Onbeperkt hooi?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Onbeperkt hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:40

Kuil is 7.50 en dat maal 7 en dan per maand tikt dat aardig aan hoor.Dat zou meer dan 200 euro per maand zijn , nee het moet wel een hobby blijven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:41

ikenindi schreef:
tsja, hooi is duur nu, maar ik betaal nu voor een maand hooi 50 euro, en dan heeft ze onbeperkt. wat wil je dan? je paard niet het beste geven omdat het wat duurder is??? neem dan geen paard!

Heb je het tegen mij!

Het gaat niet om wel of niet duur, het gaat om aanpassen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:43

ik had het in t algemeen Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:44

marleen_usar schreef:
Kuil is 7.50 en dat maal 7 en dan per maand tikt dat aardig aan hoor.Dat zou meer dan 200 euro per maand zijn , nee het moet wel een hobby blijven.

betaal jij 7.50- per dag aan kuil??? waar haal je dat bedrag vandaan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:46

Bij mij ligt het niet zo simpel ik heb zelfs aangeboden meer te betalen maar ze blijft daarbij, ze heeft er eens drie bevangen gehad en ik kan me dat wel voorstellen dat ze wat voorzichtiger is.
Toen ik ze zelf op een wei had staan kregen ze wel onbeperkt hooi.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:49

Citaat:
Een paard moet de hele dag door kunnen eten, dit doen ze in het wild ook.

Niet helemaal mee eens..

Een paard in het wild moet zoeken naar plukjes die eetbaar zijn waardoor hij de hele dag bezig is.
Niet kant en klaar voor zijn neus gedonderd, waarvoor hij niks hoeft te doen.

Ik zeg dus op mijn manier, enkele malen per dag een plak hooi, en laat ze de restjes maar zoeken..
Daar tussen door krachtvoer naar behoefte..
Dan heb je veel voermomenten per dag, waardoor het lichaam ook bezig blijft.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 23-04-08 06:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:53

femmefatale1 schreef:
Citaat:
Een paard moet de hele dag door kunnen eten, dit doen ze in het wild ook.

Niet helemaal mee eens..

Een paard in het wild moet zoeken naar plukjes die eetbaar zijn waardoor hij de hele dag bezig is.
Niet kant en klaar voor zijn neus gedonderd, waarvoor hij niks hoeft te doen.

Ik zeg dus op mijn manier, enkele malen per dag een plak hooi, en laat ze de restjes maar zoeken..
Daar tussen door krachtvoer naar behoefte..
Dan heb je veel voermomenten per dag, waardoor het lichaam ok bezig blijft.

Als je het zo bekijkt.....

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 06:54

Mijn pony eet nu al geen hooi meer omdat ze zo vol zit van het land laat staan dat ze het onbeperkt krijgt, moet ik het de hele tijd weg gaan gooien omdat het nat is.. dat vind ik nou zonde.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:36

ikenindi kuil bedoel ik 7.00 per pak.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:28

marleen_usar schreef:
ikenindi kuil bedoel ik 7.00 per pak.

Hoeveel geef je dan per dag?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:40

Ik heb de kudde hier eens op onbeperkt hooi gezet (ging dan om 1 haflinger en 2 kleine hummeltjes en 1 veulen) en dan gingen er per dag wel 5 balen naar binnen. Dus ik heb dat onbeperkt hooi maar afgeschaft. Kosten stegen me de pan uit. Ze krijgen nu gewoon 3x per dag 2 plakjes hooi, uitgeschud. Zijn overigens wel grote en dikke plakjes.
Maar de beesten staan wel 24/7 in de wei. Dus ze kunnen wel 24 uur per dag eten als ze willen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:48

Ik geef 5 plakken per dag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:50

marleen_usar schreef:

edit, las antwoord op mijn vraag iets verderop

maar als het per pak is, een paard doet met een pakje van 40 kg (kuil , een 2 tot 3 dagen
(aantal kg zou meer moeten zijn bij kuil voeren dn bij hooi ivm vochtgehalte)
en een deel van de ruwvoer kan bestaan uit bijvoorbeeld haverstro

dat is al een heel ander beeld dan 200 euro p/m aan kuil
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 23-04-08 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 19:51

Hooi is geen calorie-rijke maaltijd... Het is gedroogd gras, en lekker als ruwvoer/buikvulling.
Kuilgras is wél calorierijk, en dat moet je niet met hooi vergelijken of verwarren Knipoog

Een paard stopt vanzelf met hooi eten als ze er geen trek meer in hebben.
Wij voerden onze paarden 's winters op de wei ook altijd onbeperkt hooi. Dat kwam met 2 paarden op 1,5 baal per dag, en dat kregen ze dan nét op. Als we ze 2 balen op een dag gaven, bleef het liggen.

Dik worden ze er écht niet van.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:46

Mijn paarden thuis (mijn Arab van 26 en een Belgisch Trekpaard van 11) hebben overdag "onbeperkt hooi". Dit betekent: ze staan heel de dag buiten, en daar staat een bol kuilgras. Ze kunnen dus de hele dag knabbelen, maar dat betekent niet dat ze de hele dag staan te eten. Een beetje eten, wat wandelen, eens rondgapen, nog een hapje eten, beetje naar het voetbal kijken (de plein ligt achter ons weiland), ... 's Nachts gaan ze op stal en krijgen ze een samen een klein pakje, dat is 's morgens niet altijd op maar dan knabbelen ze daar de rest van de dag wel verder aan.
Mijn wedstrijdpaard staat op een pensionstalling. Hij krijgt 's morgens en 's avonds bij het eten een grote berg hooi. 's Morgens eet hij zijn hooi en brokken op en dan gaat hij naar de wei, waar in de winter ook een bol hooi staat zodat hij kan eten. Maar meneer vindt grassprietjes zoeken veelal interessanter. 's Avonds bij het eten krijgt hij weer hooi, en ik geef hem nog eens bij na het rijden.
Ik probeer mijn paarden de kans te geven gras of hooi te eten als ze dat willen. Thuis is dat vrij simpel, op pension ben ik blij dat mijn vriendinnen ook een blik in zijn stal werpen als ze langskomen Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:48

Mijn paard staat met andere paarden dus ik kan niet meer onbeperkt geven.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:29

marleen_usar schreef:
Mijn paard staat met andere paarden dus ik kan niet meer onbeperkt geven.

Reality check: je heb je paard nog nooit geprobeerd onbeperkt hooi/kuil te geven. Maar je bent wel weer snel met smoesjes. "Kost te veel!" "Andere paarden!"
JIJ bent verantwordelijk voor je paard en of hij genoeg te eten krijgt.

Hier heb je advies gevragd en gekregen vroeger dit jaar waar je situatie precies hetzelfde was:
[VS] wat eet jou paard op de wei

En vorig jaar ging het helemaal mis met ruwvoer en voeren o.a.
[MD] Hij is moe en lusteloos

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:38

Ik vind het wel heel moeilijk, want tja wanneer doe je het goed.
Het is ook niet dat ik niet onbeperkt wil voeren maar ik zit met het feit dat de eigenaresse dat niet wil en daarbij Zijn ze al veel te dik.
Ze krijgen 3/4 keer per dag verdeeld over de dag hooi, maar ergens ondanks dat ik weet dat hij van onbeperkt nog dikker wordt zou ik het fijner vinden als ze de hele dag wat konden knabbelen.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:01

Ik heb het wel geprobeerd (onbeperkt). Die van mij aten echt te veel en werden echt te dik van. Het is wel degelijk zo dat paarden dik kunnen worden op hooi... ook al eten ze enkel en alleen hooi. Of moet je graszaad hooi of andere arme hooi hebben. Voordroog of kuil zou ik echt niet onbeperkt voeren!

I.m.o. hoeven paarden niet de hele dag door te kunnen eten, maar wel iets hebben om op te knagen ... als ze op stro staan, is dat dan al voldoende (naast normale voer en hooi buurten dus).

Dikke paarden is ook niet goed!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:30

Nee dat is ook zo, als ze te dik zijn doe je ze ook geen plezier mee.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:14

Mijn twee paarden krijgen s'ochtends om 8 uur een schep meusli en een plukje hooi/ kuil. Om 9 uur gaan ze naar buiten de wei op. En meestal ligt er dan nog wat hooi/kuil. Rond 4 uur (ligt aan het weer met dit warme weer word het ook wel eens 7 uur dat ze naar binnen gaan). Dan ligt er een grote berg/hooi klaar. Waar ze tot s'ochtends mee doen. Ik vind dan wel dat ik onbeperkt voer en ze doen het er goed op. En ik heb een recreatiepaard en een sportpaard.