maagzweer, welke voeding of medicijnen of supplementen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rakni

Re: maagzweer, welke voeding of medicijnen of supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 16:29

Hoi aimee,

Ik ben niet van mening dat mijn paardje te hard moet werken. Maar dat kunnen we niet beschrijven verder, dan zou je eens moeten kunnen zien hoe het gaat. en zijn bespiering gaat enorm vooruit en het gaat goed met hem. Omdat hij last van zijn luchtwegen heeft laat ik hem nooit staan, als hij niet lekker is maken we een wandeling of stapt hij in de molen.

Maar dat je niet snapt dat hij meegaat op vakantie kan ik begrijpen. Dat is inderdaad een egoistische benadering. We gaan wel met zijn grote vriendin samen, daar vind hij een hoop rust in. Ook vind hij het geweldig leuk in het bos. Maar qua stress blijft het egocentrisch. Het is mijn enige paardje waar ik veel plezier mee wil hebben en ik doe enorm mijn best om hem gelukkig te maken. Hij is erg enthousiast en vrolijk.

maargoed, laten we weer ontopic gaan?

Groetjes!

Aimee schreef:
Een uur lang trainen vind ik best lang voor een paard dat geen optimale (spier)conditie heeft. Mijn paard wordt drie keer in de week maximaal een half uur getraind, waarvan maar ééns in de week tot ééns in de tien dagen een half uur echt intensief trainen.
Met dat laatste is gelijk duidelijk dat de tijdsduur niet zo veelzeggend is. De manier waarop je traint, wat je tijdens de training doet, hoe je trainingsopbouw is, zegt veel meer. Alles bij elkaar kan behoorlijke stress veroorzaken, ook al denk je dat je rustig een uurtje hebt gereden.

Ik snap eigenlijk ook niet waarom je zo'n paard mee op vakantie wil nemen. Laat dat dier lekker thuis op zijn vertrouwde plek.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:28

Ontopic.... Stress is ontopic. Jij beschrijft al dat stress één van de oorzaken van de maagzweren bij je paard is. Dan zou ik elke vorm van stress proberen te voorkomen. Daarvoor moet je weten wát stress veroorzaakt.
De grootste stressveroorzaker is nou eenmaal training. Jij geeft al aan behoorlijk intensief te trainen. Je geeft ook aan dat de spieren groeien. Dat doen ze maar door één ding en dat is spierpijn, spierpijn zorgt voor stress. Aan de ene kant wil je dus een mate van stress in je training, je wilt immers dat de spiermassa groeit. Aan de andere kant wil je elke vorm van stress voorkomen. Je zult dus heel gedoseerd moeten trainen, zéker bij een paard dat gevoelig is voor stress. Meer ontopic kan het dus niet.

Jij probeert nu een middeltje te zoeken dat de maagzweren verhelpt. Dat heet symptoombestrijding. Ik zou eerst eens de oorzaak wegnemen. Daarvoor zul je moeten zoeken en dat kan nog wel eens confronterend zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:41

Mijn paard heeft ook maagzweren gehad en blijft een gevoelige maag houden. pronutrin hielp bij mijn paard heel goed maar was ook heel duur. ik ben maagcomositum gaan gebruiken en dit werkt net zo goed.

bij paarden met maagzweren is het belangrijk zo min mogelijk krachtvoer te geven. met name biks en ander voer zoals sommige muesli's en lucerne waar veel melasse in zit is niet goed. in biks zit een goedje dat alle stoffen tot brok bij elkaar moet houden. dit is voor een paard moeilijk te verteren. hier is extra veel maagzuur voor nodig en dit gaat vervolgens weer in de maagwand vreten.
mijn paard krijgt havens reform kruiden muesli. deze muesli is speciaal bedoelt voor paarden die ziek zijn of zijn geweest en wordt ook aangeraden voor koliekgevoelige paarden omdat het zeer lichtverteerbaar is. ook moeten ze op muesli extra goed kauwen met als gevolg dat er veel speeksel vrij komt. het speeksels is neutraal en verdunt het maagzuur waardoor het minder zuur is en minder in de maagwand bijt.
verder is het belangrijk dat je paard de hele dag door ruwvoer of gras kan eten. een paardenmaag maakt de hele dag door maagzuur aan en moet daarom ook wat te verteren hebben anders gaat het de maag te lijf.
voor paarden met maagzweren is kuil en voordroog te zuur. dus gewoon hooi geven. het liefste nog oud hooi zodat je het onbeperkt kan geven.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 21:33

@aimee: wat je zegt is interessant.
Met ontopic bedoel ik dat ik dit topic startte om te praten over voeding en supplementen. (daarom bij voeding en niet bij medisch) Zijn maagzweren zijn ontstaan tijdens zijn ziekte. Deze ziekte komt niet door stress. Misschien komen de maagzweren door de stress van de ziekte, waarschijnlijker is het dat het een combinatie is van beiden. Daar waren ze in utrecht niet over uit. Voor zijn ziekte was er geen enkel probleem.
Voorts heb ik na zijn ziekte hem verhuisd en hem naar aanleiding daarvan op advies DA preventief een pot pronutrin gegeven. Het niet slecht met hem maar ik merkte wel een verbetering in de voedselopname en zijn algemene indruk. Daarom vroeg ik me af wat ik op voedingsgebied kan betekenen.

Verder:
Ik doe mijn best mijn paard zo min mogelijk stress te laten ervaren in combinatie met hetgene wat ik leuk vind en hij leuk vindt. Dat zijn overwegingen. Maar omdat hij zich met pronutrin beter voelt hoef ik hem toch niet meteen 5 dagen per week niet te laten lopen???? wat overigens ook niet kan omdat hij luchtwegproblemen heeft.
Ik heb het idee dat je mijn training veroordeelt zonder dat je weet hoe het eraan toegaat. Maargoed, dat mag. Ik probeer regelmaat in de training te houden en niet teveel te doen op een dag. En voor mijn idee hard trainen zal absoluut iets anders betekenen dan een dressuurruiter die dat zegt te doen. Maar ik ben een ijslanderruiter.
Mag ik vragen wat jouw ervaringen zijn met dit probleem?

@tieme: die muesli voer ik ook, maar ik twijfel nu over die kruiden, zouden die de maag niet schaden? Bedankt voor je info!

Konden paarden maar praten he!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 22:11

rakni schreef:
@tieme: die muesli voer ik ook, maar ik twijfel nu over die kruiden, zouden die de maag niet schaden? Bedankt voor je info!

Konden paarden maar praten he!

ze raden het voer aan voor koliekgevoelige paarden dus het lijkt me niet dat de kruiden de maag schaden. havens heeft mij dit voer juist aangeraden mede door de kruiden. maar het ligt er misschien ook wel aan hoeveel je ervan geeft. de mijne krijgt bijv. maar 2x 3 handjes op een dag.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 22:55

mijn ijslander krijgt 1 a 1,5 kg per dag op het moment. Dat lijkt me niet extreem veel toch?

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:13

ken je hans schriel? of heb je daar weleens van gehoord? wij hadden een paardje staan (inrijstal) waarvan we echt dachten dat hij wormen zou hebben dus een goede wormenspuit erin en daarna nog een keer goed herhaalt maar er was niks maar hij bleef er zo uitzien. Niet echt reclame maakend. nu kwam die man altijd eens in de 6 weken om naar de paarden te kijken dus dat paard ook laten zien hij rook aan z'n mond en wist meteen dat hij een maagzweer zou hebben (rook nogal zurig) nu moesten we hem 1 of ander zout geven gehaald bij zo'n reform winkel en dat hielp echt goed. deze man heeft altijd van die rare/goedkope middeltjes. of topic een paard die moeite heeft met plassen op concours een biertje geven de avond voor de wedstrijd enz.....

Succes ermee! verder ga ik wel mee Met sommige mensen hier boven. geef niet teveel dingen door elkaar want dat is nooit goed!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 23:43

hmm, klinkt nogal wazig en alternatief!
Welke behandelingswijze was dat?

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:51

misschien staat hij op google heb eigenlijk geen idee maar hij heeft altijd van die huis, tuin en keuken oplossingen. op zich wel altijd grappig om te zien hoor en ja als het helpt........