Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Buiten dit heb ik nog een ander punt maar goed dat is een hele andere discussie: Hoe weet je paard dat hij met kalkoenen niet glijdt??
Is dat niet meer ons idee en voor onze gemoedsrust??
Zitten wij niet rustiger relexer als we weten dat de kans klein is op vallen?
Een paard kan het m.i alleen maar ERVAREN.....
diesel83 schreef:platvoeten bij paarden?? haha nou daar heb ik ook nog nooit van gehoord?!
jenga_8 schreef:redenen om je paar vierkant op ijzers te zetten:
2. het ene paard glijdt sneller dan het andere
3. Bij hogere klassen wordt er meer van de prestatie verwacht. uitgestrekte draf of een hogere en bredere sprong of een hogere snelheid. daarbij heb je gewoon meer grip nodig, dus vierkant op ijzers met proppen erin!
tuurlijk glijdt zo´n paard minder snel! (soort kalkoen varieert per bodemsoort)voetballers hebben ook niet voor niks noppen.
Lancome schreef:Ben het ermee eens dat blootvoets beter is. Helaas kunnen we het denk ik niet zo zwart-wit bekijken. Mijn dier loopt zonder ijzers en/of stiften op gras erg voorzichtig en wil niet lekker door de bochten buigen. Houdt zich wat strak en loopt dan niet lekker. In de winter heb ik hem altijd blootvoets, maar 's zomers met de dressuurwedstrijden moet ik er in mijn geval helaas aan geloven. Had het liever anders gezien maar helaas.....liever ijzers met siften erin dan ernstige blessures door uitglijers.
Verder worden ijzers ook wel toegepast bij voetproblemen. Een fjord die ik ken heeft een zeldzame allergie aan de hoeven waardoor de hoeven gauwer afslijten en brokkelen. Een ijzer is in dit geval een goede oplossing omdat hij daardoor zienderogen opgeknapt is. Afwijkingen in de hoeven moeten zoveel mogelijk met gewoon bekappen verholpen kunnen worden, maar soms is dat niet mogelijk en vind ik een ijzer een mooie oplossing.
Het is zelfs wetenschappelijk bewezen door de Uni in Utrecht dat de Equilibrium ijzers een uitkomst zijn voor paarden met gewrichtsproblemen. En dan sta ik er voor open om ijzers te gebruiken als ze het paard ten goede kunnen komen.
heiditjj schreef:jenga_8 schreef:redenen om je paar vierkant op ijzers te zetten:
2. het ene paard glijdt sneller dan het andere
3. Bij hogere klassen wordt er meer van de prestatie verwacht. uitgestrekte draf of een hogere en bredere sprong of een hogere snelheid. daarbij heb je gewoon meer grip nodig, dus vierkant op ijzers met proppen erin!
tuurlijk glijdt zo´n paard minder snel! (soort kalkoen varieert per bodemsoort)voetballers hebben ook niet voor niks noppen.
Je kan je paard ook helemaal van de ijzers afhalen dan is het nog beter voor hem en glijdt hij nog minder snel uit.