Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
elibeest schreef:Hoi,
Ik realiseer me dat dit al een heel oud topic is, maar toch ben ik benieuwd of er mensen zijn met nieuwe/recente ervaringen met soortgelijke paarden.
ik heb namelijk sterk het vermoeden dat mijn 4 jarige ze niet allemaal op een rijtje heeft in haar bovenkamer.
Zijn er mensen bekend met manieren van testen o.i.d. voor dit soort dieren? Trailer rit is met dit paard trouwens absoluut geen optie, dus in de kliniek binnenstebuiten laten keren is geen optie (of het moet na dood zijn)
chaaya schreef:ik weet wel dat we bij de miniatuurpaarden het dwerg syndroom hebben dus waarom het down syndroom bij een groot paard dan niet?
bij het dwergsyndroom licht het aan het gen mensen die een hengst met daarin het dwergsyndroom hebben dat hoeft daar nog niet zo uit te zien en de merrie heeft dat zo het zelfd dragen van dwergsyndroom maar niet te zien en die krijgen een veulen dan heb je een dwergveulen die er niet zo goed uitziet en ook anders doet in de kudden.
Wij hebben dit zelf nog niet meegemaakt ik geloof dat het straks verplicht gaat worden om je hengst daarop te laten keuren
Ania schreef:chaaya schreef:ik weet wel dat we bij de miniatuurpaarden het dwerg syndroom hebben dus waarom het down syndroom bij een groot paard dan niet?
bij het dwergsyndroom licht het aan het gen mensen die een hengst met daarin het dwergsyndroom hebben dat hoeft daar nog niet zo uit te zien en de merrie heeft dat zo het zelfd dragen van dwergsyndroom maar niet te zien en die krijgen een veulen dan heb je een dwergveulen die er niet zo goed uitziet en ook anders doet in de kudden.
Wij hebben dit zelf nog niet meegemaakt ik geloof dat het straks verplicht gaat worden om je hengst daarop te laten keuren
Leuk dat dit topic weer leeft, ik moest er laatst weer aan denken.
Een down en een dwerg syndroom zijn toch 2 totaal verschillende dingen?
elibeest schreef:Mijn merrie heeft ook een wat typisch hoofd (wat lang, niet heel groot oog, en een beetje scheef)
Blijft wat achter in de ontwikkeling, heel zacht dun en glad haar, slechte coordinatie, soms het idee dat ze over haar eigen benen struikelde..
Ze wordt dit jaar 5 maar ziet eruit alsof ze nog 3 moest worden.
Wordt boos als ze geen aandacht krijgt, en we zijn van heel ver gekomen, maar laatste jaar zit er geen vooruitgang meer in, wat ze nu kan, lijkt het maximaal haalbare te zijn voor haar.
En dan heb ik het over simpele dingen, als voetjes geven, vast staan etc.
Verkeersmak is ze na 3 jaar nog steeds niet, ja 1 auto gaat, maar moet niet van achteren komen, en er moeten er zeker al geen 3 tegelijk komen.
Als er ineens een aantal mensen voor haar box verschijnen die ze niet kent is ze het ook al helemaal kwijt, gaat ze helemaal hyperen.
We hebben haar laten testen op CA, maar daar was ze negatief op.
ook wel zielig..
Hij kan namelijk zomaar uit het niks heel boos op je worden. Hij kan zeer opdringerig zijn en als hij niet de aandacht krijgt die hij wil gewoon boos worden. Hij is een kluns, valt vaak (heeft zijn poot al gebroken, met blijvende schade en artrose), heeft vaker lichamelijke problemen terwijl hij nog maar anderhalf is. Heb vaak gedacht dat hij niet goed ziet of hoort. Kan totaal in zichzelf gekeerd zijn, maar ook uitzinnig van vreugde zijn.Sababber schreef:het kan iig bij tijgers.. Ik moest echt heel hard lachen..maar heb ook medelijden met het dier..
http://www.youtube.com/watch?v=bxUYEtBf2Mg
Amaris schreef:Ik heb daar laatst eens onderzoek naar gedaan omdat ergens stond dat een kat het down syndroom had.
Blijkbaar is de afwijking die zorgt voor het down syndroom bij alle diersoorten onherroepelijk dodelijk, alleen bij mensen overleeft er een percentage.
Er zijn wereldwijd maar een paar dieren officieel met diagnose down gesteld.
Mensen die dus roepen 'mijn dier heeft down' zitten er dus vrijwel altijd naast.
http://biotechnischevereniging.nl/f/edi ... n_voor.pdf
Myhorsegirl, zo simpel werkt het dus niet. Dieren zijn geen mensen en zitten genetisch totaal anders in elkaar. Genetische afwijkingen werken dus ook heel anders.
livia123 schreef:Interessant topic. Amaris de tijger uit het filmpje hierboven kan dus eigenlijk geen down hebben?
Citaat:Bij de mens en de meeste diersoorten is het hebben van erfelijk, autosomaal materiaal in
drievoud (autosomale trisomie) vaak letaal; d.w.z. de embryo’s worden geresorbeerd, het
jong/baby wordt dood geboren of sterft vrij snel na de geboorte. Wat dat betreft is het
syndroom van Down echt een uitzondering. Mensen met het syndroom van Down worden
meestal minder oud, maar hebben nog een redelijke levensverwachting. Bij levende,
volwassen dieren worden slechts zelden trisomieën van de autosomen aangetroffen; andere chromosoomafwijkingen overigens wel (zie hiervoor de website: http://www.angis.org.au/Databases/BIRX/ocoa/ of Nicholas, 2003)