Sonja_vR schreef:er zijn altijd uitzonderingen , sommige paarden hebben de verbranding dermate hoog liggen dat ze niet alles uit ruwvoer kunnen halen , zaak is dan een zo zuiver mogelijk krachtvoeder toe te voegen
wat betreft alle gras geschikt voor paarden, ben ik het niet mee eens
koeiengras is gebaseerd op het feit dat melkkoeien 40 tot 60 liter gemiddeld per dag moeten produceren
het eiwitgehalte etc ligt dus dermate hoog dat dit niet geschikt is voor paarden
het is niet zozeer dat er speciaal paardengras nodig is, maar het is wel wijs om wat andere grassen dan productie gras in het doorzaaimengsel te stoppen als je gaat doorzaaien en op die manier de weide wat armer te maken op het gebied van eiwit en wat rijker op het geboied van structuur
zodat paarden een goede verhouding aan eiwit , structuur etc binnenkrijgen
Zelfs koeiengras kan gebruikt worden voor paarden.
Het is echter wel wijs ze ivm het rijke eiwit gehalte enkel een 'afgewogen' tijd op de wei te laten staan. Maar het kan evengoed deugen. Een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid op koeiengras zetten is niet bijster slim maar een normaal paard zonder speciale voederpatronen kan prima op koeiengras staan. Mijn oom heeft zijn freibergers altijd al op koeiengras staan. De paarden zijn in perfecte conditie en zeker niet te dik. (of hoefbevangen etc)
Natuurlijk zijn er veel betere grassoorten voor een paard; maar in feite kan een paard mits goed naar de behoeften kijkend makkelijk op verscheidenen soorten gras staan.Ik probeer niet aan te tonen dat alle grassoorten even goed zijn voor paarden, zeker niet, maar ik probeer alleen te zeggen dat ze als het moet met iedere soort gras prima 'weg komen.'
edit: dan spreek ik natuurlijk over het normale/doorsnee paard, niet over speciale gevallen, logischerwijs geldt voor hen niet hetzelfde.