Welke slobber zet wel aan maar geeft geen extra energie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Showtime_

Re: Welke slobber zet wel aan maar geeft geen extra energie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:25

ik maak mijn eigen ' aankom slobber' Zemelen met maisvlokken, werkt erg goed! Heb dit nu gemengd met een zak gewone slobber maar als je geen extra energie wil zou ik gewoon zemelen+maisvlokken geven

stomphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 00:29

Toen onze pony na dat ze erg ziek is geweest en daardoor erg mager was geworden zijn we slobber met wat maismeel gaan voeren maar dat maismeel heb ik in overleg met de dierenarts gedaan omdat teveel ook niet goed is vertelde hij. Verder heb ik onbeperkt hooi gegeven nou mooi dat ze daar een lekker buikje van krijgen. Ik voer nu nog iedere dag slobber van Calvalor dat vind ze super lekker en ze word er niet heet van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 01:26

daantjuhhh schreef:
Nee, een mens moet dan gezond blijven eten en meerdere maaltijden tot zich nemen.

Precies. Je moet dus uitzoeken wat gezond is voor je paard.
Ze zal heus wel aankomen van veel suikers, doet een mens ook van veel chocola. Maar bevorderlijk voor de spierstofwisseling is het niet. Bovendien is het een snelle energieleverancier, dus explosieve energie. Niet zo handig met een paard dat onrustig en gespannen is.
Wat zit er nou in maïs, in doorsnee slobber, waar zijn zemelen het product van, waar is pulp van gemaakt?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:06

ik denk geen een.. Je moet een overschot energie hebben, om dat vervolgens op te kunnen slaan als Glycogeen in de spieren of in vetten. Heb je geen extra energie over, zal je paard dus ook niet die extra energie op kunnen slaan en dus ook niet aankomen.

Voor een echte dikmaker gebruik ik de standaard tarwezemelen, 2 scheppen, samen met 1 schep maismeel en 2 koppen zonnebloemolie (ca 300 ml). Daar doe ik een liter of 6 water op, zodat het een dun papje blijft. Mijn ex-verwaarloosde veulen is er nooit heet van geweest, maar wel in 3 maanden heel goed opgeknapt.

Vetten zijn overigens ook een goede energiebron, ze zijn langzamer als de suikers (zemelen en maismeel). Mocht je paard dus al heet worden van zemelen met maismeel, zou je ook kunnen overwegen de zonnebloemolie over haar standaard voer te doen, of als ze geen krachtvoer krijgt, kan het over het hooi.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 22:28

Bedankt voor al jullie tips en suggesties!

Ik geef nu naast haar standaard voer na het rijden een paar handjes Hartog slobber met 2 handjes maismeel en een scheut zonnebloemolie (daar maak ik met warm water een papje van) en dan daarbij nog een halve schep muesli.

Ze lijkt hier niet drukker/heter van te worden, dus ik dit wil ik zo even volhouden en evt. nog opbouwen naar ietsje meer...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:35

Ik weet wel dat "Masters senioren slobber" een zeer goede dikmaker is.Mijn pony kreeg er geen extra energie door.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 01:12

Teuntje111 schreef:
ik denk geen een.. Je moet een overschot energie hebben, om dat vervolgens op te kunnen slaan als Glycogeen in de spieren of in vetten. Heb je geen extra energie over, zal je paard dus ook niet die extra energie op kunnen slaan en dus ook niet aankomen.

Verward
Wat een ongelovelijke onzin Nagelbijten / Gniffelen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:06

Aimee, je weet exact te vertellen wat er allemaal niet goed is, maar kom nu dan ook eens met tips wat volgens jou wel een correcte manier is om een paard wat aan te laten zetten.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:27

Sjuimpje schreef:
Aimee, je weet exact te vertellen wat er allemaal niet goed is, maar kom nu dan ook eens met tips wat volgens jou wel een correcte manier is om een paard wat aan te laten zetten.

Nee hoor... Ik heb inmiddels een hoop gelezen, zodat ik een klein beetje weet wat in ieder geval niet goed is. Maar wat dan wèl goed is, blijft de allergrootste vraag.

Ik zou mijn paard in ieder geval absoluut niet ik dik proberen te voeren met suikers en zetmeel.
Een paard voer je dik met ruwvoer. Dan heb je ook gelijk het probleem van extra energie uit koolhydraten opgelost. Onbeperkt hooi, of als de pensionstal dat niet toelaat, ruwvoerproducten van bijvoorbeeld Hartog. Het krachtvoer is er dan voor om te zorgen dat het paard alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:48

Helemaal mee eens maar het paard waar ik moeite voor moet doen om hem op gewicht te houden krijgt al onbeperkt hoogwaardig ruwvoer.
Ruwvoerproducten van Hartog eet hij alleen als het verwerkt zit in een slobber, gewoon droog haalt hij zijn neus er voor op.

Zo simpel is het helaas niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 10:55

Nee, dat is een lastig probleem.
Ik heb een paard waarvoor ik moeite moet doen om hem op gewicht te houden die gelukkig alles eet wat ik hem voorschotel Clown Hij doet een moord voor bijv. lucerne van Hartog Haha!
Mijn "probleem" is nu dat ik hem wat meer energie wil toevoeren zonder dat uit suikers en zetmeel te moeten halen Nagelbijten / Gniffelen

Heb je er al eens een bloedonderzoekje tegenaan gegooid?

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:01

Als je veel luzerne voert moet je wel de Ca/P verhouding goed in de gaten houden Ja

Bloedonderzoek heb ik overwogen omdat hij ook snel einschuss oploopt, dat heb ik echter nog even laten varen.
Zijn buurman die uit hetzelfde lijntje komt heeft ook moeite om op gewicht te blijven, zijn kwetsbaarheid denk ik niet met de reguliere geneeskunde op te kunnen lossen. Deels omdat het een Ferro is ( Clown ) en ook omdat de kosten van bijv. een Holistisch da behoorlijk kunnen oplopen en de eigenaar hier niet aan zal bijdragen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:08

De mijne heeft ook Ferro-bloed. Wat heeft dat te maken met kwetsbaarheid?
Met een bloedonderzoek kun je achterhalen of er misschien iets is waardoor het voer niet voldoende is, of waardoor het niet goed genoeg opgenomen kan worden.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:11

Ferro's gaan helaas snel stuk.

Ik weet dat je met een bloedonderzoek dat zou kunnen achterhalen, alleen is er geen aanleiding om aan te nemen dat het daar aan ligt. Het lijkt eerder dat hij een snelle stofwisseling heeft en dat dat genetisch bepaald is.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:11

Lucerne van Hartog is in melasse gedrenkt, dan kan je beter de lucerne van de boerenbond / welkoop nemen, die is in olie gedrenkt. Anders zit je nog veel suikers te voeren als je dat zoveel mogelijk wil vermijden Nagelbijten / Gniffelen

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:14

Mijn vosje heb ik toen ze te mager werd slobber mash van Havens gegeven met ontsloten maisvlokken erdoor.
Ze werd niet gereden op dat moment en werd er ook niet heter van. Met 3 weken zag ik al een flinke verbetering
aan haar Lachen Nu gaat het weer super met haar, ze wordt ook weer gereden en krijgt nu nog steeds slobber mash maar
nu met granen omdat ze nu wel veel energie kan gebruiken Knipoog

Succes met jouw paardje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:17

Mais is inderdaad vaak een 'dikmaker' ik zelf haal het soms gewoon 'koeienmais' bij de boer (buurman Haha! ) Ik weet niet hoeveel anders (het werkt) dat is dan maismeel.

Maar mag ik ook vragen wat zonnebloemolie dan helpt bij de rui? gaat dat sneller dan?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:18

Sjuimpje schreef:
Ferro's gaan helaas snel stuk.

Ik weet dat je met een bloedonderzoek dat zou kunnen achterhalen, alleen is er geen aanleiding om aan te nemen dat het daar aan ligt. Het lijkt eerder dat hij een snelle stofwisseling heeft en dat dat genetisch bepaald is.

Dat zullen we nog wel eens zien dan. Ik ken maar één stukke Ferro en dat had ieder ander paard zo kunnen overkomen.

Dat jou paard moeilijk op gewicht te houden is, ondanks onbeperkt ruwvoer, lijkt me genoeg aanleiding om te denken dat bijvoorbeeld een bepaalde voedingsstof niet goed opgenomen kan worden. Als je dat weet, kun je gericht gaan voeren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:24

Ik wil hier geen discussie over Ferro's starten, dan zouden we een nieuw topic moeten openen maar het feit dat er van Ferro heel goede paarden zijn terwijl er relatief heel weinig in de echte topsport lopen zegt imo al genoeg.

Koeienmais, bedoel je snijmais?
Dat heeft niet mijn voorkeur, dat spul is er voor herkauwers met 4 magen, imo is dat totaal ongeschikt voor paarden.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:30

Aimee, hoeft niet perse, kan ook kwestie zijn van de kwaliteit van het ruwvoer welke voedingsstoffen er in welke mate aanwezig zijn. Kan je wel mooi gaan uitzoeken wat je paard niet kan opnemen, maar zou ik eerst monster nemen van het ruwvoer of de voedingsstoffen uberhaupt aanwezig zijn in het ruwvoer!

Maar even vraagje, waarom voer je Hartog Luzerne als je bewust weinig tot geen suikers wil voeren? Dan kan je toch veel beter de variant gedrenkt in olie pakken ipv melasse?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 11:44

Aimee schreef:
Teuntje111 schreef:

Verward

is geen onzin. waarom denk je dat bewegen helpt bij afvallen? omdat je energie uit je vet haalt. omgekeerd geeft energie in voeding dus vet in je lichaam...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 12:56

Sjuimpje schreef:
Helemaal mee eens maar het paard waar ik moeite voor moet doen om hem op gewicht te houden krijgt al onbeperkt hoogwaardig ruwvoer.
Ruwvoerproducten van Hartog eet hij alleen als het verwerkt zit in een slobber, gewoon droog haalt hij zijn neus er voor op.

Zo simpel is het helaas niet.

Ik loop ook een beetje tegen het ruwvoer probleem aan...
Ze krijgt nu al veel meer dan ze kreeg, maar ze eet het gewoon niet op... Clown
Ze loopt het door haar hele box heen en vervolgens hoeft ze het helemaal niet meer...

Ik probeer nu dus iets te geven wat ze wel vlot opeet en waar ze ook van voller van wordt, zonder dat ze er weer zoveel energie teveel van krijgt dat haar spanning en drukte weer een te groot probleem gaan vormen in het werk, en dat valt nog niet helemaal mee...

Als ik het mengsel maak wat ik hierboven aangaf (slobber, muesli, beetje maismeel en olie) is het zo op, en heeft ze dat in ieder geval binnen!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:23

Aimee schreef:
Teuntje111 schreef:

Verward

Als jij dat onzin vindt, waarom denk je dan dat je aankomt als je teveel marsen eet? En elke dag 2 kilo patat? Of teveel aardappelen en pasta? Juist, omdat je teveel energie in de vorm van zetmeel en suikers tot je neemt. En waarom val je af als je gaat sonjabakkeren? Omdat je veel te weinig energie tot je neemt, waardoor je lichaam de reserves aan moet gaan spreken.

Het menselijk lichaam, en ook het lichaam van een paard is ingesteld op energie niet te laten verdwijnen tijdens schaarste van voeding. Overtollige energie uit voer wordt hierdoor heel nuttig opgeslagen en zal nooit en te nimmer bij gezondheid en welzijn het lichaam uitgaan. Helaas zijn wij en paarden (en zo goed als alle andere dieren) niet zo ingesteld dat als we genoeg voeding tot ons hebben genomen, dat het overtollige energie hieruit wordt afgevloeid, dmv ontlasting of urine. Met als gevolg dat we dikker worden, omdat de overtollige energie ALTIJD opgeslagen wordt.

De verbruiksenergie wordt als glycogeen in de spieren en in de lever opgeslagen in de cellen. Zitten de cellen vol met glycogeen en hoeven ze nog niet aan het werk, worden de suikers omgezet in vetzuren, welke vervolgens weer omgezet worden in lipiden en daarna opgeslagen worden in de vetcellen. Vetcellen hebben een bijna onuitputtelijke opslagcapaciteit.

Dik worden van hooi komt in eerste instantie door een goede darmvulling met ruwe vezels. Deze ruwe vezels bestaan voor het grootste gedeelte uit cellulose. Het verteren van de cellulose geeft behoorlijk wat gasvorming door de darmbacteriën die er mee aan de gang gaan. Ook bij veel ruwvoer, bevatten de darmen veel meer mest. De cellulose wordt omgezet in glucose door het lichaam. Deze wordt vervolgens weer als glycogeen opgeslagen in de spiercellen en in de lever. Is er teveel glucose om in deze twee opslag-organen kwijt te kunnen, wordt ook deze glucose opgeslagen in de vetcellen als lipiden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 20:59

Skipper schreef:
Aimee, hoeft niet perse, kan ook kwestie zijn van de kwaliteit van het ruwvoer welke voedingsstoffen er in welke mate aanwezig zijn. Kan je wel mooi gaan uitzoeken wat je paard niet kan opnemen, maar zou ik eerst monster nemen van het ruwvoer of de voedingsstoffen uberhaupt aanwezig zijn in het ruwvoer!

Maar even vraagje, waarom voer je Hartog Luzerne als je bewust weinig tot geen suikers wil voeren? Dan kan je toch veel beter de variant gedrenkt in olie pakken ipv melasse?

De aanwezigheid van voedingsstoffen in het ruwvoer is sowieso een probleem. Daarom voer je ook krachtvoer bij.

Ik heb enkel gezegd dat mijn paard een moord doet voor lucerne van Hartog, niet dat ik daar veel van voer Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:02

ikenindi schreef:
is geen onzin. waarom denk je dat bewegen helpt bij afvallen? omdat je energie uit je vet haalt. omgekeerd geeft energie in voeding dus vet in je lichaam...

Het gaat hier over paarden, niet over mensen.