of een andere dierenarts en dan gewoon daar heen brengen
wachten tot ze schijten
met je hand in een zakje.. poep pakken, zakje omkeren en klaar is kees
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Nortella schreef:hihi das goed..
of een andere dierenarts en dan gewoon daar heen brengen
wachten tot ze schijten
met je hand in een zakje.. poep pakken, zakje omkeren en klaar is kees
*Is écht niet blond, maar roodharig*
en als het niet goed gaat: mest onderzoek of wat dan ook.. Nortella schreef:doe gewoon 4x per jaar een wormenkuur en elke x een ander middel.. houd bij welke je allemaal hebt gedaan op welke dag en blabla
doet ik ook en werkt primaa!en als het niet goed gaat: mest onderzoek of wat dan ook..
En 1x dezelfde.. Daardoor krijg je toch een resistentie? 

doe ik ook Nortella schreef:nou dat is goed..
maar ik bedoel met resistent, dat de wormen resistent kunnen worden tegen 1 bepaalde werkende stof..
daarom wordt dus ook aangeraden steeds een ander werkende stof te gebruiken
en je kan natuurlijk na 2 of 3 x weer gewoon de zelfde stof gebruiken!doe ik ook
) ? 

cinny1 schreef:Juist het teveel afwisselen met verschillende wormenkuren werkt resistentie in de hand. Op het moment dat je een strak schema aanhoudt van 3x ivermectine en 1x bijv.Pramox ga je restistentie tegen.
Het enige waar je met Pramox op moet letten is dat je niet overdoseert. Dus echt weet hoeveel je paard weegt en hoeveel Pramox je erin mag spuuiten.

Nortella schreef:zit dat in verschillende spuiten?
didn't know that..
Coconuts schreef:@ tamary; Is het volgens jou dan het beste om telkens een mestonderzoek te laten doen en daar je ontwormingsmiddel van af te laten hangen? Mijn eerste test ligt al klaar, alleen moet ik nog 5 weken wachten voor ik het monster op kan sturen (ik wist niet dat je het pas kon doen nadat de laats gegeven wormenkuur 'uitgewerkt' zou zijn).
Opzich wil ik me niet persé blind staren op een schema, ik ben gewoon opzoek naar wat ik het beste kan doen. Mensen die zeggen; ,,gewoon afwisselen'' is voor mij dus niet voldoende. Ik wil niet zomaar blind andere spuiten gaan geven, waarvan ik niet eens weet waar ze precies voor dienen en of mijn paard dit wel nodig heeft. Vandaar dat ik nu toch eens op zoek ben naar wat het beste is en een test laat doen.
Ik heb alleen verder geen ervaringen met wat er precies uit de testen kan komen (ik heb de test van 'Het Woud' klaar liggen).
Heb jij enig idee hoe vaak ik een test zou moeten doen? Ik wil best telkens een test laten doen en daarna pas ontwormen met de uitslag in mijn achterhoofd, maar is het dan nog steeds de bedoeling dat ik om de 8 - 12 weken ontworm? Aangezien dit wel op de tubes staat..
Bedankt voor je verdere uitleg.
Kan verder ook geen kwaad.