Tetanus enting, hoelang is de werking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Tetanus enting, hoelang is de werking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:03

@ singasong, waarom geen influenza?
Op de meeste pensionstallen en maneges is influenza dacht ik zelfs verplicht (bij ons in de regio althans).

Niet anavallen bedoeld, maar ben echt benieuwd waarom niet.

Mijn post was meer gericht op: influenza moet toch, dus voor die 3 euro, doe de tetanus er dan ook maar gewoon bij!

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 21:06

daar was ik ook wel nieuwschierig naar Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 22:48

Ik ook ....

Idd heb je geen keus als je op een pensionstal of manege staat, daar wordt vaak gewoon voorgeschreven wat je moet enten!
Als je een eigen beleid wilt voeren zul je een stal moeten zoeken waar dat mogelijk is (misschien iets op natural basis, want ik denk dat naturals wellicht wat minder snel tegen van alles en nog wat willen enten maar een paardenlichaam zijn werk zelf laten doen).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 06:27

Ook influenza is iets waar je paard erg ziek van kan worden en ook besmettelijk is. Vandaar dat het op veel stallen zelfs verplicht is om je paard minimaal 1 maal per jaar te enten.
Influenza en tetanus worden idd als coctail gegeven omdat dit dus veel goedkoper is dan alleen tetanus. Influenza is gemiddeld 7 tot 9 maanden geldig. Vandaar dat wedstrijdpaarden 2maal per jaar geent worden. Omdat als je wedstrijden rijdt je paard met veel andere paarden in aanraking kan komen.
Tetanus is ook erg naar voor een paard om te krijgen. Heel anders dan bij mensen. Veel mensen die geen wedstrijden rijden enten hun paarden 1 maal per jaar of zelfs 1 maal per 2 jaar. Alleen ik heb me laten vertellen dat je basis enting niet meer geldig als je dit dus doet. Je paard zou dan niet voldoende gevaccineerd zijn?

Ik ent mijn paarden 2 maal per jaar.Voor zowel influenza als tetanus. Mijn paard kan niet tegen het rhino vaccin dus die doe ik niet meer.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:20

Ik ent niet.
Alleen tetanus om de 2 jaar.
Er is wel onderzoek gedaan naar de werktijd van de tetanus enting,maar het is erg kostbaar,en ze hebben het na een paar jaar opgegeven.
Dus de werking is iig. langer dan 2 jaar,maar ze weten niet hoe lang precies.
(bij mensen is het 15 jaar)

Ik ent niet omdat ik geen rotzooi (want je spuit er toch steeds als je ent virusdeeltjes in) meer in mijn paarden wil.
Ik rij geen wedstrijden,dus het is voor mij geen verplichting.
Ik loop geen keuringen,sta niet op een manege op pensionstalling.
Mijn paarden staan het hele jaar buiten,en hebben van zich zelf al een uitstekend immuun systeem.
Als ik tetanus laat enten dan vraag ik ook alleen om tetanus,dus niet de cocktail in combi met influenza.

(ik ben overigens niet de enige,er zijn veel meer mensen die niet enten:)
[NA] weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 08:25

Hee Tinkerloos Haha!

Ik heb ook 6 jaar bij een pensionstalling gestaan en was verplicht om in te enten. Ik wist toen wel dat als ik mijn paard bij huis zou hebben ik niet meer zo vaak wilde inenten.
Ik heb inmiddels veel gelezen/lezing over inentingen bij gewoond, heb mijn paard(jes)bij huis staan en mij is duidelijk geworden dat inenten tegen de griep eigenlijk onzinnig is. Gewoon omdat je paard na een basis-inenting zelf anti-stoffen aanmaakt die hem beschermen tegen griep. Hij is nu 17 jr. dus heeft al aardig wat inentingen gehad Knipoog
En ieder jaar is er weer een ander soort griep (stam), net als bij mensen dus ent je ook altijd 'achter' de griep aan omdat ze niet zeker weten welke stam er dat jaar er op gaat komen.
En het wil zeker niet zeggen dat als je je paard inent tegen griep hij ook geen griep kan krijgen.
Verder vind ik de belasting voor een paardenlichaam veel te groot om ieder jaar een griepprik te geven. Dat is mij duidelijk geworden sindsdien ik bezig ben met het holistisch behandelen van mijn paard.
Een paard die griep krijgt is op zich goed te behandelen, mits je er wel op tijd bij bent en het niet laat versloffen.
Voor de tetanus ligt dat anders. Daar wil ik mijn paard zeker voor laten inenten maar de vraag is nu wel om de hoeveel jaar? Daar twijfel ik nog over.

@Mork; waarom kan jouw paard niet tegen het rhino vaccin?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 18:32

@ Linda en Marit: heel erg duidelijk!
tja ik heb eigenlijk gewoon geen keus, ben het verplicht.

Oftopic: @ marit: vind die hanger echt super gaaf. Mn zus zal dr blij mee zijn!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 20:53

ma_rie_tje schreef:
@ Linda en Marit: heel erg duidelijk!
tja ik heb eigenlijk gewoon geen keus, ben het verplicht.

Oftopic: @ marit: vind die hanger echt super gaaf. Mn zus zal dr blij mee zijn!

Bloos sorry, wist niet meer dat ik een hanger voor je heb gemaakt Bloos heb er ook al zo veel gemaakt Haha!
Ik denk ook dat je zus er erg blij mee zal zijn. Heb eigenlijk alleen nog maar positieve berichten gehad over de hangers. Wel leuk hoor Haha!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 01:26

singasong schreef:

Mijn paard is er twee weken doodziek van geweest, en omdat het rhinovaccin nog steeds geen volwaardig vaccin is(geen gerantie dat je paard het niet krijgt) ent ik hem hier niet voor. Het vaccin verschilt ook iedere keer dus er is een kans dat ik een vaccin tref waar hij wel tegen kan. maar ik heb er voor gekozen hier niet voor te enten. Ik ben erg geschrokken van zijn reactie hierop.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 10:12

Mork schreef:
singasong schreef:

Mijn paard is er twee weken doodziek van geweest, en omdat het rhinovaccin nog steeds geen volwaardig vaccin is(geen gerantie dat je paard het niet krijgt) ent ik hem hier niet voor. Het vaccin verschilt ook iedere keer dus er is een kans dat ik een vaccin tref waar hij wel tegen kan. maar ik heb er voor gekozen hier niet voor te enten. Ik ben erg geschrokken van zijn reactie hierop.

Er zijn ook veel paarden die ziek worden van het influenza-vaccin! Ook dit is geen volledig vaccin. Ik heb paarden gezien die toch echt wel heftige griepverschijnselen kregen die gewoon ingeënt waren.
100% zekerheid heb je nooit.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 02:29

Laat iemand al de titer bepalen voordat hij ent? Dan weet je precies tegen welke ziekte je kunt/moet/mag enten. Ik weet alleen niet of je ook de titer kunt bepalen van tetanus? Maar volgens mij is tetanus enten vroeg genoeg als je paard daadwerkelijk een vieze wond heeft.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:08

Mijn da zei afgelopen keer in december dat het influenza vaccin dat zij toediende nog maar 1 maal per jaar hoeft (en dus niet meer na 9 maanden) en dat tetanus om het jaar erbij gespoten wordt.

Edit:Terwijl eerder altijd het advies was om elke 9 maanden te enten en dan ook influenza en tetanus tegelijk. Volgens mij is er iets aan de entstof voor de influenza veranderd.
Over de tetanus zei ze dat mijn pony al zo'n uitgebreid ent verleden had voor tetatnus dat het gewoonweg niet nodig was om elk jaar daarvoor te enten.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 20:27

singasong schreef:
Er zijn ook veel paarden die ziek worden van het influenza-vaccin! Ook dit is geen volledig vaccin. Ik heb paarden gezien die toch echt wel heftige griepverschijnselen kregen die gewoon ingeënt waren.
100% zekerheid heb je nooit.

Dat klopt maar Influenza is al een "bewezen"Vaccin en Rhino niet!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:22

Rosita schreef:
Laat iemand al de titer bepalen voordat hij ent? Dan weet je precies tegen welke ziekte je kunt/moet/mag enten. Ik weet alleen niet of je ook de titer kunt bepalen van tetanus? Maar volgens mij is tetanus enten vroeg genoeg als je paard daadwerkelijk een vieze wond heeft.
Wat is een titer? Bloos

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 21:26

Tinkerloos schreef:
Rosita schreef:
Wat is een titer? Bloos

de gemeten hoeveelheid afweerstoffen in het bloed voor een specifieke ziekte.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 09:40

wij doen elk jaar de influenca en tetanus gecombineerd (dus gewoon in 1).
Wist niet eens dat de tetanus veel langer werkt Knipoog
Maar dan wel binnen het jaar, omdat dit moet voor de wedstrijden.
Dus heb je het in 2007 op 10 maart gedaan, dan moet je het in 2008 voor 10 maart doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:20

is het perse noodzakelijk je paard te enten?
ik heb mijn fjord in okt 07 gekocht en ze moet dus in april haar jaarlijkse enting weer hebben ze is 16 jaar en heeft elk jaar de enting gekregen..ze staat bij mij aan huis zonder andere paarden is het perse nodig loop ik een risico als ik dr niet ent?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 13:09

SecretLIN schreef:
is het perse noodzakelijk je paard te enten?
ik heb mijn fjord in okt 07 gekocht en ze moet dus in april haar jaarlijkse enting weer hebben ze is 16 jaar en heeft elk jaar de enting gekregen..ze staat bij mij aan huis zonder andere paarden is het perse nodig loop ik een risico als ik dr niet ent?

Nee, natuurlijk is het niet perse noodzakelijk!
Voor de tetanus moet je wel oppassen.
Lees even de posts hierboven!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:12

Ze moet in April weer de jaarlijkse enting hebben neem maar geen risico en laat dr enten Haha!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:13

SecretLIN schreef:
Ze moet in April weer de jaarlijkse enting hebben neem maar geen risico en laat dr enten Haha!

Wat voor risico denk je dan te nemen?

paardenvero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:14

1 keer in het jaar moet je ze inenten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:20

paardenvero schreef:
1 keer in het jaar moet je ze inenten

Niets moet hoor!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:50

Tegenwoordig zijn er zoveel varianten dat het mijns inziens erg onverstandig is om je paard niet in te enten.
Het paard van tegenwoordig staat verder van de natuur af als zijn prehistorische voorouder.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:47

entingen zijn geen ongevaarlijk goedje hoor. Al eens op vaccinosis gegoogled?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:57

Rosita schreef:
entingen zijn geen ongevaarlijk goedje hoor. Al eens op vaccinosis gegoogled?

Bedankt voor de tip, erg interessant! Laat jij je paarden inenten?