Magnesium

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

omaas

Re: Magnesium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:13

Mijn mening is dat het beter zou zijn je af te vragen waarom jouw paard zo gestrest is.
Veel problemen zij vaak te herleiden naar voer.
Het kan zijn dat jouw paard te veel koolhydraten binnen krijgt. Hiermee bedoel ik dus ook fructaan, zetmeel, melasse, enz..
Energie uit koolhydraten is explosieve energie, dit integenstelling tot energie uit vet (langdurige energie). (lees het topic hierover en eindje terug).
Bij mensen is kan ook een magnesium te kort voorkomen.
Hier een citaat:
Koolhydratenrijk dieet kan magnesiumtekort veroorzaken
Studies [Barbagallo, Renick 1994] tonen aan dat hoge bloedsuikerwaarden er voor zorgen dat verschillende mineralen het lichaam uit gespoeld worden. Het betreft hier vooral het zeer essentiele mineraal magnesium. Calcium, de antagonist van magnesium blijft echter wel in het lichaam. Na jaren een koolhydratenrijk dieet te eten (zoals iedereen in de Westerse wereld eet), waar bovendien ook nog weinig magnesium in aanwezig is, ontstaat er dus onvermijdelijk een magnesium tekort in het bloed en iets later ook in de cellen: Een intracellulair magnesiumtekort.
Dit verklaart voor mij ook de spierverzuring die het gevolg is. (verbranding van suikers!)

Magnesiumsuppletie is denk ik wel goed voor paarden met een afwijking in de stofwisseling, zoals insulineresistentie of EPSM.
Bij koeien komt het voor:

Magnesium en Calcium tekort (kopziekte en kalfziekte) kunnen ook veroorzaakt worden door overmatige kaliumbemesting (drijfmest). Vooral bij voorjaarsgras. Wordt soms vastgesteld bij voeding van deze grassilage in de winter.

Mijn advies: zoek de oorzaak en ga niet de symptomen bestrijden!
(het bespaart je geld en nog meer ellende)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 17:41

mysa schreef:
geerke schreef:
in zemelen zit erg veel magnesium...

Maar in zemelen zit ook veel zetmeel. Dus miss. wel zinvol voor gestresst e.d. maar niet voor paarden die insulineresistent zouden kunnen zijn/worden.

Vraagje: waarom mag magnesium niet gegeven worden bij verminderde nierfunctie? Als ik hoor dat heel veel paarden een tekort hebben, dan zou het toch niet schadelijk moeten zijn om dat tekort aan te vullen. Of wordt het in hoge dosis gegeven? Dan kan ik me voorstellen dat het niet goed is voor een verstoorde nierfunctie. Maar simpel datgene aanvullen dat ze blijkbaar tekort komen in de normale voeding?

hier zeggen ze wat anders over veel zetmeel
http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 19:15

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 20:31

Watts had ik ook gelezen, die heeft er nogal een studie van gemaakt, en dan vind ik in dat rijtje zemelen 30% best veel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 21:20

wie moet ik nu geloven?

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:49

Mij natuurlijk Knipoog
Of gewoon op safe spelen en i.p.v. zemelen een andere bron van magnesium geven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:52

ik heb niet veel anders wat ik hem kan voeren,hij krijgt nu zemelen(250 gram per keer)en suikerbietenpulp,olie en vitamines,verder gaat alles mis,en hier in frankrijk hebben we niet al die speciale laminitis voer.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:35

Dat is balen. Weet je zeker dat het niet verkrijgbaar is, is er geen enkele importeur? Kun je het misschien in flinke hoeveelheid op laten sturen vanuit nl? Maar verder krijgt hij dus gewoon hooi te eten? Dat zou dan in principe wel voldoende zijn, mits je aan het hooidieet nog wat vitamines toevoegt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:48

ja,hij krijgt iedere dag vitamines,van ravene,vrij duur,er zitten ook een paar kruidjes in,en verder vitamines en mineralen in hoge concentratie,hij ziet er verder prachtig uit.....het is wat voer bertreft hier een beetje achtergebleven gebied,je kunt hier ook geen biks kopen met minder dan 14% eiwit,maar het is al beter dan 10 jaar geleden.....

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:06

Pavo heeft een muesli ontwikkeld met een hoger gehalte magnesium/calcium t.o.v andere krachtvoeders ...
Dit is wel een sportmuesli ...
www.pavo.net

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:48

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 14:51

dat ken ik nog van vroeger, in engeland gebruikte we dat als het paard op rust stond,een eetlepel door de mash(zemelen)heen,volgens mij is dat gewoon natrium...zout dus.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:32

runningkawa schreef:
Kennen jullie Epsom Salt?
Hiermee adverteert jordenshippo als zijnde magnesium.
Is dat werkelijk hetzelfde?
http://www.jordenshippo.com/estore/cont ... 4&taal_ID=

Epsom salt is hetzelfde ,dacht ik, als Engels zout. Dit wordt gebruikt door dierenartsen (aangevuld met water) mbv een maagsonde, om verstoppingen op te lossen bij paarden. Dit omdat het een enorme capaciteit heeft om water te onttrekken!!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:49

Ik voer mijn paard elke 6 weken, dan 3 weken lang Magnesium chelaat van Paard Natuurlijk. Zij is Insuline resistent en is lange tijd hoefbevangen geweest. Met elke keer een kuur magnesium gaat het erg goed. Ook heeft zij enorme gespannen spieren en met magnesium id ook daar duidelijk een verbetering.

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 18:47

runningkawa schreef:
Kennen jullie Epsom Salt?
Hiermee adverteert jordenshippo als zijnde magnesium.
Is dat werkelijk hetzelfde?
http://www.jordenshippo.com/estore/cont ... 4&taal_ID=

Er wordt op de site echt gesuggereerd dat het een bepaalde form van magnesium is. Ben er inmiddels al achter dat dat in vele verschillende vormen te verkrijgen is.
Wel vind ik het in verhouding met andere merken erg goedkoop. Hierdoor ga ik wel twijfelen aan de echtheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:55

Ik vind het idd ook maar vaag.
Had ook al gegoogeld en kom dan idd ook wel weer bij een vorm van magnesium uit.
Maar dat salt staat me dan weer niet aan.
Vandaar idd de vraag hier.

Nu weet ik wel dat er een verschil sit in sulfaat en chelaat.
Bij deze kom je bij sulfaat uit, de minder goed opneembare vorm.
Maar bij de paardendrogist bieden ze ook magnesium sulfaat aan.
Soms maakt de naam het ook weer duur...hier ook?
Of toch wat anders dan goede magenesium?

Ik weet ook dat koeienboeren magnesium voeren en ik kan me niet voorstellen dat die de hoofdprijs betalen. Maar als het niet werkt het ook niet geven.
Ik ga binnenkort eens bij een agri groothandel vragen Lachen

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:20

Je hebt ook nog de vorm van citraat en fosfaat, dat betekend in ieder geval al 4 varianten. Maar het zullen er nog wel meer zijn.

Maar idd je zal ook hierbij uiteraard weer veel betalen voor het merk. Vandaar dat ik ook dit topic was begonnen met de vraag wie er ervaring had met de verschillende merken en dus ook de vormen.
Tot nu toe alleen nog maar 1 persoon met een goede ervaring met magnesiumfosfaat. Voor het doel waar ik het voor wil gebruiken

Als jij bij agri bent geweest en je weet wat, zou je dat kan even kunnen laten weten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 22:26

dat spul wat we vroeger op ons handen moesten doen tijdens gym,voordat je de ringen inging is toch ook magnesium?

bacardi2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 22:28

@geerke, yep dat is ook magnesium. Maar ga er wel van uit dat, dat een andere vorm is. Zou dat zo namelijk niet zomaar aan mijn paard geven.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 23:05

de beste verhouding is 1: 4, calcium:magnesium dan wordt de magnesium het beste opgenomen. 25 % van de sportpaarden heeft een tekort aan magnesium ( uit de ids een aantal weken terug, maar helaas al in de papierbak ergens)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:31

Magnesium Chelaat wordt het beste opgenomen door het paard. Alle andere Magnesium soorten worden vrijwel geheel weer afgebroken met de Urine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:47

Dat zegt men idd wel
Nu weet ik niet of het door het andere verteringsyteem komt van een koe, maar voor kopziekte voert mend aar magnesium sulfaat. De slechtsopneembaare vorm, die toch werkt Lachen

Ik ben overigens bij 1 agri winkel geweest, maar die had het niet puur.
Wel 1 van marstal voor paarden. De Piano heet dat, maar daar zit bijv ook vit. E in.

Overigens de paardendrogist heeft ook een sulfaat vorm

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:12

Ik denk dat je een koe en een paard niet kunt vergelijken. Die hebben inderdaad een geheel ander spijsverteringsstelsel. Moet ook zeggen dat ik van koeien weinig weet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 11:16

Wilawander schreef:
Magnesium Chelaat wordt het beste opgenomen door het paard. Alle andere Magnesium soorten worden vrijwel geheel weer afgebroken met de Urine.

dat is meestal het probleem van alle supplementen die je in hoge concentraties geeft...(behalve A,die word opgeslagen in de lever..) alles wat een paard teveel binnen krijgt eindigt op de grond tussen het stro...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 13:37

Wilawander schreef:
Ik denk dat je een koe en een paard niet kunt vergelijken. Die hebben inderdaad een geheel ander spijsverteringsstelsel. Moet ook zeggen dat ik van koeien weinig weet.

Waarschijnlijk wordt het magnesiumsulfaat dan al afgebroken door de pensbacterien, zodat de koe het later op kan nemen in de dunne darm. Bij paarden vindt afbraak door bacterien pas in de dikke en blinde darm plaats, waardoor het magnesium niet meer opgenomen kan worden. Dan schiet je er dus niks mee op. Daarom zal je voor koeien wel magnesiumsulfaat kunnen gebruiken, terwijl je voor paarden een goed opneembare vorm nodig hebt.

Ik heb ook een tijdje magnesium gevoerd aan mijn pony, tegen insulineresistentie, en dat heeft goed gewerkt. Hij is sinds dien een stuk losser in zijn lijf.