spierbevangen - graaskorf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: spierbevangen - graaskorf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 09:48

Naja, ik zit nu te denken of ik met klitteband en een bontje ofzo misschien wat kan bereiken. Nadeel is dat hij dan wel smaller wordt... Misschien als ik de onderkant eraf knip, en dan gewoon een kinbandje vlak achter de kin doe? Maar ja, als dat niet werkt heb ik geen korf meer Tong uitsteken .

Zal morgen eerst eens langs de ruitersportzaak gaan voor een lading bontjes Tong uitsteken .

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 10:59

haha okee, mag ik trouwens vragen welke graaskorf jij hebt?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 11:02

Afbeelding

Dit model. Bij de ringtjes van de verbinding met de keelriem schuurt hij *daar steekt het nylon wat meer naar binnen*, en op de kaak, waar bij dit paard het knipje net eindigd. Maar mijn knipje is wat anders, bij mij zit daar gewoon de nylon band. Bij het kopstuk heb ik trouwens ook geen clips, maar klitteband.

Hier een filmpje van de mijne: heb geen foto's Tong uitsteken
http://www.youtube.com/watch?v=8KReJuiGAog

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 12:03

hihi het ziet er best sneu uit ja, maar als het helpt vind ik het niet zielig hoor.. voor het paard zijn eigen bestwil.
zit aan die van HH ook een veiligheids-ding, dat ie los gaat als je paard ergens aan vast blijft zitten?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:05

Weet ik niet. De mijne is dus met klitteband dat losschiet Lachen . Dat is wel een geruststelling, vooral omdat ze uit een soort kooi hun hooi eten. En ik wil niet dat ze kan blijven hangen als ze weggejaagd wordt.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:56

Eigenlijk vind ik het wel erg jammer dat jullie mijn input over voeding voor paarden met neiging tot spierbevangenheid compleet negeren.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 14:16

Teigetje schreef:
http://www.ruralheritage.com/vet_clinic/epsmdiet.htm

aanbevelingen bij Equine Polysaccharide Storage Myopathy
Spierbevangenheid heeft te maken met het niet goed kunnen verwerken van suikers en zetmeel waardoor de spieren afgebroken worden. Hier kan je veel aan verhelpen door de voeding aan te passen. Het artikel hierboven gaat daarover.

sorry, ik vind het een beetje lastig te lezen artikel, misschien kun je het kort voor me samenvatten?
zit er in gras (veel) zetmeel en suiker?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:51

Niet alle spierbevangenheid is meteen EPSM, er zijn ook spontane, minder erge gevallen die één keer voor kunnen komen en daarna nooit meer terugkomen ALS je er goed op let.

Als TS paard een jaar geleden spierbevangen is geweest, en nu al een jaar clean is, lijkt het mij bijzonder sterk dat haar paard (echte) EPSM heeft.
Maar om even terug te komen op TS; ja, in gras zit fructaan. Een teveel aan fructaan kan ook voor spierbevangenheid zorgen. Vooral vet, jong en zeer groen gras vind ik niet aan te bevelen voor een risicopaardje.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 16:13

ja dus dan zou het helpen om een graaskorf om te doen toch?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:27

Dat was mijn gedachte ook, zit met hetzelfde probleem. Haha! Ik vroeg me alleen af of de graaskorf wel voldoende gras, dus fructaan tegenhield zodat hij niet spierbevangen zou worden.
Ik heb het nog niet geprobeerd. Lachen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:02

Ik beweer toch niet dat het paard van de topicstarter EPSM heeft. Ik zeg alleen dat het bijzonder interessant zou zijn om zich ernstig te verdiepen in het voeren van zetmeelgevoelige paarden. Tying-upvalt in die categorie, dus waarom dan niet informatie verzamelen over het onderwerp zodat je tenminste weet waarover je spreekt en je manier van voeren aanpassen.
EPSM is de zwaarste vorm, maar door daarover te lezen, leer je zaken die nuttig kunnen zijn voor alle paarden die neigen naar tying-up.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 17:27

Citaat:
Tying Up
The exact causes of tying up (known in draft horses as "Monday morning disease") have yet to be determined, and horses do tie up for reasons unrelated to EPSM. To date, however, examination of muscle biopsies from horses that have tied up, and of diet change in affected horses, indicate that EPSM may be a more common cause of tying up than was previously thought. We have not yet seen a muscle biopsy from a horse that was brought to us for difficult-to-treat tying up that did not show evidence of EPSM.

Any horse that ties up—even if it occurs while an unconditioned horse is being conditioned—should be suspected of having an underlying metabolic problem. EPSM horses may also have decreased blood levels of selenium, but these horses still can have problems, even when selenium levels are corrected. Some EPSM horses have had persistently low selenium levels, even when supplemented at high levels or being given injections. This is not surprising, as selenium needs are greatly increased with exercise or any muscular damage. Selenium levels generally return to normal following diet change for EPSM.

http://www.ruralheritage.com/vet_clinic ... kalike.htm

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-08 20:13

Roane schreef:
Dat was mijn gedachte ook, zit met hetzelfde probleem. Haha! Ik vroeg me alleen af of de graaskorf wel voldoende gras, dus fructaan tegenhield zodat hij niet spierbevangen zou worden.
Ik heb het nog niet geprobeerd. Lachen

Op een site waar ze ze verkopen las ik vanmiddag dat hij 50 tot 75% tegenhoudt laat maar zeggen, dus ze eten de helft minder gras.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:15

Teigertje: EPSM is wel een erfelijke vorm.. Wellicht kan de TS de gangen van de ouders nagaan wat dit onderwerp betreft? (Vaak vanuit moeders kant)

De 'normale' spierbevangenheid kan wel degelijk ontstaan door het fructaangehalte in het gras. Er zijn meerdere factoren die hiertoe kunnen leiden. Mijn paard heeft EPSM (erfelijke zwaarste vorm) en in de zomer zorg ik ervoor dat ze nooit op een volle (groene) wei komt te staan. Ze staat op 'oud' kaal land en krijgt hooi bijgevoerd. Dit gaat bij mijn paardje erg goed. Heb je de mogelijkheid om haar op een kaal stuk te zetten?

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:50

Nog een tip: Kijk even goed naar het artikel van Teigertje. Je meer verdiepen in wat spierbevangenheid nou precies veroorzaakt en hoe je problemen kunt voorkomen/verminderen is al een grote stap voorwaarts. Daarna kun je gaan kijken naar oplossingen en hoe er het beste mee om te gaan..

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 12:21

heeft iemand niet een duidelijk artikel in het Nederlands?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:21