Bit oorzaak van dorsal displ. of soft palate

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Bit oorzaak van dorsal displ. of soft palate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:58

ff on topic: ik vind die brief waar je naar refereert een beetje kort door de bocht. De enige bronnen zijn z'n eigen eerdere onderzoeken! Daar zet ik al gelijk vraagtekens bij, maakt het geheel niet echt betrouwbaar. Ook vind ik de laatste conclusie niet terecht, dit is echt niet voldoende bewezen met de informatie die hij aandraagt. Ik vind het echter zeker de moeite waard dat er meer onderzoek word gedaan naar de nadelen van een bit! Maar dit vind ik niet geloofwaardig genoeg. (rijd zelf wel liefst bitloos btw)
En is het fysiologische mechanisme niet wat anders dan echt een dorsale verplaatsing? Bij dit laatste is het palatum volgens mij namelijk continu verplaatst en niet alleen tijdens het slikproces... dacht ik tenminste.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:05

Arabesk schreef:
geen onwaarheden, het staat letterlijk zo op die site, dat kan je mij moeilijk aanrekenen he

Tja, dan kan ik ook wel wat gaan opzoeken op het internet en dan gaan plaatsen. Vind je wel leuk he arabesk om de bokkers die wel een bit gebruiken hier weer te laten bokken....
Sorry, maar als ik alles moest geloven wat er op internet en hier geplaatst wordt dan zou ik knettergek worden van alle verschillende opvattingen...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:08

[quote="KiWiKo"]Ik zie in dravers ook weinig kenmerkends voor een ras Lachen

[Quote]

Dat hoeft ook niet, ze worden niet gefokt op uiterlijk, maar op prestatie en daarom kan je een draver ook niet in een hokje proppen qua uiterlijk.

Je hebt de harddraver en dan zijn er verschillende stromingen:
- amerikaanse hardraver
- Franse hardraver
- Orlov draver hoort er ook bij, maar wordt niet gebruikt voor de Nederlandse hardraverfokkerij... ik weet niet eens of dat nog zou mogen.

De nederlandse draver bestaat ook nog, maar is vaak gemengd met amerikaans en frans en verder eheft ieder land wel zijn eigen originele lijnen uit dat land, maar is er veel gemengd. De Fransen en amerikanen in eigen land zijn daarentegen nog vrij zuiver (niet helemaal natuurlijk), maar ja die worden dan natuurlijk gefokt door amerikanen en fransen en beiden groepen vinden wat uit eigen land komt natuurlijk het beste Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:12

Zammie schreef:
Arabesk schreef:
geen onwaarheden, het staat letterlijk zo op die site, dat kan je mij moeilijk aanrekenen he

Tja, dan kan ik ook wel wat gaan opzoeken op het internet en dan gaan plaatsen. Vind je wel leuk he arabesk om de bokkers die wel een bit gebruiken hier weer te laten bokken....
Sorry, maar als ik alles moest geloven wat er op internet en hier geplaatst wordt dan zou ik knettergek worden van alle verschillende opvattingen...

Precies mijn gedachte

Als er te schoppen valt tegen een bit, wordt er wat gezocht om te schoppen...
Wel vaak héél ver weg gezocht met artikelen zonder enige waarde en alleen maar zéér eenzijdig belicht door tegenhangers van een bit.

Het wordt ondertussen wel zwaar ergerlijk eigenlijk naar mijn idee
En ik denk dat TS zo alleen maar verder van haar doel komt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:25

KiWiKo schreef:
dravers zijn een allemans ras........... is geen specifiek stamboek

Helemaal off topic, maar de Harddraver of Standardbred is wel degelijk een ras, waarvan het stamboek verder terug gaat dan dat van bijvoorbeeld het KWPN. Het Nederlandse draverstamboek is opgericht begin 1900, het Amerikaanse bestond al langer.

En keuringen kent dit stamboek inderdaad niet omdat het een prestatiefokkerij is, maar een veulen kan slechts in dit stamboek worden opgenomen als zowel vader als moeder in dat stamboek staan.

Dorsal displacement is een veel voorkomende kwaal bij dravers en in mindere mate bij Engelse volbloeden, en wordt gezien als erfelijk.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:35

KiWiKo schreef:
uit welke rassen bestaat de draver uit dan???

Haha! De draver IS een ras. Weliswaar met verschillende stromingen, zoals je bijv. bij arabieren ook Egyptische, Poolse en Spaanse arabieren hebt.
Ooit, lang geleden, is het draversras ontstaan uit andere rassen (Engels volbloed, Norfolk Trotter, zelfs wat Fries bloed), net zoals alle andere rassen op Engels en Arabisch volbloed na. Maar zoals prompertje en Mackie zeggen, het stamboek is al héél lang gesloten. Lachen Je mag dan ook alleen met een 100% draver op de drafbaan verschijnen voor de reguliere koersen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:18

runningkawa schreef:
Precies mijn gedachte

Wel vaak héél ver weg gezocht met artikelen zonder enige waarde en alleen maar zéér eenzijdig belicht door tegenhangers van een bit.

Ik nodig je uit om een artikel aan te halen dat het tegendeel beweert. Ja

En dat niet alles in je straatje past wat ik plaats hier op bokt, staat denk ik verder buiten de discussie en dat je je er aan ergert al helemaal.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:26

Maar vind jezelf ook niet arabesk dat jij alles van 1 kant ziet en dat is jouw kant? Ik hen helemaal geen behoefte om zo op het internet te gaan struinen om weer een artikel van weet ik wat tegen te komen om weer te kunnen plaatsen en dan vanachter m'n schermpie er lachend naar zitten te kijken om te zien hoe of die bokkers die er niets mee hebben, weer tegen elkaar (met de NH-ers) te laten b*kvechten. je doet dit met regelmaat en doet verder niets meer met je topics. Wat wil je hier nu mee bereiken? Ik las in het begin nog weleens een NH topic, maar zie dat er zo eenzijdig naar paarden wordt gekeken.... Ga dan eens weer wat nuttigs zetten in oude topics die je geopend hebt, zodat mensen daar met je kunnen discusseren, maar daar heb je blijkbaar geen zin in. Wel iedere keer afdoen op mensen die het niet met je eens zijn....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:29

Als je er geen interesse in hebt zijn er nog genoeg andere topics op bokt waar jij je wél kunt vermaken.

Dat ik zo nu en dan wegblijf uit een topic heeft vooral te maken met de manier van discussiëren in zo'n topic op een gegeven moment Clown. Zoals ook hier nu weer. Dus Doei!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:31

Doe je het weer... Jij zit gewoon te genieten achter je schermpie omdat je weer lekker onrust heb zitten te stoken. Kom dan maar met zo'n topic als over de hoeven die je laatst had, daar kreeg je heel veel mooie respons op en misschien kun je op deze manier ook meer uitleggen over het verschil in bekappen enz... 't is maar een tip hoor Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 22:34

over het verschil in bekappen komt wel weer een apart topic, omdat dat weer een ander onderwerp is en ook zeer uitgebreid, maak je maar niet ongerust dat komt echt nog wel een keer, maar ik moet er wel ff de tijd voor hebben snap je Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:36

tegendeel... ik ga er niet heel internet voor afstruinen....
Het is maar wat je hobby is Haha!

En het zou zeker in mijn straatje passen en zeker wat te nadenken geven als het gebasseerd is op onafhankelijk onderzoek.
Zo is het gewoon iets zonder waarde.
En dat mag...maar na topic 1001 is dat gewoon flauw... en daarmee bereik jij juist het tegenover gestelde van wat je wilt.
Ik geef eerlijk toe...ik zit er niet mee...was ook maar als tip naar jou toe Lachen

Maar ik ben al weg hoor...begrijp dat we niet gewenst zijn als het niet in jou straatje is Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:42

Maar arabesk, wat als er nu op internet staat dat alle paarden met een maagzweer de gehele dag met bit in moeten lopen, omdat ze dan speeksle aanmaken (en dit is goed bij een maagzweer) dan plaatst je dat ook? Ben trouwens blij dat je in gedacht nog wel bezig bent met een topic over de hoeven. vind dat mega interessant...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:45

Moest wel ff lachen toen ik de titel zag, eens wat medische termen op bokt Tong uitsteken

Tja, erg veel kan ik er niet over zeggen. Zo vluchtig klinkt het erg aannemelijk, maar hoeverre het wetenschappelijk verband is aangetoond..

Maar goed, ik moet toegeven, ondanks soms een eenzijdige aard, dat Arabesk toch wel de discussie los maakt. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar je leert toch een boel bij.

Dus ik zou zeggen, ga vooral door Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:34

Ik heb laatst een artikel gelezen wat redelijk genuanceerd over dit onderwerp sprak en voor EN nadelen van het bit besprak.....

Oef waar heb ik dat toch gelezen......

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:30

Arabesk schreef:
runningkawa schreef:
Precies mijn gedachte

Ik nodig je uit om een artikel aan te halen dat het tegendeel beweert. Ja

En dat niet alles in je straatje past wat ik plaats hier op bokt, staat denk ik verder buiten de discussie en dat je je er aan ergert al helemaal.

Waarom leg je de bewijslast nu meteen bij anderen? Als jíj iets beweert, dan is het misschien wel handig als je dat ook kunt aantonen.

Ik kan ook roepen dat het eten van drop gebroken enkels veroorzaakt als ik één persoon ken die zijn enkel brak na het eten van een dropje. Heb ik daarmee dan gelijk een verband aangetoond? Is het dan waar totdat iemand het tegendeel bewijst?

Arabesk schreef:
En als ik nu iemand citeer die het voorgaande beweert? Is het dan niet meer mijn verantwoordelijkheid om mijn bronnen te controleren? Mag ik het dan als waarheid presenteren, enkel omdat ik de tekst van iemand anders kan citeren?

Arabesk schreef:
oftewel een volkomen natuurlijke reactie op 'iets in de mond', waarbij net als met eten, de luchtpijp wordt afgesloten om verslikkingen te voorkomen, wordt ineens als 'aandoening' gezien
Misschien begrijp ik het wel helemaal verkeerd, maar ik dacht altijd dat de normale functie van de huig iets anders was dan je hier schrijft.
Volgens mij dient de huig voor het afsluiten van de neusholte tijdens het slikken, zodat daar geen voedsel in komt. De luchtpijp wordt doorgaans tijdens het slikken niet door de huig, maar door het strotteklepje afgesloten.

Het zachte gehemelte scheidt (bij normaal functioneren) de mondholte van de keelholte en het strottenhoofd. Het paard ademt dus volledig door de neus.

De reactie op "iets in de mond" zou de slikreflex moeten zijn, waarbij de mondholte niet wordt afgesloten maar de neusholte en luchtpijp wél, respectievelijk door de huig en het strotteklepje.

Het is dus niet "een volkomen natuurlijke reactie op iets in de mond" wanneer de huig de luchtpijp kan afsluiten, maar wel degelijk een aandoening.
Mogelijk kan deze ontstaan of verergeren door het gebruik van het bit, maar ik heb me er niet genoeg in verdiept om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Het aangehaalde artikel doet ook niet meer dan een mogelijk verband aangeven tussen bitgebruik en DDSP. Het is echter te onvolledig om aan te tonen dat het gevonden verband ook direct een oorzakelijk verband is, en al helemaal om met zekerheid aan te tonen dat bitgebruik dé oorzaak is van DDSP.

Het is niet slim om dit topic dan toch met zo'n "Telegraafkop" te starten wanneer je meer wilt bereiken dan sensatie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:16

Pfff Arabesk, blijf je nou met hand en tand je bit-antipathie doorvoeren.