wormkuur, hoe best te geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

levine

Re: wormkuur, hoe best te geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:32

Wat zijn die paarden toch slim he!! ROFL

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:33

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:34

kitty_gomez schreef:
hoezo niet? je trekt het touwtje toch pas aan wanneer het paard zich verzet?

Ja, maar sommige paarden die merken dat ze moeilijker weg kunnen komen kunnen daardoor helemaal in paniek raken Knipoog

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:35

levine schreef:
Wat zijn die paarden toch slim he!! ROFL

Soms een beetje te slim Tong uitsteken

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:36

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:41

kitty_gomez schreef:
vaak raken paarden in de stress van z`n spuit.

Ja, idd.. daarom zit ik nog steeds op een reactie te wachten van iemand die weet hoe je aan die vloeistof wormenkuur kan komen. Zou ook voor mijn pony beter zijn (dan hoef ze niet iedere keer veel te veel slobber te hebben) Haha!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:42

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:44

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:55

hoe komt het toch dat veel mensen problemen hebben met het geven van een wormenkuur?
ik ben altijd vrij 'lomp' geweest met wormenkuren geven, ik zet m in de stal, pak de kuur zet t paard in de hoek met de kont tegen de muur, en met zn rechterkant tegen de muur en praat rustig ff van kom maar, doe zn kop+ kaak omhoog spuit de kuur achter in zn bekkie en masseer zn keel ff tot hij t echt heeft doorgeslikt en dan geef ik m een klopje op zn hals en loop ik weer de stal uit..
nooit geen problemen gehad

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:35

kitty_gomez schreef:
bestaat dat wel? ik weet wel dat je ze een prik kan geven met vloeistof door de dierenarts maar goed om dat elke 8 wetekn te doen is ook wat veel.

tabletjes bestaan voglens mij ook nog niet

Ontwormingspillen bestaan wel hoor. Ik heb ze toevallig van de week nog aan die van mij gegeven. Zijn pillen met ivermectine en praziquantel (tegen lintworm) met appelsmaak. Ze eten ze zo uit de hand.
Je kunt ze via Dubbeldun hier op bokt krijgen!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 18:43

.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:01

singasong schreef:
Ontwormingspillen bestaan wel hoor. Ik heb ze toevallig van de week nog aan die van mij gegeven. Zijn pillen met ivermectine en praziquantel (tegen lintworm) met appelsmaak. Ze eten ze zo uit de hand.
Je kunt ze via Dubbeldun hier op bokt krijgen!

Oke, handig! Haha! ook voor mijn pony..
En Moniekk, kom je het dan nog bij mijn pony proberen? Clown

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 19:07

Bij ons gebeurd het zo, halstertje om het paard. Daarna pak je de wormenspuit, en die houdt je achter je rug, Ga je naast hem staan pak snel de kaken open en huppa die wormenspuit erin. Voordat ze het weet heeft ze het smeersel al in haar mond.
Maar dat zal bij jou niet werken aangezien ze erger is met wormenspuiten dan die van ons denk ik.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 20:25

op de manege hebben wij ook een paard gehad die omhoog kwam als hij dat ding maar zag. (was helaas ook een paard van 1.80m) daarbij hadden we de wormenspuit langs da half naar zijn hoofd gedaan zodat hij het niet zag en m toen heel snel gegeven. dat heeft toen wel een tijd gewerkt. (paard is nu weg dus weet niet hoe t nu gaat)

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:11

Ik had vroeger wel problemen met wormenkuur toedienen bij mijn paard, nu gelukkig niet meer!!
Ik zorg dat ik een jas met grote zakken aan heb, en maak buiten de stal de spuit gebruiksklaar.. dopje eraf, juiste gewicht instellen..
Halster om, kont in de hoek en dan haal ik zijn tong uit zijn mond en spuit de injector zo ver mogelijk in zijn mond...
Dit gaat super snel omdat ik de spuit al gebruiksklaar in mijn jaszak heb!!
En doordat ik zijn tong naar buiten haal kan hij de pasta/gel moeilijker uitspugen...

Verstoppen in voer of lekkernijen was voor mijn paard geen optie, dan at hij gewoon 3 dagen niet meer uit die voerbak...

Succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 23:13

Misschien werkt de tip niet met appelmoes, maar zijn er nog andere dingen die je paard lekker vind?
En er zijn idd ook ontwormpillen...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 07:41

Rascha schreef:
Ik had vroeger wel problemen met wormenkuur toedienen bij mijn paard, nu gelukkig niet meer!!
Ik zorg dat ik een jas met grote zakken aan heb, en maak buiten de stal de spuit gebruiksklaar.. dopje eraf, juiste gewicht instellen..
Halster om, kont in de hoek en dan haal ik zijn tong uit zijn mond en spuit de injector zo ver mogelijk in zijn mond...
Dit gaat super snel omdat ik de spuit al gebruiksklaar in mijn jaszak heb!!
En doordat ik zijn tong naar buiten haal kan hij de pasta/gel moeilijker uitspugen...

Verstoppen in voer of lekkernijen was voor mijn paard geen optie, dan at hij gewoon 3 dagen niet meer uit die voerbak...

Succes

dat is idd ook erg slim!

wat vaak het punt is is dat mensen volgenmij te voorzichtig zijn als het paard het niet wil/bang is. door het 'treuzelen' duurt het dan alleen maar langer, je kunt beter ff snel en lomp zijn dan dat je gaat lopen treuzelen want dan duurt t alleen maar langer en heeft t paard alle tijd om nog meer dingen te bedenken om te voorkomen dat je de spuit in zn bek steekt

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:17

.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:27

Er zijn ook wormkuren met appelsmaak!! Ruiken ook erg lekker!!

Verder.. een paard wat achteruit loopt en omhoog wilt komen, zet ik altijd langs een wand met zijn kont in de hoek..
Hoofd inbuigen om mijn heen en paard naar achteren laten kijken.. eerst mondhoek masseren en langzaam de spuit erin..
Doordat het paard gebogen staat, is het erg lastig om omhoog te komen. Je moet em alleen daar wel goed vast kunnen houden.. en dat vereist enige oefening.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 19:26

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 00:49

Ik ontworm alle paarden van stal en de lastige heb ik een trucje voor.
Doe zowieso altijd een halster om, touw eraan en pak met een hand de neus met m'n duim in de mondhoek, spuit erin en klaar.
De lastige doe ik met een touw door de mond, aan een kant aan het halster vastmaken, door de mond en door de ring van de andere kant, dan zijn ze zo bezig met kauwen op dat touw en dan de spuit erin.
Je kunt ook de praam even op doen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 03:17

Ik heb er eigenlijk ooknooit problemen mee gehad.. Gewoon vlug zijn en zo neerzetten dat ze even geen kant op kunnen dan is het binnen een seconde binnen vaak.. Zo weinig mogelijk stress..

Als er een keer een paard tussen zit dat het echt neit fijn vind doe ikhem gewoon een hoofdstel in en zet ik de spuit over het bit in de mond.. vaak zijn ze an wel braaf ..

Succes.. Knipoog

Het belangrijkste is dat je zelf rustig blijft en doet of er niks aan de hand is en gewoon je spuit al helemaal klaar is. Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:02

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:25

Heb hier een hoop goede tips gelezen voor het toedienen van de wormenspuit voor moeilijke paarden..
Maar het leukste vind ik elke keer weer dat de nu acht jarige merrie, de eerste die bij mij op stal geboren is, gewoon de wormenspuit uit mijn hand trekt en het liefst dat ding doomidden bijt.
Heb echt wel eens een keertje de de helft van de plastieke spuit uit haar mond moeten peuteren.
Over het algemeen kan ik zeggen dat de paarden die als veulen bij mij op stal gekomen zijn geen problemen met de spuit hebben.
Die paardjes kan ik de spuit aanbieden doormiddel van mijn linkerhand onder het mondje te houden en met de rechterhand de spuit legen recht van voren.
Daar begin ik al mee als het veulentje 8 dagen oud is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 01:30

Haha! Ik ben ook van de snelle aanpak. Als je de wormkuur eerst op de verwarming legt zijn ze sneller leeg te spuiten.