Overmatig zweten en magnesium?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Re: Overmatig zweten en magnesium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:40

Hoe oud is je paard? Heeft hij/zij lang haar? Is dit altijd zo geweest of pas recent? Drinkt en plast hij/zij ook veel?
Het zou kunnen zijn als je paard bijvoorbeeld 15jaar of ouder is en sinds kort langer, dikker (krulleriger) haar heeft en slecht verhaart en veel zweet dat je paard cushing heeft. Cushing komt ook al wel bij jongere paarden voor maar over het algemeen zijn de paarden al iets ouder.
Er is op dit moment een cushing topic actief. En voor cushing paarden is magnesium goed om te geven omdat het bijdraagt aan het verbeteren van een aantal zaken.
Bij ons paard begon het ook met de noodzaak om evt meerdere keren te gaan scheren of om hem als een wollig beertje te laten rondlopen waarbij hij zich helemaal rot zweette, bij cushing is de hormoonhuishouding behoorlijk van slag en de thermostaat werkt ook belabberd waardoor ze het heel warm kunnen hebben maar ook bij tijd en wijle weer onverwacht koud.
Laatst bijgewerkt door fargo op 14-03-08 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:41

Zit je paard helemaal fijn in zn vel dat ie zoveel zweet (en nee, dan bedoel ik niet wel of geen wintervacht, maar de 'conditie' van binnenuit Knipoog)
Mijn paard zweette ook vaak behoorlijk en verzuurde relatief snel. We hebben aantal keer bloed laten prikken enz waar niet direct wat uit kwam. Maar hij heeft een stofwisselingskuur voor lever en nieren gehad en is nu fijner in zn spieren, maar zweet ook een stuk minder.
Hoeft voor de jouwe niet zo te zijn hoor, sommige mensen zweten ook gewoon meer dan anderen.

Probeer eens aan de hand in de buitenlucht uit te stappen onder een dunne zweetdeken? (cooler of fleece oid). Dan kan hij even uitzweten zonder kou te vatten, maar blijft koeler dan onder een dikkere deken, en door te stappen koelen spieren toch niet te snel af..

Met bepaalde stoffen bijvoeren zou ik voorzichtig zijn. Als je dat wil, laat dan bloed onderzoeken, daarin kunnen ze zien of er bepaalde tekorten zijn en die specifiek aanvullen! Dat is beter dan zomaar wat proberen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:46

Overmatig zweten kan ook door pijn en/of stress komen.
Van pijn kun je nl flink gaan zweten.

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 11:33

Bedankt voor de tips! Hier kan ik verder mee!
Mijn paard is 5 en zweet zoveel sinds ik hem heb...

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:39

Mijn paard zweet ook veel na het rijden. Vooral omdat ze een lange vacht heeft en mss nog wat mindere conditie heeft nu, maar in de zomer en vroeger zweette ze ook al zo. Ik zie dat ze niet te overmatig ,maar wel regelmatig wordt getraind (conditie) en stap haar genoeg uit. Wel een dekentje op als het koud is of tocht.En dat ze genoeg water heeft en een zoutliksteen. Door het zweten verliest ze ook veel zout en vocht. Maar ze is het gewoon om met die dikke haren buiten te staan en in de modder te rollen. Echt overmatig plassen of drinken doet ze niet, maar ze kan na een inspanning wel veel gaan drinken.
In de zomer zweet ze ook veel, ze is wel een paardje met wat 'bloed' ,dus ik denk dat ze zich met wat (in)spanning altijd wat nerveus maakt,ookal merk je het niet echt.
Ik geef voer met genoeg magnesium en vit.E voor de spieren en die magnesium dus ook een beetje voor tegen de stress. (stress is een magnesiumvreter).
In de training mss ook regelmatig eens het paard laten ontspannen door te stappen en de hals wat naar beneden te laten uitstrekken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:25

unamie schreef:
Overmatig zweten kan ook door pijn en/of stress komen.
Van pijn kun je nl flink gaan zweten.

Hier heb ik ook ervaring mee met mijn paard. Hij begon plots tijdens de arbeid na 10-15 heel erg te zweten en kwam nauwelijks meer op adem. Doodmoe tijdens het rijden en enorm snel verzuren. Naast tekorten in zijn rantsoen, bleek hij ook een flink probleem in de rug te hebben.
Hij krijgt nu naast zijn gewone voer 1 eetlepel trias-omega en 1 maatschep multivit sport (beiden van de groene os) bijgevoerd. Eenmaal op de suplementen is het zweten gestopt. De rest wordt nu onder behandeling van fysio/ osteophaat aangepakt en hij maakt flinke progressie. Zo zweten heeft hij niet meer gedaan.