ijssnuiver schreef:Tieme: Dat verhaal klinkt zeer bekend!! De mijne kan niet met en ook eigenlijk niet zonder. Ik wil ook heel graag dat ze ooit blootvoets gaat lopen. Dus ga het ook wel afwisselen(misschien eerste tijd neit zodat hoef even wat rust heeft/krijgt). Toen ik zonders ijzers heb geprobeerd kon ze gewoon echt echt niet meer lopen.
Edit: Zelf vijlen/bekappen wil ik ook ooit gaan doen(eerst natuurlijk cursus oid in gaan volgen).
Ik vijl alleen de losse stukjes eraf en de hoefwand rond. voor het bekappen zelf komt nog gewoon de hoefsmit. ik laat de smit blijft zoveel mogelijk van z'n stralen af zodat die ook de grond raken. hij staat dus niet alleen op de hoefrand maar ook op z'n stralen. de druk wordt zo beter verdeeld over de voet en doordat de stralen afslijten wordt er een signaaltje aan de hersenen gegeven dat het tijd is om de hoeven te laten groeien. ook is de doorbloeding van de hoeven beter waardoor ze wat sneller zullen groeien. toen hij nog op ijzers stond kon de smid er nauwelijks wat vanaf halen. ze groeiden amper. nu loopt hij helemaal blootvoets en de kon er de laatste keer een randje vanaf knippen. dus ondanks dat hij blootvoets over straat loopt, groeien ze toch nog harder dan dat ze slijten. de hoefsmid heeft mij een oude vijl gegeven en mij laten zien hoe ik het zelf moet bij houden.