoor. Ken veel paarden met zomerexceem die na een paar jaar veel minder jeuk hebben of die er helemaal van af zijn. Dat heb je met allergieën, afwel verslechten ze, ofwel blijven ze stabiel ofwel verminderen ze in de loop van de jaren. Bij mij persoonlijk gaat het met ouder worden ook elk jaar beter! Dus ik denk niet dat traumeel enige invloed hierop gehad heeft. Lijkt mij dat het dan veel eerder dan na drie jaar zou moeten werken... In ieder geval is het wel goed nieuws dat je paard zich beter voelt!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:30

Nee, hoor, want twee dagen voor de kuur schuurde ze nog als een gek met haar manen, dus het is wel degelijk aangeslagen; een kennis van mij die Shires fokt heeft er al 5 paarden mee geholpen waarvan twee totaal genezen.
Traumeel heeft dus wel degelijk invloed!
Ze jeukt al drie jaar en we zijn net begonnen! Snap je?

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:33

Aha, ik snap het! Dat is inderdaad merkwaardig. Ikzelf heb nogal moeite met zulke dingen, vooral omdat ik zelf allergisch ben en uit persoonlijke ondervinding weet dat er echt niks tegen helpt. Behalve de jaren bij mij. Maar hé, als jij gelukkig bent en je paard is gelukkig, dan hoor je mij niet klagen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 12:54

Iedereen is anders
Dus wat bij de een helpt hoeft bij de ander niet te helpen.
Is ook bij gewone medicijnen zo.
Als mijn broer hoofdpijn heeft pakt hij een aspreintje en het helpt.
Bij mij doet het niks.
Paracetamol helpt ook niet, genoeg mensen die dat gebruiken voor hoofdpijn.
Aleve werkt dan weer beter bij mij.
Het gaat dus allemaal over de noemer hoofdpijn, toch is die bij iedereen anders en ook andere dingen die dan helpen
Dat lijkt me bij bijv. een alergie niet anders Lachen

Wilawander

Re: Homeopatische middelen en kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:20

Ben het niet helemaal met Rob eens. Ik heb hier een paard die heel moeilijk de gifstoffen kwijt raakt en daardoor al eens enstig ziek geworden is. Als zij problemen heeft geef ik Nux Vomica een homeopatisch middel dat o.a. gifstoffen beter afvoert/ondersteunt. De problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. Dus ben wel degelijk van mening dat homeopatie gifstoffen kan afvoeren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:23

Nux Vomica is daar idd mooi middel voor! Welke potentie geef je? Geef je globuli of druppels? En hoe snel merk je vooruitgang?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:32

Mijn paard heeft een litteken op z'n been. Zou volgens de dierenarts niet meer verbeteren.
Zelf smeer ik er Traumeelgel op en hij krijgt ook nog Arnica van een homeopaat. In 6 weken tijd zit er enorm veel vooruitgang in. Er zit meer haar op, de huid heeft een normale kleur en het het oogt gewoon veel rustiger.

Ik geloof niet dat alles met homeopatische middelen op te lossen is. Ik denk wel dat het in een aantal gevallen ondersteunend kan werken.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:36

Citaat:
Ben het niet helemaal met Rob eens. Ik heb hier een paard die heel moeilijk de gifstoffen kwijt raakt en daardoor al eens enstig ziek geworden is. Als zij problemen heeft geef ik Nux Vomica een homeopatisch middel dat o.a. gifstoffen beter afvoert/ondersteunt. De problemen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. Dus ben wel degelijk van mening dat homeopatie gifstoffen kan afvoeren.

Wilawander,
in dat geval moet je dringend contact opnemen met de Amerikaanse onderzoeker James Randi.
Randi looft namelijk een beloning van 1.000.000 dollar uit aan iedereen die onder gecontroleerde
omstandigheden kan bewijzen dat homeopatische middelen écht werken.
Even googelen, en je hebt Randi zo te pakken.
Als je straks multimiljonair bent, stuur je dan even een kaartje uit Hawaï ? Knipoog

Rob

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:43

RobvdPK schreef:
Citaat:

Wilawander,
in dat geval moet je dringend contact opnemen met de Amerikaanse onderzoeker James Randi.
Randi looft namelijk een beloning van 1.000.000 dollar uit aan iedereen die onder gecontroleerde
omstandigheden kan bewijzen dat homeopatische middelen écht werken.

Even googelen, en je hebt Randi zo te pakken.
Als je straks multimiljonair bent, stuur je dan even een kaartje uit Hawaï ? Knipoog

Rob

Die is gek... Knipoog
Vraag me al af waarom die man daar zo'n drang naar heeft en wat hij bedoelt met die gecontroleerde omstandigheden..

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:54

Detour,

niemand houdt je tegen.
De 1.000.000 dollar beloning werd uitgeloofd in 2002,
maar tot nog toe heeft niemand kunnen bewijzen dat homeopathie werkt.

Het BBC programma Horizon heeft dat wel geprobeerd,
maar het resultaat was zonder meer negatief.
Dat kun je hier nalezen : Homeopathy: The Test

Rob

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 16:57

Maar dan weet ik nog niet wat zijn eisen zijn; komt het dan weer op wetenschap neer? Want de bewijzen lopen hier op het land, maar wetenschappelijk kan ik niks laten zien.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 18:35

Wat hij met bewijzen bedoelt? Ik veronderstel dat hij een gecontroleerd onderzoek wil. Dat wil zeggen dat je twee groepen van paarden moet hebben, met dezelfde "ziekte". Deze worden willekeurig verdeeld in de twee groepen. De ene groep krijgt het middel, de andere groep krijgt het placebo. Er is niet bekend welke groep welk middel krijgt. De paarden moeten vervolgens op vaste tijdstippen onderzocht worden en ze moeten allemaal op dezelfde manier gehuisvest worden. Pas dan kan je nagaan of enig positief effect te wijten is aan de behandeling, of aan ander toeval.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 19:24

bij mij heeft de drainage compositum en kruiden toch echt wonderen verricht bij mok.
Of het nou wetenschappelijk bewezen is of niet, dat maakt me eerlijk gezegd niet zo heel veel uit.
De DA krijgt het niet voor elkaar om het weg te krijgen maar eerder genoemde 'middelen' wel.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:00

Zoals jullie misschien al gezien hebben,heb ik aan moddie Marije gevraagt of ze de titel aan wilde passen en dat heeft ze dus ook gedaan....mijn dank daarvoor Ja OK dan!

Vind het reuze interessant om de ervaringen te lezen van mensen en ook zeker de bijdrage van Rob,het is altijd verstandig om met "gezond verstand" naar deze zaken te kijken en niet klakkeloos dingen te gebruiken.Dat is ook de reden dat ik dit topic heb opgezet.
Met mijn kleine Beertje gaat het inmiddels prima...de korsten worden echt minder en zijn voetjes zijn niet meer gevoelig en voelen niet meer warm aan Lachen Ondanks dat hij toch een paar uur per dag in de blup staat.
Volgens mij valt Equimok ook onder homeopatische middelen trouwens...
Citaat:
Equimok is samengesteld op basis van vaseline verrijkt met extracten van o.a. calendula, kamille, arnika, hamamelis en tijm.

Ik vind het het geweldig spul Ja Haha!

Ik las net iets over brandnetels...die voer ik eigenlijk elke dag zolang het groeit en de voorraad strekt.Dit geef ik tussen de middag ipv hooi.(Ons hooi is nogal van goede kwaliteit en moet voorzichtig gevoerd worden).Lekker vers gesneden met distels...ze doen er echt een moord voor,vooral de distelkoppen Clown ,de brandnetels eten ze liever als ze even in de zon gedroogt zijn.

Dus mensen...of je nu voor of tegen bent...kom maar op met je tips en behandelmethoden Knipoog Misschien is het wel een goed idee om uiteindelijk een soort van database aan te leggen van allerlei middelen en methoden en ervaringen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:03

brandnetels moeten inderdaad even drogen om niet meer te prikken.
Er is al een bokttopic over Mok Knipoog.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:17

Cheveyo schreef:
brandnetels moeten inderdaad even drogen om niet meer te prikken.
Er is al een bokttopic over Mok Knipoog.

Klopt maar dit gaat over meer dan alleen mok...mok is de basis geweest met de vraag over kruiden en homeopatische middelen maar die gebruik je vaak voor veel meer dan alleen deze aandoening Knipoog
Brandnetels drogen om niet meer te prikken he...en distels...ooit wel eens gezien hoe een distel naar binnengewerkt wordt en dan speciaal een knop Tong uitsteken
Als de brandnetels in hun wei staan plukken ze wel vaak de toppen eraf...heb niet de indruk dat ze echt last hebben van de branderige werking van de brandnetels Haha!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:20

Toppen kan je zelfs met je handen afplukken, vanmiddag nog gedaan.
Ik weet dat je voor veel meer dingen kruiden kunt gebruiken Knipoog.
Brandnetels bevatten mierenzuur, das een ander geprikkel dan distels. Bramen eten paarden ook, weer een andere prikkel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:26

Tinky12 schreef:
Volgens mij valt Equimok ook onder homeopatische middelen trouwens...
Equimok is samengesteld op basis van vaseline verrijkt met extracten van o.a. calendula, kamille, arnika, hamamelis en tijm.

Nee Tinky, ik denk dat Equimok juist weer onder de kruiden valt dus fytoherapie Haha! Calendula is goudsbloem, kamille spreekt voor zichzelf, arnica is valkruid hamamelis kom ik ff niet op ik dacht iets van hazelaar en dan gewoon thijm, dit is allemaal in vaseline.
Homeopatische middelen zijn heel sterke verdunnigen vaak in alcohol. ( of het plantje dan nog is aan te tonen weet ik dus niet, zo sterk kan het verdund zijn) soms ook in korrelvorm. Ieniemieniekorreltjes, zo groot als kristalsuiker zeg maar.
Even kort door de bocht het verschil, in planten zijn vaak de werkzame stoffen nog aan te tonen. ( de werking weer niet altijd) In sterke potenties (verdunningen) in homeopatische middelen kun je eigenijk alleen alcohol aantonen. Ik laat in het midden dus of dat wel of niet werkt, dat weet ik niet.
Vaak is het wel zo dat middelen hun werkzaamheid toegeschreven krijgen aan een korreltje, druppeltje of een kruid, maar er ook bijv ineens anders gevoerd wordt. Vaak worden dingen in combinatie met een dieet gegeven zeg maar. Dan weet je dus eigenlijk niet of dat middel helpt, of het dieet. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd wat de verschillen zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 20:31

Dat heb ik zelf nooit geprobeerd eigenlijk...heb altijd handschoenen aan.Brandnetel en distel groeien hier door elkaar en na het maaien met de zeis pak ik het met de hand op...dus handschoenen aan Bloos Haha!
Krijg het altijd spaansbenauwd als ik ze die distelkoppen zie wegwerken hoor Tong uitsteken Rare eetgewoonten die jongens Nors opkijken

Ah...Weer verkeerd...dank je wel Esther...nog een paar keer mee om de oren smijten en het blijft hangen Haha!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:47

Wel, als de mods de titel hebben veranderd,
neem ik aan dat we er ook mogen over praten...

Esther heeft gelijk.

Kruiden bevatten werkzame bestanddelen.
Je kunt er over discussiëren of het verstandig is om kruiden te gebruiken
(bijwerkingen ? dosering ? geneeskracht ?), maar dat kruiden bepaalde actieve
stoffen bevatten, daarover bestaat geen discussie.

Homeopathie daarentegen is in mijn ogen waardeloos.
Het gaat om stoffen die eindeloos verdund zijn,
en dan spreken we over verdunningen van 1/1.000.000.000.000.000. 000.000.000.000.000, en hoger !
Van de oorspronkelijke stof blijft niets meer over.
Homeopatische middelen bestaan maw uit water, alcohol, en evt glucose.
Werkzaamheid is dan ook nul komma nul.

Hierbij een link naar een bijzonder goed overzichtsartikel van F.J. van Sluijs.
Van Sluijs is prof in Utrecht, en bespreekt hier homeopathie van uit veterinair standpunt.
Dit artikel werd oorspronkelijk in het Nederlands geschreven,
maar ik heb alleen een Engelse vertaling gevonden (sorry).

Can homeopathy withstand scientific testing?

Rob

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 21:08

Mooi stukje Rob...ben er nog niet helemaal doorheen door concentratie gebrek mijnerzijds Bloos

Fijn dat je weer je mening geeft...nu ik het verschil tussen homeopatie en kruiden weet,ben ik er dus achter gekomen dat ik dus veel middelen gebruik op kruidenbasis en die dus niet onder homeopatie vallen Clown .
Ben erg tevreden over die producten Ja

-Itch-cure gebruikt voor een zwaarbeschadigde staartwortel(zomer eczeem) en later ook voor andere wondjes.Snelle genezing en de huid komt snel tot rust...heb geen littekens gezien maar de wonden waren niet diep.(verkrijgbaar via de DA)
-Equimok
-Ökazon voor de zomereczeem

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:32

Rob

Ik hoef het niet te bewijzen. Het bewijs voor mij staat hier op stal. Wat ik boven vertelde was nog niet alles. Mijn paard was ernstig ziek en was door meerdere dierenartsen afgeschreven. Ben zelf op onderzoek uitgegaan en haar zelf gaan behandelen met homeopathie. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en is ze topfit en staat op het punt te bevallen. daar hebben heel wat dierenartsen verbaasd naar staan kijken hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Daar heb ik maar 1 antwoord op en dat is homeopathie. Maar bewijzen kan ik het helaas niet maar ik weet zelf dat het wel zo is.

verder werk ik zelf in een dierenartsenpraktijk. Onze dierenarts gebruikt ook steeds vaker homeopatische middelen in de behandeling en met resultaat. Bijvoorbeeld honden met hartproblemen die echt problemen hebben nog goed te kunnen functioneren. Als ze een tijdje ingesteld zijn op homeopathie dan gaat het een stuk beter. En het mooie is dat een dier niet kan denken van, ik neem een tablet en dan is het probleem weg. Dus het resultaat is echt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 21:51

Dit lijkt me vrij een objectieve website is over homeopathie. http://www.iocob.nl/Homeopathie.html Ik heb het zelf nog niet kunnen doornemen, maar het is geen aanprijzen of verkopen, ziet er degelijk uit zo als ik het even snel bekijk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:51

Nogmaals: Lees eens Science of homeopathy van Vithoulkas.. Is boeiend voor de sceptici.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 22:57

ik geloof er wel in..en het is bewezen dat als je er in gelooft het nog vaak werkt ook.

hoe zeggen ze dat ....de geest is de grootste genezer? Haha!

en dit gaat op voor mensen, dieren geloven er altijd in en daarom werkt het vaak bij dieren nog beter Knipoog

dus rob,leuk je verhalen ,maar dat gaat over mensen,en dit gaat over paarden.
zit wel twee benen verschil in dacht ik zo Tong uitsteken

dat jij homeopathie waardeloos vind komt vast voort uit persoonlijk tegenvallende resultaten?