Helemaal van het krachtvoer af, meer mensen ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepelJarig

Re: Helemaal van het krachtvoer af, meer mensen ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 12:26

ja en onze paarden zijn nogal wild he. Knipoog

en die plukken ook zo links en rechts wat takken van bomen mee en kruiden
en graven es een wortel op en likken aan zand van een rivierbedding voor de mineralen.....

wij hebben paarden die in weitjes leven en in hokjes staan, en ik denk haast wel 60% van onze paardenpopulatie eet gras wat eigenlijk bestemd was voor koeien en dus totaal niet te vergelijken is met wat wilde paarden eten.

ik raad iedereen echt aan om es een ruwvoer analyse te doen van het hooi wat je voert,je zult nog schrikken hoe scheef de mineralen verhoudingen daarin vaak zijn

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:35

ellepel schreef:
ja en onze paarden zijn nogal wild he. Knipoog

en die plukken ook zo links en rechts wat takken van bomen mee en kruiden
en graven es een wortel op en likken aan zand van een rivierbedding voor de mineralen.....

wij hebben paarden die in weitjes leven en in hokjes staan, en ik denk haast wel 60% van onze paardenpopulatie eet gras wat eigenlijk bestemd was voor koeien en dus totaal niet te vergelijken is met wat wilde paarden eten.

ik raad iedereen echt aan om es een ruwvoer analyse te doen van het hooi wat je voert,je zult nog schrikken hoe scheef de mineralen verhoudingen daarin vaak zijn

Zolang een paard op alle vlakken aanvulling krijgt is er niks aan de hand. Knipoog Gras voor koeien is zeker evenwel geschikt voor paarden. Goede kwaliteit hooi en een liksteen zijn echt voldoende! Wilde paarden 'trokken' overigens, dit wil zeggen dat zij zich gaandeweg ook moesten aanpassen aan het voedseltype voor hande, zelfs het wegvallen van eenderwelke soort van bijvoeder. (knollen, bladeren) Paarden zijn niks veranderd door de jaren dus het is de reinste onzin dat ze opeens een specefiek soort gras nodig hebben. Goede kwaliteit is de regel voor al het voeder.

Mineraalverhoudingen zijn niet van belang als het paard beschikt over een liksteen. Paarden zijn niet van suiker en hoeven hun eten heus niet perfect afgewogen op een gouden schaaltje te hebben.

Het voer bepaald hoe een paard zich voelt en in welke lichamelijke conditie het zich bevindt. Het paard van de TS heeft genoeg aan ruwvoer om in perfecte conditie te zijn en haalt er voldoende energie uit voor het dagelijkse werk. (van welke intensiteit dan ook) Dan is het niet aan een ander te gaan bepalen wat het paard nodig zou hebben.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:37

Diablo schreef:
Toch, als ik geen krachtvoer geef, worden ze hier echt mager.

waarschijnlijk is je ruwvoer dan van niet al te beste kwaliteit, ieder paard wat lichte tot gewone arbeid verricht kan toe met goed ruwvoer in een juiste dosering zeggen ze....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 19:08

er zijn altijd uitzonderingen , sommige paarden hebben de verbranding dermate hoog liggen dat ze niet alles uit ruwvoer kunnen halen , zaak is dan een zo zuiver mogelijk krachtvoeder toe te voegen

wat betreft alle gras geschikt voor paarden, ben ik het niet mee eens
koeiengras is gebaseerd op het feit dat melkkoeien 40 tot 60 liter gemiddeld per dag moeten produceren
het eiwitgehalte etc ligt dus dermate hoog dat dit niet geschikt is voor paarden
het is niet zozeer dat er speciaal paardengras nodig is, maar het is wel wijs om wat andere grassen dan productie gras in het doorzaaimengsel te stoppen als je gaat doorzaaien en op die manier de weide wat armer te maken op het gebied van eiwit en wat rijker op het geboied van structuur
zodat paarden een goede verhouding aan eiwit , structuur etc binnenkrijgen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:53

Mijn merrie heeft nog nooit echte brok gehad, maar altijd 'onbeperkt' ruwvoer (kuil en hooi en in de zomer overdag in het land). Ze krijgt van mij een paar handjes muesli en wat vitamine brokjes maar thats it. Dit geef ik ook puur voor de lekker en voor suplementen (biotine of kerabol). Maar krachtvoer is dat niet te noemen.

Wij doen het al jaren zo op de boerderij. De paarden van de staleigenaar hebben het nooit op krachtvoer gedaan, alleen ruwvoer en soms wat brood of wortelen. Enkel tijdens de drachtigheid kregen ze wat merriebrok bijgevoerderd. Paarden waren kerngezond en harstikke hard.

Mijn merrie is overigens veelte dik en moet afvallen. We hebben nooit echt problemen gehad met ingevallen paarden, eerder met overvolle Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:56

Die van mij staat nu volop de krachtvoer, 4 kilo per dag en veel ruwvoer. Hij is zo mager geworden, heb ook een pot dure vitaminen/mineralen er bij gekocht. Zonder krachtvoer is hij ineens berg afwaarts gegaan... en het opbouwen heeft veel tijd nodig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:34

Sonja_vR schreef:
er zijn altijd uitzonderingen , sommige paarden hebben de verbranding dermate hoog liggen dat ze niet alles uit ruwvoer kunnen halen , zaak is dan een zo zuiver mogelijk krachtvoeder toe te voegen

wat betreft alle gras geschikt voor paarden, ben ik het niet mee eens
koeiengras is gebaseerd op het feit dat melkkoeien 40 tot 60 liter gemiddeld per dag moeten produceren
het eiwitgehalte etc ligt dus dermate hoog dat dit niet geschikt is voor paarden
het is niet zozeer dat er speciaal paardengras nodig is, maar het is wel wijs om wat andere grassen dan productie gras in het doorzaaimengsel te stoppen als je gaat doorzaaien en op die manier de weide wat armer te maken op het gebied van eiwit en wat rijker op het geboied van structuur
zodat paarden een goede verhouding aan eiwit , structuur etc binnenkrijgen

Zelfs koeiengras kan gebruikt worden voor paarden. Knipoog Het is echter wel wijs ze ivm het rijke eiwit gehalte enkel een 'afgewogen' tijd op de wei te laten staan. Maar het kan evengoed deugen. Een paard dat gevoelig is voor hoefbevangenheid op koeiengras zetten is niet bijster slim maar een normaal paard zonder speciale voederpatronen kan prima op koeiengras staan. Mijn oom heeft zijn freibergers altijd al op koeiengras staan. De paarden zijn in perfecte conditie en zeker niet te dik. (of hoefbevangen etc)

Natuurlijk zijn er veel betere grassoorten voor een paard; maar in feite kan een paard mits goed naar de behoeften kijkend makkelijk op verscheidenen soorten gras staan.Ik probeer niet aan te tonen dat alle grassoorten even goed zijn voor paarden, zeker niet, maar ik probeer alleen te zeggen dat ze als het moet met iedere soort gras prima 'weg komen.'

edit: dan spreek ik natuurlijk over het normale/doorsnee paard, niet over speciale gevallen, logischerwijs geldt voor hen niet hetzelfde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 18:57

tuurlijk, het kan en ja, de meeste gezonde paarden komen er prima mee weg
maar ik ken ook genoeg paarden die je niet de hele dag op een echt koeienweiland met zetten
dan kun je ze naar huis rollen aan het einde van het weideseizoen
of ze zijn hoefbevangen, of ze krijgen eczeem achtige klachten , eczeem verergerd en ga zo maar door
dus sja, tis weer er situatie verschillend wat wel en niet kan
maar ja, als het optimaal kan, waarom niet Lachen