rode wormpjes..! help!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: rode wormpjes..! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 23:51

Tieneke schreef:
Naast Equest gaat bv. Eqvalan duo ook. Die is wel (hier toch) nog duurder dan de Equest.

zelfde opmerking als Equest pramox: de bestrijding van lintworm is hier niet aan de orde.

Bovendien zou ik bij bloedworm toch kiezen voor moxydectine omdat ivermectine niet alle stadia van de bloedworm aanpakt en moxydectine wel.

Maar goed, het is dus niet meer nodig.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 00:06

Wij hebben vrijdag een wormenkuur gegeven
voor rode bloedworm
en vandaag zaten er allemaal rode wormpjes (Dood) in zijn mest!
De DA twijfelde of het dat was maar gezien de klachen (diaree, bleef wat mager, jeuk) heeft ze me een kuur voor hem gegeven...
Wat ben ik blij geweest met die kuur zeg...
Zijn hele mest zat vol rode wormen vanmorgen..
Meteen zijn stal gemest...
Wat zijn de verdere stappen die ik nu moet ondernemen?
Ik heb mijn pony sinds december
en weet niet of hij het bij mij heeft opgelopen of hoe lang die beesten er nu al inzitten...
Ik voel me echt de slechste eigenaar ooit momenteel vooral toen ik die stal stond te mesten vanmiddag... Vond zooooo erg!
In hoeverre kan ik hem nu nog laten controleren?
Heb maandag ook de uitslagen van zijn bloed testen, want ik wil hem even door de molen halen nu
Maar weet niet wat verdere stappen zijn als die wormen er al langer inzaten... Boos! Boos!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:34

misschien wat vitamines en verder regelmatig ontwormen!
Ik schrijf het altijd ergens op,zo ben ik altijd op tijd..

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 08:55

DiegoWendy schreef:
Wij hebben vrijdag een wormenkuur gegeven
voor rode bloedworm
en vandaag zaten er allemaal rode wormpjes (Dood) in zijn mest!
De DA twijfelde of het dat was maar gezien de klachen (diaree, bleef wat mager, jeuk) heeft ze me een kuur voor hem gegeven...
Wat ben ik blij geweest met die kuur zeg...
Zijn hele mest zat vol rode wormen vanmorgen..
Meteen zijn stal gemest...
Wat zijn de verdere stappen die ik nu moet ondernemen?
Ik heb mijn pony sinds december
en weet niet of hij het bij mij heeft opgelopen of hoe lang die beesten er nu al inzitten...
Ik voel me echt de slechste eigenaar ooit momenteel vooral toen ik die stal stond te mesten vanmiddag... Vond zooooo erg!
In hoeverre kan ik hem nu nog laten controleren?
Heb maandag ook de uitslagen van zijn bloed testen, want ik wil hem even door de molen halen nu
Maar weet niet wat verdere stappen zijn als die wormen er al langer inzaten... Boos! Boos!

Je hoeft jezelf echt geen slechte eigenaar te vinden hoor! Mijn paard werd altijd volgens een strak schema ontwormd. In april vorig jaar heb ik mestonderzoek laten doen en was hij helemaal schoon. Omdat hij (hengst) alleen op een landje staat (naast andere paarden) en ik zijn wei dagelijks uitmest, heb ik besloten om niet meer volgens schema te ontwormen, maar alleen op basis van wormei onderzoek. In november dus onderzoek laten doen en toen bleek hij dus, ondanks het dagelijks uitmesten van de wei, een matige bloedworm infectie te hebben. Uiteraard direct ontwormd (moxidectine) en nu ga ik binnekort weer een wormeitelling laten doen. Ik ben benieuwd.

Dus om je paard te laten controleren op wormen, kun je dus een mestmonster opsturen naar VPL Het Woud (of een ander onderzoekslaboratorium). Je krijgt dan binnen een paar dagen de uitslag van het onderzoek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:06

ja,heb ik ook een keer meegemaakt,ondanks regelmatig ontwormen toch een worminfectie,mijn vriendin had dat,we begrepen er niets van.
Misschien heeft het met het weer te maken,vochtig regenachtig weer en een graad of 10 ,dan gaan de eitjes helemaal niet dood,misschien...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:46

beantsje, ik heb het niet over lintworm, eqvalan duo bestrijdt wel degelijk bloedwormen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:58

Tieneke schreef:
beantsje, ik heb het niet over lintworm, eqvalan duo bestrijdt wel degelijk bloedwormen.

Eqvalan duo bevat twee werkzame stoffen. Ivermectine en praziquantel.
Praziquantel is een extra toevoeging en is specifiek voor lintworm.
Aangezien het hier gaat om de bloedworm, zou je dus net zo goed de standaard eqvalan kunnen nemen. Scheelt ongeveer 7 euro wat in dit geval echt niet nodig is.

Tweede punt is, dat ivermectine de bloedworm wel bestrijdt, maar niet alle stadia van de bloedworm. Als het nl. larfjes zijn, kunnen ze zich inkapselen in de darmwand. Die kunnen wel tot 3 jaar blijven zitten, afhankelijk van het aantal volwassen wormpjes in het lichaam. Zodra de volwassen wormpjes weg zijn, beginnen de ingekapselde larvjes weer uit te groeien.
Ivermectine bestrijdt wel de volwassen wormpjes, maar niet die ingekapselde larfjes. je hebt dus binnen no time weer bloedworm.
Moxidectine daarentegen doodt alle stadia, dus ook de ingekapselde larfjes.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 12:08

Ja ok, dat klopt dat het op zich niet veel toevoegt dat het de duo is, maar de gewone kan ik hier in de buurt niet eens krijgen. Dus dat was een optie vanuit mijn ervaring.
Verder raadt de da mij persoonlijk aan om regelmatig zwaar te ontwormen (met equest of eqvalan duo of ...) en beter met een duo dan een gewone, omdat de duo meer bescherming biedt tegen verschillende soorten en omdat je bij de gewone veel sneller opnieuw moet ontwormen. Uiteindelijk kom je dan op langere termijn goedkoper en beter uit. Als ik meer wormen kan bestrijden met een duurdere kuur waardoor ik mijn paard minder risico bezorg, tja, dan weet ik snel welke ik kies.