*(Wil) Voorijzers met zijlippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:29

napoleon"]
[quote="fabienne schreef:
Het hoefmechanisme van de voorvoet is anders, dat wordt al gauw wat meer belemmerd door twee lippen, maar soms is het nodig. Lijkt me niet dat het goed is om permanent twee lippen voor te hebben.

Tja, ben het gedeeltelijk met je eens. Mijn paard moet namelijk met zijn voorbenen op een achterijzer met dubbele lip staan. Mijn paardje heeft namelijk artrose en door achterijzers te gebruiken kan hij beter en makkelijker zijn voeten afrollen zodat het minder belastend is voor zijn artrose. Hij heeft ze dus ook permanent nodig, totdat iemand misschien iets nieuws uitvindt wat nog beter werkt voor artrose.
[/quote]

Als je smid voldoende opzet (= dat de voorzijde wat omhoog loopt) aan het ijzer smeedt moet dat ook zeker voldoende zijn om de afwikkeling van de voet te bevorderen!!!!!!
Net als bij goede loopschoenen: het ijzer moet voor een beetje rond omhoog lopen zodat het paard over de toon kan 'rollen'.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 18:42

fabienne"]
[quote="napoleon"][quote="fabienne schreef:
Het hoefmechanisme van de voorvoet is anders, dat wordt al gauw wat meer belemmerd door twee lippen, maar soms is het nodig. Lijkt me niet dat het goed is om permanent twee lippen voor te hebben.

Tja, ben het gedeeltelijk met je eens. Mijn paard moet namelijk met zijn voorbenen op een achterijzer met dubbele lip staan. Mijn paardje heeft namelijk artrose en door achterijzers te gebruiken kan hij beter en makkelijker zijn voeten afrollen zodat het minder belastend is voor zijn artrose. Hij heeft ze dus ook permanent nodig, totdat iemand misschien iets nieuws uitvindt wat nog beter werkt voor artrose.
[/quote]

Als je smid voldoende opzet (= dat de voorzijde wat omhoog loopt) aan het ijzer smeedt moet dat ook zeker voldoende zijn om de afwikkeling van de voet te bevorderen!!!!!!
Net als bij goede loopschoenen: het ijzer moet voor een beetje rond omhoog lopen zodat het paard over de toon kan 'rollen'.
[/quote]

Tja sorry hoor, maar volgens mij weten mijn baas en de smid samen heus wel op wat voor beslag m'n paard moet staan. Alleen wat meer opzet aan een voorijzer was gewoon niet genoeg voor die van mij, vandaar een dubbele lip. Hij heeft overigens nog nooit zo goed gelopen Knipoog

hoofcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:14

Laat je eens goed informeren over de dubbele lippen op het voorijzer,
er zijn grote problemen omtrend dit beslag.
Een goede site www.hoofcare.nl geeft antwoord over dit nieuwe fenomeen.
Iedereen die de anatomie van de ondervoet begrijpt weet dat men het hoefmechanisme niet kan en mag belemmmeren.
vele verhalen van "het betere lopen" en "het beter over de schouder lopen"gaan absoluut niet op. kijk maar eens op deze site. om een goede afwikkeling te krijgen van de voet mag men deze niet belemmeren.
groetjes peg

Wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:18

Tot mijn grote vreugde moet ik konstateren dat er veeeel belangstelling is voor hoefbeslag en speciaal als er 2 lippen aan zitten,

! , 2, of zelfs 3 lippen aan een hoefijzer is mogelijk nodig, wanneer er zich een bepaald hoefprobleem voordoet.

Het allerbeste hoefbeslag is nog altijd een noodzakelijk kwaad.

Als je bovenstaande uitspraken met elkaar vergelijkt, denk je natuurlijk direkt aan tegenstrijdigheid. Beste Bokkers, het is voor niemand mogelijk om over het internet bij een paard een soort hoefijzer aan te raden.

Als ik zelf een enkele keer een hoefijzer met 2 lippen voor een voorvoet gebruik is dat omdat er een zeer nadrukkelijke reden is om meer dan 1 lip te gebruiken.

Een goed hoefbeslag ondersteund zoveel mogelijk delen van de voet die normaal met de grond in aanraking komen. Dit benaderd de natural balance methode. Als een paard gewoon gezond is en hoefbeslag nodig heeft, dan kunnen verweg de meeste smeden dit paard goed vooruit helpen. Het meestvoorkomend hoefbeslag in nederland heeft bij het voorijzer 1 lip en achter 2. Wanneer een paard na het beslaan niet meer zo goed loopt als voorheen, is het zaak dit met de hoefsmid te bespreken.
Ik zelf wil altijd graag de gebruiker van het paard spreken om een optimaal hoefbeslag te kunnen maken. En als er een reden is geweest om de dierenarts te raadplegen, dan wil ik ook graag diens bevindingen horen. En eventueel met de da in overleg of we niet door ander werk van mij verbetering kunnen verkrijgen. Denk zelf eerst een goed na of je paard wel beslagen moet zijn en zoek dan een vakbekwame hoefsmid.

In principe zal ik niet snel een voorijzer met 2 lippen aanraden.

sterkte met hoefbeslag in het nieuwe jaar, Wil (Bokt Hoefsmid)