Hoefschoenen om op het land?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Re: Hoefschoenen om op het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:51

Bedoel je Marquis? Die vond ik uiteindelijk het handigste en het beste zitten. Omdat ik ze gebruikte als we over de weg trainden (echt geen misselijke afstanden, zeg maar 20 km/25 km waarvan dan 70% op het hard) sleten de zolen wel relatief snel. Maar goed, dat is helemaal afhankelijk van waar je ze op gebruikt. De sluiting vond ik nog het meest kwetsbare stuk. Maar de mensen van Marquis leveren snel en kunnen je goed adviseren. Uiteindelijk heeft mijn vorige paardje echt heel veel km op de marquis gelopen. IN mul zand / echte modder en dan in flinke draf of galop raakte ik er wel eens eentje kwijt eerlijk gezegd. Ik vond ze altijd wel weer terug, maar goed niet echt ideaal. Maar voor over de weg echt super.
De Easyboots zaten gewoon niet goed bij mijn draver, ik kreeg ze niet goed om haar hoef, denk dat het aan dehoefvorm lag, ze gingen gewoon erg makkelijk af.
De OldMacs zaten prima om de hoef, ze gingen ook niet af, alleen kreeg ze schuurplekken in de kootholtes, beetje zielie! Als ik bij mijn huidige paard zou moeten kiezen tussen hoefijzers of schoenen zou ik zo weer Marquis kopen en voor de schoenen gaan ipv de ijzers. HEt grote voordeel vind ik dat je ze alleen gebruikt als het nodig is.
MAAR als jevolop wilt trainen en door zand/modder en over de weg dus die combi, zijn ijzers wel makkelijker. Alleen... dan moeten de hoeven van je paard er wel tegen kunnen. Die hoeven van mijn draver konden er wel tegen, maar met hoefschoenen ging het dus ook prima en wat ik zeg die hoeven waren super. Ik heb haar alleen op ijzers gehad in voorbereiding op een tocht in Zuid-Limburg, waar ze voor de training heel veel over de weg moest en bij de endurancerit over heel stenige paden zou moeten. Toen vond ik het handiger om haar een paar maandjes (3) op ijzers te zetten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:22

Ik zou ook geen hoefschoenen aan doen op het land. er gaat altijd wel troep tussen zitten en dat gaat toch broeien en schuren.
ik heb voor mijn paard old macs schoenen.

de mijne had altijd rondom ijzers maar z'n hoeven brokkelde heel erg en z'n ijzers trapte hij regelmatig af. hij kon eigenlijk niet met ijzers maar ook niet zonder. toch besloten ze eraf te halen. ik heb alleen schoenen voor voor. de eerste paar weken heeft hij zonder schoenen gelopen maar daar liep hij erg gevoelig op. toen de schoenen aan. hier liep hij mee weg. ze blijven super goed zitten, ben er nog geen 1 verloren. ik heb het wel afgewisseld met blootvoets lopen. dus niet continu die schoenen aan. ook al lopen ze gevoelig, ze zullen toch moeten wennen. de mijne heeft wel een aantal weken gevoelig gelopen. nu loopt hij helemaal blootvoets. z'n hoeven vijl ik zelf af en toe bij. ze zijn nog nooit zo goed geweest als nu.[img][/img]

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 15:16

MaaikeUshi: Ja die bedoelde ik. Bedankt iniedergeval! Heel veel door mul zand/modder zal ik niet rijden(hoewel er is altijd uitzondering) maar over het algemeen niet veel. Wel heeel veel buiten, maar dan toch al snel naar het strand en daar rijd ik altijd over de stukken zand die niet mul zijn.

Tieme: Dat verhaal klinkt zeer bekend!! De mijne kan niet met en ook eigenlijk niet zonder. Ik wil ook heel graag dat ze ooit blootvoets gaat lopen. Dus ga het ook wel afwisselen(misschien eerste tijd neit zodat hoef even wat rust heeft/krijgt). Toen ik zonders ijzers heb geprobeerd kon ze gewoon echt echt niet meer lopen.
Edit: Zelf vijlen/bekappen wil ik ook ooit gaan doen(eerst natuurlijk cursus oid in gaan volgen).

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:38

ijssnuiver schreef:
Tieme: Dat verhaal klinkt zeer bekend!! De mijne kan niet met en ook eigenlijk niet zonder. Ik wil ook heel graag dat ze ooit blootvoets gaat lopen. Dus ga het ook wel afwisselen(misschien eerste tijd neit zodat hoef even wat rust heeft/krijgt). Toen ik zonders ijzers heb geprobeerd kon ze gewoon echt echt niet meer lopen.
Edit: Zelf vijlen/bekappen wil ik ook ooit gaan doen(eerst natuurlijk cursus oid in gaan volgen).

Ik vijl alleen de losse stukjes eraf en de hoefwand rond. voor het bekappen zelf komt nog gewoon de hoefsmit. ik laat de smit blijft zoveel mogelijk van z'n stralen af zodat die ook de grond raken. hij staat dus niet alleen op de hoefrand maar ook op z'n stralen. de druk wordt zo beter verdeeld over de voet en doordat de stralen afslijten wordt er een signaaltje aan de hersenen gegeven dat het tijd is om de hoeven te laten groeien. ook is de doorbloeding van de hoeven beter waardoor ze wat sneller zullen groeien. toen hij nog op ijzers stond kon de smid er nauwelijks wat vanaf halen. ze groeiden amper. nu loopt hij helemaal blootvoets en de kon er de laatste keer een randje vanaf knippen. dus ondanks dat hij blootvoets over straat loopt, groeien ze toch nog harder dan dat ze slijten. de hoefsmid heeft mij een oude vijl gegeven en mij laten zien hoe ik het zelf moet bij houden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 10:24

Tieme: Dat is ook wel een idee! Maar toch wil ik ooit keer curusus (natuurlijk) bekappen gaan volgen...

Denk dat het wel vrij zeker is dat hoefschoenen gaan komen. Eerst nog ff met smid babbelen en dan even de boel opmeten nadat ze bekapt zijn en dan bestellen maar!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:24

er zitten flinke verschillen tussen de verschillende manieren van natuurlijkbekappen.

Je kan beter aan je smid vragen hoe je het zelf een beetje moet bijhouden (randjes vijlen zodat er geen stukken afscheuren) dan dat je zo'n cursus gaat doen.
Je eigen hoefsmid kent de hoeven van je paard (en kan dus beter inschatten) als je hem regelmatig laat komen, dan is alleen de randjes vijlen vaak genoeg!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 20:32

ma_rie_tje: Dat is ook weer waar. Daar nog maar even overnadenken. Eerst maar even de boel opmeten als het net bekapt is en dan hoefschoenen aanschaffen dan zien we dat daarna wel weer.

Smid komt altijd 1x in de 4 weken naar het eiland, dit gaat altijd via de ruitervereniging. (bijna) alle paarden hier gaan naar die smid(komt ook altijd nog een andere, maar die vind ik slecht). Met uitzondering van de zomer gaat Calypso altijd om de keer. Dit kan dan net. Zomers is 4 weken eigenlijk al te lang en liggen ze na een week weer los. Dus ben het nu zat en wil het anders gaan aanpakken...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:58

ik raad je echt aan om de smid om advies te vragen. Het is voor jezelf een kleine moeite om 2 kee rind e week even de vijl over de randen te halen, zodat er geen haaltjes meer zitten.
Scheuren ze ook minder snel in. Wel moet je de straal zo goed mogelijk laten groeien, maar laat zo nu en dan de middenstraal uitsnijden (al maakt dat bij jou ws weinig uit omdat je paard zeer regelmatig door het zee water loopt)
Bij mijn paard is het daar in een keer gaan ontsteken, was denk al 2 jaar niet bijgesneden...
Straalzelf mag lekker de grond raken (= betere doorbloeding en dat is weer betere groei) maar laat ook hier af en toe de smid naar kijken (maar zeg dan wel dat die em niet weg mag snijden, maar wel de half los zittende stukken mag verwijderen)