Onregelmatig, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SarahLynn

Re: Onregelmatig, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:49

Dierenartz

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:50

inderdaad naar de kliniek............ mijn ervaring is dat juist die vage kreupelheden/onregelmatigheden vaak de meer ernstige aandoeningen zijn. Ik heb ze liever stokkreupel, dan is het vaak een stuk duidelijker.

Ik zou ook maar even heel lief zijn voor je ouders, want geld kosten gaat het, dat kan ik je alvast wel vertellen........

sterkte!!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:55

KimENlinda schreef:
kijk, ik wou er wel iemand eerder naar laten kijken, maar ik ben dus 15 en heb daar zelf geen geld voor, zal toch iemand moeten betalen !

Als je geen geld voor een DA hebt wanneer dit nodig is zou je geen paard moeten hebben.

Zoals Kiwiko al zegt lief zijn voor je ouders...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 20:56

dat is het risico met een paard, die kost nou eenmaal geld.........

simpel als je dieren hebt moet je er goed voor zijn, dierenarts nodig? bij mij zou er al 2 weken geleden een op de stoep hebben gestaan.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:19

we hebben er wel geld voor, maar dan moeten ze het wel geloven, mijn ouders zeiden eerst wacht maar even af, en dan kan ik wel HEEEEEEEEEEEEEL veel slijmen of zeggen dat het wel nodig is, maar dan helpt het niet..

vind het niet echt aardig dat jullie de schuld op mij schuiven, ik probeer ook zo goed mogelijk voor mijn pony te zorgen ..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:22

Wij proberen niet de schuld op jouw af te schuiven, maar een pony die niet goed loopt of ziek is heeft een dokter nodig net als wij mensen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:24

ja en dat snap ik best, maar ik heb zelf niet het geld voor een dierenarts, zullen toch mijn ouders moeten betalen, als die zeggen wacht eerst af kan ik er moeilijk wat aan doen toch??

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:29

even afwachten kan meestal geen kwaad, paard op rust een week of 3 afstappen op t harde en dan twee keer per dag een kwartiertje en dan afspuiten met koud 20 minuten. Asl het niet helpt dan de da laten komen voor een klinisch onderzoek.

Als daar iets kreupels uit blijft komen zul je naar de kliniek moeten voor een uitgebreid kreupelheidsonderzoek. Daar zullen ze je paard monsteren op het hard rechtuit in stap en draf, en dan op de harde en zachte volte.

Zeer waarschijnlijk zal je paardje op het hard (en zeker in de volte)onregelmatigheid laten zien. Kijkt de da waar t zit, boven in het been / schouders/ rug of onderbeen. Kijken hoe het paard zich beweegt, welk been, hoe het paard compenseert ed.

Dan kun je je paard goed uit laten verdoven. stukje verdoven en weer monsteren, kreupel? weer hoger verdoven, niet kreupel,dan zit het dus in het uitverdoofde stuk. Dan gaan ze van de hoef af naar boven toewerken en steeds kijken wanneer hij niet meer onregelmatig gaat. Als dan het probleem gebied gevonden (de locatie waar de pijn van het paard zit) is dan kan er een rontgen foto van dat gebied gemaakt worden. JE kan dan eventuele tekortkomingen zien. KIjken in hoeverre er iets beschadigd is. Evntueel kun je ook nog een MRI laten maken van alle weke delen ( is wel heeeeel prijzig) Dan kun je precies lokaliseren waar t probleem zit.

Mocht het een peesprobleem zijn dan wordt het weer een ander verhaal, dan zal er eventueel een scan gemaakt worden om te kijken welke peesdelen beschadigd zijn en in welke mate. Dan zal je paar dje lang op rust moeten (reken maar op een maand of drie) en veel keer per dag kort stappen en afspuiten.

Als ik jou was zou ik niet aarzelen, een afspraak maken bij de kliniek en daar om advies vragen, ze zullen wel beginnen met een klinisch onderzoek en zullen waarschijnlijk wel een uitgebreid kreupelheidsonderzoek aanraden.

Het is niet leuk, maar ik zou het zosnel mogelijk doen, dan ben je er snel bij en kun je verder niets beschadigen, je weet waar je aan toe bent, en je kunt gaan kijken hoe je je paardje het beste weer kunt helpen. Want daar is het allemaal om te doen! HEt welzijn voor je paardje en daar ben jij verantwoordelijk voor!

Veel sterkte erme, dat zijn spannende en niet leuke tijden'

Ik hoop voor je dat het mee gaat vallen!
Laatst bijgewerkt door kim1207 op 31-03-08 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:36

bedankt voor je berichtje, zal mijn best doen, maar zoals ik al eerder zei ben ik niet degene met het geld..

maar tis toch beter dat er naar gekeken word ja, zal mijn best doen.. !

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:39

ik denk dat dat heel verstandig is!! Je doet je pony er in ieder geval een groot plezier mee.Als je weet waar t probleem zit, dan kun je gaan oplossen met fysio, speciaal beslag, speciaal rijden, medicatie ed........

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 21:42

ik laat het nog weten hoe het gaat en wat het is !!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 22:20

maar ook als jij geen geld hebt zouden je ouders in moeten zien dat je paard dan hulp nodig heeft van een arts. Is dit niet zo kan jij de hulp niet goed bieden en daar heeft je pony geen baat bij

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 09:58

De kans bestaat dat ze door het wachten uiteindelijk nog een pak duurder gaan uitkomen dan als er meteen naar gekeken werd.

'Even afwachten' vind ik persoonlijk een paar dagen, geen drie weken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:52

hoeft niet, mijn da heeft mijn paard 3 weken rust en stappne voorgeschreven, en pas toen naar de kliniek..... twee weken wachten kan geen kwaad, zolang je maar niet door gaat met rijden / longeren ed. Afstappen (15 min en afspuiten kan helemaal geen kwaad, je moet ook zorgen voor een kleiner stukje wei waar je paard wel naar buiten kan, maar niet ongecontrolereerd kan gaan lopen stieren.....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:54

Maar dan is dat op aanraden van je da. Niet op aanraden van je ouders die er niets van kennen. In jouw geval was de da op de hoogte en heb jij kunnen doen wat volgens hem het beste was.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:07

en een geld kwestie vind ik helemaal not done.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 20:59

willen jullie asjeblieft niet zo reageren dat het mijn schuld is, hier krijg ik alleen een poedersuiker gevoel, reageer dan niet of zeg het een beetje vriendelijker, niet iets dat al heel veel hebben gezegt..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:04

Als je een topic opent, kan je verwachten dat er zowel positieve als negatieve reacties komen. En die laatste soort moet je er ook bijnemen. Anders open je beter geen topic Knipoog
Voor mij staat het belang van het paard voorop.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:49

Tieneke schreef:
Maar dan is dat op aanraden van je da. Niet op aanraden van je ouders die er niets van kennen. In jouw geval was de da op de hoogte en heb jij kunnen doen wat volgens hem het beste was.

klopt, maar de da wist in eerste instantie ook niet wat t was, en dacht omdat ze licht onregelmatig was aan alleen rust voldoende zou hebben om weer rad te worden.

Dat hielp niet en pas 2 dierenartsen, verkeerde diagnose, onterecht gewricht inspuiten en veel geld later kwam er pas aan t licht wat er was, dus mijn advies:

ga naar een goede, gerenommeerde kliniek voor een gedegen kreupelheidsonderzoek , met uitverdoven en foto;s.

Ben je inmiddels al geweest Kim

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 13:49

we hebben intussen een afspraak gemaakt voor maandag om half 8

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:22

dat is mooi maar je paard is inmiddels al 5 weken kreupel en dat tterwijl dat evt niet nodig was geweest

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 16:02

wat was niet nodig geweest??

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 18:26

dat je paard zo lang kreupel staat, zet gewoon een update als je meer weet.....

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 16:56

okee,zal ik doen

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 11:47

ze is intussen bij de fysio geweest en loopt weer super !!

dus ik heb toch goed gedaan en mijn eigen gevoel achterna gegaan... Clown